حراج کارت های گرافیک و کنسول های بازی برای مبارزه با احتکارگر ها - تکفارس 
حراج کارت های گرافیک و کنسول های بازی برای مبارزه با احتکارگر ها - تکفارس 

حراج کارت های گرافیک و کنسول های بازی برای مبارزه با احتکارگر ها

حامد شهرزاد
۲ اسفند ۱۳۹۹ - 15:16
GPU and console

جان کارمک یک سیستم حراج را برای محصولات محبوب مربوط به بازی‌های رایانه‌ای مانند کارت‌های گرافیک AMD و انویدیا، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس پیشنهاد داد.

کارمک که یکی از بنیان‌گذاران آی دی سافتویر است، اعتقاد دارد که:

اگر تولیدکنندگان و ناشران خود مستقیماً سیستم حراج شفاف را در اختیار خریداران قرار دهند، بازار محصولات مربوط به بازی‌های رایانه‌ای به‌صورت کارآمدتر مدیریت و کنترل خواهد شد.

از این سیستم حراج می‌توان برای شکست دادن احتکارگرهایی که از تقاضا و هزینه‌های بالای محصولات جدید سوء استفاده می‌کنند، استفاده کرد. کارمک در توییتر خود گفت:

قیمت‌های گزارش‌شده خشم خریداران زیادی را برانگیخته است، اما در نهایت حذف واسطه‌ها باید برای مصرف‌کنندگان مفید باشد.

به دلیل کمبود تراشه و قطعات لازم برای ساخت این محصولات و تقاضای باورنکردنی از آن‌ها، قیمت تمام‌شده پلی استیشن ۵ در ماه دسامبر از ۱۰۰۰ دلار فراتر رفت، در حالی که قیمت کارت گرافیک RTX 3080 به‌جای قیمت اصلی ۶۹۹ دلار از سوی سازنده، ۱۲۲۷ دلار بود. اکنون حتی کارت‌های گرافیک قدیمی نیز به فروش رسیده‌اند و ارزش فروش مجدد آن‌ها در eBay نیز در حال افزایش است.

کارت گرافیک

انویدیا حتی کارت‌های گرافیک قدیمی RTX 2060 و GTX 1050 Ti را برای حل مشکل کمبود تراشه و قطعات لازم برای ساخت کارت‌های گرافیک جدید، به بازار بازگرداند. به نظر می‌رسد که وضعیت تأمین تقاضای خریداران چندین ماه ادامه خواهد داشت. مایکروسافت هشدار داد که عرضه ایکس باکس سری ایکس تا ژوئن با کمبود مواجه خواهد شد و این در حالی است که انویدیا اطلاع داد که عرضه محصولات جدید خود حداقل تا ماه مه با کمبود مواجه خواهد شد.

محدودیت‌های عرضه به‌وضوح یک مشکل برای خریداران است، اما انویدیا ماه گذشته نشان داد که فروش کارت‌های گرافیکی سری RTX 30 خود -که از قیمت پایه ۴۹۹ دلار شروع می‌شوند- تقریباً دو برابر کارت‌های گرافیکی سری RTX 20 در مدت مشابه بوده است. بدیهی است که بسیاری از افراد در تلاش هستند تا رایانه‌های شخصی خود را به‌روز کنند و اگرچه عرضه پلی استیشن ۵ در حال حاضر محدود است، اما میزان فروش پلی استیشن ۵ مشابه فروش پلی استیشن ۴ است.

سیستم حراج ممکن است برای دستیابی به چرخه عرضه و تقاضا، احتکارگرها را بی‌کار کند، اما تا زمانی که هر تولیدکننده‌ای در آن مشارکت نکند، بعید است تأثیر قابل توجهی در روند بازار داشته باشد. ما شاهد تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از احتکار هستیم، از جمله خرده‌فروشانی که با استفاده از سیستم‌های حراج خود یا بسته‌بندی این کارت‌های گرافیک و کنسول‌های جدید با محصولات دیگر، با احتکارگرها مبارزه می‌کنند.

تمام کارت‌های گرافیکی جدید شرکت AMD و انویدیا را هنوز هم می‌توانید با قیمت‌های بالا در eBay بیابید و مالیات و هزینه‌های اضافی کارت‌های گرافیکی وارداتی از چین نیز باعث افزایش قیمت‌های ایالات متحده شده است.

حتی با وجود آنکه کارت‌های گرافیک جدید شرکت انویدیا جذابیت کمتری برای استخراج‌کنندگان ارز رمزنگاری اتروم داشت، این شرکت سعی کرد تقاضای موجود برای کارت‌های گرافیک نسل جدید خود را با RTX 3060  با قیمت ۳۲۹ دلار را برآورده کند. درایورهای مورد نیاز برای کارکرد صحیح RTX 3060 میزان هش استخراج اتروم را حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهند. در نتیجه، این کارت‌ها بیشتر برای بازیکنان مناسب هستند.

کارمک آخرین روش عرضه کارت‌های گرافیک توسط انویدیا را دوست ندارد. کارمک در توییتر خود گفت:

انویدیا تصمیم مهندسی وحشتناکی گرفته است. آن‌ها در این زمینه عملکردی ضعیفی دارند و این در حالی است که زمانی عملکرد آن‌ها مطلوب بوده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید