بررسی اوپو فایند ایکس ۳ پرو؛ انقلاب چینی - تکفارس 
بررسی اوپو فایند ایکس ۳ پرو؛ انقلاب چینی - تکفارس 

بررسی اوپو فایند ایکس ۳ پرو؛ انقلاب چینی

آرمین مکاری
بررسی تخصصی ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - 18:29
اوپو فایند ایکس ۳ پرو

اوپو فایند ایکس ۳ پرو پرچمدار اصلی شرکت چینی اوپو در سال ۲۰۲۱ است که با فناوری‌های اختصاصی اوپو و ظاهری شکیل، پا به عرصه رقابت غول‌های ۲۰۲۱ گذاشته است. با عرضه این گوشی، اوپو ثابت کرده است که می‌تواند پا به پای پیشگامان این صنعت، همچون اپل و سامسونگ پیش برود و در کنار دو مدل ارزان‌تر نئو و لایت، ایکس ۳ پرو را به عنوان یک گوشی گران‌قیمت با مشخصاتی قدرتمند معرفی کرده است.

طراحی

ممکن است که برخی‌ها چندان با این حرف موافق نباشند، اما طراحی اوپو فایند ایکس ۳ پرو، نسبت به مدل پیشین آن، یعنی ایکس ۲ پرو از جذابیت کم‌تری برخوردار است. ایکس ۲ پرو از چرم مصنوعی، طراحی دو رنگ و همچنین صفحه‌نمایش منحنی چشم‌نوازی استفاده می‌کرد که هیچ‌کدام از این موارد در پرچمدار جدید آن‌ها موجود نیست، اما هنوز طراحی زیبایی دارد. وزن این گوشی هوشمند ۱۹۳ گرم است که با توجه به استاندارد روز گوشی‌ها، سبک حساب می‌شود و هنگام در دست گرفتن حس خوبی به کاربر منتقل می‌کند. ابعاد اوپو فایند ایکس ۳ پرو ۱۶۳٫۶x74.0x8.26 میلی‌متر است که در مقایسه با سایر رقبا بسیار نازک است. همچنین پرچمدار ۲۰۲۱ اوپو دارای گواهی IP68 است که مقاومت آن را در برابر گرد و غبار و آب ضمانت می‌کند.

اوپو فایند ایکس 3 پرو

قاب پشتی این ایکس ۳ پرو از جنس شیشه است که در گوشه سمت چپ بالا خمیدگی زیبایی دارد تا ماژول دوربین را داخل خود جای دهد. به گفته اوپو، این طراحی شیشه خمیده یک معجزه شگفت‌انگیز از مهندسان این شرکت است که می‌توان گفت از چرم مصنوعی استفاده شده در نسل پیشین جذاب‌تر است. این غول چینی در دو رنگ مشکی و آبی در دسترس است. در لبه سمت راست گوشی، دکمه پاور قرار دارد و دکمه تنظیم صدا در سمت چپ گوشی تعبیه شده است که اسفاده از آن کمی سخت است.

مشخصات کامل

پرچمدار اوپو فاقد جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا است و اگر قصد استفاده از هندزفری‌های سیمی را دارید، باید از مبدل استفاده کنید. در پایین قاب این گوشی، بلندگوها، درگاه شارژ USB C و سینی سیم‌کارت قرار دارد. طراحی جلوی اوپو فایند ایکس ۳ پرو مانند برخی گوشی‌های پرچمدار دارای خمیدگی در لبه‌های خود است، اما شدت آن کم‌تر از نسل قبلی است و اگرچه عدم استفاده از صفحه‌نمایش آبشاری در دست گرفتن آن را آسان‌تر ساخته، اما از زیبایی آن کاسته است.

صفحه‌نمایش

اوپو فایند ایکس 3 پرو

اوپو فایند ایکس ۳ پرو دارای نمایشگر ۶٫۷ اینچی امولد با رزولوشن کواد اچ دی (۳۲۱۶x1440 پیکسل) است. این صفحه‌نمایش ۱۳۰۰ نیت روشنایی را ارائه می‌دهد و کنتراست آن در رنگ‌های تند عالی به نظر می‌رسد. حداکثر نرخ تازه‌سازی نمایشگر ایکس ۳ پرو، ۱۲۰ هرتز است اما می‌توانید در تنظیمات صفحه‌نمایش این گوشی از بین دو گزینه ۶۰ و ۱۲۰ هرتز انتخاب کنید و همچنین نرخ تازه‌سازی متغیر نمایشگر آن باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌شود. موردی که اوپو به‌طور گسترده در تبلیغات پرچمدار خود به آن اشاره کرده است، نمایش رنگ‌های آن است.

عملکرد صفحه‌نمایش ایکس ۳ پرو در این زمینه از اکثر رقبای خود بهتر است و با استفاده از فناوری اچ دی آر ۱۰ پلاس (HDR 10+)، می‌تواند ۱۰۰ درصد طیف رنگی DCI-P3 را نمایش دهد که نشان از دقت بالای آن در ارائه رنگ‌ها است. با استفاده از سیستم مدیریت رنگ اوپو، عکس‌ها و فیلم‌هایی که نمایش داده می‌شوند از مسیر حافظه تا نمایشگر فشرده نمی‌شوند و کیفیت آن‌ها کاهش نمی‌یابد.

دوربین

دوربین عقب چهارگانه اوپو فایند ایکس ۳ پرو شامل سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، تله‌فوتوی ۱۳ مگاپیکسلی، یک میکرو لنز ۳ مگاپیکسلی و یک سنسور فوق عریض ۵۰ مگاپیکسلی است و همچنین از یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. همان‌طور که در مشخصات دوربین اشاره کردیم، هر دو دوربین اصلی و الترا واید این گوشی از سنسور یکسانی استفاده می‌کنند که انحصاراً توسط سونی ساخته شده. دلیل اسفاده از سنسورهای یکسان این است که کیفیت تصاویر ثبت‌شده توسط لنز فوق عریض و اصلی تفاوتی نداشته باشد.

اوپو فایند ایکس 3 پرو

همان‌طور که در نمونه تصاویر دوربین این گوشی مشاهده می‌کنید، عکس‌های سنسور اصلی کیفیتی بسیار عالی دارند و رنگ‌ها و جزئیات به خوبی ثبت شده‌اند. حالت شب دوربین اوپو فایند ایکس ۳ پرو در برخی مواقع، عملکرد راضی‌کننده‌ای از خود نشان می‌دهد اما در برخی مواقع، تصاویر گرفته‌شده در نور کم و با تنظیمات معمولی، به علت کنتراست بیشتر بین مناطق تاریک و روشن کیفیت بهتری دارند. بزرگ‌نمایی دوربین این گوشی، به خوبی ایکس ۲ پرو نیست اما با این‌حال از بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابری، هیبرید ۵ برابری و بزرگ‌نمایی دیجیتال ۲۰ برابری بهره می‌برد. نتایج به‌دست آمده از دوربین این گوشی در هنگام استفاده از هرکدام از بزرگ‌نمایی‌ها تا حدودی خوب به نظر می‌رسد. میکرو لنز استفاده‌شده در این گوشی به آن کمک می‌کند تا از ریزترین جزئیات سوژه تصویربرداری کند. بزرگنمایی این لنز ۶۰ برابر است و می‌تواند با قرارگیری بر روی جسم موردنظر، جزئیاتی را به تصویر بکشد که چشم انسان قادر به دیدن آن نیست و همانند یک میکروسکوپ جیبی کار می‌کند.

دوربین سلفی این گوشی  عکس‌هایی با کیفیت و وضوح بالا به ثبت می‌رساند اما در برخی مکان‌ها با نور بالا، ممکن است این دوربین در ثبت پرتره به مشکل بربخورد. فیلم‌برداری ایکس ۳ پرو با دوربین عقبی آن، در تنظیمات حداکثر با رزولوشن ۴کا و ۶۰ فریم بر ثانیه انجام می‌شود. همچنین دوربین سلفی این پرچمدار چینی می‌تواند فیلم‌های فول اچ دی با ۳۰ فریم بر ثانیه را ضبط کند و با هر دو دوربین پشت و جلو می‌توانید از حالت بوکه (Bokeh) در هنگام فیلم‌برداری استفاده کنید که می‌تواند پس‌زمینه سوژه را تار کند.

تنظیمات برنامه دوربین این گوشی از موارد حرفه‌ای چون تعدیل رنگ سفید، میزان نوردهی و ISO  تشکیل شده است که شبیه به برنامه سینما پرو (Cinema Pro) بر روی گوشی‌های سونی است. این تنظیمات برای افرادی که به‌صورت حرفه‌ای فیلم ضبط می‌کنند یا می‌دانند این موارد چه کاری انجام می‌دهند بسیار مفید است و سایر کاربران قطعاً ترجیح می‌دهند از حالت پیش‌فرض دوربین استفاده کنند. علاوه بر قابلیت‌های ذکرشده، حالت‌های مختلفی مانند عکاسی پانوراما، فیلم‌برداری دوگانه و اسلوموشن موجود در سایر گوشی‌های بازار نیز در اوپو فایند ایکس ۳ پرو قرار دارد.

سخت‌افزار

همانند بیشتر پرچمدارهای منتشرشده در سال ۲۰۲۱، اوپو فایند ایکس ۳ پرو دارای چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ است که بهترین پردازنده موجود برای گوشی‌های اندرویدی به‌حساب می‌رود که نویددهنده عملکردی سریع و بهینه‌سازی باتری است. طبق انتظار، پرچمدار جدید اوپو گوشی بسیار قدرتمندی است و در آزمایش چندهسته‌ای گیک‌بنچ ۵، امتیاز ۳۲۵۷ را به‌دست آورد. البته باید توجه داشته باشیم که برخی از گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۶۵ (نسل پیشین اسنپدراگون ۸۸۸)، وان پلاس ۸ و موتورولا اج پلاس به ترتیب امتیازهای ۳۴۰۱ و ۳۳۴۴ را کسب کرده‌اند. رقبای فایند ایکس ۳ پرو، یعنی شیائومی می ۱۱ و ایسوس ROG فون ۵ نیز به ترتیب اعداد ۳۵۶۹ و ۳۷۳۲ را در این تست دریافت کرده‌اند. اوپو فایند ایکس ۳ پرو ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی را ارائه می‌دهد و با وجود این‌که دو اسلات سیم‌کارت در این گوشی قرار دارد، امکان ارتقای حافظه آن توسط کارت حافظه وجود ندارد. بلندی صدای بلندگوهای استریوی دالبی این گوشی بیش‌تر از حد انتظار است و می‌تواند انتظارات شما را در هنگام فیلم دیدن و بازی کردن برآورده سازد. حسگر اثرانگشت این گوشی نیز در زیر صفحه‌نمایش آن قرار دارد که بسیار دقیق و سریع عمل می‌کند.

نرم‌افزار

اوپو فایند ایکس 3 پرو

بیشتر سازندگان گوشی‌های اندرویدی، رابط کاربری مختص به خود را دارند و شرکت اوپو نیز از این قاعده مستثنی نیست. این شرکت علاوه بر جذابیت‌های ظاهری، به قابلیت‌های کلیدی رابط کاربری کالر او اس ColorOS نیز اهمیت داده است. از این ویژگی‌ها، می‌توان به حالت گیم اسپیس (Game Space) اشاره کرد. در این حالت، اعلان‌های گوشی در هنگام بازی کردن به هیچ عنوان مزاحم شما نمی‌شوند و پردازش بازی‌ها نیز با بهینه‌سازی بیشتری همراه است.

همچنین قابلیت‌های شخصی‌سازی گسترده‌ای در رابط کاربری این گوشی وجود دارد که دست شما را برای تزئین محیط دلخواه باز گذاشته است. برای مثال، سفارشی‌سازی پیشرفته چینش منوها، توانایی طراحی صفحه‌نمایش همیشه روشن و تغییر شکل آیکون‌های برنامه‌ها در کالر او اس وجود دارد. طراحی پیش‌فرض آیکون‌ها و فونت منوها نیز دستخوش تغییرات خوبی شده‌اند اما قضاوت ظاهر آن‌ها امری کاملاً سلیقه‌ای است. به لطف سخت‌افزار قدرتمند این گوشی که پیش‌تر در مورد آن صحبت کردیم، جابه‌جایی بین برنامه‌ها با سرعتی هرچه تمام‌تر انجام می‌شود و مشکلی درمورد اجرای برنامه‌ها و یا جابه‌جا شدن بین آن‌ها دیده نمی‌شود.

باتری و شارژ

بسیاری از پرچمداران موجود در بازار از مشکلات مربوط به باتری رنج می‌برند که صفحه‌نمایش‌های بزرگ و امکانات مختلف از دلایل آن هستند. با این وجود، اوپو فایند ایکس ۳ پرو به لطف باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری خود، عملکرد مناسبی در این زمینه از خود نشان داده است. در آزمایش‌های انجام‌شده، باتری این گوشی در یک روز عادی با استفاده متوسط کاملاً دوام آورده است اما در هنگام استفاده زیاد، همانند بازی کردن به مدت طولانی و ضبط فیلم، باتری آن حدود ۱۲ ساعت عمر کرده است که خارج از انتظارات نیست.

شارژ ۶۵ واتی این گوشی از سریع‌ترین شارژهایی است که در بین پرچمداران دیده شده است و در حدود ۴۰ دقیقه، باتری خالی آن کاملاً شارژ می‌شود. ویژگی شارژ هوشمند این گوشی می‌تواند قابلیت بسیار مفیدی برای سلامت باتری آن باشد. اگر هنگام خواب، گوشی خود را به شارژر متصل کنید، هنگامی که شارژ آن به ۱۰۰ درصد برسد، این قابلیت از شارژ بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. برخلاف اوپو فایند ایکس ۲ پرو، این گوشی از شارژ بی‌سیم ۳۰ واتی استفاده می‌کند که حتی سریع‌تر از شارژ سیمی برخی از رقبای آن است و با قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس، می‌توانید از تلفن همراه خود جهت شارژ کردن سایر وسایل مجهز به شارژ بی‌سیم استفاده کنید.

اوپو فایند ایکس 3 پرو

جمع‌بندی

اگر با قیمت ۱۵۰۰ دلاری این گوشی که در مقایسه با رقبا، رقم بالایی است مشکلی نداشته باشید، در بین پرچمداران ۲۰۲۱، اوپو فایند ایکس ۳ پرو می‌تواند یک گوشی تمام عیار برای شما باشد. صفحه‌نمایش آن با نرخ تازه‌سازی و روشنایی بالا، رنگ‌ها را با جذابیت هرچه بیشتر به نمایش می‌گذارد و دوربین آن، با وجود این‌که خبری از لنز پریسکوپی در آن نیست، اما قابلیت‌های پیشرفته و حرفه‌ای فراوانی دارد و تصاویر ثبت‌شده توسط آن، شما را ناامید نخواهد کرد. علاوه بر سخت‌افزار قدرتمند، رابط کاربری این گوشی نیز از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و شما می‌توانید ظاهر نرم‌افزاری گوشی خود را به دلخواه تنظیم کنید. نوآوری‌های اوپو در هر زمینه‌ای از این گوشی نمایان است و می‌توانید نمونه‌ای از این خلاقیت را در میکرو لنز و یا فناوری مدیریت رنگ نمایشگر این گوشی مشاهده کنید.

نقاط قوت

  • دوربین خارق‌العاده
  • گزینه‌های شخصی‌سازی مختلف رابط کاربری
  • صفحه‌نمایش بسیار خوب

نقاط ضعف

  • قیمت بالا
  • فقدان دوربین پریسکوپی

تلگرام تکفارس اینستاگرام تکفارس

برچسب‌ها:

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید