شرکت هوآوی به صنعت پرورش خوک روی می آورد - تکفارس 
شرکت هوآوی به صنعت پرورش خوک روی می آورد - تکفارس 

شرکت هوآوی به صنعت پرورش خوک روی می آورد

محمدحسین فرقانی
۴ اسفند ۱۳۹۹ - 16:00
هوآوی خوک

شرکت هوآوی سال گذشته می‌توانست بهترین تولیدکنندهٔ گوشی‌های هوشمند در جهان باشد. این شرکت قصد داشت رتبهٔ ۱ این عرصه را تا اوایل ۲۰۲۱ فتح کند و با وجود قطع دسترسی به تامین‌کنندگان آمریکایی (از جمله گوگل) در سال ۲۰۱۹، تا اوایل سال ۲۰۲۰ توانسته بود با گذر از شرکت‌های اپل و سامسونگ، به بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ گوشی هوشمند در جهان بدل شود. اینجا بود که همهٔ مشکلات آن‌ها آغاز شد. دقیقاً در روزی که وزارت بازرگانی ایالات متحده تصمیم گرفت هوآوی را در لیست تحریم شرکت‌های چینی قرار دهد، تغییری در قوانین صادراتی این کشور رخ داد. ناگهان کارخانه‌های ذوب و ریخته‌گری‌های استفاده‌کننده از فناوری‌های آمریکایی، نمی‌توانستند بدون مجوز با شرکت هوآوی تجارت کنند.

از این رو دریافت و تهیهٔ بهترین چیپست‌ها برای گوشی‌های هوآوی و نیز ایستگاه‌های برپایهٔ فناوری ۵جی این شرکت غیرممکن شد. چیپست‌ها وظیفهٔ مدیریت جریان داده‌ها بین پردازنده، حافظه و قسمت‌های جانبی را بر عهده دارند. از آنجایی که چیپست وظیفهٔ کنترل ارتباط بین پردازنده و سخت‌افزار بیرونی را بر عهده دارد، نقش بسیار مهمی را در تعیین عملکرد سامانه، ایجاد می‌کند. علاوه بر این محدودیت دریافت چیپست از تولیدکنندگان آمریکایی، فروش چیپ‌هایی که توسط خود شرکت هوآوی تولید شده بود در سه‌ماههٔ چهارم سال و پس از اجرای این محدودیت‌ها دچار ۴۲٪ افت شد. وزارت تجارت آمریکا شرکت‌های هوآوی، ZTE و سایر کارخانه‌های چینی را تهدیدی بر امنیت ملی کشور خود اعلام کرد. دلیل آن‌ها از این کار، روابط میان این شرکت‌ها، «همکاری» با دولت «کمونیستی» چین اعلام شد.

هوآوی

در نوامبر ۲۰۲۰، شرکت هوآوی تصمیم به فروش بخش گوشی‌های هوشمند «آنر» خود گرفت تا بتواند تحت قوانین جدید وضع‌شده از سوی دولت ایالات متحده، چیپست‌ها و دیگر اجزاء مورد نیاز خود را تهیه کند؛ چراکه در این صورت دیگر ارتباطی به شرکت هوآوی نخواهد داشت. فروش برند آنر و دریافت پانزده میلیارد دلار کاری معقولانه از سوی شرکت هوآوی بود؛ حال آن‌ها می‌توانند تا پایان امسال به هفتمین تولیدکنندهٔ گوشی هوشمند در جهان تبدیل شوند. رسانهٔ بی‌بی‌سی می‌گوید تولید گوشی‌های هوشمند از سوی هوآوی ممکن است تا پایان امسال حتی با ۶۰ درصد افت همراه شود ولی این شرکت تکذیب یا تاییدیه‌ای در قبال این اعداد بیان نکرد. یکی از سخنگویان این شرکت گفت:

«مشکلی که این‌جا به وجود آمده از لحاظ کیفیت محصولات شرکت یا تجربهٔ ما در بازار فروش آن‌ها نیست. هوآوی تنها میان تنش‌های ژئوپولیتیکال (جغرافیای سیاسی) گیر کرده است.»

این شرکت هم‌چنین به‌دنبال دیگر منابعی است که بتواند از طریق آن‌ها خسارت‌های به‌وجودآمده از تحریم‌ها را جبران کند. آن‌ها از این رو در خبری عجیب روی‌آوردن خود به صنعت پرورش خوک را اعلام نمودند. درست شنیدید، هوآوی، شرکتی که مسئول یکی از پیشرفته‌ترین خطوط تولید و توسعه گوشی‌های هوشمند بود، اکنون تصمیم گرفته تا در صنعت پرورش خوک آغاز به کار کند.

هوآوی خوک

لازم است ذکر شود بیش از نیمی از خوک‌های زندهٔ جهان در کشور چین واقع شده‌اند؛ از این جهت تصمیم اخیر هوآوی مبنی بر سرمایه‌گزاری در این صنعت شاید چندان هم غیرمعقول به نظر نرسد. شاید برایتان جالب باشد هوآوی قصد اضافه‌نمودن فناوری‌های جدیدی را نیز به این صنعت دارد. یکی از این فناوری‌های ذکرشده، ترکیب این صنعت با تکنولوژی تشخیص چهره است که باعث می‌شود پرورش‌دهندگان بتوانند خوک‌ها را به‌صورت جداگانه از هم تشخیص دهند. این موضوع برای بررسی و ایجاد تغییر در غذایی که خوک روزانه می‌خورد، وزن آن و فعالیت‌هایش، تأثیرگذار خواهد بود. مزارع سراسر جهان از فناوری‌های دیگری برای تشخیص و اندازه‌گیری این نوع معیارها استفاده می‌کنند.

یکی از سخنگویان هوآوی دربارهٔ تصمیم عجیب این شرکت و ورود به صنعت پرورش خوک اظهار نمود:

«این صنعت یکی از مثال‌های خوبی است که نشان می‌دهد انسان‌ها چگونه می‌توانند با ترکیب صنایع قدیمی چند قرن پیش با تکنولوژی (ارتباطات و فناوری اطلاعات)، به بهبود و پیشرفت هر صنعت بپردازند. این موضوع باعث ایجاد ارزش‌های بیشتر برای زمینه‌های مختلف دوران ۵جی خواهد شد.»

هوآوی

پیش از ورود به این صنعت، هوآوی خبر آغاز یکی از زیرمجموعه‌های خود در زمینهٔ حفر معادن را نیز داده بود. رن ژنگ‌فی (Ren Zhengfei)، مؤسس و مدیر عامل اجرایی هوآوی، اوایل این ماه خبر از معرفی آزمایشگاه معدن جدیدی از سوی این شرکت را داد. با استفاده از فناوری‌های پیشرفتهٔ هوآوی، رن آیندهٔ روشنی برای این صنعت می‌بیند که در آن معدنچی‌ها به‌عنوان کارمند و با کت و شلوار سر شغل‌شان حاضر می‌شوند. به‌وسیلهٔ تکنولوژی این شرکت، صنعت استخراج معدن «امنیت بیشتر، کارگران کمتر و بازدهی بیشتری» را به خود خواهد دید. رن هم‌چنین یادآور شد که شرکت هوآوی فعالیت خود در زمینه‌های تولید تلویزیون‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی، گسترش خواهد داد. وی معتقد است ایالات متحده شرکت هوآوی را به‌طور کامل در فهرست نهادهای تحریم‌شده قرار نخواهد داد.

با این حال او می‌گوید:

«ما هم‌چنان بدون اتکا بر فروش گوشی‌های هوشمند خود قادر به ادامهٔ حیات خواهیم بود.»

هوآوی خوک

اگرچه هوآوی در پی سودآوری از صنایع دیگر (چون پرورش خوک) است، هنوز صنعت تولید و فروش گوشی‌های هوشمند خود را ترک نکرده. انتظار می‌رود آن‌ها امسال دو مدل پی۵۰ (P50) و میت ۵۰ (Mate 50) را به‌عنوان گوشی‌های پرچم‌دار خود منتشر کنند. گفته می‌شود سیستم‌عامل هر دو مدل گوشی هوشمند ذکرشده، هارمونی‌اواس (HarmonyOS)، سیستم‌عامل متن‌باز و توسعه‌داده‌شده توسط خود هوآوی، خواهد بود. در سال ۲۰۱۹، برند کمکی کمپانی آنر از تلویزیون هوشمند خود به‌عنوان اولین دستگاه استفاده‌کننده از هارمونی‌اواس پرده برداشت. هم‌اکنون تعداد اندکی دستگاه از این سیستم‌عامل پشتیبانی می‌کنند.

شاید شرکت هوآوی در گذر زمان در زمینهٔ فروش گوشی‌های هوشمند خود در حال ضرر باشد، اما آن‌ها هم‌چنان در نقش خود به‌عنوان یکی از بهترین تامین‌کنندگان شبکه در جهان، ادامه می‌دهد. با این وجود آن‌ها باید مواظب این‌که آیندهٔ شرکتشان چگونه پیشروی می‌کند، باشند.

از حق نگذریم، ضرب‌المثلی قدیمی در وال استریت وجود دارد که می‌گوید: «گاوها پول درمی‌آورند، خرس‌ها پول می‌گیرند و خوک‌ها ذبح می‌شوند.»

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید