انویدیا تراشه ‌های استخراج اتریوم عرضه شده را تضعیف نمی‌کند - تکفارس 
انویدیا تراشه ‌های استخراج اتریوم عرضه شده را تضعیف نمی‌کند - تکفارس 

انویدیا تراشه ‌های استخراج اتریوم عرضه شده را تضعیف نمی‌کند

مهدی حلوائی
۱ اسفند ۱۳۹۹ - 18:00
انویدیا

شرکت انویدیا امروز در خبری اعلام کرد که عملکرد تراشه‌های کارت‌ گرافیک‌ جی‌فورس RTX 3060 را از لحاظ توانایی استخراج اتریوم کاهش خواهد داد. با این‌که این خبر شاید کمی عجیب به‌نظر برسد اما برای گیمرها که ماه‌ها به‌دنبال خرید کارت گرافیک بودند و ماینرها (استخراج‌کننده‌ی رمزارزها) را علت اصلی کمبود شدید تراشه‌های گرافیکی می‌دانستند، خبر بسیار خوبی بود.

شاید از خود بپرسید که این کار چه تاثیری روی تراشه‌هایی که قبلاً عرضه شده‌اند، خواهد داشت. انویدیا از برنامه‌ی خود برای کارت گرافیک‌هایی که در آینده منتشر خواهند شد، سخنی به میان نیاورده اما در مصاحبه با سایت The Verge اعلام کرده است که تراشه‌های عرضه‌شده را تضعیف نخواهد کرد. یکی از سخنگوهای شرکت انویدیا گفت:

ما عملکرد تراشه‌های گرافیکی فروخته‌شده را محدود نخواهیم کرد.

به‌نظر می‌رسد که کارت‌های مجهز به پرازنده‌ی استخراج‌کننده‌ی رمزارز (CMP) که به عنوان جایگزین برای ماینرها ساخته شده است، باعث دسترسی آسان‌تر کاربران به کارت گرافیک‌های جی‌فورس RTX 3060 خواهند شد. سوالی که به ذهن می‌رسد این است که آیا تمرکز بر روی ساخت پردازند‌های استخراج کننده‌ی رمزارز باعث تولید کمتر تراشه‌های گرافیکی خواهد شد یا خیر. این در حالی است که مشکل کمبود این قطعات در سرتاسر جهان وجود دارد و فقط مختص شرکت انویدیا نیست.

شرکت انویدیا اعلام کرده است که تولید CMP تاثیری بر عملکرد این شرکت در ساخت کارت گرافیک‌های جی‌فورس نخواهد داشت. سخنگوی انویدیا در ایمیلی اعلام کرد:

تراشه‌های مورد نیاز برای ساخت CMP از نظر ابعاد در اندازه‌ی کارت‌های جی‌فورس نیست و به‌طور کلی ظرفیت و دسترسی جی‌فورس را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

با این‌که انویدیا در این مورد صحبتی نکرده است اما این کار آن‌ها binning (فرآیندی که طی آن شرکت‌های سازنده‌ی پردازنده مانند AMD، اینتل، انویدیا و دیگر شرکت‌ها، تراشه‌هایی که به دلیل نقص فنی صددرصد آماده نیستند را به عنوان تراشه‌های کندتر و یا کم‌قابلیت‌تر به فروش می‌رسانند) به‌نظر می‌رسد.

پردازنده‌ی CMP

با این وجود، ممکن است که این شرکت به‌طور کلی با دیگر شرکت‌ها تفاوت داشته باشد. تصویر CMP انویدیا که در بالا مشاهده کردید به هیچ وجه به طراحی GA102 انویدیا که در کارت‌ گرافیک‌های RTX 3080 و RTX 3090 استفاده شده و یا GA104 که در کارت‌های RTX 3070 و RTX 3060 Ti به‌کار رفته، شباهتی ندارد. این قطعه هیچ شباهتی به تراشه‌های نسل قبل انویدیا نیز ندارد. شاید CMP یک تراشه‌ی گرافیکی باشد که هرگز به‌طور رسمی از آن رونمایی نشده است.

اگر این مورد درست باشد، ممکن است که انویدیا انباری از تراشه‌های قدیمی‌تر داشته باشد که حالا در حال استفاده از آن است. این شرکت اخیراً اعلام کرده است که کارت گرافیک‌های GTX 1050 Ti که در سال ۲۰۱۶ تولید شده بود را به فروش خواهد رساند و بعید است که انویدیا یکی از کارخانه‌های تولید سری RTX-30 را برای ساخت کارت‌های GTX 1050 Ti تعطیل کند. اما با توجه به نبود اطلاعات دقیق در مورد CMP تنها می‌توان درباره‌ی آن نظریه‌پردازی کرد.

شاید کنجکاو شده باشید که چرا فقط باید استخراج اتریوم را محدود کرد در حالی که ارزرمزهای دیگر مانند بیت‌کوین نیز سود بسیار بالایی را  به‌دست آورده‌اند. شرکت اونیدیا در این مورد پاسخ داده است:

در حال حاضر، اتریوم بیشترین مقدار استخراج از طریق تراشه‌های گرافیکی را در جهان دارد و در نتیجه باعث تقاضای زیاد برای تولید این تراشه‌ها شده است. الگوریتم‌های دیگر تاثیر زیادی بر تقاضای تولید تراشه‌های گرافیکی ندارند و این نکته با توجه به تاثیرات شبکه بر ارزرمزها، به سرعت تغییر نخواهد کرد. این محدودیت بر هر چیزی که از الگوریتم‌های DaggerHashimoto یا Ethash-like استفاده کند، اعمال می‌شود.

باید منتظر ماند و دید که خرید کارت گرافیک‌های ۳۲۹ دلاری جی‌فورس RTX 3060 نسبت به کارت‌های قبلی انویدیا آسان‌تر خواهد بود یا خیر. این کارت گرافیک در تاریخ ۷ اسفند (۲۵  فوریه) به بازار عرضه خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید