واتس اپ در مورد حریم خصوصی کاربران توضیحاتی ارائه داد - تکفارس 
واتس اپ در مورد حریم خصوصی کاربران توضیحاتی ارائه داد - تکفارس 

واتس اپ در مورد حریم خصوصی کاربران توضیحاتی ارائه داد

مهدی حلوائی
۱ اسفند ۱۳۹۹ - 16:00
واتس اپ در مورد حریم خصوصی کاربران توضیحاتی ارائه داد - تکفارس 

واتس‌اپ درنظر دارد تا در مورد قوانین حریم خصوصی بحث برانگیز خود توضیحاتی بدهد؛ قوانینی که به واتس اپ اجازه می‌داد تا پیام‌های کاربران را در اختیار شرکت فیسبوک قرار دهد و باعث خشم کاربران شده بود. واتس اپ طی بیانیه‌ای در روز پنجشنبه اعلام کرد که کاربران چگونه می‌توانند قوانین مربوطه‌ی جدید را مطالعه کرده و از نحوه‌ی مدیریت پیام‌های تجاری و شخصی، که قوانین متفاوتی دارند، آگاه شوند.

این قوانین جدید در درجه اول پیام‌های تجاری و قسمت‌هایی از اطلاعات شما که شرکت‌های تجاری به آن دسترسی دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیشتر پیام‌های واتس‌اپ از رمزگذاری سرتاسر استفاده می‌کنند و تنها افراد پیام‌دهنده قابلیت مشاهده‌ی این پیام‌ها را دارند. واتس اپ به کاربران خود اجازه استفاده از پیام‌های تجاری را نیز می‌دهد اما این پیام‌ها از امنیت پیام‌های خصوصی برخوردار نیستند. اطلاعات به‌دست‌آمده از طریق این پیام‌ها برای اهداف تبلیغاتی در اختیار فیسبوک قرار گرفته و حتی بعضی از این  پیام‌ها در سرورهای فیسبوک ذخیره می‌شوند. واتس‌اپ تلاش کرد تا درمورد این تغییرات شفاف‌سازی کند اما بسیاری از کاربران این تغییرات را سو استفاده از حریم خصوصی خود تلقی کرده‌ بودند.

واتس‌اپ قصد دارد تا در تاریخ ۲۵ اردیبهشت (۱۵ می) قابلیت بررسی قوانین حریم خصوصی در درون اپلیکیشن را در اختیار کاربران قرار دهد. واتس‌اپ پیش‌تر نیز سعی کرده بود تا با در دسترس قراردادن قابلیت “وضعیت اپلیکیشن”، اطمینان کاربران را دوباره به‌دست آورد اما حالا داخل اپ، بنری قرار خواهد گرفت که با انتخاب آن توضیحاتی درمورد قوانین حریم خصوصی ارائه خواهد شد. واتس‌اپ اعلام کرده است که در آینده به کاربران یادآوری خواهد کرد که برای استفاده از این اپلیکیشن، قوانین جدید را مطالعه کرده و آن را بپذیرند.

به گفته‌ی واتس‌اپ، شرکت‌های تجاری برای دسترسی به کاربران مبلغی را به این اپ پرداخت می‌کنند و این یکی از دلایل رایگان بودن آن است. قابلیت‌های اصلی واتس‌اپ هنوز هم به اندازه‌ی گذشته امنیت دارند. البته این امنیت تا حدی که کاربران فکر می‌کنند، نیست؛ واتس‌اپ در سال ۲۰۱۶ اطلاعات شخصی کاربران مانند شماره تلفن و عکس‌های پروفایل را برای ارتقای پیشنهادهای دوستی و تبلیغات در اختیار فیسبوک قرار داده بود.

این تغییر برنامه از طرف واتس‌اپ نوعی عذرخواهی از کاربران به حساب می‌آید. این اپلیکیشن در ارائه‌ی اطلاعات دقیق در مورد تغییرات ایجادشده موفق نبود و حالا سعی بر جبران این اشتباه را دارد. با این حال، واتس‌اپ در مورد شرکت‌هایی که کاربران این اپلیکیشن را پس از جنجال‌های پیش‌آمده جذب کردند، صحبت‌هایی کرده است:

ما اطلاع داریم که در این مدت برخی از افراد از برنامه‌های دیگر استفاد کرده‌اند تا قابلیت‌های آن‌ها را بررسی کنند. برخی از رقبای ما ادعا کرده‌اند که نمی‌توانند پیام‌های کاربران را مشاهده کنند. باید بدانید که اگر برنامه‌ای از رمزگذاری سرتاسر استفاده نکند، صددرصد به پیام‌های شما دسترسی خواهد داشت. برنامه‌های دیگر گفته‌اند که بهتر هستنند چرا که اطلاعات کمتری نسبت به واتس‌اپ جمع‌آوری می‌‌کنند. ما بر این باوریم که مردم به دنبال برنامه‌ای قابل اطمینان و امن هستند، حتی اگر واتس‌اپ به اطلاعات محدودی دسترسی داشته باشد. ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا تصمیم‌هایی منطقی و درست بگیریم و روش‌های جدیدی برای توسعه‌‌ی  برنامه اتخاذ کنیم که به اطلاعات کمتری نیاز داشته باشد.

واتس‌اپ به‌طور ضمنی به اپلیکیشن‌های تلگرام و سیگنال اشاره کرده است. این دو برنامه در زمان تغییرات ایجاد‍‌‌شده در واتس‌اپ از فرصت استفاده کرده و کاربران زیادی را جذب کردند. تلگرام نیز درمورد فعال‌نبودن رمزگذاری سرتاسر به صورت خودکار، مورد انتقادهایی بوده است و به‌نظر می‌رسد که واتس‌اپ نمی‌خواهد که شما این موضوع را فراموش کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید