استودیوی گوگل استیدیا تعطیل شد - تکفارس 
استودیوی گوگل استیدیا تعطیل شد - تکفارس 

استودیوی گوگل استیدیا تعطیل شد

مهدی حلوائی
۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - 18:00
استیدیا

شرکت گوگل در تاریخ ۱۳ بهمن (۱ فوریه) اعلام کرد که استودیوی بازی‌سازی استیدیا را تعطیل می‌کند. این خبر طرفداران این پلتفرم را در شوک فرو برد. بر اساس گزارش Kotaku این خبر ناگهانی باعث شوکه‌شدن اعضای این استودیو شد چرا که تنها یک هفته قبل، شرکت گوگل اعلام کرده بود که استودیوی بازی‌سازی خود پیشرفت چشمگیری داشته و از عملکرد آن راضی است.

فیل هریسن، نایب رییس شرکت گوگل و مدیر کل استیدیا در تاریخ ۸ بهمن (۲۷ ژانویه) در ایمیلی به اعضای این استودیو اعلام کرده بود:

استودیوی بازی‌سازی استیدیا در ایجاد تیمی از افراد با استعداد و مختلف و ساخت بازی‌های انحصاری برای این پلتفرم (استیدیا) پیشرفت قابل توجهی داشته است.

این ایمیل وعده‌ی مشخص‌کردن استراتژی و اهداف استیدیا در سال ۲۰۲۱ را داده بود. اما به جای اعلام اهداف جدید، فیل هریسن چند روز بعد اعلام کرد که استودیوی بازی‌سازی استیدیا به کلی تعطیل خواهد شد.

مهم‌ترین سوال، چه برای اعضای این شرکت و چه برای افراد خارج از آن، این است که چه چیزی باعث چنین تغییر نگرشی شده است. فیل هریسن در پست‌های خود یکی از دلایل این اتفاق را افزایش شدید هزینه‌ی “ساخت بازی‌های برتر” دانست. اما با توجه به ارزش ۱٫۴ تریلیون دلاری شرکت گوگل، باورکردن این‌که تنها دلیل تعطیل شدن این استودیوی بازی‌سازی مشکلات مالی بوده است کمی سخت است؛ به‌خصوص که اعضای این استودیو زمان کمی برای اثبات توانایی‌هایشان داشته‌اند.

در گفت‌وگویی با اعضای استیدیا، هریسن اعتراف کرد که هیئت‌مدیره‌ی گوگل قبل از فرستادن ایمیل ذکر شده از تعطیل‌شدن این استودیو خبر داشتند. همچنین بر اساس گزارش‌های Kotaku، هریسن خریداری شرکت بتزدا توسط مایکروسافت و چالش‌های ایجادشده توسط کووید ۱۹ را از دیگر دلایل تعطیلی این استودیو دانسته است.

به هر حال نکته‌ی مهمی که از این اتفاق می‌توان برداشت کرد این است که شرکت گوگل با تعطیلی استودیوی بازی‌سازی خود قبل از عرضه‌ی حتی یک بازی انحصاری، به کارمندان خود و همچنین کل دنیا ثابت کرد که آن‌طور که ادعا کرده بود در مورد ساخت بازی جدی نیست. این مورد هم برای آینده‌ی استیدیا و هم صنعت بازی‌سازی نکته‌ی نامیدکننده‌ای است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید