ویژگی های اصلی اندروید ۱۲ مشخص شد - تکفارس 
ویژگی های اصلی اندروید ۱۲ مشخص شد - تکفارس 

ویژگی های اصلی اندروید ۱۲ مشخص شد

مهدی ملکی
۲ اسفند ۱۳۹۹ - 20:00
اندروید ۱۲

هفته گذشته نسخه جدید اندروید به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد؛ اگرچه این نسخه هنوز هم در مراحل اولیه خود قرار دارد اما به تازگی یک پیش‌نمایش مخصوص توسعه دهندگان از اندروید ۱۲ منتشر شده است که بزرگ‌ترین ویژگی‌هایی را که کاربران گوشی‌های هوشمند اندرویدی می‌توانند منتظرش باشند را نشان می‌دهد. در حقیقت تعداد ویژگی‌های جدید به قدری زیاد است که در یک مطلب نمی‌توان به آن‌ها پرداخت اما به جذاب‌ترین آن‌ها نگاهی خواهیم داشت.

ابتدا باید به حالت «یک دستی» جدیدی اشاره کرد که هنوز برای کاربران پیش‌نمایش فعال نشده است اما ظاهراً در نسخه نهایی اندروید ۱۲ شاهد بازگشت آن خواهیم بود. با این حال این قابلیت توسط کاربر @MishaalRahman در دسترس قرار گرفته است که شباهت بالای آن با قابلیت دسترسی آی او اس (iOS) را نشان می‌دهد. در این حالت تنها نیمه پایینی صفحه در دسترس قرار می‌گیرد تا کاربر به آسانی هر چه تمام‌تر بتواند با آن تعامل داشته باشد.

افزون بر این، در اندروید ۱۲ تغییر ابعاد حالت تصویر در تصویر آسان‌تر شده است. کافی است که کاربر گوشه یک پنجره را لمس کرده و به طرفین بکشد تا آن را کوچک یا بزرگ کند.

از سوی دیگر کنترل‌های پخش رسانه به‌خصوصی که درون اندروید ۱۱ شروع به کار کردند، اکنون تمام اپلیکیشن‌هایی که اخیراً توسط شما مورد استفاده قرار گرفته‌اند را با این قابلیت نمایش می‌دهند. به همین منظور یک فهرست جدید در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت که اجازه دسترسی هر اپلیکیشن برای استفاده از این قابلیت را درخواست می‌کند.

اندروید ۱۲

از قابلیت‌های دیگر، می‌توان به نحوه فعال کردن حالت اضطراری یا SOS اشاره کرد. نسخه جدید اندروید کاربران را قادر می‌سازد که از طریق یک روش آسان‌تر حالت اضطراری را فعال کنند. در حقیقت جدای از این که می‌توان با ورود به منو پاور این عمل را انجام داد، یک میان‌بر جدید اجازه می‌دهد که کاربران با ۵ بار ضربه زدن روی دکمه پاور،‌ آن را فعال کنند. این روش مسلماً نحوه تماس با خدمات اضطراری و ارسال اعلان به مخاطبان را آسان‌تر می‌کند.

توقف موقت اعلان‌ها احتمالاً برای کاربران ویژگی جدیدی نباشد زیرا بسیاری از تولیدکنندگان از این قابلیت در گوشی‌های هوشمند خود بهره می‌برند اما اکنون نسخه خام اندروید ۱۲ نیز به آن مجهز شده است. با عرضه رسمی اندروید ۱۲ روی همه دستگاه‌های مقصد یک آیکون در کنار اعلان‌ها قرار خواهد گرفت که می‌تواند انتشار اعلان‌ها را تا ساعت خاصی از روز به تاخیر بیندازد.

اندروید ۱۲

اسکرین شات‌های قابل پیمایش نیز از دیگر ویژگی‌هایی محسوب می‌شود که معمولاً در اکثر گوشی‌های هوشمند اندرویدی جدید قابل مشاهده است. حال این قابلیت همان‌گونه که قابل حدس است، به نسخه خام اندروید ۱۲ می‌آید. البته این ویژگی در پیش‌نمایش شماره ۱ در دسترس توسعه دهندگان قرار نگرفته است اما با شروع به کار رسمی اندروید ۱۲، مسلماً‌ شاهد آن خواهیم بود.

ویرایشگر اسکرین شات هم در این حین یک به‌روزرسانی جدید را دریافت خواهد کرد. پس از اعمال این به‌روزرسانی کاربران می‌توانند متن و ایموجی‌های خود را به اسکرین شاتشان ضمیمه یا حتی برخی از نقاط تصویر ثبت شده از صفحه را هایلایت کنند.

اندروید ۱۲

در نهایت به ملموس‌ترین بخش اندروید ۱۲، یعنی رابط کاربری آن می‌رسیم. در این نسخه رابط کاربری با وجود آن که کاملاً شبیه قبل به نظر می‌رسد اما تغییرات و ویژگی‌های جدید درون آن قرار گرفته‌اند که تجربه کاربران از قابلیت‌های گذشته را ارتقا می‌دهند. در بُعد بصری، ابتدا می‌توان یک مضمون آبی روشن را در قسمت‌های زیادی از جمله منوها مشاهده کرده که در حال حاضر مشخص نیست که تنها در نسخه پیش نمایش استفاده خواهد شد یا یک تم جدید است.

از طرفی اکنون منوها در حالت شب، سیاه مطلق نیستند. ما می‌دانیم که از طریق خاموشی مطلق (که سبب خاموش شدن پیکسل‌ها می‌شود) در نمایشگرهای OLED می‌توان در مصرف باتری صرفه‌جویی کرد اما ین روش ذخیره انرژی روی نمایشگرهای LCD امکان‌پذیر نیست.

اندروید ۱۲

در نهایت می‌توان اشاره کرد که گوگل همان‌طور که آشکار است، چندین ویژگی پیشین سیستم عامل خود را در کنار افزودن قابلیت‌های جدید، بهبود داده است. ما هم همانند کاربران از دیدن موارد جدید و تغییرات قابل توجه اندروید ۱۲ خوش‌حال خواهیم شد اما تا آماده شدن و عرضه نسخه نهایی این سیستم عامل، راه و زمان زیادی باقی مانده است. ظاهراً ما سرانجام همزمان با عرضه جانشین پیکسل ۵ به بازار شاهد استفاده عمومی از اندروید ۱۲ نیز خواهیم بود که طبق پیش‌بینی‌ها،‌ این اتفاق در سه‌ماهه سوم یا چهارم سال جاری میلادی رخ خواهد داد.

هم‌اکنون نیز تغییرات به اندازه‌ای هیجان‌انگیز هستند که شما به نصب نسخه پیش‌نمایش توسعه دهندگان اندروید ۱۲ اقدام کنید اما انجام این فرایند روی دستگاه اصلی شما به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در حقیقت همان‌طور که از نام این پیش‌نمایش مشخص است، بیشتر باید توسعه دهندگان با این نسخ سر و کار داشته باشند تا کاربران عادی در آینده به یک تجربه مناسب و قابل قبول روی آن دست بیابند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید