تحلیل برنامه اپل برای ساخت هدست واقعیت آمیخته - تکفارس 
تحلیل برنامه اپل برای ساخت هدست واقعیت آمیخته - تکفارس 

تحلیل برنامه اپل برای ساخت هدست واقعیت آمیخته

مهدی ملکی
تحلیل و آنالیز ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - 18:26
هدست واقعیت آمیخته اپل

در حال حاضر سوالات بسیاری در مورد دستگاه بعدی اپل که احتمالاً به دنبال تلفیق واقعیت مجازی و با واقعیت افزوده است (موسوم به هدست واقعیت آمیخته)، وجود دارد. اگرچه هیچ‌کس نمی‌تواند به طور تمام و کمال در مورد برنامه‌های اپل و نحوه طراحی و عرضه این محصول مورد انتظار اطلاعات دقیقی در اختیار ما بگذارد اما مینگ چی کو (Ming-Chi Kou)، تحلیلگر TF International نگاهی به اشاره‌های گذشته داشته است تا جزئیات بیشتری را در اختیار ما قرار دهد.

شاید بتوان جزئیاتی که او در سال ۲۰۱۷ در مورد آیفون ایکس (که رسانه‌ها اغلب آن را یک نسخه از آیفون ۸ می‌خواندند) گزاش داد، تاییدی بر تحلیل‌های دقیقش در نظر گرفت.

۷ ماه پیش از معرفی رسمی آیفون ایکس، گوشی‌های هوشمند آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس رونمایی شدند و در کمال ناباوری، «کو» ابعاد نمایشگر هر ۳ این محصولات، استفاده از نمایشگر امولد در آیفون ایکس و پیکربندی حافظه هر مدل را می‌دانست. مهم‌تر از همه او به سرمایه‌گذاران اشاره کرد که چطور دوربین جلوی جدید دستگاه اپل می‌تواند با ثبت تصاویر سه بعدی، برای تشخیص چهره نیز مورد استفاده قرار گیرد.

افزون بر همه این موارد، او پیش‌بینی درستی درباره حذف دکمه هوم یا به عبارت دیگر، حسگر تشخیص اثر انگشت موسوم به تاچ آی دی (Touch ID) داشت. در مجموع پیش‌بینی‌هایی که او برای سرمایه‌گذاران در آن زمان ارسال کرد، یکی از بهترین موارد موجود در این زمینه و حول برنامه‌های آینده شرکت اپل محسوب می‌شود. حال او به تازگی توجه خود را به سمت محصولات پوشیدنی این شرکت منعطف کرده است.

احتمال عرضه دستگاه واقعیت آمیخته در سال آینده

طبق ادعای وب‌سایت MacRumors که به یک نسخه از یادداشت‌های «کو» در این‌باره دست یافته است، اپل به زودی و در سال آینده میلادی یک هدست واقعیت آمیخته (واقعیت مجازی/واقعیت افزوده) را عرضه می‌کند. ظاهراً بخش واقعیت مجازی این دستگاه احتمالی، با استفاده از تصاویر سه بعدی شما را در محیطی غوطه‌ور می‌سازد که واقعاً در آن حضور ندارید.

هدست واقعیت آمیخته (واقعیت مجازی/واقعیت افزوده) اپل

برای مثال شاید با پوشیدن این هدست، به پشت فرمان یک خودروی مسابقه منتقل یا حتی درگیر مبارزه با زامبی‌ها شوید. از طرفی بخش واقعیت افزوده دستگاه مورد بحث احتمالاً برای انتقال اطلاعات و داده‌ها، از اشیای موجود در اطراف کاربر و دنیای واقعی استفاده کند.

براساس ادعای کو، وزن نسخه‌های اولیه این دستگاه به ۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم می‌رسد. با این حال تحلیل کو اشاره می‌کند که اپل امیدوار است با حل برخی از مشکلات فنی، وزن دستگاه را به زیر ۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم برساند که در مقایسه با بسیاری از رقبا، هدست سبک‌تری محسوب می‌شود.

با این حال «کو» انتظار دارد که با توجه به طراحی پیچیده این محصول، قیمت آن برابر با یک آیفون بالارده یعنی حدود ۱۰۰۰ دلار یا در این محدوده باشد. کو در ادامه تحلیل‌های خود اضافه می‌کند که هدست واقعیت آمیخته اپل از نمایشگر میکرو اولد (Micro-OLED) شرکت سونی استفاده خواهد کرد تا یک تجربه واقعیت افزوده دیدنی و همچنین یک تجربه واقعیت مجازی را برای کاربر فراهم آورد.

واقعیت آمیخته، عینک و لنز چشمی هوشمند اپل

کو در بخشی از یادداشت خود به برنامه‌های احتمالی اپل اشاره کرده است:

ما پیش‌بینی می‌کنیم که برنامه تولید محصول واقعیت مجازی/واقعیت افزوده اپل شامل ۳ فاز باشد: یک محصول کلاه‌خود‌مانند در سال ۲۰۲۲، یک محصول عینک‌مانند در سال ۲۰۲۵ و یک لنز هوشمند برای سال ۲۰۳۰ الی ۲۰۴۰ میلادی. ما انتظار داریم که محصول کلاه‌خودمانند تجربه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را فراهم آورد، در حالی عینک و لنز هوشمند بیشتر روی اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده تمرکز خواهند کرد.

«کلاه‌خود» واقعیت آمیخته که کو به آن اشاره می‌کند، به گفته خودش قابل حمل خواهد بود و زمانی که فناوری، پیشرفت‌های قابل قبولی را پشت سر بگذارد، محصولات جدیدتر می‌توانند حمل آن را آسان‌تر کنند.

او در ادامه ذکر می‌کند که تجربه غوطه‌وری یک دستگاه واقعیت آمیخته از دستگاه‌های رقیب بسیار بهتر خواهد بود. در ماه گذشته میلادی نیز یک گزارش جدید ادعا کرده بود که دستگاه واقعیت آمیخته اپل برای رهگیری حرکات دست به بیش از ۱۲ عدد دوربین مجهز خواهد شد. از سوی دیگر استفاده از یک جفت نمایشگر ۸ کی (۸K) که همراه با فناوری رهگیری عنبیه چشم عمل خواهند کرد نیز در این گزارش دیده می‌شد.

هدست واقعیت آمیخته (واقعیت مجازی/واقعیت افزوده) اپل

حذف آیفون و ظهور یک دستگاه همه‌گیر جدید

کو در بخش‌های آخر یادداشت خود ادعا کرده است که دستگاه مورد بحث برای استفاده و پردازش عملیات خود نیازی به یک آیفون در اطرافش ندارد. البته به نظر می‌رسد که این شرایط برای عینک واقعیت افزوده اپل صدق نمی‌کند.

همان‌طور که بالاتر ذکر شد، انتظار می‌رود که عینک اپل در سال ۲۰۲۵ میلادی معرفی و عرضه شود. با وجود آن که گویا هنوز هیچ نمونه اولیه‌ای از این دستگاه تولید نشده است، به عقیده کو این محصول به عنوان یک گوشی هوشمند تبلیغ خواهد شد که تجربه واقعیت افزوده دیدنی را هم ارائه می‌دهد. به عقیده او در حالی که هدست یاد شده به دنبال فراهم کردن یک تجربه غوطه‌وری عمیق است، عینک این شرکت بیشتر روی تجربه‌ای آمیخته از موبایل و واقعیت افزوده (mobile + AR) تمرکز خواهد داشت.

در کنار رقبا

به گفته کو، اپل سرمایه‌گذاری کاملی روی این محصولات انجام داده و یک زنجیره تامین اساسی کالا را در نظر گرفته است. زنجیره‌ای که سونی در آن مقام سازنده نمایشگرهای اختصاصی و مبنای کار قرار خواهد گرفت، پگاترون (Pegatron) به عنوان منتاژکننده فعالیت خواهد کرد و دیگر شرکت‌ها در ساخت اجزای نوری به کمک اپل خواهند آمد.

به عقیده کو در آینده، اپل یک جهش بزرگ از پردازش مرئی به پردازش نامرئی خواهد داشت که این مهم به لطف لنزهای چشمی هوشمند که تجربه‌ای مشابه در عینک اپل فراهم می‌آورند، ممکن خواهد شد.

برچسب‌ها:

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید