بیپل توکن های غیر قابل تعویض را به قیمت ۶۹ میلیون دلار فروخت - تکفارس 
بیپل توکن های غیر قابل تعویض را به قیمت ۶۹ میلیون دلار فروخت - تکفارس 

بیپل توکن های غیر قابل تعویض را به قیمت ۶۹ میلیون دلار فروخت

حامد شهرزاد
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - 18:05
beeple

تا ماه اکتبر سال گذشته، مایک وینکلمن (هنرمند دیجیتال با نام مستعار بیپل) نقاشی‌های خود را به حداکثر قیمت ۱۰۰ دلار می‌فروخت. امروز، توکن های غیر قابل تعویض ساخت دست او در خانه حراج کریستی به قیمت ۶۹ میلیون دلار فروخته می‌شود. به گفته این خانه حراج، این مراسم وی را به «یکی از سه هنرمند با ارزش» تبدیل کرده است.

پس از ماه ها حراج با ارزش روز افزون، فروش توکن های غیر قابل تعویض توسط این طراح رکورد زد. در ماه اکتبر، وینکلمن دسته اول توکن های غیر قابل تعویض‌های خود را به قیمت ۶۶،۶۶۶٫۶۶ دلار برای هر جفت فروخت. در دسامبر سال گذشته، او مجموعه ای از آثار را در مجموع به قیمت ۳٫۵ میلیون دلار آمریکا فروخت. ماه گذشته، یکی از توکن های غیر قابل تعویضی که در ابتدا با قیمت ۶۶،۶۶۶٫۶۶ دلار فروخته شده بود، با قیمت ۶٫۶ میلیون دلار فروخته شد.

بیپل: من توکن های غیر قابل تعویض را به عنوان فصل بعدی تاریخ هنر می‌دانم

توکن های غیر قابل تعویض یا ان اف تی تنها سندی است که می‌تواند مالکیت هنر دیجیتال را در بلاک چین تأیید کند. خریداران این نوع توکن ها معمولاً فقط از حقوق محدودی برای نمایش آثار دیجیتالی که نمایندگی می‌کنند برخوردار می‌شوند، اما از بسیاری جهات، آنها فقط در حال خرید توکن و دارایی هستند که می‌تواند در آینده فروخته شود. در چند هفته گذشته، این فناوری قطعاً شاهد رشد بسیار زیاد و مؤثری بوده است و وینکلمن پیشتاز این صعود سریع است و از هر کس دیگری جلوتر است.

نوح دیویس، متخصص هنرهای پس از جنگ و معاصر در کریستی، به پایگاه خبری د ورج گفت:

او این کلاژ را به ما نشان داد. این لحظه یوریکا من است. من می‌دانستم این زمان بسیار مهم خواهد رسید. این یک اتفاق بسیار مهم و به یاد ماندنی است و نشان می‌دهد توکن های غیر قابل تعویض چه کاری می‌تواند انجام دهد.

عوامل مختلفی وجود دارد که دلیل ارزشمند بودن کار بیپل را توضیح می‌دهد. اول، او یک سیستم طرفداری بزرگ ایجاد کرد و حدود ۲٫۵ میلیون طرفدار را از طریق کانال‌های مختلف اجتماعی جذب کرد. آثار معروف او نیز بسیار غنی هستند: وینکلمن به عنوان بخشی از پروژه «روزمره» هر روز آثار دیجیتالی جدیدی را خلق و منتشر می‌کند. این پروژه اکنون وارد چهاردهمین سال خود شده است.

از طرف دیگر، حداقل در حال حاضر توکن های غیر قابل تعویض با سود و رشد بسیار زیادی رو به رو شده است. حداقل بسیاری از مردم بر این باورند که خریدها و معاملات هنر دیجیتال همچنان با سرعت و با رشد بسیار زیاد رو به جلو است. برای کسانی که صاحب این مجموعه دارانی هستند و این واقعیت را باور دارند، افزایش قیمت در مقایسه با موانع غیر تعرفه ای که ارزش خود را در سایر نقاط جهان کسب کرده‌اند، کمکی نخواهد کرد.

کریستی همچنین به عنوان اهرمی برای قانونی سازی هنر وینکلمن و فناوری توکن های غیر قابل تعویض است. این خانه حراج ۲۵۵ ساله برخی از مشهورترین نقاشی‌های تاریخ را به فروش رسانده است، از تنها پرتره شکسپیر که در زندگی خود خلق کرده تا آخرین نقاشی‌های کشف شده توسط لئوناردو داوینچی در این خانه حراج به فروش رسیده‌اند.

با ترکیب این که وینکلمن پیشرو در فروش توکن های غیر قابل تعویض است، قرار است حراج امروز یک رکورد جدید ثبت کند.

وینکلمن در مورد این موضوع گفت:

من فکر می‌کنم این فصل بعدی در تاریخ هنر است. اکنون راهی برای سودآوری هنر دیجیتال وجود دارد.

 توکن های غیر قابل تعویض بیپل

توکن های غیر قابل تعویض در مدت کوتاه رشد بسیار زیادی را تجربه کرده‌اند

اثر «هر روز: ۵۰۰۰ روز اول» برای فروش یک کلاژ از کارهای وینکلمن است که با انتشار چند طرح عجیب در ابتدای پروژه آغاز شد. تا آغاز سال جاری، هنگامی که او تصاویر سیاسی بسیار بدوی را منتشر کرد، برای چندین سال تجربه مداوم شکل ها و صحنه‌های دیجیتالی را تجربه کرده بود.

با این وجود، برندگان حراج های اولیه جوایز زیادی دریافت نکردند. به طور عمده و برای این پرونده‌های دیجیتالی، به علاوه برخی از حق چاپ مبهم برای نشان دادن تصاویر خاص تنها چیزی بود که دریافت کردند. اما وینکلمن امیدوار است که با خریداران همکاری کند تا روش‌های مختلفی برای نمایش واقعی کار، اعم از تماشای آن از تلویزیون در خانه یا نمایش آن در «کنار ساختمان» آرت بازل، پیدا کند.

برخی اقدامات برای مقاومت در برابر افزایش توکن های غیر قابل تعویض ها انجام شده است. تعداد زیادی از آثار دارای ارزش هنری مشکوک در حراج‌های زیر زمینی و غیر قانونی به فروش می‌رسند. گفته می‌شود، آثار این هنرمند به سرقت رفته و به عنوان اصل حراج شده است. بسیاری از هنرمندان نگران تأثیر و صدمات فروش هنر با تکیه بر فناوری بلاکچین هستند و بر این موضوع معتقد هستند که طراحی فناوری بلاکچین ناکارآمد است. البته وینکلمن گفت که قصد دارد در آینده تمام موارد احتمالی خطرناک کربن توکن های غیر قابل تعویض را خریداری کند تا تأثیر مثبتی بر این موضوع داشته باشد.

توکن های غیر قابل تعویض چیست؟

توکن های غیر قابل تعویض به شما امکان می‌دهد مالکیت کالاهای منحصر به فرد دیجیتال را خریداری و بفروشید و از بلاکچین برای ردیابی مالکیت آنها استفاده کنید. ان اف تی مخفف توکن های غیر قابل تعویض است. از نظر فنی، ان اف تی می‌تواند حاوی محتوای دیجیتالی باشد، از جمله نقاشی، انیمیشن گیف، آهنگ یا موارد در بازی‌های ویدیویی. توکن های غیر قابل تعویض می‌تواند یک نوع باشد، مانند یک نقاشی واقعی، یا نسخه‌های زیادی از آن، مانند کارت تراکنش، اما بلاک چین می‌تواند مالک پرونده را ردیابی کند.

توکن های غیر قابل تعویض اخیراً خبرساز شده است، برخی از آنها به میلیون ها دلار فروخته می‌شوند و همچنین الگوهای رفتاری جذاب مانند نیان کت و «معامله با آن» نیز در حراج هستند.

کسانی که زودتر وارد فضا شده‌اند معتقدند که فناوری به حیات خود ادامه خواهد داد. گردآورنده پابلو رودریگز-فرایل، بیپل را به قیمت ۶۶۶۶۶ دلار خرید و فقط در مدت چهار ماه ۱۰۰ بار آن را فروخت. یک سال پیش، او شروع به جمع آوری هنرهای دیجیتالی کرد و برای نمایش بخشی از مجموعه خود، موزه هنر کریپتو را تاسیس کرد. وی معتقد است که افزایش قیمت فروش وینکلمن راهی است که به مردم اثبات می‌کند فناوری ضروری است.

رودریگز فرایل: من واقعاً فکر می‌کنم این توکن های غیر قابل تعویض یک کاتالیزور مناسب برای جهش این صنعت است

رودریگز فرایل گفت:

دلیل اینکه من این معامله را کردم هرگز پول نبود. من واقعاً فکر می‌کنم این توکن های غیر قابل تعویض کاتالیزور عالی برای نشان دادن تغییر در این صنعت است.

در خانه حراج کریستی، دیویس قصد دارد با هنرمندان دیجیتال بیشتری برای حراج توکن های غیر قابل تعویض ها همکاری کند. با ظهور هرچه بیشتر بازارهای کوچک و تعداد بیشماری توکن های غیر قابل تعویض که هر روز ایجاد می‌شود، وی معتقد است که نقش کریستی به پیشرفت «توسعه فضا» به طرز «بسیار ملاحظه ای» کمک می‌کند.

دیویس گفت:

ما به عنوان داور کالاهایی که می‌فروشیم، مسئولیت ما بیش از هر مجموعه ای است.

این طرح برای جذب هنرمندان سنتی تر به دنیای دیجیتال نیست (دیویس به شوخی گفت جف کونز توکن های غیر قابل تعویض در این لیست نیست)، بلکه همکاری با هنرمندان معروف دیجیتال برای کشف تاریخ هنر جایگزین آنها است.

رودریگز-فرایل معتقد است که موج بعدی هنرمندان و مجموعه داران توکن های غیر قابل تعویض را راهی ساده برای خرید و فروش هنر می‌دانند.

وی گفت:

من معتقدم تنها یک جنبش موقتی نیست. این توکن های غیر قابل تعویض یک کاتالیزور برای یک نسل است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.