بررسی سامسونگ گلکسی بادز پرو - تکفارس 
بررسی سامسونگ گلکسی بادز پرو - تکفارس 

بررسی سامسونگ گلکسی بادز پرو

محمد رضا حیدری
Mobile، بررسی تخصصی ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - 18:00
سامسونگ گلکسی بادز پرو

جدیدترین محصول از سری ایربادهای پرچم‌دار سامسونگ یعنی گلکسی بادز پرو را می‌توان برای این شرکت معادل چیزی دانست که اپل با ایرپادز پرو برای خانواده‌ی خودش به ارمغان آورد.

شاید عرضه‌ی بسیار سریع ایربادهای این مجموعه (گلکسی بادز لایو تنها پنج ماه و گلکسی بادز پلاس تنها یک سال پیش از عرضه‌ی گلکسی بادز پرو به بازار آمدند) بسیاری از کسانی که قصد خرید ایربادهای جدیدی دارند را سردرگم کرده باشد اما بهتر است بدانید که گلکسی بادز پرو تنها در نگاه اول همانند معادل «ایرپادز پروی سامسونگ» به نظر می‌آید و با نگاهی دقیق‌تر، می‌توان متوجه شد که این ایربادها ویژگی‌های بیشتری را در خود جای داده‌اند.

برای شروع بیایید تا کمی بیشتر با ویژگی‌های اصلی این ایرباد آشنا شویم. گلکسی بادز پرو همانند دیگر رقبا شامل مواردی از جمله فناوری کاهش نویز فعال، صدای امبینت و فضایی برای به وجود آوردن تجربه‌ی بهتر در هنگام تماشای فیلم و سریال‌های تلویزیونی و همچنین پنج ساعت زمان شارژ دهی باتری می‌شود.

ولی با این وجود، گلکسی بادز پرو برای صاحبان دستگاه‌های سامسونگ بسیار فراتر از این عمل کرده و در واقع می‌توان گفت که برای استفاده از تمامی ویژگی‌های این ایرباد بی‌سیم نیازمند یک گوشی یا تبلت سامسونگی هستید و با خرید این ایرباد می‌توانید تمامی دستگاه‌های سامسونگی خود را به یکدیگر متصل کنید.

بررسی سامسونگ گلکسی بادز پرو

مشخصات کلی

ویژگی‌های انحصاری گلکسی بادز پرو شامل پشتیبانی کامل صوتی از بیکسبی (نکته‌ی ناامیدکننده این که این ایرباد از دستیار صوتی گوگل پشتیبانی نمی‌کند) و اپلیکیشن Galaxy Wearable اشاره کرد که تنها برای اندروید در دسترس است و به شما این اجازه را می‌دهد تا ویژگی‌های بسیار بیشتری را برای ایربادهای خود باز کنید.

علاوه بر تمامی این‌ها، صاحبان دستگاه‌های هوشمند جدیدتر سامسونگ می‌توانند از کدک‌های جدید سامسونگ که از انتقال کیفیت صدای UHQ از طریق بلوتوث پشتیبانی می‌کنند استفاده کرده و به پخش صداهایی با حداکثر کیفیت ۲۴-bit / 96kHz بپردازند. SmartThings Finder و پشتیبانی از چند میکروفون نیز از دیگر قابلیت‌هایی هستند که تنها در صورت استفاده از دستگاه‌های سامسونگ می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. با این حال، وجود چنین ویژگی‌های گسترده‌ای تنها برای گوشی‌های سامسونگ بیشتر به‌عنوان یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند.

از یک سو تمامی این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا طرفداران خانواده‌ی سامسونگ حداکثر استفاده را از تمامی دستگاه‌های خود داشته باشند و بیایید صادق باشیم: تمامی این ویژگی‌ها، قابلیت‌هایی هیجان‌انگیز هستند؛ اما از سوی دیگر، منحصر بودن این ویژگی‌ها تنها برای دستگاه‌های سامسونگی احتمالاً باعث می‌شود تا بخش بزرگی از خریداران از خرید این ایربادها منصرف شوند چرا که نسبت کاربران سامسونگ به کاربران دیگر برندها عدد کوچکی است.

در کنار تمامی این‌ها این موضوع را هم در نظر بگیرید که بسیاری از دستگاه‌های نسبتاً قدیمی‌تر نیز نمی‌توانند از نسخه‌ی جدید اپلیکیشن گلکسی بادز استفاده کنند.

اگر بخواهیم در این میان مقایسه‌ی کوچکی هم داشته باشیم، وجود این ویژگی‌ها مطمئناً به گلکسی بادز پرو برتری بسیار زیادی را نسبت به برادر بزرگ‌تر خود یعنی گلکسی بادز لایو می‌دهد و پیشنهاد می‌شود که با توجه به تفاوت قیمت نه‌چندان زیاد این دو، گلکسی بادز پرو را به‌عنوان انتخاب اصلی خود قرار دهید و حتی آن را به دیگر افرادی که قصد خرید یک ایرباد خوب دارند پیشنهاد کنید.

سامسونگ گلکسی بادز پرو در ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱ و همراه با گوشی سامسونگ گلکسی S21 معرفی شد و در روز بعد به‌طور عمده در دسترس خریداران قرار گرفت. قیمت گلکسی بادز پرو ۱۹۹ دلار است که ممکن است در ابتدا کمی گران به نظر برسد؛ اما هنگامی که ارتقاهای فراوان این مدل نسبت به نسخه‌ی قبلی یعنی گلکسی بادز لایو ۱۶۹ دلاری را در نظر بگیریم، چنین افزایش قیمتی بسیار کوچک و در عین حال برای خریداران به‌صرفه به نظر خواهد رسید.

سامسونگ گلکسی بادز پرو

ظاهر و طراحی

این ایربادها در سه رنگ مختلف یعنی سیاه فانتوم، نقره‌ای فانتوم و بنفش فانتوم در دسترس هستند تا با سه رنگ معرفی‌شده برای گلکسی S21 مطابقت داشته باشند و علاوه بر تمامی این‌ها، رنگ ایربادها با رنگ قاب محافظ آن‌ها نیز یکی خواهد بود. خود قاب ایربادها نیز به‌صورت یک صندوقچه طراحی شده است که لولایی در بین دو لبه‌ی مقعر آن وجود دارد و آن‌ها را از سمت دیگر از پایین به بالا باز می‌کند.

از نظر ظاهری نیز این قاب بسیار کوچک و فشرده است که اجازه می‌دهد تا آن را به‌راحتی در جیب خود جا دهید. در داخل قاب و در بخش باریک جداکننده‌ی محل قرارگیری ایربادها نیز یک چراغ ال ای دی کوچک وجود دارد که با سه رنگ سبز، زرد و قرمز میزان شارژ باقی‌مانده‌ی قاب را به شما نشان می‌دهد.

شکل خود بادها نیز در این نسخه تغییر کرده است و دیگر از حالت لوبیایی قبلی خبری نیست و سامسونگ دوباره به طراحی معمولی خود یعنی طراحی مخروطی شکل با سری‌های فرو رونده بازگشته است. احتمالاً «مخروط» بهترین کلمه برای توصیف این شکل باشد چرا که طول آن برای یک ایرباد معمولی بسیار زیاد به شمار می‌رود (۲۰.۸ میلی‌متر). با این حال برای به کار گرفتن تمامی موارد به‌ کار رفته در این بادها از جمله سنسورهای متعدد و میکروفون‌ها چنین طولی کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.

بخش بیرونی بادها نیز دارای یک پوشش پلاستیکی براق و صیقلی لمسی است که دو میکروفون دیگر و یک پوشش ضد باد برای کاهش صداهای محیطی در هنگام راه رفتن در بیرون نیز در آن قرار دارند. با تمامی این اوصاف ممکن است بخواهید بدانید که این بادها دقیقاً چطور در گوش قرار می‌گیرند.

جواب این است که با وجود ظاهر آینده‌وار و سطح براق این بادها، قرار گرفتن آن‌ها در گوش کمی عجیب و اذیت کننده است. استفاده از آن‌ها در هنگام خواب در بهترین حالت نامناسب و در بدترین حالت دردآور است و در کنار تمامی این‌ها، از آن‌جایی که این بادها هیچ روشی برای «قفل شدن» در داخل گوش ندارند، میزان جابه‌جایی آن‌ها در جای خود بسیار است و هر بار باید آن‌ها را دوباره در جای خود تنظیم کنید تا محافظ صدای محیطی اثر خود را از دست ندهد.

برای حل برخی از این مشکلات، سامسونگ دو گوشی با سایزهای متفاوت را نیز در داخل جعبه قرار داده است که می‌توانید آن‌ها را نیز امتحان کنید. علاوه بر این گوشی‌ها، یک کابل تایپ سی بدون آداپتور نیز در جعبه قرار گرفته است که احتمالاً می‌توان آن را بخشی از برنامه‌ی کاهش هدر رفت (بخوانید هزینه) سامسونگ دانست.

سامسونگ گلکسی بادز پرو

ویژگی‌های کاربردی

کنترل این ایربادها بسیار ساده است: یک ضربه برای پخش یا نگه‌داشتن موسیقی، دو ضربه برای آهنگ بعدی یا پاسخ دادن یا رد کردن تماس‌ها و سه ضربه برای رفتن به آهنگ قبلی؛ علاوه بر این‌ها، می‌توانید با نگه‌داشتن انگشت خود بر روی ایربادها آن‌ها را میان دو حالت کاهش نویز و امبینت جابه‌جا کنید. حالت آخر با استفاده از اپلیکیشن  Samsung Wearable قابل‌تغییر است.

به‌طور کلی این ایربادها برای استفاده‌ی کلی بسیار مناسب هستند و می‌توان در طولانی‌مدت بدون خسته شدن گوش‌ها از آن‌ها استفاده کرد؛ اما به خاطر ظاهر مخروطی شکل این بادها و برآمدگی عجیب آن‌ها از بیرون گوش، نمی‌توان آن‌ها را در میان بادهایی با ظاهر زیبا یا مناسب برای تخت خواب قرار داد.

دو ویژگی اصلی ایربادهای جدید سامسونگ، فناوری کاهش نویز فعال و گواهی ضدآبی IPX7 هستند که تا به این‌جا بیشترین میزان ضدآبی ایربادهای سامسونگ به‌حساب می‌آید. تا قبل از این، سامسونگ تنها گواهی‌های IPX2 و IPX4 را داشت که این موضوع بدان معنی بود که این بادها تنها برای چند قطره عرق یا باران خوب بودند و نمی‌توانستید برای فعالیت‌های شدید و سخت از آن‌ها استفاده کنید.

حالا با گواهی IPX7 می‌توان از گلکسی بادز پرو این انتظار را داشت که به مدت ۳۰ دقیقه در عمق یک متری آب باقی بمانند و مهم‌تر از آن، اگر به نحوی آن‌ها را در وان حمام انداختید، بتوانید بدون هیچ نگرانی خاصی آن‌ها را بیرون بیاورید و دوباره از آن‌ها استفاده کنید یا آن‌ها را با جریان آب بشویید. این گام بزرگ سامسونگ باعث می‌شود تا این کمپانی کره‌ای نیز در سطح استانداردهای دیگر کمپانی‌ها قرار بگیرد.

سامسونگ گلکسی بادز پرو

درباره‌ی کاهش نویز فعال نیز باید گفت که این فناوری تا جایی که قرار باشد سامسونگ را با خودش مقایسه کنیم خوب به نظر می‌آید. سه میکروفون داخلی این بادها قطعاً به گلکسی بادز پرو کمک می‌کنند تا میزان زیادی از نویز را از بین ببرد اما در مقایسه با هدفون‌های دور گوشی یا دیگر پرچم‌داران، عملکرد چندان خیره‌کننده‌ای ندارند.

در طی چند روز استفاده از این ایربادها، می‌توان اقرار کرد که توانایی آن‌ها در شنیده نشدن صداهای محیطی مانند دستگاه‌های تهویه‌ی هوا یا مکالمات معمولی در داخل اتاق‌های دیگر بسیار خوب است؛ اما اگر شخصی در اتاق دیگری در حال پخش موسیقی باشد و یا ترافیک در خارج از خانه شدید شود، نمی‌توان چندان بر روی شنیده نشدن این صداها حساب کرد.

در مقابل حالت کاهش نویز، سامسونگ حالت امبینت را در نظر گرفته است که با لمس و نگه‌داشتن بخش لمسی بادها فعال می‌شود. در این حالت، ایربادها با دریافت و تقویت صداهای بیرونی به میزان ۲۰ دسی‌بل، به شما این اجازه را می‌دهد تا صداهای بیرونی را نیز بشنوید و برای مثال هنگامی که در فرودگاه منتظر شنیدن زمان پرواز خود هستید، به گوش دادن به موسیقی نیز بپردازید.

از جمله ویژگی‌های دیگر گلکسی بادز پرو که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، قابلیت پشتیبانی کاملاً صوتی از بیکسبی و قابلیت پیدا کردن ایربادها با کمک SmartThings Find است. SmartThings Find که در اپلیکیشن SmartThings قرار دارد می‌تواند ایربادهای شما را حتی هنگامی که به هیچ دستگاهی متصل نیستند بر روی نقشه نشان دهد. این موضوع می‌تواند خیال شما را از بابت دزدیده شدن ایربادها یا حداقل از فراموش کردن آخرین جایی که آن‌ها را گذاشته بودید راحت کند.

سامسونگ گلکسی بادز پرو

در آخر نیز می‌توان به قابلیت تعویض کانکشن خودکار این بادها اشاره کرد. با استفاده از این قابلیت می‌توانید به‌راحتی دستگاه متصل به ایرباد خود را تغییر دهید. برای مثال هنگامی که در حال فیلم دیدن با تبلت سامسونگی خود، گوشی سامسونگی‌تان زنگ می‌خورد، بادها به‌طور خودکار از تبلت به گوشی شما متصل شده و به شما اجازه می‌دهند تا تماس را از طریق ایربادها پاسخ دهید و پس از پایان تماس، دوباره به تبلت متصل می‌شوند.

کیفیت صدا

حالا به بحث اصلی می‌رسیم. در بخش کیفیت صدا، سامسونگ از شرکت AKG، یکی از زیرمجموعه‌های Herman (که خود نیز یکی از زیرمجموعه‌های سامسونگ است) کمک گرفته است تا کیفیت صدای این ایربادها کاملاً متعادل باشد؛ اما نتیجه چیست؟

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که گلکسی بادز پرو صدایی متعادل دارد که در فرکانس‌های پایین چندان نامتوازن و در فرکانس‌های بالا گوش‌خراش به نظر نمی‌رسد اما در فرکانس‌های میانی و کمی بالاتر صدا شفافیت مدنظر را ندارد. صداهای عادی نیز بیش ‌از حد در میانه قرار دارند و از کیفیت و شفافیت مدنظر برخوردار نیستند.

به زبان ساده‌تر، صداهای بیس ظریف و موارد مشابه قابل‌شنیدن هستند اما این صداها تنها یک‌طرفه هستند. به این معنی که صداهای خروجی از ایربادها لذت‌بخش است اما در نهایت و در مقایسه با دیگر پرچم‌داران، چیزی نیست که واقعاً کسی را شگفت‌زده کند.

در هر حال، اگر به تغییر اکوالایزر در آهنگ‌های مختلف علاقه دارید، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن سامسونگ این کار را انجام دهید اما با این وجود نیز نمی‌توانید به صداهایی گسترده و عمیق‌تر دست پیدا کنید.

احتمالاً این موضوع در ادامه‌ی سال و هنگامی که سامسونگ رسماً شروع به پشتیبانی از ۳۶۰ Audio کند، قضیه فرق خواهد کرد و بنا بر گفته‌ی خود سامسونگ، بادها دارای صداهایی استیج مانند و چند کاناله خواهند شد؛ اما در حال حاضر چنین قابلیتی در دسترس نیست و همچنان باید با صداهای استریو ادامه داد.

سامسونگ گلکسی بادز پرو

با این وجود بازهم نکته‌ی منفی دیگری وجود دارد و آن این که اگر دستگاه شما توسط برندی غیر از سامسونگ ساخته شده باشد، خروجی صدا از طریق SBC یا AAC منتقل خواهد شد که هردوی آن‌ها از کدک‌های پایین رده هستند. این موضوع بدان معنی است که استفاده از این بادها با دستگاه‌هایی غیر سامسونگی باعث پایین بودن کیفیت صدای خروجی می‌شود.

حتی با در نظر گرفتن این‌که بحث کدک‌ها در نهایت به نفع دستگاه‌های سامسونگی تمام خواهد شد، ولی این موضوع ایربادهای برندهای دیگر را به گزینه‌ی بهتری نسبت به گلکسی بادز پرو تبدیل خواهد کرد. با وجود این که سامسونگ می‌توانست کدک اپتکس را از کوالکام یا کدک جدیدتر Bluetooth LE را لایسنس کند، این کمپانی کره‌ای تنها به پشتیبانی محدود از UHD بسنده کرده است که همین هم بهتر از وجود نداشتن هیچ‌گونه پشتیبانی خاصی است.

شارژدهی

شارژ باتری بحث دیگری است که همواره در رابطه با بررسی ایربادهای بی‌سیم اهمیت فراوانی داشته است. این ایربادها با در نظر گرفتن فناوری کاهش نویز فعال خود دارای عمر باتری نسبتاً مناسبی هستند اما در مقایسه با برادر بزرگ‌تر این مدل یعنی گلکسی بادز پلاس، جدیدترین ایربادهای سامسونگ به سمت عقب گام برداشته‌اند.

طبق گفته‌ی سامسونگ، این بادها تا ۵ ساعت شارژ دهی دارند و پس از آن در صورت فعال بودن قابلیت کاهش نویز، جعبه‌ی شارژ ایربادها ۱۳ ساعت بیشتر را ارائه خواهد کرد. در صورت غیرفعال کردن سیستم کاهش نویز، این مقدار تا ۷ الی ۸ ساعت برای یکبار استفاده از ایربادها و ۲۰ ساعت بیشتر در صورت شارژ افزایش خواهد یافت.

سامسونگ گلکسی بادز پرو

خارج از کاغذ و در طول عملکرد واقعی، گلکسی بادز پرو تا سه روز استفاده‌ی کاری مداوم (پنج ساعت استفاده‌ی روزانه) و در صورت استفاده‌ی سبک‌تر و تنها در وقت‌های آزاد (سه ساعت در روز) تا یک هفته دوام خواهد آورد. اگر نیاز به استفاده‌ی اضطراری از این ایرباد داشته باشید، گلکسی بادز پرو تنها در عرض پنج دقیقه برای مدت استفاده‌ی تقریباً یک‌ساعته شارژ خواهد شد که این فناوری شارژ سریع از طریق کابل یو اس بی تایپ سی قابل‌دسترس است. در کنار این، قابلیت شارژ بی‌سیم این بادها وجود دارد که کمی کندتر است.

جمع‌بندی

در نهایت و اگر بخواهیم به یک جمع‌بندی مفید برسیم، تنها در صورتی به سراغ این ایربادها بروید که زندگی‌تان با سامسونگ گره خورده و علاقه‌ای به مهاجرت به برندهای دیگر را ندارید؛ علاوه بر این، این ایربادها می‌توانند برای کسانی که دوست دارند در وان حمام به موسیقی گوش دهند و یا کسانی که بیش ‌از حد بادهای خود را گم می‌کنند نیز گزینه‌ی خوبی باشند؛

اما در عین حال کسانی که به ایربادها به چشم ابزاری برای به دست آوردن کمی آرامش و سکوت نگاه می‌کنند و یا به دنبال کیفیت صدای عالی هستند و همچنین کسانی که از گوشی‌های غیر سامسونگی و دستیارهای صوتی دیگر مانند گوگل و سیری استفاده می‌کنند، احتمالاً این ایربادها را چندان مناسب خود پیدا نکنند.

نقاط قوت

  • امکانات فوق‌العاده برای دستگاه‌های سامسونگ
  • فناوری کاهش نویز فعال
  • گواهی IPX7
  • قابلیت جا‌به‌جایی میان دو حالت کاهش نویز و امبینت

نقاط ضعف

  • طراحی نه‌چندان مناسب
  • قابلیت سازگاری پایین با دستگاه‌های غیر سامسونگی
  • عمر شارژ کمتر بادها نسبت به مدل‌های قبلی سامسونگ
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.