بهترین پردازنده های گیمینگ سال ۲۰۲۱ - تکفارس 
بهترین پردازنده های گیمینگ سال ۲۰۲۱ - تکفارس 

بهترین پردازنده های گیمینگ سال ۲۰۲۱

خشایار جهانی
برترین‌ها، مقالات ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - 09:00
بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۱

هنگامی که می‌خواهید برای خرید کامپیوتر گیمینگ اقدام کنید، پردازنده از اهمیت خاصی برخوردار است. شما با توجه به بودجه خود نسبت به خرید سخت‌افزارها تصمیم می‌گیرید تا چگونه بتوانید بهترین عملکرد سیستمی را داشته باشید. اگر قصد این کار را دارید ایده‌های ما در این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بهترین پردازنده‌های بازار را شناسایی کنید. همچنین می‌توانید بنچمارک‌های مختلفی را که انجام شده است، مشاهده کنید.

پردازنده‌های ای ام دی زن ۳ سری رایزن ۵۰۰۰ در حال حاضر سریع‌ترین پردازنده‌های برای بازی در بازار هستند که دارای ۱۹ درصد افزایش سرعت در آی پی سی (IPC) و یکپارچگی کش ال ۳ (L3) است که باعث کاهش تاخیر عمل پردازنده خواهد شد. رایزن ۵۰۰۰ تمامی گزینه‌ها برای بهترین بودن را داراست و شما می‌توانید نیم‌نگاهی به رایزن ۹ ۵۹۵۰X، رایزن ۹ ۵۹۰۰X، رایزن ۷ ۵۸۰۰X و رایزن ۵ ۵۶۰۰X کنید.

باید گفت که ای ام دی در زنجیره تامین خود دچار مشکلاتی شده است اما به‌نظر می‌رسد که این مشکلات در تامین قطعات رایزن ۷ ۵۸۰۰X و رایزن ۵ ۵۶۰۰X در حال حل شدن است. اخیراً این شرکت با مشکل تامین عرضه مواجه شده است و نتوانسته تا بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند. برای همین، ممکن است در مواردی، بسیاری از کاربران به سراغ پردازنده شرکت اینتل روند.

شرکت اینتل با معرفی سری پردازنده‌های راکت لیک (Rocket Lake) قول داد که صحنه گیمینگ را متحول کند. اولین پردازنده از این سری با معماری جدید اینتل، بعد از ۶ سال، روانه بازار شده است. البته باید به یاد داشت که این پردازنده‌ها با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته شده و دارای ۸ هسته پردازشی هستند. به‌هرحال، اینتل ادعا می‌کند که پردازنده‌های راکت لیک بهترین بوده و از رقیب خود، یعنی ای ام دی رایزن سری ۵۰۰۰ نیز بهتر عمل می‌کنند. همچنین این شرکت قرار است که به‌زودی از پردازنده آلدر لیک (Alder Lake) رونمایی کند که طبق گفته‌ها، حتی از برترین پردازنده‌های بازار کنونی نیز بهتر خواهد بود.

انتخاب بهترین پردازنده برای شما

برای این‌که بدانیم کدام پردازنده از بقیه بهتر بوده و یا آن‌ها را با هم مقایسه کنیم، بهترین کار این است که بنچمارک آن را نشان دهیم.

اگر هدف شما گیمینگ است، مطمئناً نمی‌توان از بهترین کارت گرافیک‌ها غافل شد. بنابراین تنها انتخاب پردازنده کافی نبوده و باید به فکر خرید یک کارت گرافیک قدرتمند هم باشیم که به‌زودی مقاله‌ای در رابطه با بهترین کارت گرافیک‌ها منتشر خواهیم کرد.

چند نکته هنگام خرید پردازنده

ای ام دی و اینتل هر دو عالی هستند: یادتان باشد با خرید پردازنده از هرکدام از این دو شرکت به هیچ عنوان ضرر نخواهید کرد. البته درست است که به‌طور کلی پردازنده‌های ای ام دی کمی بهتر عمل می‌کنند، اما در بعضی موارد، این پردازنده‌های شرکت اینتل هستند که عملکرد بهتری در گیمینگ داشته، و از آن طرف، پردازنده‌های ای ام در اجرای برنامه‌های سنگین و بسیاری دیگر از بازی‌ها (به لطف تعداد هسته‌ها و نخ‌های بالا) عملکرد بهتری دارند.

برای گیمینگ سرعت کلاک بسیار مهم است: هرچه سرعت کلاک پردازنده‌ها بیشتر باشد، به این معنی است که عملکرد آن هنگام بازی یا اجرای برنامه‌های سنگین بهتر خواهد بود. اگرچه داشتن هسته‌های بیشتر می‌تواند در اجرای سریع‌تر برنامه‌ها کمک کند، اما در نهایت این سرعت کلاک است که تعیین‌کننده عملکرد آن پردازنده در حالت کلی است.

  • سخت‌افزارهای متناسب با یکدیگر را خریداری کنید: سخت‌افزارها باید متناسب با یکدیگر (نه یکی قوی و دیگری ضعیف) باشند تا کل سیستم تعادل خوبی داشته باشد.
  • اورکلاک کردن اجباری نیست: برای بسیاری از افراد، ۲ میلیون تا ۳ میلیون تومان هزینه بیشتر، برای خرید پردازنده بهتر، خیلی منطقی‌تر از آن است که بخواهند وقت زیادی برای خرید تجهیزات جانبی مانند خنک‌کننده هدر بدهند تا در نهایت بتوانند سیستم خود را کمی قوی‌تر کنند.

بهترین پردازنده‌های گیمینگ:

  1. ای ام دی رایزن ۵ ۵۶۰۰X
  2. ای ام دی رایزن ۹ ۵۹۰۰X
  3. ای ام دی رایزن ۷ ۵۹۰۰X
  4. ای ام دی رایزن ۵ ۳۶۰۰X
  5. ای ام دی رایزن ۳ ۳۳۰۰X
  6. ای ام دی رایزن ۵ ۳۴۰۰X

بنچمارک پردازنده‌های گیمینگ

بنچمارک تمامی پردازنده‌های اینتل و ای ام دی را در تصاویر بالا می‌توانید ببینید. همچنین چارت‌هایی از اورکلاک آن‌ها و نتایج نیز مشخص شده است (برای پردازنده‌های ای ام دی با PBO مشخص شده است.). این گروه فقط تراشه‌هایی هستند که از آزمون جدید تعیین‌شده عبور کرده‌اند. به‌علاوه بنچمارک این پردازنده‌ها شامل بنچمارک‌های گذشته و نمرات آزمون‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای نیز می‌باشد. در نهایت، قیمت این پردازنده‌ها را نیز برای شما مشخص کرده‌ایم. فقط به یاد داشته باشید به‌دلیل شرایط خاص دنیا و همه‌گیری ویروس کرونا و رمزارزها، تعادل بین عرضه و تقاضا به هم خورده است و نه‌تنها در ایران، بلکه در بسیاری از نقاط دنیا نیز بعضی از این پردازنده‌ها همیشه در دسترس نیستند.

بهترین پردازنده‌های گیمینگ سال ۲۰۲۱

ای ام دی رایزن ۵ ۵۶۰۰X

بهترین پردازنده های گیمینگ سال ۲۰۲۱ - تکفارس مشخصات

معماری: زن ۳

سوکت: ای ام ۴ (AM4)

هسته‌: دارای ۶ هسته و ۱۲ نخ

فرکانس پایه: ۴٫۱ گیگاهرتز – نهایت سرعت پردازشی: ۴٫۸ گیگاهرتز

منبع تغذیه: ۶۵ واتی

چرا بخریم

  • عملکرد مناسب برای گیمینگ
  • عملکرد عالی در بخش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای
  • خنک‌‌کنندگی عالی
  • PCIe 4.0
  • خنک‌کننده داخلی
  • مصرف انرژی مناسب
  • هم‌خوانی با مادربردهای سری ۵۰۰

چرا نخریم

  • قیمت بالا

پردازنده ای ام دی رایزن ۵ ۵۶۰۰X در رتبه اول با عملکردی بهتر از اینتل قرار خواهد گرفت و در اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها بی‌نقص عمل خواهد کرد. این پردازنده ۶ هسته‌ای با دارا بودن ۱۲ نخ، قیمتی حدود ۱۰ میلیون تومان دارد که تقریباً ۲ میلیون تومان از نسل قبلی خود گران‌تر است، اما بسیار راحت‌تر برنامه‌ها و بازی‌ها را اجرا می‌کند. رایزن ۵ ۵۶۰۰X در بخش گیمینگ اینتل Core i9-10900k را شکست می‌دهد که همین نشان از عملکرد فوق‌العاده این پردازنده است و در واقع بهترین گزینه برای سیستم دسکتاپ است.

معماری خرد ای ام دی زن ۳ باعث افزایش ۱۹ درصدی در آی پی سی شده است که باعث عملکرد روان‌تر و بهتر در اجرای برنامه‌ها می‌شود. در واقع، از نظر عملکرد، این پردازنده با برادر گران‌تر خود، یعنی رایزن ۷ ۵۸۰۰X برابری می‌کند. این بدان معناست که این پردازنده قابلیت اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها را با با نرخ نوسازی تصویر بالا دارد و همچنین می‌تواند در اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی سنگین بدون مشکل عمل کند.

پردازنده رایزن ۵ ۵۶۰۰X دارای سرعت پردازشی ۳٫۷ گیگاهرتزی در حالت عادی و ۴٫۶ گیگاهرتز در حالت اورکلاک است که اگر خنک‌کننده و مادربرد مناسب داشته باشید می‌توانید به این اعداد دست پیدا کنید. همچنین این پردازنده با منبع تغذیه ۶۵ واتی شارژ می‌شود (نسل قبلی این پردازنده نیاز به منبع تغذیه ۹۵ واتی داشت). به‌علاوه این پردازنده روی مادربردهای سری ۵۰۰ شرکت ای ام دی به‌راحتی کار می‌کند و به‌نظر می‌رسد پشتیبانی از مادربرد سری ۴۰۰ نیز سال آینده فراهم خواهد شد. اهمیت این مسئله در این‌جاست که مادربردهای سری ۴۰۰ و ۵۰۰ قیمت و عملکرد مناسبی دارند و بهترین گزینه نیز مادربرد B550 خواهد بود.

اینتل Core i5-10600Kبهترین پردازنده های گیمینگ سال ۲۰۲۱ - تکفارس 

مشخصات

معماری: کومت لیک (Comet Lake)

سوکت: ۱۲۰۰

هسته‌ها: ۶ هسته و ۱۲ نخ

فرکانس پایه: ۴٫۱ گیگاهرتز – نهایت سرعت پردازشی: ۴٫۸ گیگاهرتز

منبع تغذیه: ۱۲۸ وات

چرا بخریم

  • قیمت کمتر
  • عملکرد عالی
  • قدرت زیاد در بخش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای
  • اورکلاک عالی
  • خنک‌کنندگی راحت

چرا نخریم

  • PCIe 3.0
  • بدون خنک‌کننده داخلی
  • نیازمند مادربرد جدید

برای گیمرهایی که دنبال یک پردازنده با عملکردی عالی هستند و یا حتی برند اینتل را به برند ای ام دی ترجیح می‌دهند، پردازنده Core i5-10600k گزینه مناسبی است. شاید این پردازنده به قدرتمندی رایزن ۵ ۵۶۰۰X نباشد، ولی دارای کارت گرافیک داخلی بوده و قیمتی به‌مراتب کمتر از رقیب خود دارد.

اینتل Core i5-10600k دارای ۶ هسته و ۱۲ نخ است که نسبت به نسل قبل خود دو برابر نخ بیشتری دارد. این تعداد نخ بیشتر باعث می‌شود که فرکانس پردازشی بیشتر شده و اجرای بازی‌ها به‌خوبی عملکرد پردازنده اینتل Core-i7 9700k باشد که می‌تواند برای خیلی از کاربرانی که قیمت برایشان اهمیت دارد، گزینه بسیار مناسبی باشد.

۱۲ نخ این پردازنده باعث کاهش فاصله بین عملکرد آن و رقیب آن شده است. البته باید گفت که اگر دنبال یک جایگزین برای این پردازنده هستید، می‌توانید نیم‌نگاهی به ای ام دی رایزن ۵ ۳۶۰۰X و رایزن ۵ ۳۶۰۰ داشته باشید که دارای خنک‌کننده داخلی و قیمتی مناسب‌تر هستند.

در ضمن این پردازنده نیازمند مادربرد جدیدتری مثل ال جی ای ۱۲۰۰ (LGA1200) خواهد بود و همچنین برای کارایی به یک فن خنک‌کننده نیز نیاز خواهد داشت و نتیجه آن عملکرد عالی در اجرای راحت بازی‌ها و برنامه‌های مختلف خواهد بود.

ای ام دی رایزن ۹ ۵۹۵۰Xبهترین پردازنده های گیمینگ سال ۲۰۲۱ - تکفارس 

مشخصات

معماری: زن ۳

سوکت: ای ام ۴

هسته‌ها: ۱۶ هسته و ۳۲ نخ

فرکانس پایه: ۳٫۴ گیگاهرتز – بالاترین فرکانس: ۴٫۹ گیگاهرتز

منبع تغذیه: ۱۰۵ وات

چرا بخریم

  • تعداد هسته‌ها و نخ‌های بالا
  • قابلیت اورکلاک کردن
  • فرکانس بالای پردازشی
  • قیمت مناسب
  • مصرف انرژی مناسب
  • پشتیبانی از PCI 4.0

چرا نخریم

  • نیازمند سیستم خنک‌کنندگی
  • بدون خنک‌کننده
  • قیمتی بالاتر از رقبا
  • بدون کارت گرافیک داخلی

پردازنده‌های قدرتمند همیشه عملکردهایی خیره‌کننده و صد البته قیمت بسیار بالایی دارند. علی‌رغم MSRPs، پردازنده برای داشتن عملکردی عالی نیازمند سخت‌افزارهای جانبی قوی نیز هست، مانند مادربرد قوی و کنترلرهای مموری چهار کاناله. در نتیجه نبود این‌ها باعث خواهد شد که این پردازنده قدرتمند نتواند عملکردی درخور داشته باشد و اگر گیمرها بخواهند بهترین اجرای بازی‌ها را از این پردازنده داشته باشند، باید پول بیشتری خرج کنند.

این پردازنده با دارا بودن ۱۶ هسته و ۳۲ نخ، از نسل قبل خود قوی‌تر بوده و می‌توان با آن سیستمی فوق‌العاده و در حد عالی ساخت. قیمت این پردازنده در حدود ۳۰ میلیون تومان است که احتمالاً برای بسیاری گران خواهد بود.

عموماً نمی‌توان در هر شرایطی پردازنده‌های گیمینگ مناسب دسکتاپ را توصیه کرد، مخصوصاً که این پردازنده ممکن است همیشه عملکرد عالی نداشته باشد و در برخی شرایط کمی مشکل به‌وجود آورد. به‌علاوه اگر به قیمت نگاه کنیم، گزینه‌های مناسب‌تری از همین سری ۵۰۰۰ ای ام دی وجود دارد که قیمتی به‌مراتب کمتر دارند. البته اگر شما می‌خواهید که برنامه‌ها و بازی‌ها را با نرخ نوسازی بالا و کیفیت عالی اجرا کنید و مشکل بودجه ندارید، حتماً ای ام دی رایزن ۵۹۵۰X را مدنظر خود داشته باشید.

اینتل Core i7-10700kبهترین پردازنده های گیمینگ سال ۲۰۲۱ - تکفارس 

مشخصات

معماری: کومت لیک

سوکت: ۱۲۰۰

هسته‌ها: ۸ هسنه و ۱۲ نخ

فرکانس پایه: ۳٫۸ گیگاهرتز – بالاترین فرکانس: ۵٫۱ گیگاهرتز

منبع تغذیه: ۱۲۵ وات

چرا بخریم

  • قیمت مناسب
  • توربو بوست مکس ۳٫۰
  • عملکرد فوق‌العاده در بخش گیمینگ
  • قابلیت اورکلاک بالا
  • نیازمند خنک‌کنندگی کم

چرا نخریم

  • بدون خنک‌کننده جانبی
  • PCIe 3.0
  • نیازمند مادربرد جدید
  • سرعتی معادل با پردازنده‌های جدید Core i5

اگر شما به گیمینگ بیش از هر چیزی در دسکتاپ اهمیت می‌دهید و طرفدار اینتل هستید، Core i7-10700k یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست و عملکردی مشابه Core i7-10900 دارد. این پردازنده دارای ۸ هسته و ۱۶ نخ است و می‌توان با قیمتی حدود ۱۱ میلیون تومان آن را خریداری کرد. این پردازنده همچنین دارای کارت گرافیک داخلی نیز هست.

پردازنده Core i7 10700k دارای سرعت پردازشی ۳٫۸ گیگاهرتزی پایه و ۵٫۱ گیگاهرتزی در حالت تقویت‌شده است که رقیبی برای سری ۵۰۰۰ پردازنده ای ام دی نیز می‌باشد. باید خاطرنشان کرد که این پردازنده شرکت اینتل نیازمند خنک‌کننده است و اگر سیستم خنک‌کنندگی قوی‌ باشد، می‌تواند یه‌راحتی از پس اورکلاک شدن بر بیاید. هم این پردازنده و هم پردازنده‌ نسل بعد راکت لیک اینتل، با مادربرد ال جی ای ۱۲۰۰ کارایی خواهند داشت.

ای ام دی رایزن ۹ ۵۹۰۰Xپردازنده

مشخصات

معماری: زن ۳

سوکت: ای ام ۴

هسته‌ و نخ: ۱۲ هسته و ۲۴ نخ

فرکانس پایه: ۳٫۷ گیگاهرتز – بالاترین فرکانس ۴٫۸ گیگاهرتز

منبع تغذیه: ۶۵ وات

چرا بخریم

  • پشتیبانی از PCIe 4.0
  • مولتی‌پلایرهای بازشده
  • سازگار با مادربرد سری ۵۰۰
  • عملکرد عالی در بخش گیمینگ
  • عملکرد عالی در بخش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای

چرا نخریم

  • نبود خنک‌کننده
  • بودن گزینه بهتر
  • نبود کارت گرافیک داخلی

اگر صرفاً نیازمند اجرای خوب بازی‌ها و برنامه‌ها هستید، بهتر است که همان پردازنده ای ام دی رایزن ۵ ۵۶۰۰X را انتخاب کنید، اما اگر به‌دنبال اجرای عالی برنامه‌ها و بازی‌ها در بهترین رزولوشن و بهترین فریم ریت هستید، می‌توانید به سراغ رایزن ۹ ۵۹۰۰ بروید.

این پردازنده که دارای ۱۲ هسته و ۲۴ نخ هست، دارای سرعت پردازشی پایه ۳٫۷ گیگاهرتز و سرعت پردازشی ماکسیمم ۴٫۸ گیگاهرتز است و حتی می‌توان این عدد را به ۵ گیگاهرتز نیز رساند. ۵۹۰۰X دارای کارایی عالی در بخش گیمینگ بوده و می‌تواند بازی‌ها را به‌راحتی اجرا کند و اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که با برنامه‌های سنگین زیادی کار می‌کنید، با انتخاب این پردازنده عالی و باکیفیت، نگرانی از بابت اجرای بازی و برنامه سنگین نداشته باشید.

لازم به ذکر است که این پردازنده از PCIe 4.0 و اورکلاک شدن پشتیبانی می‌کند. همچنین به‌زودی قرار است که رایزن ۹ ۵۹۰۰X از مادربردهای سری ۴۰۰ نیز پشتیبانی کند. برای استفاده از این پردازنده نیاز به فن خنک‌کننده (هرچه قوی‌تر بهتر) دارید تا بتوانید عملکرد این پردازنده را بهبود بخشید. در مجموع اگر امکانش را دارید، از خرید این پردازنده برای سیستم خود دریغ نکنید. قیمت این پردازنده حدود ۲۲ میلیون تومان است.

ای ام دی رایزن ۵ ۳۶۰۰Xپردازنده

مشخصات

معماری: زن ۲

سوکت: ای ام ۴

هیته و نخ: ۶ هسته و ۱۲ نخ

فرکانس پایه: ۳٫۸ گیگاهرتز – بالاترین فرکانس: ۴٫۴ گیگاهرتز

منبع تغذیه: ۹۵ وات

چرا بخریم

  • عملکرد خوب در اجرای بازی‌ها و برنامه‌ها
  • PCIe 4.0
  • فن خنک‌کننده
  • مصرف کم انرژی
  • مولتی‌پلایر بازشده

چرا نخریم

  • محدود بودن اورکلاک پردازنده

اگر بخواهیم قیمت و عملکرد را با هم بسنجیم، پردازنده ای ام دی رایزن ۵ ۳۶۰۰X بهترین گزینه میان‌رده برای این بخش است. این پردازنده اندکی گران‌تر از پردازنده اینتل Core i5-9600k است و هم در بخش بازی و هم در بخش اجرای برنامه‌ها عملکردی عالی دارد، درحالی‌که ۹۶۰۰k در بخش بازی کمی قوی‌تر عمل می‌کند.

اگر اهل اورکلاک کردن هستید باید بگوییم که اینتل گزینه مناسب‌تری برای شماست، اما نیازمند خرید خنک‌کننده برای سیستم خود نیز خواهید بود و در نتیجه باید پول بیشتری خرج کنید، درحالی‌که ای ام دی خود دارای فن می‌باشد. قیمت این پردازنده حدود ۷ میلیون تومان است.

ای ام دی رایزن ۳ ۳۳۰۰Xپردازنده

مشخصات

معماری: زن ۲

سوکت: ای ام ۴

هسته و نخ: ۶ هسته و ۱۲ نخ

فرکانس پایه: ۳٫۸ گیگاهرتز – بالاترین فرکانس: ۴٫۴ گیگاهرتز

منبع تغذیه: ۹۵ وات

چرا بخریم

  • عملکرد فوق‌العاده در اجرای بازی‌ها و برنامه‌ها
  • PCIe 4.0
  • دارای خنک‌کننده
  • مصرف کم انرژی
  • مولتی‌پلایرهای بازشده

چرا نخریم

  • محدود بودن اورکلاک

این پردازنده اقتصادی با عملکرد خوب خود، گزینه‌ای مناسب برای گیمرها است. با دارا بودن ۴ هسته و ۸ نخ، می‌تواند کارت‌های گرافیک سطح پایین را به سمت داشتن عملکردی بالاتر مجبور کند. این پردازنده دارای معماری زن ۲، فرایند ساخت ۷ نانومتری و پشتیبانی از PCIe 4.0 است که عملکرد خوبی را در بازه پردازنده‌های اقتصادی از خود به جای می‌گذارد. ۳۳۰۰X دارای سرعت پردازشی پایه ۳٫۸ گیگاهرتز و بالاترین سرعت پردازشی ۴٫۳ گیگاهرتز می‌باشد که با کمک نخ‌های خود، می‌تواند برنامه‌ها و بازی‌ها را روان‌تر اجرا کند.

با وجود این‌که ای ام دی داخل این پردازنده یک خنک‌کننده داخلی قرار داده است، اما بهتر است که کاربران برای کارایی بهتر آن یک خنک‌کننده دیگر نیز برای سیستم خود تهیه کنند. این کار باعث خواهد شد که هنگام اورکلاک کردن نیز این پردازنده عملکردی عالی از خود نشان دهد و آزمایشات نشان می‌دهد که اورکلاک کردن این پردازنده بیشترین سرعت پردازشی را در میان تمام پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ از آن کاربران خواهد کرد. همچنین به‌دلیل قیمت پایین این پردازنده، در صورت خرید آن، می‌توانید پول ذخیره‌شده را خرج خرید کارت گرافیک بهتر کنید.

شما می‌توانید برای خرید مادربرد سازگار با این پردازنده، به سراغ مادربردهای X470 و یا B450 بروید، ولی دیگر نمی‌توانید از قابلیت PCIe 4.0 استفاده کنید، اما می‌توانید مادربرد جدید ای ام دی به نام B550 را خریداری کنید که از PCIe 4.0 نیز پشتیبانی می‌کند و برای سخت‌افزارهای اقتصادی مناسب است.

ای ام دی رایزن ۵ ۳۴۰۰G

پردازنده

مشخصات

معماری: زن پلاس

سوکت: ای ام ۴

هسته و نخ: ۴ هسته و ۸ نخ

فرکانس پایه: ۳٫۷ گیگاهرتز – بالاترین فرکانس: ۴٫۲ گیگاهرتز

منبع تغذیه: ۶۵ وات

چرا بخریم

  • گرافیک رادون وگا
  • قیمت خوب
  • فرکانس بالا
  • اجرای راحت بازی‌ها در رزولوشن ۷۲۰p و احتمالاً ۱۰۸۰p
  • پشتیبانی از اورکلاک خودکار پی بی او
  • لحیم‌کاری تی آی ام
  • خنک‌کننده داخلی

چرا نخریم

  • عملکرد ضعیف‌تر در بخش گیمینگ نسبت به رقبای جایگزین
  • عملکردی اندک بهتر نسبت به نسل قبل همین پردازنده

پردازنده رایزن ۵ ۳۴۰۰G یکی از بهترین گزینه‌های اقتصادی برای گیمرهاست، زیرا دارای کارت گرافیک داخلی رادون اکس آر وگا ۱۱ (Radeon XR Vega 11) است و می‌تواند بازی‌های زیادی را اجرا کند تا برای بسیاری از کاربران کافی بوده و نیاز به خرید کارت گرافیک دیگری نداشته باشند. البته یادتان باشد که با این کارت گرافیک داخلی نمی‌توانید بازی‌هایی را که نیاز به پردازش بیشتر و قوی‌تری دارند اجرا کنید.

این پردازنده نسخه جدید ۲۴۰۰G است و با فرایند ۱۲ نانومتری و با معماری زن پلاس ساخته شده است تا عملکردی بهتر نسبت به نسل قبل داشته باشد. به‌ دلیل باز بودن مولتی‌پلایرهای این پردازنده، اورکلاک کردن آن بیشتر و بهتر بوده و سرعت پردازشی آن را بسیار افزایش خواهد داد. در مجموع، با داشتن سیستمی با پردازنده ۳۴۰۰G می‌توان بازی‌های سطح پایین و میانه را با رزولوشن پایین به‌راحتی اجرا کرد. قیمت این پردازنده حدود ۴ میلیون تومان است.

برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید