مشکلات همیشگی اپلیکیشن ها - تکفارس 
مشکلات همیشگی اپلیکیشن ها - تکفارس 

مشکلات همیشگی اپلیکیشن ها

مشکلات همیشگی اپلیکیشن ها

همه‌ی ما در گوشی‌های هوشمند خود از ده‌ها اپلیکیشن مختلف در روز استفاده کرده و اگر نگاهی به ساعت بیندازیم متوجه خواهیم شد که وقت زیادی از زندگی‌مان را تنها صرف خیره شدن به صفحه‌نمایش گوشی خود می‌کنیم. پس به نحوی زندگی ما با اپلیکیشن‌ها و دنیای تکنولوژی گره خورده و قطعا تا سال‌های بسیار بیشتری به همین منوال به زندگی ادامه خواهیم داد. اما سکه دو رو دارد و با تمام نکات مثبت و جذاب اپلیکیشن‌های امروزی، نکات منفی و مشکلات متعدد و اعصاب خرد‌کنی هم می‌توانید پیدا کنید که روز شما را خراب خواهند کرد. شرکت‌های بزرگ،‌ کوچک و بعضا افرادی که به صورت انفرادی به ساخت اپلیکیشن مشغول هستند؛ در ساخته‌های خود از المان‌هایی استفاده می‌کنند که ممکن است برای مصرف‌کننده خوشایند نباشد. در این مقاله قصد داریم این المان‌های نه‌‌ چندان دوست داشتنی را به شما معرفی کنیم.

محدودیت زمانی

مشکلات اپلیکیشن

بسیاری از اپلیکیشن‌ها برای این‌که بین مردم دیده شوند، از سوی سازندگان به صورت رایگان در اپ‌استور‌های مختلف در دسترس قرار می‌گیرند. این حرکت بسیار هوشمندانه بوده و همه‌ی سازندگان می‌دانند که رایگان بودن یک اپلیکیشن قطعا مخاطبین بسیار بیشتری را جذب خواهد کرد. اما حتما برای شما پیش آمده که اپلیکیشنی با برچسب رایگان دانلود کرده‌ و در همان ابتدای ورود به اپلیکیشن با اخطار محدودیت زمانی در استفاده مواجه شده‌اید. مثلا پیامی به شما اطلاع می‌دهد که این اپلیکیشن بعد از ۵ روز استفاده به صورت رایگان، از دسترس شما خارج شده و شما با خرید اشتراک و پرداخت پول می‌توانید دوباره از اپلیکیشن استفاده کنید.

شاید پیش خود بگویید شرکتی که تمام سعی و تلاش خودش را برای ساخت اپلیکیشن  به کار می‌گیرد، باید به سرمایه هم برسد و شما کاملا حرف درستی می‌زنید و هیچ‌ کسی نمی‌خواهد ورشکستگی شرکت‌های مختلف را ببیند. اما نکته‌ای که در این‌جا باعث عصبانیت مخاطب می‌شود اطلاع ندادن محدودیت زمانی در توضیحات اپلیکیشن است. فرض کنید اپلیکیشنی را به امید این‌که کاملا رایگان است دانلود می‌کنید و با محدودیت زمانی مواجه می‌شوید. قطعا این موضوع باعث می‌شود که نام شرکت سازنده بین مخاطبین ماندگار نماند. امیدواریم حداقل سازندگان در آینده این نکته را در توضیحات اپلیکشن خود در اپ‌استور‌ها ذکر کنند تا هرکس که حاضر به پرداخت هزینه است، اپلیکیشن را دانلود کرده و از تجربه‌ی آن لذت ببرد.

محدودیت در استفاده از امکانات

مشکلات اپلیکیشن

این مورد از محدودیت‌ها نیز مشابه محدودیت زمانی است. با این تفاوت که در این‌جا شما نمی‌توانید از تمامی امکانات اپلیکیشن استفاده کنید و اگر مشتاق به استفاده از آن‌ها هستید با پرداخت پول و خرید اشتراک می‌توانید به تمامی امکانات دسترسی پیدا کنید. برای مثال اپلیکیشن‌های ادیت عکس یا ویدیو در افکت‌ها، فونت‌ها و دیگر موارد از محدودیت‌های متعددی برخوردار هستند که واقعا می‌تواند تو ذوق آدم بزند. جایی که شما با شوق فراوان برای ادیت عکس خود اپلیکیشن مد نظر را نصب می‌کنید و متوجه می‌شوید که افکت مورد علاقه شما فقط با پرداخت پول قابل استفاده است. در این‌جا نیز نمی‌خواهیم منکر شویم که زحمات فراوانی برای ساخت اپلیکیشن‌ها صورت گرفته. ولی بسیار بهتر بود که در توضیحات اپلیکیشن به محدودیت‌ها اشاره می‌شد. زیرا مصرف‌کننده حق دارد از تمامی نکات و محدودیت‌های اپلیکیشنی که خواهان دانلود آن هستند اطلاع داشته باشد.

باگ و مشکلات نرم‌افزاری

مشکلات اپلیکیشن

برنامه‌نویسی بسیار پیچیده‌تر و دقیق‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. حتی بزرگ‌ترین برنامه‌نویسان جهان نیز در حل مسائل مختلف در این حوزه با مشکلات مختلفی روبه‌رو خواهند شد. پس باید انتظار باگ‌های متعدد و مختلفی در اپلیکیشن‌هایی که در شبانه‌روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم را داشته باشیم. حال می‌تواند این باگ‌ها آن‌قدر کوچک باشد که ما متوجه آن نشویم و آن‌قدر بزرگ و مهم که باعث شود با یک‌بار استفاده از آن فورا به حذف اپلیکیشن بپردازیم. در نسخه‌های ابتدایی اپلیکیشن‌ها مشاهده باگ امری طبیعی است و سازندگان باید با توجه به نظرات مختلف مخاطبین هرچه سریع‌تر به حل مشکلات اپلیکیشن خود بپردازند.

نکته‌ی اعصاب خرد‌کن وقتی رخ خواهد داد که سازندگان پشتیبانی از اپلیکیشن خود را به کلی فراموش می‌کنند، یا بیخیال آن شده و یا سراغ ساخت اپلیکیشن‌ جدید می‌روند. البته اپلیکیشنی مثل اینستاگرام که ماهانه حداقل دو بار به‌روزرسانی می‌شود نیز دارای مشکلات متعددی است. پس تنها کاری که ما می‌توانیم انجام بدهیم، صبر کردن و انتظار برای حل مشکلات است.

عدم پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های قدیمی

مشکلات اپلیکیشن

بسیاری از مردم با انتشار جدید‌ترین گوشی‌ها از برند‌های مختلف، فورا دست به فروش گوشی فعلی خود می‌زنند تا به اصطلاح از غافله عقب نمانند و همیشه به دنبال تجربه جدیدترین محصولات جهان گوشی‌های هوشمند هستند. برخلاف این دسته از مردم، گروه دیگری نیز وجود دارند که نوع نگاهشان به گوشی‌های هوشمند ۳۶۰ درجه متفاوت است. آن‌ها از استفاده از جدیدترین محصولات لذتی نمی‌برند و تنها خواسته‌شان این است که یک گوشی در دست خود داشته باشند تا نیاز‌های روزمره خودشان را برطرف کنند. عموما این دسته در فاصله زمانی بلند مدت دست به تعویض گوشی‌های خود می‌زنند و در این مدت با قدیمی شدن سیستم‌عامل گوشی خود روبه‌رو خواهند شد. خوشبختانه برای سیستم‌عامل ios همچین مشکلی پیش نخواهد آمد و با پشتیبانی فوق‌العاده شرکت اپل و انتشار به‌روزرسانی تا سال‌های طولانی، خیال مصرف‌کنندگان را از به‌روز بودن سیستم عامل گوشی خود راحت می‌کند. اما در گوشی‌های هوشمند اندروید، این موضوع همیشه از بزرگ‌ترین مشکلات مخاطبین بوده و بنظر هم‌چنان پابرجا خواهد ماند.

سازندگان و برنامه‌نویسان بخش عمده تمرکزشان را صرف امکانات و به‌روزرسانی‌های جذاب می‌کنند و گاها مشاهده می‌کنیم که بعد از مدتی با یک به‌روزرسانی، اپلیکیشن از دسترس دارندگان گوشی‌های قدیمی خارج می‌شود. عملا در این بازه زمانی با گوشی‌هایی که دارای اندروید ۷ به پائین هستند به مشکل خواهید خورد. در این شرایط شما یا باید به فکر خرید گوشی جدید برای خود باشید یا باید از نسخه‌های قدیمی اپلیکیشن مورد نظر استفاده کنید که احتمالا با باگ و مشکلات متعددی روبه‌رو خواهید شد.

فعالیت اپلیکیشن در پس‌زمینه گوشی

مشکلات اپلیکیشن

بعضا پیش خواهد آمد که با نصب اپلیکیشنی جدید، شاهد کند شدن محیط کاربری یا لگ در گوشی باشیم. این مشکل نیز بیشتر برای دارندگان گوشی‌های قدیمی رخ خواهد داد و به ندرت در گوشی‌های نسل جدید، به دلیل سنگینی اپلیکیشن شاهد لگ هستیم. البته در بلند مدت و بعد از استفاده چند ساله از یک گوشی با سخت‌افزار قدرتمند نیز انتظار چنین مشکلی را می‌توان داشت. بسیاری از اپلیکیشن‌ها بعد از بسته شدن در پس زمینه گوشی به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند. این موضوع ضمن کند شدن گوشی باعث افزایش مصرف باتری گوشی شما نیز خواهد شد. پس می‌توان این نکته را یکی از بزرگ‌ترین درگیری‌های مخاطبین با اپلیکیشن‌های مختلف دانست. البته شما می‌توانید با محدود کردن اپلیکیشن مورد نظر در تنظیمات گوشی، تا حدود زیادی این مشکل را حل کنید. اما از سوی دیگر با انجام این کار امکان دارد که اپلیکیشن به درستی کار نکند. تصمیم با شما است.

 

اعلانات متعدد

مشکلات اپلیکیشن

اپلیکیشن‌های متعددی در صفحه گوشی خود می‌توانید مشاهده کنید که نهایتا هفته‌ای یک‌بار توسط شما مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس اعلانات این‌گونه اپلیکیشن‌ها برای شما چندان مهم و جالب نخواهد بود. متاسفانه وقتی به اینترنت وصل می‌شوید با حجم انبوهی از اعلانات مختلف از اپلیکیشن‌ها روبه‌رو خواهید شد که به معنای واقعی کلافه کننده است. اعلانات مختلفی از جشنواره‌ها، آپدیت جدید، پیام‌های تبریک از سوی سازنده اپلیکیشن به مناسبت جشن‌های مختلف و هزاران موضوع دیگر که مثل مور و ملخ به سمت شما می‌آید و باید آن‌ها را تحمل کنید. خوشبختانه این مشکل به راحتی حل می‌شود و تنها کافی است اعلانات اپلیکیشنی که اهمیت چندانی برای شما ندارد را در تنظیمات گوشی غیر‌فعال کنید. اما چه بهتر می‌شد که بتوان این اعلانات را مدیریت کرد. برای مثال فردی نمی‌خواهد از تخفیفات مختلف اپلیکیشن‌ مطلع شود، اما خواستار آن است که هرچه سریع‌تر اعلانات خبری در رابطه با آپدیت اپلیکیشن را دریافت کند. اپلیکیشن‌سازان با قرار دادن این امکان در اپلیکیشن‌های خود لطف بزرگی در حق مخاطبین خودشان خواهند کرد. عناوین مختلفی این امکان را به شما می‌دهد اما در اکثر اپلیکیشن‌ها از چنین تنظیماتی خبری نیست.

تبلیغات

مشکلات اپلیکیشن

در هنگام تماشای فیلم و سریال، موقع بازی کردن یا هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف و هرجایی که شما فکرش را بکنید، وجود تبلیغات خوشایند نخواهد بود. همه‌ی انسان‌ها از تبلیغات بیزار هستند و هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد وسط تماشای سریال محبوبش به یکباره با تبلیغات مختلف مواجه شود. در اپلیکیشن‌های گوناگون نیز تبلیغات با قدرت تمام در صحنه حاضر هستند و هرجایی که شما فکرش را بکنید وجود دارند. کافی است در اپلیکیشنی بر روی دکمه‌ای کلیک کرده تا با یک ویدیو تبلیغاتی مواجه شوید.

اگر خوش شانس باشید قابلیت رد کردن تبلیغ به شما تعلق می‌گیرد و اگر بدشانس باشید باید سی تا شصت ثانیه با خستگی به صفحه نمایش گوشی خود خیره شوید و منتظر باشید تا ویدیو به اتمام برسد. سازندگان با قرار دادن تبلیغات مختلف در اپلیکیشن خود سود بسیاری به جیب خواهند زد و شما برای خلاص شدن از این تبلیغات کلافه کننده باید اشتراک تهیه کنید. یکی از راه‌های خلاصی از تبلیغات استفاده از اپلیکیشن‌ها به صورت آفلاین هست که واقعا برای همه اپلیکیشن‌ها و همه مخاطبین قابل انجام نیست. زیرا بسیاری از اپلیکیشن‌ها خود نیاز به اتصال به اینترنت دارند و به صورت آفلاین قابل استفاده نیستند.

دومین راه، همان‌طور که گفته شد خرید اشتراک بوده که اکثر افراد حاضر به خرید آن نیستند. وضعیت بسیار بهتر می‌شد اگر سازندگان از حجم منطقی از تبلیغات استفاده می‌کردند تا ضمن کسب درآمد از تبلیغات، مخاطبین نیز اذیت نمی‌شدند. امیدوار هستیم سازندگان در آینده کمی منطقی‌تر با این موضوع برخورد کنند.

 

مشکلات داخلی و تحریم‌ها

مشکلات اپلیکیشن

متاسفانه این مشکل مخصوص ایرانی‌ها است. با توجه به شرایط کشورمان و تحریم‌های مختلف، دسترسی به بعضی از اپلیکیشن‌ها وجود ندارد. اگر به اپ‌استور سری بزنید قطعا با اپلیکیشن‌هایی مواجه خواهید شد که قابل دانلود نیستند و در توضیحات ذکر شده که این اپلیکیشن برای منطقه ایران در دسترس نیست. برای دریافت این‌گونه اپلیکیشن‌ها باید دست به دامن سایت‌های داخلی شوید یا از راه‌های مختلفی اقدام با دانلود آن‌ها بکنید.

در هر صورت بعد از دریافت این اپلیکیشن‌ها متوجه خواهید شد که حتی خود اپلیکیشن نیز برای اجرا شدن با آی‌پی ایران در دسترس نیست. پس باید از اپلیکیشن‌های تغییر دهنده آی‌پی استفاده کنید که اصلا خوشایند شما نخواهد بود. تغییر‌ آی‌پی ضمن استفاده بیش از حد از اینترنت، باعث کندی سرعت آن هم می‌شود. خلاصه باید صبور بود تا ببینیم در آینده وضع برای ما بهتر خواهد شد یا خیر.

در پایان امیدوار هستیم که سازندگان بیشتر به این نکات توجه کنند تا لطمه‌ای به تجربه مخاطبین وارد نشود. هرچند بسیاری از المان‌های کلافه‌کننده در این لیست، به یک امر عادی در اپلیکیشن‌ها تبدیل شده که حذف شدنشان دور از ذهن بنظر می‌رسد. اگر شما با مشکلات یا نکات دیگری در اپلیکیشن‌ها آشنا هستید یا راه‌حلی برای حل آن‌ها در ذهن خود دارید، حتما نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید