اتحاد بین آمازون و دیش می‌تواند باعث انقلاب در شبکه ۵G شود - تکفارس 
اتحاد بین آمازون و دیش می‌تواند باعث انقلاب در شبکه ۵G شود - تکفارس 

اتحاد بین آمازون و دیش می‌تواند باعث انقلاب در شبکه ۵G شود

حامد شهرزاد
۵ اسفند ۱۳۹۹ - 14:30
آمازون

شاید از این موضوع اطلاعی نداشته باشید، اما دیش نقش اساسی در ادغام دراز مدت دو شرکت تی موبایل و اسپرینت داشته است. این ادغام باعث ایجاد یک شبکه غول‌آسای ۵G شد که تقریباً بلافاصله سلطنت طولانی مدت ورایزون و AT&T در صنعت بی‌سیم را تهدید کرد. این در حالی است که با حذف یکی از چهار قدرت برتر شبکه‌های تلفن همراه در آمریکا، رقابت بین آن‌ها کاهش یافته است.

اینجاست که غول ماهواره‌ای با نام دیش نتورک وارد می‌شود. در اصل و با کمک ویرجین و بوست موبایل و پشتیبانی از منابع گسترده‌ای که از شرکت تابعه جدید خود یعنی تی موبایل به دست آورده، بیان کرده است که می‌تواند چهارمین رتبه شبکه‌های بی‌سیم که به شرکت اسپرینت در آمریکا تعلق دارد را به خود اختصاص دهد. البته و به طور خلاصه، این هنوز اتفاق نیفتاده است، که باعث گفته‌های منفی بسیاری از تحلیلگران شده است. آن‌ها بلافاصله در مورد اظهارات خود به چارلی چالگن هشدار دادند.

شروع یک اتحاد قوی؟

دیش وایرلس

رئیس و موسس دیش ممکن است برخی از وعده‌های داده‌شده به FCC حداقل برای سال ۲۰۱۹ را محقق نکند. البته، این برای شرکتی که تمایل به احتکار و انحصارطلبی در شبکه بی‌سیم بدون استفاده مفید از آن است، موضوع عجیبی نیست.

اگرچه یک برند جدید برای پوشش شبکه ۵G در حال تأسیس است، اما تحت پوشش قرار گرفتن ۷۰ درصد از جمعیت کشور آمریکا فقط در مدت دو سال و نیم غیرممکن است.

تا زمانی که یک شریک اقتصادی قدرتمند به موقع به کمک این شرکت نپیوندد، ممکن است رقم اعلام‌شده برای سال ۲۰۲۳ به طور قابل توجهی کمتر از نرخ رشد فعلی باشد. از زمانی که دیش موافقت کرد میلیاردها دلار برای پرداخت پیش‌پرداخت اسپرینت بپردازد، شایعاتی مبنی بر بازگشت نام آمازون به میز معامله وجود دارد.

متأسفانه، به نظر می‌رسد که این دو شرکت به‌زودی و به طور رسمی با یکدیگر متحد نخواهند شد و آن را اعلام نخواهند کرد، زیرا غول تجارت الکترونیکی یعنی آمازون در حال حاضر فقط قصد دارد «تست خدمات سیم کارت» را در بازارهای نامشخصی خارج از ایالات متحده راه‌اندازی کند. اگرچه این خبر تأیید نشده است، اما از طرف پیتر سیدر آلفا که بنیان‌گذار بوست موبایل آمریکا است، منتشر شده است. این فرد که باید ارتباط خوب و عمیقی با این دو شرکت بزرگ فناوری داشته باشد.

منابع فنی + پول = موفقیت

آمازون

آدرتون دیگر پست و مقامی در بین شبکه‌های بی‌سیم ایالات متحده ندارد، اما گفته‌های او ممکن است به میزان کافی معتبر باشند. بنابراین، آمازون به‌زودی اپراتور شبکه تلفن همراه خود را خارج از آمریکای شمالی آزمایش می‌کند. به نظر می‌رسد آدرتون بیشتر از آنکه با دلیل و مدرک صحبت کند، به گمانه‌زنی روی آورده و پیش‌بینی کرده است که همکاری نهایی بین دیش و آمازون برای وریزون، تی موبایل و AT&T به یک کابوس تبدیل می‌شود.

اگرچه دیش از زیرساخت‌های زیاد اما ناکافی برخوردار است که می‌تواند شبکه بی‌سیم مورد انتظار «نت فلیکس» را برای سریال های پربیننده خود ایجاد کند، آمازون می‌تواند بودجه لازم را برای استقرار سریع‌تر خود در سراسر کشور آمریکا فراهم کند و شبکه ۵G فوق‌الذکر را گسترش دهد.

طبق نظرات بیشتر متخصصان، دیش در ساخت شبکه ۵G بیش از حد خوش‌بینانه هدف تعیین کرده است. هزینه کل پیش‌بینی‌شده دیش حدود ۱۰ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شده است که در حین احداث دکل‌ها، به راحتی می‌تواند به دو برابر این مقدار یا حتی بیشتر برسد. البته مشخص است که آمازون منابع مالی کافی برای حمایت از این مشکلات و اتفاقات احتمالی دیگر را دارد و همچنین ممکن است انگیزه ورود به این صنعت پردرآمد را داشته باشد. این موضوع به دیش این فرصت را می‌دهد تا «کاهش گسترده درآمد شرکت های مخابراتی آمریکا» را عملی کند.

اگرچه مشخص نیست که این کاهش گسترده درآمد از کجا ناشی می‌شود، اما چارلی ارگن بارها و بارها از استراتژی توسعه شبکه ارزان و مقرون به صرفه خود صحبت کرده است که صرفاً به امکانات مجازی متکی است. اگر همه ی توان دیش مجازی باشد، اپراتورهای موجود نیز می توانند بدون نیاز به بازسازی بنیادی شبکه خود، به‌سادگی به این فناوری‌ها مراجعه کنند. بنابراین و حداقل از نظر تئوری، دیش باید بتواند قیمت‌های بسیار ارزانی را به مخاطبان پیشنهاد دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید