بررسی شیائومی ردمی نوت ۹T - تکفارس 
بررسی شیائومی ردمی نوت ۹T - تکفارس 

بررسی شیائومی ردمی نوت ۹T

آرمین مکاری
بررسی تخصصی، مقالات ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - 09:25
شیائومی ردمی ۹t

ردمی نوت ۹تی نسخه ضعیف‌تر ردمی نوت ۹ ۵G است و با وجود این‌که ردمی نوت ۹ ۵G به‌طور انحصاری در چین عرضه شده است، ردمی نوت ۹تی در حال حاضر در اروپا با قیمت پایه ۲۳۰ یورو (۲۱۲ دلار) در دسترس است. این گوشی ساخته شده است تا بتواند نماینده گوشی‌های ارزان‌قیمت ۵G در بازارهای جهانی باشد. اولویت‌های آن مشخص است و قطعاً برای حفظ قیمت آن، نیاز به فدا کردن برخی مشخصات بوده است. ردمی نوت ۹تی تجربه‌ای کاملاً موفق و مدرن در دنیای گوشی‌های هوشمند است که انتظارات ما نسبت به قیمت آن را برآورده می‌کند.

مشخصات شیائومی ردمی نوت ۹تی در یک نگاه:

  • بدنه: ابعاد: ۱۶۱٫۲x77.3×9.1 میلی‌متر، وزن: ۱۹۹ گرم، جنس قاب پشتی و فریم: پلاستیک
  • پردازنده: مدیاتک دایمنسیتی ۸۰۰U 5G (2 هسته‌ ۲٫۴ گیگاهرتز Cortex-A76 و ۶ هسته ۲٫۰ گیگاهرتز Cortex-A55)
  • نمایشگر: ۶٫۵۳ اینچ IPS ال سی دی، رزولوشن ۱۰۸۰x2340 پیکسل، ۴۵۰ نیت روشنایی، نسبت تصویر ۱۹٫۵:۹
  • حافظه: ۱۲۸/۶۴ گیگابایت ذخیره‌سازی، ۴ گیگابایت رم
  • دوربین: سلفی: ۱۳ مگاپیکسل، قابلیت فیلمبرداری فول اچ دی با ۳۰ فریم بر ثانیه/ عقب: ۴۸+۲+۲ مگاپیکسل، قابلیت فیلمبرداری ۴کی با ۳۰ فریم بر ثانیه و فول اچ دی با ۶۰ فریم بر ثانیه
  • نرم‌افزار: سیستم‌عامل: اندروید ۱۰، رابط‌کاربری: MIUI 12
  • باتری: ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت با شارژ سریع ۱۸ واتی
  • سایر: حسگر اثرانگشت، NFC، رادیو اف ام، مادون قرمز، جک ۳٫۵ میلی‌متری

مشخصات ردمی نوت ۹تی مانند صفحه‌نمایش ۶۰ هرتزی با حاشیه‌های زیاد و حفره پانچ و یا دوربین عقب آن کاملاً در رده گوشی‌های میان‌رده قرار می‌گیرند اما در نظر داشته باشید که در همین محدوده قیمتی می‌توان رقبای این گوشی را با مشخصات بالاتری خریداری کرد اما این هزینه‌ای است که برای به دست آوردن ارتباط ۵G باید بپردازید. اگرچه مدیاتک برای تولید چیپ‌ست‌های دایمنسیتی مجهز به ۵G در قیمتی منصفانه تلاش زیادی کرده است و قیمت آن واقعا مقرون به‌صرفه است اما هنوز برخی افراد ممکن است گوشی‌های ۴G با مشخصاتی مانند دوربین بهتر را ترجیح دهند. همچنین کوالکام نیز با معرفی اسنپ‌دراگون ۴۸۰ سعی در ارائه ۵G در گوشی‌های ارزان داشته است. اگرچه قسمت خروجی صدای این گوشی از دو بلندگوی کامل تشکیل نشده است، اما این بلندگوها استریو هستند و صدای کاملاً واضح و بلندی را تولید می‌کنند، اما در صداهای بسیار بلند، کمی نویز شنیده می‌شود که می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

محتویات جعبه

ردمی نوت 9تی

با کم‌تر شدن محتویات جعبه گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر، ارائه شارژر دیواری و کابل مبدل USB-C در جعبه این گوشی نکته مثبتی به‌شمار می‌رود. به‌تازگی شیائومی اقدام به یکسان‌سازی نوع شارژرهای دیواری آن کرده است و داخل جعبه گوشی‌های آن شارژرهای ۲۲٫۵ واتی یکسانی وجود دارد که بیشتر از ظرفیت ۱۸٫۵ واتی شارژ سریع ردمی نوت ۹تی است. علاوه بر موارد ذکر شده، یک قاب محافظ شفاف نیز در کنار گوشی وجود دارد اما خبری از هندزفری نیست.

طراحی و بدنه

ردمی نوت ۹تی شباهت خاصی به خانواده خود دارد و ماژول دوربین عقب آن ما را به یاد طراحی پوکو ایکس۳ و ردمی نوت ۹ پرو ۵G می‌اندازد و جالب است که نسخه چینی این گوشی، یعنی ردمی نوت ۹ ۵G ماژول دوربین متفاوتی دارد. اما دقیقاً مانند ردمی نوت ۹ ۵G، این گوشی نیز از پلاستیک دو تکه طراحی شده است و قاب پشتی آن کاملاً یکنواخت است. بدنه این گوشی استحکام بسیار خوبی از خود در برابر خم شدن و فشار نشان می‌دهد و با وجود این‌که هیچ رتبه‌بندی رسمی‌ای برای ضد آب بودن آن وجود ندارد، دارای پوشش ضد آب در قسمت داخلی است.

با وجود ابعاد نسبتاً بزرگ و وزن زیاد که ممکن است به دلیل وجود باتری بزرگ آن باشد، در دست گرفتن این گوشی حس خوبی به کاربر منتقل می‌کند. همچنین قاب بافت‌دار پشت گوشی به نگه داشتن آن در دست کمک و از چرب و لکه‌دار شدن قاب پشتی نیز جلوگیری می‌کند. درمورد طراحی جلوی گوشی، وجود حاشیه نسبتاً‌ زیاد نمایشگر و حفره پانچ کمی از به‌روز بودن این گوشی می‌کاهد که ممکن است برای برخی ناخوشایند باشد. برخلاف ردمی نوت ۹ ۵G که تنها در رنگ خاکستری عرضه شد، تنوع رنگ ردمی نوت ۹تی به دو رنگ مشکی و بنفش محدود می‌شود که البته باز هم تعداد کمی به‌شمار می‌رود.

ردمی نوت 9تی

در سمت راست گوشی، کلید تنظیم صدا از نوع کلیکی وجود دارد که استفاده از آن بسیار راحت است و مکان و اندازه استانداردی دارد و در زیر آن، کلید پاور ادغام‌شده با حسگر اثر انگشت قرار داده شده است که بسیار دقیق و سریع عمل می‌کند. در سمت چپ گوشی فقط درگاه سینی سیم‌کارت و کارت حافظه وجود دارد که شامل دو اسلات سیم‌کارت و یک اسلات میکرو اس دی است و در واقع می‌توانید در کنار دو سیم‌کارت ۵G، از حافظه جانبی نیز بهره ببرید. در پایین گوشی نیز درگاه USB-C برای شارژ و انتقال داده‌ها و جک ۳٫۵ میلی‌متری قرار دارد. همچنین در بالای گوشی یک فرستنده مادون قرمز (IR blaster) وجود دارد که امکان استفاده از این گوشی به عنوان کنترل از راه دور را فراهم می‌سازد.

صفحه‌نمایش

نمایشگر ۶٫۵۳ اینچی این گوشی نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز را ارائه می‌دهد و طبق ادعای موجود در تبلیغات ردمی نوت ۹تی، روشنایی آن ۴۵۰ نیت است اما با تاباندن نور به حسگر روشنایی آن در حالت خودکار،‌ روشنایی آن به ۴۷۱ نیت رسید که برای یک پنل IPS ال سی دی منطقی است. از نظر دقت رنگ، صفحه‌نمایش آن در حالت رنگ اشباع، میانگین ۶٫۱ را نشان داد و به‌طور کلی رنگ پیش‌فرض آن کمی مایل به سرد است. ردمی نوت ۹تی در تنظیمات خود حالت رنگ خودکار را دارد که سعی می‌کند خود را با شرایط محیط سازگار کند. به‌علاوه، یک تنظیم دستی نقطه سفید و یک مقیاس تنظیم گرم و سرد وجود دارد. در تست‌های انجام‌شده، در اطراف حفره پانچ گوشی در بعضی مواقع مشکل ناهماهنگی رنگ دیده شده است و زمان پاسخگویی نمایشگر نیز مقداری بالاست که در نمایشگرهای ارزان‌قیمت امری عادی است.

سخت‌افزار

با توجه به استفاده دو گوشی ردمی نوت ۹تی و ریلمی ۷ ۵G از پردازنده مدباتک دایمنسیتی ۸۰۰U، در آزمایشات پردازنده نتایج مشابهی از این دو گوشی به‌دست آمده است. تست‌های مختلف سخت‌افزار این گوشی نسبت به رقبای خود در سطح بالاتری قرار گرفته است که می‌تواند نویدبخش یک دستگاه قدرتمند در بین گوشی‌های میان‌رده باشد. به‌طور خلاصه، عملکرد پردازنده و پردازنده گرافیکی نوت ۹تی برای کارهای روزمره و اجرای بازی‌های محبوب کاملاً مناسب است و می‌تواند به راحتی آن‌ها را اجرا کند. اگرچه عملکرد خام پردازنده آن نمره نسبتاً پایینی را کسب کرده است اما این گوشی می‌تواند تجربه مدرنی از یک گوشی ۵G را ارائه بدهد.

دوربین

برخلاف ردمی نوت ۹ ۵G، نوت ۹تی فاقد لنز فوق عریض است و به‌جای آن از یک سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی تمام عیار استفاده می‌کند. در کنار دوربین اصلی، این گوشی شامل یک جفت سنسور ۲ مگاپیکسلی است که یکی از آن‌ها برای عکاسی ماکرو به‌کار می‌رود و دیگری حسگر عمق‌سنج است. از مزایای اصلی دوربین این گوشی، یعنی قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن ۴کی، به واسطه چیپ‌ست دایمنسیتی ۸۰۰U امکان‌پذیر است. کیفیت فیلم‌های ۴کی مخصوصاً در حد این دسته از گوشی‌ها مناسب است. رنگ‌ها ملایم به نظر می‌رسند اما بی‌روح نیستند و جزئیات تصاویر اگرچه خیلی کامل نیستند اما در سطح بالایی قرار دارند. نویز فیلم‌های ۴کی نیز کمی به چشم می‌آید اما نگرانی بزرگی محسوب نمی‌شود و مهم‌ترین مسئله‌ای که با آن مواجه هستیم مربوط به دامنه پویا است که مقداری محدود است و وضوح سایه‌ها کمی پایین به نظر می‌رسد.

جزئیات و کنتراست عکس‌های دوربین پشتی بالا هستند و تصاویر کمی گرم‌تر از واقعیت هستند اما در صفحه‌نمایش گوشی طبیعی به‌نظر می‌رسند و دور از وقعیت نیستند. عکس‌های پرتره نیز به لطف سنسور ۲ مگاپیکسلی، دقیق هستند و سوژه را می‌تواند به خوبی تفکیک کند. اما عملکرد سنسور ماکرو به‌هیچ‌عنوان راضی‌کننده نیست و برای سوژه‌های نزدیک‌تر از ۶ یا ۷ سانتی‌متر نیاز به چندین بار تلاش است و در نور کم، تصاویر آن نویز بسیار زیادی دارند. نمونه تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین پشتی این گوشی را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی این گوشی نیز وضوح بالایی دارد که می‌تواند بالاتر از رقبای خود قرار بگیرد اما روشنایی تصاویر ثبت‌شده با آن کمتر از انتظار است. عملکرد این دوربین در نور کم با کمی نویز همراه است اما در مجموع ناامیدکننده نیست. فیلم‌های ضبط‌شده توسط دوربین سلفی به‌طرز شگفت‌آوری خوب هستند و تنها نکته منفی آن، کادربندی محدود است. همچنین برنامه دوربین این گوشی در MIUI 12 به سادگی هرچه تمام‌تر طراحی شده است. می‌توانید در منوی این برنامه حالت‌های مختلف و تنظیمات دوربین را مشاهده کنید و در صورت نیاز تغییر دهید.

باتری

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری این گوشی همراه با فناوری ۷ نانومتری پردازنده دایمنسیتی ۸۰۰U، حداقل بر روی کاغذ عملکردی عالی از خود نشان می‌دهد. در تست مکالمه، باتری این گوشی ۳۲ ساعت و ۲۶ دقیقه، در پخش فیلم ۱۲ ساعت و ۳۷ و در آزمایش مرورگری وب ۱۲ ساعت و ۳۷ دقیقه استقامت از خود نشان داد که نتیجه آن کاملاً طبق انتظار و عالی است. تنها مورد مشاهده شده در این آزمایشات، افت فریم جزئی در هنگام پخش فیلم توسط پلیر خود گوشی بود که به سادگی قابل حل است. شارژ سریع ۱۸ واتی این گوشی در مقایسه با سایر گوشی‌های ردمی پایین‌تر است اما ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه شارژ کامل آن به‌طول می‌انجامد که با توجه به بازده آن کاملا مناسب است.

نرم‌افزار

ردمی نوت 9تی

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما با وجود این‌که در زمان عرضه ردمی نوت ۹تی، اندروید ۱۱ در دسترس بود، این گوشی با اندروید ۱۰ منتشر شد اما رابط کاربری MIUI 12 همراه با آخرین نسخه خود بر روی این گوشی قرار دارد و طبق اعلام شیائومی، این گوشی به روزرسانی‌های نرم‌افزاری زیادی در آینده دریافت می‌کند. زیبایی و سادگی آخرین نسخه رابط کاربری شیائومی به‌شدت یادآور محیط ‌آی او اس است و می‌توانید با چند حرکت ساده به تمامی امکانات موردنیاز خود دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید در تنظیمات این گوشی با خاموش کردن قسمت بالایی نمایشگر، حفره پانچ دوربین سلفی را از دید خود حذف کنید. همچنین تنظیمات پیشرفته‌تری برای نمایشگر، باتری و اعلان‌ها وجود دارد که می‌توانند آسایش کاربر را تامین کنند.

جمع‌بندی

قطعاً شیائومی ردمی نوت ۹تی تجربه‌ای متناسب با قیمت را به کاربر ارائه می‌دهد که می‌توان آن را منصفانه نامید. اما در مقایسه با رقبای ۴G آن، قطعاً در زمینه‌های سخت‌افزاری گزینه‌های بهتری وجود دارند اما اگر هدف شما یک گوشی هوشمند ۵G ارزان‌قیمت است، ردمی نوت ۹تی می‌تواند از گزینه‌های محتمل شما باشد. این گوشی از امکانات مختلفی استفاده می‌کند که می‌تواند برای هر کاربری جذاب باشد و در کنار یک صفحه‌نمایش معمولی، باتری عالی و دوربین خوب، از خرید آن پشیمان نخواهید شد.

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت خوب
  • عمر باتری عالی
  • ضبط فیلم ۴کی و کیفیت عکاسی و پرتره خوب
  • امکان استفاده همزمان از دو سیم‌کارت و کارت حافظه

نقاط ضعف

  • حاشیه ضخیم نمایشگر و مشکلات حفره پانچ
  • فقدان دوربین فوق‌عریض
  • عرضه همراه اندروید ۱۰، با وجود انتشار اندروید ۱۱
برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.