بررسی تلویزیون های QLED سری ۵ TCL - تکفارس 
بررسی تلویزیون های QLED سری ۵ TCL - تکفارس 

بررسی تلویزیون های QLED سری ۵ TCL

مهدی حلوائی
بررسی تخصصی، مقالات ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - 18:00
تلویزیون های QLED سری ۵ TCL

تلویزیون سری ۵ TCL (S535) نمونه‌ی بسیار خوبی از نتیجه‌ی ا‌ستفاده‌ی فناوری پیشرفته در دستگاه‌‌های ضعیف‌تر است. این تلویزیون از فناوری QLED – کوانتوم دات – استفاده می‌کند که از آن در تلویزیون‌های فوق‌العاده‌ی سری ۶ TCL (R625) استفاده شده بود.

فناوری کوانتوم دات مانند فیلتری در بین لامپ‌های ال‌ای‌دی و صفحه نمایش قرار می‌گیرد و اشباع رنگ (Saturation) را افزایش می‌دهد. این فناوری باعث می‌شود که رنگ‌ها زنده‌تر جلوه کنند و کنتراست تصویر افزایش یابد؛ به‌خصوص اگر با سیستم لوکال دیمینگ (Local Dimming) تلویزیون ترکیب شود.

این تلویزیون جدید، ارزان‌ترین تلویزیون QLED بازار است و از نظر قیمت، بسیار ارزان‌تر از تلویزیون‌های QLED سامسونگ است. همچنین، این تلویزیون طیف رنگ وسیعی داشته و از نظر ظاهری از کیفیت مناسبی برخوردار است. به لطف ویژگی لوکال دیمینگ، شاهد رنگ سیاه بهتری هستیم و از این لحاظ در مقایسه با تلویزیون‌های غیرهوشمند ال‌ای‌دی و ال‌سی‌دی، گزینه‌ی مناسب‌تری برای خرید می‌باشد.

با این حال، این دستگاه چندان بی عیب و نقص هم نیست. با وجود فناوری کوانتوم دات، شما باید بین دو حالت “دقت رنگ” و “روشنایی زیاد” یکی را انتخاب کنید. همچنین حالت وضوح تصویر که اشباع رنگ در تصویر را تا بالاترین حد ممکن افزایش می‌دهد، به‌صورت پیش‌فرض در این دستگاه فعال است. متاسفانه این تلویزیون، روشنایی کافی برای پخش تصاویر HDR را ندارد و به همین دلیل تصاویر و فیلم‌های HDR در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر کمی تاریک به‌نظر می‌رسند.

اگر آپسکیل (Upscale) ضعیف و پردازش سطحی تصاویر را به این لیست اضافه کنیم، متوجه می‌شویم که این محصول در مقایسه با تلویزیون‌های قدرتمند سری ۶ TCL که تنها چند صد دلار گران‌تر است، عملکرد ضعیف‌تری دارد.

قیمت و تاریخ عرضه

با این که کیفیت تصاویر این تلویزیون‌ها آن‌چنان بالا نیست اما قیمت آن‌ها بسیار مناسب است. نسخه‌ی ۵۰ اینچی (TCL 50S535) این تلویزیون ۴۰۰ دلار قیمت دارد و بزرگترین تلویزیون این سری (TCL 75S535) کم‌تر از ۱۰۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است.

با وجود قیمت مناسب، این تلویزیون‌ها در مقایسه با دیگر تلویزیون‌های شرکت TCL ارزش خرید پایین‌تری دارند. شما می‌توانید با پرداخت ۲۵۰ دلار بیش‌تر، صاحب تلویزیون R365 از سری ۶ TCL شده (روشنایی تصویر این تلویزیون بیشتر است) و یا با ۱۰۰ دلار کم‌تر، تلویزیون‌های سری ۴ TCL (این دستگاه‌ فاقد پشتیبانی از دالبی ویژن است) را خریداری کنید.

همچنین می‌توانید با همین قیمت، تلویزیون خارق‌العاده‌ی H8G هایسنس را خریداری کنید. برند هایسنس به اندازه‌ی TCL شناخته شده نیست اما تلویزیون H8G این شرکت، بیشتر ویژگی‌های تلویزیون‌های سری ۵ TCL را داشته و میزان روشنایی حالت HDR آن، ۶۰۰ نیت می‌باشد.

تلویزیون سری 5 TCL

طراحی

تلویزیون‌های سری ۵ TCL از نظر قیمت با تلویزیون‌های میان‌رده در یک گروه قرار می‌گیرند اما از نظر ظاهری این قضیه کاملاً برعکس است. به لطف لبه‌های نازک و قاب متالیک، تلویزیون‌های سری ۵ TCL بسیار مدرن و زیبا جلوه می‌کنند.

این تلویزیون در چهار مدل ۵۰، ۵۵، ۶۵ و ۷۶ اینچ طراحی شده است و به غیر از اندازه، هیچ تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد. شرکت TCL سیستم مدیریت کابل‌ها را به صورت مینیمالیستی طراحی کرده و کاربران می‌توانند با استفاده از آن، کابل‌های HDMI و برق را تا حد زیادی در پشت دستگاه مخفی کنند. متاسفانه پایه‌های این تلویزیون‌ها، تحمل استفاده از ۴ کابل HDMI به‌طور همزمان را ندارند، اما در استفاده از کابل‌های کم‌تر با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوند.

تلویزیون‌های سری ۵ دارای ورودی RCA بوده و از ۴ پورت HDMI بهره می‌برد. هر چهار پورت از HDMI 2.0b پشتیبانی می‌کنند و یکی از این پورت‌ها به eARC مجهز شده است. این پورت به شما اجازه می‌دهد تا گیرنده‌ی AV و یا سیستم ساندبار خود را به تلویزیون وصل کرده و با ریموت کنترل، صدای پخش‌شده و همچنین تمام ورودی‌ها را کنترل کنید. این ویژگی ‌به‌خصوص اگر از چند ورودی استفاده می‌کنید، بسیار مفید خواهد بود.

به احتمال زیاد، بزرگترین مشکل این تلویزیون، ریموت کنترل این دستگاه است. به دلیل نبود اتصال بلوتوث داخلی، امکان اسفاده از جستجوی صوتی در این تلویزیون وجود ندارد و هنگام استفاده باید کنترل را در مقابل گیرنده‌ی مادون قرمز تلویزیون که در پایین دستگاه است، قرار بدهید.

با این وجود، نکته‌ی ذکرشده زیاد مشکل‌ساز نمی‌شود و شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی از اپلیکیشن Roku استفاده کنید. اما وقتی این ریموت کنترل را با تلویزیون‌های سری ۶ مقایسه کنید، کیفیت ضعیف آن کمی نا‌امیدتان خواهد کرد.

تلویزیون سری 5 TCL

تلویزون هوشمند (Roku TV)

تلویزیون‌های سری ۵ TCL از پلتفرم هوشمند Roku استفاده می‌کنند که توانایی جستجوی اپلیکیشن‌ها را داشته و از بیشتر سرویس‌های استریم پشتیبانی می‌کند.

این سرویس‌ها شامل نتفلیکس، دیزنی پلاس، اپل تی‌وی پلاس، HBO مکس، هولو، آمازون، کرکل، پلوتو و بسیاری دیگر می‌شود. با وجود چنین لیست بلندی از سرویس‌های مختلف، قابلیت جستجوی این تلویزیون بسیار کارآمد می‌باشد. همچنین برخلاف اپل تی‌وی و آمازون فابر تی‌وی، که برای استفاده از  آن‌ها باید از سرورهای اختصاصی آن‌ها استفاده کنید، Roku به هیچ سرویس بزرگی متصل نیست و شما را مجبور به استفاده از هیچ‌کدام از سرویس‌ها نمی‌کند.

این سیستم تمام سرویس‌های رایگان را در صفحه‌ی اصلی نمایش می‌دهد و همچنین کانال اختصاصی Roku، هر ماه فیلم‌هایی را به‌صورت رایگان پخش می‌کند. این ویزگی برای کسانی که از شبکه‌های کابلی خسته شده‌اند، بسیار مفید خواهد بود.

یکی دیگر از قابلیت‌های این تلویزیون، ویژگی Screencast Ready آن است که به شما اجازه می‌دهد تا محتوای گوشی خود را برای تلویزیون ارسال کنید. به لطف این ویژگی می‌توانید ویدیوی مورد علاقه‌ی خود در یوتیوب را در تلویزیون پخش کرده و با دوستان خود به مشاهده‌ی آن بنشینید.

همچنین دستیار صوتی Roku به شما کمک می‌کند تا فیلم‌ها و سریال‌های مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنید. این دستیار صوتی قابلیت اتصال به دستیار صوتی آمازون و گوگل را نیز دارد و در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها برای  جستجو در سرویس‌های تلویزیون استفاده کنید.

تلویزیون QLED سری 5 TCL

عملکرد

عملکرد تلویزیون‌های سری ۵ ترکیبی از خوب و بد است. سیستم لوکال دیمینگ این دستگاه به شدت عالی طراحی شده و به لطف آن رنگ مشکی واقعی‌تر جلوه می‌کند. با این حال، نبود روشنایی کافی در تلویزیون از تبدیل شدن آن به یک دستگاه عالی و بدون نقص جلوگیری می‌کند.

روشنایی کم تصویر به‌خصوص در زمان استفاده از HDR ناامید کننده است و شما را از تجربه تماشای تصاویر HDR واقعی باز می‌دارد. میزان روشنایی این تلویزیون در بالاترین حالت خود ۴۵۰ نیت است و این مقدار نصف آن چیزی است که تلویزیون‌های HDR هم‌رده ارائه می‌کنند.

به دلیل عملکرد ضعیف روشنایی این دستگاه، اشباع رنگ آن نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با این‌که ویژگی کوانتوم دات، طیف رنگ گسترده‌تری را ارائه می‌کند، اما به دلیل نبود روشنایی کافی، اشباع رنگ دچار مشکل می‌شود.

قابلیت آپسکیل کردن این تلویزیون نیز چنگی به دل نمی‌زند و دلیل آن استفاده از پردازنده‌های AIPQ شرکت TCL است که در تلویزیون‌های سری ۶ از آن استفاده شده بود و حتی در آن‌جا نیز عملکرد قابل قبولی نداشت. نبود نرخ تازه‌سازی بالاتر از ۶۰ هرتز نیز از دیگر نقاط ضعف این تلویزیون به شمار می‌آید. این در حالیست که تلویزیون‌های سری ۶ TCL از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز بهره  می‌برند. شما می‌توانید با دستکاری تنظیمات کمی از این مشکلات را برطرف کنید اما انتظار رفع کامل آن‌ها را نداشته باشید.

اگر از زاویه‌های مختلف به تصویر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این تلویزیون همانند تلویزیون‌های سری V ویزیو تصاویر را به خوبی نشان نمی‌دهند و برای مشاهده‌ی کیفیت اصلی تصویر، باید روبه‌روی تلویزیون نشسته باشید. همچنین صدای پخش‌شده از اسپیکرها، کیفیت بالایی ندارد و توصیه می‌شود برای داشتن تجربه‌ی بهتر، از ساندبار استفاده کنید.

شاید تنها نکته‌ی قابل توجه در مورد عملکرد این دستگاه، حالت بازی آن باشد که با اجرای بازی، به‌طور خودکار فعال می‌شود. با این حال، عدم پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز باعث شده تا کنسول‌های نسل بعد نتوانند قدرت واقعی خود را روی این تلویزیون به نمایش بگذارند.

پشتیبانی از دالبی ویژن و دالبی اتموس از دیگر مزایای این تلویزیون است. این دو ویژگی معمولاً روی تلویزیون‌های گران‌قیمت‌تر دیده می‌شوند و استفاده از آن‌ها در این دستگاه، نکته مثبتی به‌حساب می‌آید.

نتیجه نهایی

تلویزیون‌های سری ۵ TCL شامل سرویس‌های متعددی شده و سیستم هوشمند Roku بسیار کاربردی طراحی شده است. همچنین این محصول از دالبی ویژن و صدای دالبی اتموس پشتیبانی می‌کند و به احتمال زیاد ارزان‌ترین راه برای تجربه‌ی این دو ویژگی، خرید این تلویزیون است. با این حال، اگر هدف شما از خرید این دستگاه استفاده از قابلیت HDR آن بوده و یا می‌خواهید از آن برای کنسول‌های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس استفاده کنید، خرید این محصول را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

نقاط قوت

  • قیمت پایین
  • ظاهر شیک و زیبا
  • سیستم Roku
  • پشتیبانی از دالبی اتموس و دالبی ویژن

نقاط ضعف

  • روشنایی کم به‌خصوص در حالت HDR
  • آپسکیل اچ دی ضعیف
  • عدم پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز
  • ریموت کنترل مادون قرمز
برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید