به روزرسانی جدید تلگرام در دسترس قرار گرفت - تکفارس 
به روزرسانی جدید تلگرام در دسترس قرار گرفت - تکفارس 

به روزرسانی جدید تلگرام در دسترس قرار گرفت

امیر مهر علیزاده
۸ اسفند ۱۳۹۹ - 13:15
تلگرام

تلگرام در حال به‌روزرسانی نرم‌افزار پیام‌رسان خود برای اضافه کردن حالت حذف خودکار پیام‌ها، لینک‌های دعوت دارای تاریخ انقضا و گروه‌های بی‌نهایت است. شبیه به نرم‌افزار سیگنال، تلگرام نیز در موضوع حریم خصوصی کاربران تازه سردرگمی‌هایی به وجود آورده بود ولی حالا تلگرام از ویژگی جدیدی بهره‌مند خواهد شد که امنیت و حریم خصوصی بیشتری به کاربران می‌دهد.

پیام‌های حذف شونده خودکار، پیشتر در چت رمزگذاری شده تلگرام وجود داشت ولی این به‌روزرسانی جدید برای IOS و اندروید امکان حذف پیام‌ها در هر نوع از چت را می‌دهد. پیام‌های حذق شونده قابلیت فعال شدن در چت‌ها را دارند و می‌توان برای خذف شدن در ۲۴ ساعت تا ۷ روز آن‌ها را تنظیم کرد.

البته این قابلیت برای تمامی پیام‌ها در دسترس نخواهد بود؛ اگر یک پیام قبل از تنظیم برای حذف خودکار فرستاده شود، حذف نخواهد شد. رقبای تلگرام این ویژگی را قبلا عرضه کرده بودند به عنوان مثال واتس‌آپ این قابلیت را در سال ۲۰۲۰ و سیگنال این قابلیت را در سال ۲۰۱۶ ارائه داده بودند.

همچنین تلگرام ویژگی محبوب مورد استفاده در نرم‌افزار کلاب‌هاس (Clubhouse) که تجربه فوری آموزنده صوتی را ارائه می‌دهد. گروه‌های پخش (Broadcasting Groups) جدید امکان اضافه کردن تعداد بی‌نهایت کاربر را می‌دهد ولی ایجاد پست در انحصار ادمین‌های گروه خواهد بود. چت‌های صوتی نیز برای همه در گروه‌های پخش در دسترس است و تلگرام این ویژگی را یک ویژگی ایده‌آل برای گروه‌های پخش می‌داند که مردم می‌توانند مصاحبه‌های اختصاصی، اخبار و یا صحبت‌های معمول را دنبال کنند.

برای اختصاصی نگه داشتن این گروه‌ها (و یا رشد سریع آن‌ها) تلگرام از لینک‌های دعوت دارای قابلیت انقضا استفاده می‌کند تا بعد از رسیدن به تعداد معینی از کاربران، یا مدت زمان مشخصی و یا هر دو، به صورت خودکار منقضی شود. با دعوت‌های جدید، ادمین‌های گروه می‌توانند موضوعات خصوصی را با مدیریت افراد عضو شده، خصوصی‌تر نگه دارند.

بسیاری از کاربران واتس‌آپ را به دلیل نگرانی از آگاهی فیسبوک از پیام‌هایشان ترک کرده و به تلگرام پیوستنه‌اند. وسعت دادن قابلیت‌ها حریم خصوصی مانند حذف خودکار پیام‌ها و … روش خوبی برای حذف این نگرانی‌ها به نظر می‌رسد ولی حتی با ویژگی جدید حریم خصوصی، باز تلگرام ویژگی محبوب و مورد انتظار چت رمزگذاری شده end to end را ارائه نمی‌دهد.

تمامی پیام‌های موجود در تلگرام از نظر فنی رمزگذاری شده‌اند ولی چت‌های سرّی تنها چت‌هایی هستند که به صورت اختصاصی در دستگاه‌های مشارکت کننده قابل مشاهده است. این که تلگرام اعلام کرده که ویژگی جدیدی مانند گروه‌های پخش را فعال می‌کند تفاوت دارد و حتی با ارائه حدف خودکار پیام‌ها احتمال دارد آن چیزی نباشد که انتظار دارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.