بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد ۲ - تکفارس 
بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد ۲ - تکفارس 

بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد ۲

آرمین مکاری
بررسی تخصصی، مقالات ۶ اسفند ۱۳۹۹ - 09:00
بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد ۲

سامسونگ گلکسی زد فولد ۲ با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، کیفیت ساخت بالاتر و فناوری ۵G، جهشی در این سری به شمار می‌رود که نسبت به نسل قبل خود، از پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای برخوردار است تا قیمت ۲۰۰۰ دلاری آن توجیه شود. سامسونگ با ایجاد نوآوری‌های بیشتر در حالت فلکس (Flex Mode) این گوشی، توانسته است کاربری آن را تا اجرای ۳ برنامه همزمان افزایش دهد و اکنون می‌توان از حالت ترکیبی گوشی و تبلت به بهترین شکل ممکن بهره برد. این گوشی از ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ با ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی و ۱۲ گیگابایت رم در دسترس است.

طراحی

با وجود پیشرفت‌هایی که در نمایشگر و لولای این گوشی ایجاد شده، ظاهر آن از نظم بیشتری برخوردار است و حاشیه ضخیم نمایشگر بیرونی مدل قبلی وجود ندارد و استحکام بدنه و صفحه‌نمایش این گوشی نیز به کمک تغییرات ایجادشده توسط سامسونگ، امتیازات بسیار خوبی را در آزمایشات مختلف دریافت کرده است. با وزن ۲۸۲ گرمی، این گوشی سنگین‌تر از گلکسی زد فولد است و احتمالاً برخی کاربران بعد از مدتی استفاده، خستگی مفردی در دستان خود حس کنند اما در نظر داشته باشید که شما همزمان یک گوشی هوشمند و یک رایانه لوحی در دست دارید.

گلکسی Z فولد 2

این گوشی در ۲ رنگ برنز و مشکی در بازار موجود است اما می‌توان با سفارش از سایت رسمی سامسونگ، رنگ لولای آن را با آبی، قرمز،‌ طلایی و نقره‌ای شخصی‌سازی کرد. با ابعاد ۱۵۹٫۲x128.2×6.9 میلی‌متر در حالت باز و ۱۵۹٫۲x68x16.8 میلی‌متر در حالت بسته، گلکسی زد فولد ۲ از مدل پیشین سری خود، کمی کوتاه‌تر، نازک‌تر و اما پهن‌تر است.

صفحه‌نمایش

اندازه صفحه‌نمایش بیرونی گلکسی زد فولد ۲ از ۴٫۶ اینچ نسل قبل به ۶٫۲ رسیده است و به همین علت، ظاهر بیرونی این گوشی حس بهتری نسبت به مدل پیشین القا می‌کند و استفاده از آن در حالت بسته آسان‌تر شده است و برای انجام کارهای اولیه نیازی به باز کردن گوشی نیست. درحالی که نمایشگر داخلی این گوشی ۷٫۶ اینچ است، خبری از ناچ و برش دوربین سلفی نیست و دوربین جلویی آن در بالای نمایشگر جای گرفته است.

گلکسی Z فولد 2

اگرچه فناوری Ultra Thin Glass بر روی صفحه‌نمایش ۷٫۶ اینچی از دوام بیشتری برخوردار و استحکام آن غیرقابل انکار است اما سرعت جذب لک و اثرانگشت آن بالاست و چروک میانی نمایشگر، با این‌که کم‌تر شده است اما هنوز وجود دارد و مشاهده می‌شود.

دوربین

ماژول دوربین عقب گلکسی زد فولد ۲ شامل سه لنز ۱۲ مگاپیکسلی است که دوربین اصلی آن یک حسگر عریض به همراه یک لنز فوق عریض با زاویه دید ۱۲۳ درجه‌ای و یک لنز تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۲ برابری و بزرگ‌نمایی دیجیتالی ۱۰ برابری است. با وجود زوم ۵ برابری در گلکسی نوت ۲۰، وجود زوم ۲ برابری اپتیکال گلکسی زد فولد ۲ با قیمت ۲۰۰۰ دلاری جای تامل دارد. قابلیت پیش‌نمایش دوگانه (Dual Preview) به کاربر اجازه می‌دهد تا در هنگام گرفتن سلفی با دوربین پشتی گوشی که کیفیت بیشتری دارد، با استفاده از نمایشگر بیرونی خود را مشاهده کنند. برای فعال کردن این ویژگی، تنها کافیست تا دوربین را بر روی نمایشگر خارجی گوشی فعال کنید و گزینه آن را در سمت راست و بالای صفحه لمس کنید.

گلکسی Z فولد 2

قابلیت Dual Preview

همچنین در هنگام فیلم‌برداری، با قرار دادن گوشی در حالت لپ‌تاپ (۹۰ درجه) می‌توانید از قابلیت کادربندی خودکار بهره ببرید و با قابلیت فلکس که در ادامه به آن می‌پردازیم، می‌توانید عکس‌ها و ویدیوهای قبلی را در نیمه دیگر صفحه مشاهده کنید. آزمایشات دوربین این گوشی نتایج مطلوبی را نشان دادند. دوربین گلکسی زد فولد ۲ در عکس‌های نمای نزدیک ریزترین جزئیات را نشان داده و رنگ‌ها را نیز با طراوت خاصی ثبت می‌کند اما بزرگ‌نمایی آن طبق انتظار، ضعیف‌تر از گلکسی نوت ۲۰ الترای ۱۳۰۰ دلاری عمل می‌کند. در عکاسی پرتره نیز این گوشی عملکرد نسبتاً خوبی داشته است و پس‌زمینه را کاملاً محو می‌کند و می‌توان گفت از آیفون ۱۲ نیز دقیق‌تر است. در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو مکس، گلکسی زد فولد ۲ در محیط‌های بیرونی و نور روز، عکس‌های واضح‌تر و درخشان‌تری را ارائه داده است اما در شب و یا محیط‌هایی با نور کم، پرچمدار سال قبل اپل عملکرد بهتری را از خود نشان داد.

نرم‌افزار و حالت فلکس

یکی از ایرادات وارد بر اولین گلکسی زد فولد، عدم بهینه‌سازی برنامه‌های آن برای حالت تبلت بود اما‌ سرانجام برنامه‌ها در حالت تبلت از تمام اندازه نمایشگر استفاده می‌کنند و به‌عنوان مثال، در برنامه جیمیل می‌توانید لیست ایمیل‌های خود را در سمت چپ صفحه و متن پیام‌ها را در سمت راست مشاهده کنید. این بهینه‌سازی برای برنامه‌هایی چون یوتیوب و مایکروسافت آفیس نیز اعمال شده است. همچنین مالتی‌تسکینگ (multitasking) به لطف حالت فلکس (Flex Mode) پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است که به کاربر اجازه مدیریت و کنترل چندین عمل در یک برنامه، یا اجرای چندین برنامه به‌صورت همزمان را می‌دهد.

گلکسی Z فولد 2

حالت فلکس این امکان را فراهم کرده است تا تصویر دوربین و کنترل آن را به‌صورت مجزا و همزمان داشته باشید.

از دیگر مزایای حالت فلکس این است که در استفاده از برنامه‌های تماس تصویری همانند گوگل دوئو (Google Duo)، می‌توانید گوشی را با زاویه ۹۰ درجه همانند لپ‌تاپ بر روی میز بگذارید و علاوه بر این که نیاز به نگه داشتن گوشی با دست ندارید، می‌توانید در قسمت دیگر صفحه‌نمایش به مدیریت تماس خود بپردازید. طبق اعلام سامسونگ، حالت فلکس هم‌اکنون برای برنامه‌های گوگل در دسترس است و آن‌ها برنامه‌های شخص ثالث را نیز برای آن در نظر دارند.

حالت چندوظیفه‌ای یا همان مالتی‌تسکینگ به روانی بر روی این گوشی اجرا می‌شود و می‌توان سه برنامه دلخواه را به راحتی و به‌طور همزمان بر روی آن اجرا کرد. همچنین در این حالت می‌توانید با ضربه بر روی یک پنجره و یا با کشیدن آن، ترتیب برنامه‌های خود را تغییر دهید و حتی می‌توانید با کشیدن، محتوایی را از پنجره‌ای به پنجره دیگر منتقل کنید. این عمل Drag and Drop نام داشته و برنامه‌هایی مانند گوگل کروم، جیمیل و گوگل مپز از آن پشتیبانی می‌کنند. ویژگی تداوم برنامه که در مدل پیشین وجود داشت، در گلکسی زد فولد ۲ نیز قرار دارد که می‌توان استفاده از یک برنامه اجرا شده در نمایشگر بیرونی را در نمایشگرهای داخلی ادامه داد.

سخت‌افزار

با استفاده گلکسی زد فولد ۲ از پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس به همراه ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی (UFS3.1)، انتظار عملکردی مشابه با گلکسی نوت ۲۰ الترا از این گوشی داریم. در آزمایشات گیک‌بنچ (Geekbench)، پرچمدار تاشوی سامسونگ موفق به کسب امتیاز ۳۱۹۳ در بخش چند‌هسته‌ای شد و برای مقایسه، بهتر است بدانید گلکسی نوت ۲۰ الترا و آیفون ۱۱ پرو به ترتیب ۳۲۹۴ و ۳۵۰۰ امتیاز گرفته‌اند. در تست گرافیک GFXBench، گلکسی زد فولد ۲ به ۱۴۶۱ فریم رسید، درحالی‌که گلکسی نوت ۲۰ الترا به ۱۴۵۵ و آیفون ۱۱ پرو به ۱۶۵۷ فریم رسیده بودند. به‌طور کلی، عملکرد سخت‌افزار این گوشی تجربه روانی را به شما ارائه می‌دهد اما در استفاده با آن، به برخی اشکالات جزئی نرم‌افزاری برخوردیم. برای مثال، نمای برنامه یوتیوب در تغییر حالات صفحه عوض نشد اما با راه‌اندازی مجدد برنامه، این مشکل حل شد.

در مورد ۵G، این گوشی از هردو تکنولوژی mmWave و sub-6GHزد پشتیبانی می‌کند که بارگیری تا سرعت ۱۲۲ مگابیت را در آمریکا ثبت کرده است و بنابراین، در استفاده از ۵G به مشکلی برنخواهید خورد. از آن‌جا که این گوشی از فناوری پهنای باند فوق عریض (Ultra Wide Band) نیز بهره می‌برد، می‌توانید از ویژگی‌های به اشتراک‌گذاری Nearby Share سامسونگ استفاده کرده و به سرعت فایل‌های خود را با سایر دستگاه‌های سازگار به اشتراک بگذارید.

باتری و شارژ

گلکسی Z فولد 2

ظرفیت باتری این گوشی در مقایسه با نسل قبل، کمی بیشتر شده و از ۴۳۸۰ به ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعت رسیده است. در تست وب‌گردی با روشنایی ۱۵۰ نیت و تنظیمات ۶۰ هرتزی صفحه‌نمایش، گلکسی زد فولد ۲ تا ۱۰ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام آورد که در میان سایر گوشی‌های هوشمند با رکورد ۱۱ ساعت به بالا، نمی‌توان آن را یک عدد دست نیافتنی توصیف کرد اما با توجه به اندازه نمایشگر آن، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان داده است و همان‌طور که انتظار می‌رفت، در تنظیمات ۱۲۰ هرتزی، این عدد به ۹ ساعت و ۵ دقیقه کاهش یافت. این گوشی هوشمند از شارژ سریع ۲۵ واتی و همچنین از شارژ سریع بی‌سیم و فناوری شارژ معکوس پاورشر (PowerShare) پشتیبانی می‌کند. در آزمایش‌های انجام‌شده، باتری گلکسی زد فولد ۲ بعد از ۳۰ دقیقه به شارژ بودن، به ۴۶ درصد رسید، درحالی‌که گلکسی نوت ۲۰ الترا در همین زمان به ۵۶ درصد رسیده بود.

جمع‌بندی بررسی گلکسی زد فولد ۲

سامسونگ گلکسی زد فولد ۲ نمونه بارزی از یک شرکت است که به حرف مشتریانش گوش می‌دهد و طیف وسیعی از نظرات آن‌ها را اعمال می‌کند. برخلاف نسل اول گلکسی زد فولد، این گوشی حس در دست داشتن یک نمونه اولیه را به شما القا نمی‌کند و می‌توان ادعا کرد که با یک گوشی پیشرفته روبه‌رو هستیم. نمایشگر بیرونی گلکسی زد فولد ۲ به تنهایی یک پیشرفت فوق‌العاده است. همچنین حالت فلکس و همه‌کاره بودن این گوشی، افراد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و توانایی قرار دادن دستگاه در زوایای مختلف واقعاً باعث می‌شود تا اعتراف کنیم با یک دستگاه نوآورانه طرف هستیم و گرچه حالت چندوظیفه‌ای گوشی نیاز به برخی بهبودها دارد اما بهره‌وری را به حداکثر می‌رساند.

اگر گوشی هوشمند قدرتمندتر، مزایایی چون ضدآب بودن و دوربین‌های بهتری می‌خواهید، سایر پرچمدارها مانند آیفون ۱۲ پرو مکس گزینه بهتری هستند، اما این گوشی‌ها ابتکار و کاربردهای گلکسی زد فولد ۲ را در اختیار ندارند. ممکن است آیفون تاشوی اپل در راه باشد اما بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها شاهد آن باشیم. در طرف مقابل، گلکسی زد فولد ۳ به احتمال زیاد در ماه مه امسال معرفی خواهد شد. بنابراین شاید ارزش آن را داشته باشد که ببینید مدل جدید این سری چه چیزی ارائه می‌دهد، اما به‌طور کلی می‌توان گلکسی زد فولد ۲ را بهترین گوشی تاشوی موجود در بازار دانست.

نکات مثبت:

  • صفحه‌نمایش بزرگ و حاشیه باریک‌تر
  • بهینه‌سازی برنامه‌ها برای حالت تبلت
  • حالت فلکس و مالتی‌تسکینگ پیشرفته‌تر

نکات منفی:

  • جذب بالای اثرانگشت توسط نمایشگر
  • بزرگ‌نمایی محدود دوربین
  • ضد آب نبودن
  • وزن نسبتاً بالا

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.