سرعت اینترنت استارلینک دو برابر خواهد شد - تکفارس 
سرعت اینترنت استارلینک دو برابر خواهد شد - تکفارس 

سرعت اینترنت استارلینک دو برابر خواهد شد

حامد شهرزاد
۵ اسفند ۱۳۹۹ - 22:00
استارلینک

ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس وعده داد که  سرعت سرویس اینترنت استارلینک مستقر در ماهواره شرکت خود را «در اواخر امسال» به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. این خبر برای هرکسی که نسخه بتای استارلینک سرمایه‌گذاری کرده، خبر دلگرم‌کننده‌ای است.

ایلان ماسک این موضوع را در یک توییت مطرح کرد. این توییت به‌نوعی پاسخی  به کاربرانی است که پس از راه‌اندازی اولیه آنتن استارلینک و روترهای مربوطه، سرعت اینترنت خود اعلام کردند و از آن رضایت کامل نداشتند. وی گفت:

سرعت اینترنت استارلینک در اواخر امسال دو برابر خواهد شد و به ۳۰۰ مگابایت در ثانیه خواهد رسید و تأخیر به ۲۰ مایل بر ثانیه کاهش خواهد یافت.

استارلینک اخیراً برنامه آزمایشی (بتا) خود را گسترش داده و از عموم مردم دعوت کرده است که ۹۹ دلار سرمایه را برای این نسخه آزمایشی که شامل آنتن استارلینک و روتر مربوطه است را پرداخت کنند.

ایلان ماسک در همان اوایل راه‌اندازی استارلینک، این آنتن‌ها را آزمایش کرد و تست سرعت اولیه با تأخیر ۴۴ میلی‌ثانیه و سرعت ۷۷ مگابیت بر ثانیه را به دست آورد و منتشر کرد. سپس، کارکنان این شرکت بهبودهایی در سیستم اعمال کردند و اعلام کردند که سرعت استارلینک به ۱۳۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است. البته این شرکت به کاربران هشدار داد که وقتی روتر را اجرا می‌کنند در کنار روتر بایستند.

پیش به سوی ستاره‌ها

در حال حاضر، وب‌سایت استارلینک وعده سرعت اینترنت در حدود ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه را می‌دهد که با آزمایش‌های سرعت کاربران که در توییتر منتشر شده، مطابقت دارد. ایلان ماسک همچنین بیانیه منتشرشده در این وب‌سایت را برای بار دیگر تکرار کرد که با توسعه شبکه استارلینک، سرعت این شبکه «به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد».

با این حال، لطفاً به یاد داشته باشید که ما در مورد ایلان ماسک صحبت می‌کنیم. وی قبلاً ادعاهای عجیب و غریب دیگری مانند تبدیل تسلا رودستر به اتومبیل پرنده را داشت و گفت که وی ۷۰ درصد امید دارد که به مریخ خواهد رسید.

به عبارت دیگر، اظهارات ایلان ماسک در مورد افزایش سرعت اینترنت استارلینک تا حدودی بر اساس واقعیت است. البته سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه غیر ممکن نیست، اما با توجه به رفتار عجیب و غریب وی، پیش‌بینی او را نمی‌توان صد در صد قبول کرد.

وی در پاسخ به توییت دیگری درباره نقشه پوشش استارلینک گفت:

تا پایان سال جاری یا تا پایان سال آینده، بیشتر مناطق کره زمین تحت پوشش بیشتری قرار خواهند گرفت.

البته، این یک هدف والا است. ماسک در همان بخش توییتر به بحث در مورد بهتر بودن شبکه‌های تلفن همراه در مناطق پرجمعیت پرداخت و اظهار کرد که استارلینک برای مکان‌هایی با تراکم جمعیت متوسط تا پایین مناسب‌تر است. بنابراین، این شبکه نمی‌تواند به کیفیت اینترنت سریع و قابل اعتماد مبتنی بر دکل یا شبکه سیمی برسد.

اگرچه برخی از افراد در ابتدا در مورد طرح سرویس اینترنت فضایی مبتنی بر ماهواره ماسک ابراز تردید کردند، اما استارلینک ثابت کرد که این شرکت می‌تواند ایده‌های بلندپروازانه خود را عملی کند. اسپیس ایکس در حال کار بر روی این پروژه است. این پروژه‌ای است که حدود یک‌چهارم تعداد ماهواره‌های فعلی در مدار زمین را به خود اختصاص می‌دهد. هدف نهایی این پروژه آن است که در مجموع، ۱۲۰۰۰ ماهواره بتوانند یک اینترنت ارزان و پرسرعت را در اختیار همه مردم قرار دهند. این شبکه قرار است تا کل زمین را پوشش دهد.

تاکنون، دستاوردهای استارلینک در «برنامه تعیین‌شده ETC» مربوطه ذکر شده است. این شرکت خاطرنشان کرد که برنامه بتای عمومی استارلینک بیش از ۱۰ هزار کاربر را جذب کرده است و سرعت آن از حد معیار پیش‌بینی‌شده فراتر رفته است.

اگر می‌خواهید استارلینک را برای خود تجربه کنید، می‌توانید برای خرید آنتن و روتر آن ۹۹ دلار در وب‌سایت اسپیس ایکس به‌عنوان پیش‌پرداخت بپردازید. قیمت کامل این سرویس ۴۹۹ دلار است. این ابزارها به تعداد محدودی از افراد در هر منطقه تحت پوشش بر اساس نوبت ارائه می‌شوند. این به آن معناست که بسته به محل زندگی خود، در صورت پذیرفته شدن سفارش شما، برای تهیه ابزارهای این شبکه باید تا سال ۲۰۲۱ یا اواسط سال ۲۰۲۲ صبر کنید.

اینکه آیا استارلینک می‌تواند به سرعت وعده داده‌شده توسط ایلان ماسک برسد، هنوز مشخص نیست، اما ما خوشحالیم که ماسک بتواند به وعده خود در مورد دسترسی بهتر اینترنت به مناطق با سطح دسترسی به اینترنت پرسرعت و ارزان عمل کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.