دولت بایدن پیشنهاد مالیات کربن ایلان ماسک را رد کرد - تکفارس 
دولت بایدن پیشنهاد مالیات کربن ایلان ماسک را رد کرد - تکفارس 

دولت بایدن پیشنهاد مالیات کربن ایلان ماسک را رد کرد

حامد شهرزاد
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - 21:30
Elon Musk

ایلان ماسک بیان کرد که برای تشویق دولت به منظور تغییر جهت سریع‌تر به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، مالیات کربن را به دولت بایدن پیشنهاد داده است، اما به او گفته شد که این طرح «از نظر سیاسی مشکل است».

ایلان ماسک اطلاعات مربوط به این گفتگو با دولت بایدن را در پادکست جدید جو روگان که روز پنجشنبه منتشر شد، بیان کرد. کاخ سفید تا به حال به این اظهار نظر پاسخی نداده است.

روگان از ماسک پرسید که آیا برای افزایش استفاده از وسایل نقلیه مجهز به باتری به پیشرفت جدیدی در فناوری نیاز است و ماسک پاسخ داد که معتقد است مشکل بزرگ‌تر پیش رو این است که تغییر از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر به باتری‌های زیادی احتیاج دارد. ماسک معتقد است که بهترین راه برای تشویق این انتقال «افزایش قیمت کربن» است.

ایلان ماسک: چرا برای سیاست‌های درست نمی‌جنگید؟

ماسک گفت:

صادقانه بگویم، بالاترین توصیه من گرفتن مالیات کربن است. از آنجا که ما برای ظرفیت دی اکسید کربن در اقیانوس و جو پولی پرداخت نمی‌کنیم، با پدیده‌ای مواجه هستیم که در اقتصاد به آن عوامل بدون قیمت گفته می‌شود. بازار نمی‌تواند با عوامل غیر قابل اندازه‌گیری یا همان بدون قیمت مقابله کند. اگر فقط قیمت آن را تعیین کنیم، در این صورت بازار به روشی هوشمندانه به آن واکنش نشان می‌دهد.

ماسک پیشنهاد کرد که مصرف‌کنندگان باید مالیات کربن پرداخت کنند و البته برای افراد کم‌درآمد تخفیف در نظر گرفته شود. مالیات کربن حتی می‌تواند به توسعه بیشتر وسایل نقلیه الکتریکی تسلا کمک کند، اگرچه ماسک گفت که SpaceX که در حال حاضر برای خرید سوخت موشک‌های خود در تلاش است تا چاه‌های گاز طبیعی را در تگزاس خریداری کند، باید این مالیات را نیز پرداخت کند.

وی گفت:

من با دولت بایدن که دولت آینده ایالات متحده است، صحبت کردم و آن‌ها گفتند که این موضوع از نظر سیاسی بسیار دشوار است. شما برای تصمیم‌گیری‌های سیاسی انتخاب شده‌اید، پس چرا برای سیاست‌های درست نمی‌جنگید؟

این اولین باری نیست که مدیران شرکت تسلا و اسپیس ایکس از مالیات کربن حمایت می‌کنند. طبق گزارش سال ۲۰۱۷ بلومبرگ، ماسک این ایده را در ملاقات اولیه با دولت ترامپ مطرح کرد، اما استقبال بسیار کمی از این طرح شد.

ایلان ماسک به دنبال تعطیل کردن صنعت نفت و گاز نیست

ماسک حتی خواستار «تحریم» صنعت سوخت‌های فسیلی و مالیات کربن شد. وی همچنین شرکت‌های بزرگ نفتی را به توطئه علیه تسلا متهم کرد. اما او در پادکست روگان گفت که منحل کردن صنعت نفت و گاز را تأیید نمی‌کند زیرا این کار افراد شاغل در این صنایع را آزار خواهد داد و متوقف کردن کامل عملیات به معنای این است که آن‌ها حتی پولی برای غذا نخواهند داشت.

ما باید مدت طولانی سوخت‌های فسیلی را بسوزانیم. سؤال این است که ما با چه سرعتی به سمت استفاده از انرژی پایدار حرکت می‌کنیم؟

بخشی از سخنرانی ایلان ماسک در نیمه دوم سال گذشته به شرح زیر است:

برخی از افراد تمام زندگی خود را صرف صنعت نفت و گاز کرده‌اند و به نظر نمی‌رسد شغل آن‌ها چندان بد باشد، بنابراین این حرفه را شروع کردند. بنابراین، آن‌ها مانند کسانی هستند که می‌گویند: «سلام، من در تمام دوران حرفه‌ای‌ام تلاش کرده‌ام تا کارهای مفیدی انجام دهم، و حالا شما به من بگویی من شیطان هستم.» این آن‌ها را بسیار ناامید خواهد کرد. صادقانه بگویم، هوشمندانه‌ترین نکته در مورد صنعت نفت و گاز این است که بگوییم: «اجازه دهید مالیات کربن را وضع کنیم. ما فقط مالیات کربن وضع خواهیم کرد که باعث می‌شود دیگر شیطان نباشیم».

یکی از فعالیتهای اصلی بایدن پشتیبانی وی از یک استراتژی فعال در زمینه انرژی پاک است. وی متعهد شد تا سال ۲۰۳۵ آلودگی کربن را در بخش برق از بین ببرد و «اقتصادی با مصرف ۱۰۰ درصد انرژی پاک» را تا سال ۲۰۵۰ تحقق بخشد. وی حتی حمایت خود را از پایان دادن به یارانه‌های سوخت فسیلی ابراز کرد. ایالات متحده در زمان روی کار آمدن وی دوباره به توافق‌نامه آب‌وهوای پاریس پیوست اما علی‌رغم ابراز نارضایتی سایر رهبران اقتصادی نزدیک به دولت و وزیر دارایی یعنی جانت یلن، وی هنوز متعهد به پرداخت مالیات کربن نیست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید