معرفی جاذبه های گردشگری استانبول – قسمت دوم - تکفارس 
معرفی جاذبه های گردشگری استانبول – قسمت دوم - تکفارس 

معرفی جاذبه های گردشگری استانبول – قسمت دوم

جاذبه های گردشگری استانبول
استانبول در چند دههٔ اخیر تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در سراسر جهان تبدیل شده است. در قسمت اول این مقاله به معرفی یازده عدد از جاذبه‌های اصلی این شهر پرداختیم. در این بخش نیز علاوه بر معرفی سایر جاذبه‌های کمترشناخته‌شدهٔ این شهر، به دیگر نکات بازدید از این شهر دیدنی اشاره خواهیم کرد. با ماه همراه باشید.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی، استانبول، ترکیه

۱۲- موزه هنرهای ترکی و اسلامی

این موزه که در کاخ ابراهیم پارسا (وزیر اعظم سلطان سلیمان یکم یا همان سلیمان محتشم) واقع شده است، مکانی بسیار تماشایی برای علاقه‌مندان به هنرهای اسلامی دوران عثمانی است. مجموعهٔ فرش‌های جمع‌آوری‌شده در این موزه بسیار گسترده است و با استناد بر گفتهٔ برخی متخصصین نساجی، یکی از بهترین‌های جهان است. این موزه هم‌چنین بهترین مکان برای تماشای آرایه‌ای از دیدنی‌ترین سبک‌های فرش ترکی (در کنار سبک‌های دیگر هم‌چون سبک ایرانی یا قفقازی) هست که از قرن‌ها پیش به جا مانده است. علاوه بر این، نمایشگاه‌های نفیسی شامل انواع سرامیک، خوش‌نویسی و کنده‌کاری روی چوب از قرن نهم تا قرن نوزدهم میلادی در این موزه یافت می‌شود.

ایا صوفیه کوچک، استانبول، ترکیه

۱۳- ایا صوفیه کوچک

پیش از آنکه امپراتور ژوستینین یکم ایا صوفیهٔ اصلی را بسازد، مجبور بود این موضوع که آیا ساختمان از لحاظ زیرساختی قابل اجرا است یا خیر را آزمایش کند؛ از این رو ابتدا این نسخهٔ کوچک را به‌عنوان سرلوحهٔ ایا صوفیهٔ اصلی ساخت. نام این بنا در ابتدا «کلیسای مقدسین سرجیوس و باکوس» بود اما شباهت‌های واضح معماری این ساختمان با ایا صوفیهٔ اصلی باعث شد تا مردم نام «ایا صوفیه کوچک» را به آن بدهند و با گذر زمان، این نام به‌صورت تدریجی به نام اصلی بنا بدل شد. در دوران امپراتوری عثمانی، این کلیسا تبدیل به مسجد شد و امروزه هم فعالیت‌های آن در نقش مسجد صورت می‌گیرد.

شاید این بنا به نسبت دیگر جاذبه‌های دیدنی در استانبول مزین و آراسته نباشد، اما مطمئناً مکانی است که به‌زیبایی هرچه‌تمام‌تر سعی در بازگردانی آن شده و ارزش دیدن دارد. پیاده‌روی درون راه‌روهای باریک این بنا در کنار ساختمان‌های بلندی که در دوران عثمانی ساخته شده اند، مهلتی برای آرامش و استراحت در مقایسه با بخش‌های مرکزی محلهٔ سلطان احمد است. با نوشیدن یک فنجان چای در فضای آرامش‌بخش و ملایم باغ‌های ایا صوفیهٔ کوچک، قادر خواهید بود انرژی‌تان را برای بازدید از سایر جاذبه‌های گردشگری این شهر، دخیره کنید.

مسجد رستم پاشا، استانبول، ترکیه

۱۴- مسجد رستم پاشا

به‌راحتی می‌توان از مسجد رستم پاشا به‌عنوان زیباترین مسجد استانبول یاد کرد. شاید تمام شکوه و افتخار مساجد استانبول به مسجد آبی تعلق داشته باشد اما مسجد رستم پاشا می‌تواند با زیبایی فضای درونی و بیرونی و با کاشی‌های سبز، آبی و قرمزش، چشم گردشگران را ساعت‌ها به خود خیره کند. از این بهتر، شما این امکان را دارید تا بدون سر و کله زدن با دیگر افراد و بدون هیچ ازدحامی، از این مسجد کمترشناخته‌شده دیدن کنید؛ کاری که در مسجد آبی بسیار سخت صورت می‌گیرد. مسئلهٔ یافتن این مسجد هم سرگرمی و تفریح سفرتان را دوچندان می‌کند چرا که در طول خیابانی باریک در نزدیکی بازار ادویه قرار گرفته است.

قلعه یدیکوله، استانبول، ترکیه

۱۵- قلعه یدیکوله

اگرچه شاید برای رسیدن به یدیکوله از طریق قطار به مشکل بر بخورید، اما مطمئن باشید بازدید از قلعهٔ این شهر ارزش دردسرهای احتمالی رسیدن به آن را دارد. این قلعه که در قرن پنجم توسط امپراتور تئودوسیوس دوم ساخته شد، زمانی نقش دیوار دفاعی بخش‌های جنوبی قسطنطنیه را داشت. به درب ورودی این شهر که در دورهٔ امپراتوری روم شرقی ساخته شده بود، لقب Porta Aurea (دروازهٔ طلایی) را می‌دادند چرا که سر تا پای آن از طلای خالص ساخته شده بود.

هنگامی که ارتش عثمانی شهر را فتح نمودند، از این قلعه ابتدا برای دفاع از حملات دشمنان و بعدها به‌عنوان زندان استفاده کردند. منطقهٔ یدیکوله در سال‌های اخیر دوباره احیا شده و گردشگران می‌توانند با بالارفتن از برج‌های آن، از مناظر دیدنی دریای مرمره لذت ببرند.

برج گالاتا، استانبول، ترکیه

۱۶- برج گالاتا

این برج جنوایی که در قرن چهاردهم در منطقه گالاتا استانبول ساخته شده است، یکی از شناخته‌شده‌ترین مکان‌های این شهر است. شما می‌توانید برای دیدن چشم‌اندازهای زیبای شهر، چه با استفاده از آسانسور و چه پله، به بالای بالکن برج رفته و از مناظر آن‌جا لذت ببرید. البته در نظر داشته باشید شهرت و محبوبیت این جاذبهٔ گردشگری باعث می‌شود افراد زیادی در طول روز از آن بازدید کنند و در نتیجه، به احتمال زیاد با جمعیت افراد زیادی مواجه خواهید شد.

موزه فرش، استانبول، ترکیه

۱۷- موزه فرش

برای بسیاری از گردشگران، سفر به استانبول بدون بازدید از حداقل یک فروشگاه فرش‌فروشی غیرمحتمل است. در این مکان دیدنی شما می‌توانید دربارهٔ هنرمندی و میراث فرش‌های این کشور اطلاعات کسب کرده و حتی برای خودتان فرش‌های سوغاتی تهیه کنید. این سه گالری فرشی که در یکی از ساختمان‌های خارجی مجموعهٔ ایا صوفیه واقع شده اند، تاریخچه و آرایش شگفت‌انگیزی از فرش‌های ترکی زیبا و تماشایی سراسر کشور را به نمایش می‌گذارند. اگر دربارهٔ فرش‌های ترکی و تاریخ آن‌ها هیچ اطلاعی ندارید، بازدید از این موزه می‌تواند برایتان بسیار مفید باشد.

موزه هنرهای مدرن استانبول، ترکیه

۱۸- موزه هنرهای مدرن استانبول

این جاذبهٔ گردشگری گواهی است بر این موضوع که استانبول فقط در زمینهٔ جاها و مکان‌های تاریخی خلاصه نمی‌شود. موزهٔ هنرهای مدرن استانبول مجموعه‌ای از آثار هنری ترکی نو را در خود جای داده‌است. این موزه که با نام «استانبول مدرن» نیز شناخته می‌شود، نمایشگاه‌های مختلف و زیادی را هرساله در تقویم کاری خود جای می‌دهد که در آن‌ها می‌توانید از آثار هنرمندان بین‌المللی دیدن کنید. این‌جا با اختلاف بهترین مکان برای تجربهٔ عرصهٔ هنری ترکیهٔ معاصر می‌باشد. گالری‌های این موزه به‌صورت موقت و تا زمان اتمام خانهٔ اصلی‌شان در ساختمان تاریخی بی‌اوغلو (Beyoglu) برگزار می‌شوند.

مسجد فاتح، استانبول، ترکیه

۱۹- مسجد فاتح

این مسجد از سوی سلطان محمد ملقب به فاتح و در منطقه‌ای به همین نام ساخته شده است. این امپراتور عثمانی موفق شد پس از سال‌ها با حمله به قسطنطنیه، به دوران بیزانس در منطقه پایان دهد؛ از این رو به وی لقب فاتح داده شد. مسجد فاتح در ناحیهٔ بالایی یک تپه واقع شده و دارای چندین گنبد و مناره است. از این رو باعث می‌شود اگر در اطراف منطقهٔ آن قرار داشته باشید، از شکوه و ابهت این مسجد بهره‌مند شوید. این مکان از لحاظ تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است. مسجد فاتح اولین مسجد عظیمی بود که برای یکی از امپراتوران عثمانی ساخته می‌شد. مقبرهٔ سلطان محمد فاتح نیز در این‌جا واقع شده و برای افراد محلی منطقه، پایگاه زیارتی محبوبی به‌شمار می‌آید.

موزه پرا، استانبول، ترکیه

۲۰- موزه پرا

مشهورترین گالری هنری استانبول، موزهٔ زیبای پرا می‌باشد که در آن علاقه‌مندان به آثار هنری می‌توانند از یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های دوران امپراتوری عثمانی بازدید کنند. در این موزه علاوه بر آثار هنری متعدد، اشیای زیادی که از دوران عثمانی به جای مانده‌اند (هم‌چون مجموعهٔ ظروف سفالی قدیمی)، یافت می‌شود. برخی از بزرگ‌ترین هنرمندان نامی جهان نمایشگاه‌هایشان را گاهی در این موزه برگزار می‌کنند.

خیابان استقلال، استانبول، ترکیه

۲۱- خیابان استقلال و میدان تکسیم

«استقلال» نام یکی از خیابان‌ها و در اصل شلوغ و مدرن‌ترین مراکز خرید استانبول پر از رستوران‌ها و کافه‌های متعدد می‌باشد که تقریباً در تمام ساعات شبانه روز مملو از جمعیت است. شما می‌توانید با استفاده از راه‌آهن زیرزمینی تاریخی Tünel (تونل؛ ساخته‌شده در سال ۱۸۷۵) به انتهای خیابان استقلال دسترسی پیدا کنید. علاوه بر آن، ترامواها (راه‌آهن‌های برقی) دیگری هم وجود دارند که با آن‌ها نیز می‌توانید به میدان «تکسیم» دسترسی پیدا کنید. هتل‌ها، فروشگاه‌ها و رستوران‌های زیادی نیز در خیابان «جمهوریه» در میدان تکسیم یافت می‌شوند. پارک ماچکا (یا پارک دموکراسی) هم بخش شرقی این خیابان را تشکیل می‌دهد و از آن می‌توانید به موزهٔ «ارتش» استانبول دسترسی پیدا کنید. محوطهٔ اطراف خیابان استقلال، میزبان چندین کنسولگری و کلیسای قدیمی ترکی با نماهایی آراسته و مزین می‌باشند.

موزهٔ «معصومیت اورهان پاموک» نیز در نزدیکی همین مکان قرار دارد. پاموک معروف‌ترین نویسندهٔ ترکی است که برای آثارش توانسته جایزه نوبل ادبیات را کسب کند. این موزهٔ هنری در واقع محوریت اصلی‌اش رمان پاموک است که با همین نام نوشته. شاید این مکان برای افرادی که با آثار پاموک آشنایی زیادی ندارند، عجیب و غریب یا غیرعادی به‌نظر برسد اما مطمئناً گردشگران را با اتمسفری دل‌پسند و مطلوب روبه‌رو می‌کند.

اسکدار، استانبول، ترکیه

۲۲- اسکدار

با عبور از تنگهٔ بُسفُر (تنگهٔ استانبول) می‌توان به‌راحتی به نواحی آسیایی استانبول و منطقهٔ اسکدار (که مرکز آن محسوب می‌شود) دسترسی پیدا کرد. هم‌چنین برجی ۳۰ متری به نام Kız Kulesi (برج یا قلعهٔ دختر) بر روی جزیرهٔ کوچکی در نزدیکی کرانهٔ آسیایی شهر قرار دارد. اسکدار (که بین افراد محلی با نام «اسکوتاری» شناخته می‌شود) دربردارندهٔ چندین مسجد قدیمی، مسیرهای پیچ‌درپیچ و کلبه‌های چوبی کهنه و قدیمی می‌باشد. این شهر که در روزگار باستان با نام «کریسوپولیس» (Chrysopolis) از آن یاد می‌شد، یکی از کهن‌ترین مستعمرات یونان باستان بود.

اسکدار، که هم‌اکنون یکی از پرجمعیت‌ترین نواحی استانبول است، در قدیم و تا سال ۱۸۰۰ میلادی، به‌خاطر مکان جغرافیایی که داشت، محل رفت و آمد کاروان‌ها بود. از این جهت، از لحاظ اقتصادی برای قسطنطنیه بسیار سودمند بود. از بین مکان‌های دیدنی این ناحیه می‌توان به مسجد عثمانی «مهرماه سلطان» (Mihrimah Sultan) اشاره نمود که سلطان سلیمان محتشم آن را در سال ۱۵۴۷ برای دخترش (که مهرماه نام داشت) بنا کرد. مسجد «ینی والده» نیز یکی دیگر از مساجد اسکدار است که در قرن هجدهم میلادی و به دستور سلطان احمد سوم، ساخته شده است.

هتل‌های استانبول (ترکیه)

برای گردش در استانبول، کجا اقامت کنیم؟

اگر قصد دارید از معروف‌ترین مکان‌های تفریحی استانبول بازدید کنید، بهترین مکان برای اقامت، منطقهٔ «سلطان احمد» استانبول است که بزرگ‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر در آن واقع شده است. مسجد آبی، کاخ توپ‌قاپی و ایا صوفیه که همگی در این منطقه هستند، در واقع فاصله‌ای ۵ دقیقه‌ای دارند؛ از این رو رزرو هتلی که در این ناحیه از استانبول واقع شده است، مزیت بزرگی محسوب می‌شود. علاوه بر این، از طریق تراس‌های بام هتل‌های این منطقه، دید خوبی نسبت به تنگهٔ بسفر خواهید داشت.

نقاط مختلف این ناحیه با استفاده از ترامواهایی که در داخل شهر تعبیه شده، قابل دسترس خواهد بود. هم‌چنین با این تراموای درون‌شهری قادر خواهید بود تا به دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر نیز دست پیدا کنید. دیگر مکان‌های رایج برای اقامت موقت در استانبول، مناطق «بی‌اوغلو» و «تکسیم» در نزدیکی پل گالاتا هستند. هر دو منطقهٔ ذکرشده، نواحی مرکزی و مدرن استانبول می‌باشند. از اینجا می‌توانید برخی از هتل‌های معروف و شناخته‌شدهٔ استانبول برای اقامت به‌هنگام گردشگری را مشاهده کنید:

هتل‌های لوکس

هتل چهار فصل استانبول – اقامت‌گاهی که ساختمان ترکی و نئوکلاسیک آن یک قرن قدمت دارد و در محلهٔ «سلطان احمد» واقع شده؛ از این رو رسیدن و تماشای به جاذبه‌هایی چون مسجد آبی، کاخ توپ‌قاپی و ایا صوفیه زمان زیادی نخواهد برد.

هتل کاخ سفید استانبول – زیبایی درونی و بیرونی این هتل و نیز فاصلهٔ کم آن تا جاذبه‌های اصلی استانبول، باعث محبوبیت این هتل میان گردشگران شده است.

هتل گرند حیات استانبول – برای آن دسته از گردشگرانی که ترجیح می‌دهند از جاذبه‌های اطراف میدان «تکسیم» دور نباشند، این هتل بهترین گزینه است. این موضوع یکی از کلیدی‌ترین مزیت‌های اقامت در این هتل محسوب می‌گردد.

هتل‌های میان‌رده

هتل اورینت اکسپرس استانبول – گزینه‌ای میان‌رده و مناسب برای افرادی که قصد نظارهٔ مکان‌های دیدنی منطقهٔ سلطان احمد و نیز دسترسی به ایستگاه قطار «سرکه‌چی» را دارند.

هتل عثمان هان استانبول – با رزرو این اقامت‌گاه نیز به ۴ جاذبهٔ اصلی استانبول دسترسی آسانی خواهید داشت. علاوه بر آن، می‌توانید از مناظر زیبای تنگهٔ بسفر لذت ببرید.

هتل مرکور استانبول تکسیم – این هتل که در نزدیکی خیابان استقلال و میدان تکسیم واقع شده است، با کافه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها و بوتیک‌هایی که اطراف آن را فرا گرفته‌اند، درک خوبی از روی مدرن و امروزی شهر استانبول به ساکنین خود می‌دهد.

هتل‌های ارزان

هتل آلپ استانبول – این هتل ضمن قیمت رزرو پایین‌تری که نسبت به دیگر اقامت‌گاه‌های مشابه دارد، دسترسی آسانی به جاذبه‌های دیدنی استانبول (علی‌الخصوص منطقهٔ سلطان‌احمد) را برای گردشگران فراهم می‌کند.

هتل اپریکات استانبول – این هتل دو ستاره نیز در محله سلطان احمد قرار داشته و در نتیجه، دسترسی بسیار مناسب و چنددقیقه‌ای به برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی استانبول چون مسجد آبی دارد. هم‌چنین از این هتل به‌عنوان یکی از بهترین هتل‌های ساحلی شهر استانبول یاد می‌شود.

استانبول (ترکیه)

نکات مهم و تورها: چطور از سفرتان به استانبول بیشترین بهره را ببرید

گردش در شهر

در صورتی که تصمیم دارید حداقل یک یا دو روز در استانبول را به گردش‌های تفریحی در شهر اختصاص دهید، بهتر است از تور تفریحی «گردش یک‌روزه در استانبول» استفاده کنید. با انتخاب چنین توری اطمینان حاصل خواهید کرد که از تمام جاذبه‌های مهم گردشگری استانبول از جمله کاخ توپ‌قاپی، ایا صوفیه، مسجد آبی و بازار بزرگ دیدن کرده و هیچ‌یک از این اماکن مهم را از دست نداده‌اید. چنین تورهایی معمولاً در گروه‌های کوچک حداکثر ۱۴ نفری صورت می‌گیرند و معمولاً شامل اقامت در هتل، وعده‌های غذایی سنتی و بازدید از اماکن مهم و دیدنی می‌شوند.

اگر هم‌زمان بیشتری برای گذراندن در شهر دارید یا متمایل هستید به‌صورت مستقل از جاذبه‌های گردشگری استانبول دیدن کنید، می‌توانید تورهایی را انتخاب کنید که به شما آزادی و توانایی بیشتری در گشت و گذار شهری می‌دهند. در این نوع تورها که محدودیت زمانی خاصی وجود ندارد، به گردشگران این اجازه داده می‌شود تا خودشان هرگونه که خواستند و با هر سرعتی، به گشت و گذار خود در شهر ادامه دهند. این موضوع باعث می‌شود آن‌ها درک بهتری نسبت به ساختار کلی مناطق مختلف شهر داشته باشند. بلیت این‌گونه تورها هر ۲۴ یا ۴۸ ساعت برای خرید آماده می‌شود؛ البته لازم است ذکر شود شرایط به‌وجودآمده به‌خاطر ویروس کرونا، کار را برای رزرو چنین بلیت‌هایی سخت می‌کند.

تجربهٔ فرهنگ محلی مردم

اگر وقت کافی داشته باشید، تماشای نمایش‌های محلی و بومی این منطقه، یکی از بایدهای سفر شماست. نمایش ترکی Semazen (سماع‌زن؛ که با نام «درویش چرخنده» نیز معروف است) رقصی است که حتی در فهرست میراث فرهنگی یونسکو نیز از آن نام برده شده است. برای دیدن این نمایش در طول سفر خود، می‌توانید به تئاتر Hodjapasha مراجعه کنید.

تجربهٔ سفرهای روزانه

منظور از سفر روزانه (Daycation) ترک محل اقامت‌تان هنگام صبح، انجام تفریح و تفرج در طول روز و بازگشت به محل اقامت به‌هنگام شب است. یکی از محبوب‌ترین مکان‌های انجام این سفرهای روزانه در استانبول، تماشای رزمگاه‌های گالیپولی است که از جنگ جهانی دوم به جا مانده است. تور روزانه در این مناطق جزیره‌ای در استانبول، شامل اقامت در هتل، ناهار، راهنمای سفر و البته هزینهٔ ورود به رزمگاه‌ها می‌شود. گالیپولی در طول جنگ جهانی دوم صحنهٔ نبرد جنگ‌های پرتنش زیادی میان ترک‌های عثمان و نیروهای استرالیایی و نیوزلندی بود.

وقت‌گذرانی نزدیک دریا

برای بعدازظهری به‌یادماندنی در استانبول نیز می‌توانید از کشتی‌های تفریحی مخصوص «تنگهٔ بسفر و دریای سیاه» استفاده کنید. حضور در این کشتی‌های تفریحی معمولاً حدود ۵٫۵ ساعت طول می‌کشند و شامل اقامت در هتل، ناهار و راهنمای هتل می‌شوند. گردشگران در این تور می‌توانند از برخی غذاهای ویژهٔ ترکی روی کشتی لذت ببرند؛ درحالی‌که دارند از مناظر و صحنه‌های زیبای غروب خورشید لذت برده و خرابه‌های قدیمی بازمانده اطراف این تنگه را تماشا می‌کنند.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید