با استفاده از اپل واچ میزان گلوکز خون را بررسی کنید - تکفارس 
با استفاده از اپل واچ میزان گلوکز خون را بررسی کنید - تکفارس 

با استفاده از اپل واچ میزان گلوکز خون را بررسی کنید

مهدی حلوائی
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - 17:30
Apple Watch Can Detect Coronavirus

اخیراً اخباری در مورد احتمال وجود ویژگی‌های مرتبط با سلامتی در نسخه بعدی اپل واچ ارائه شده بود. اگر این اخبار حقیقت داشته باشد، اپل واچ بعدی قابلیت بررسی گلوکز خون را خواهد داشت. این ویژگی به افراد دیابتی کمک خواهد کرد تا از مقدار انسولین مورد نیاز خود قبل از مصرف غذا آگاه شوند. در حالت عادی این کار بسیار دردناک و هزینه‌بردار است چرا که افراد باید مقداری خون را از نوک انگشت خود بیرون کشیده، آن را روی نوار تست قرار داده (این نوارها بسیار گران‌قیمت هستند) و آن را درون دستگاهی به نام گلوکومتر قرار دهند.

اپل به دنبال ثبت اختراع جدیدی است که میزان گلوکز خون کاربران اپل واچ را نمایش می‌دهد

اگر اپل بتواند به چنین تکنولوژیی دست پیدا کند آن دسته از کاربران اپل واچ ۷ که به دیابت مبتلا هستند بدون نیاز به خرید نوارهای تست گران‌قیمت، می‌توانند مقدار قند خون خود را بررسی کنند. همچنین نیازی به سوراخ کردن انگشت توسط سوزن‌هایی که لنست نام دارد، نخواهد بود. این ویژگی به افرادی که برای بررسی قند خون خود باید چنین فرآیندی را طی کنند، کمک فراوانی خواهد کرد و باعث کنترل بهتر دیابت آن‌ها می‌شود.

سوال اینجاست که اپل چگونه می‌خواهد قند خون افراد را بدون بیرون کشیدن خون از بدنشان، اندازه‌گیری کند؟ ثبت اختراع این شرکت به این سوال پاسخ می‌دهد. بر اساس این ثبت اختراع، اپل از طیف‌سنجی جذبی برای دریافت اطلاعات مربوط به خون استفاده خواهد کرد. هدف از این کار، استفاده از اشعه‌های الکترومغناطیسی تراهرتز به جای ورود نور به بدن افراد برای شناسایی “کیفیت مواد گازی، مایع و جامد”در بدن آن‌هاست.

با این حال به گفته اپل برخی مشکلات در این زمینه وجود دارد:

برای استفاده از حسگر گاز در یک دستگاه الکترونیکی باید یک شکاف یا روزنه‌ای در دستگاه به وجود آورد تا هوا به حسگر گاز برسد و حسگر، آن گاز را شناسایی کند.

چنین شکافی آسیب‌‌پذیری دستگاه در برابر آب را پایین می‌آورد. علاوه بر این، اندازه‌گیری قند خون نیز باید کاملا دقیق باشد. اگر اطلاعات غلط در اختیار کاربر قرار بگیرد ممکن است باعث کم شدن قند خون و  در نتیجه بیهوشی بیمار شود. سیستمی که اپل قصد ساخت آن را دارد، به صورت مرتب قند خون کاربر را بررسی می‌کند اما نه با دقتی که بیمارستان‌ها قادر به انجام آن هستند. همچنین اضافه‌کردن چنین قابلیت به اپل واچ باعث ‌می‌شود که باتری آن سریع‌تر خالی شود. برای اندازه‌گیری قند خون توسط اپل واچ، این دستگاه به چیزی بیشتر از بررسی گاز نیاز دارد. سوال دیگر این است که آیا این ساعت به اندازه‌ی کافی بزرگ خواهد بود که بتواند تمام این قطعات را درون خود جای بدهد؟ علاوه بر این، استفاده از چنین قابلیت‌هایی باعث افزایش قیمت این محصول نیز خواهد شد.

تکنولوژی استفاده‌شده در این اختراع قابلیت تشخیص سرطان پوست و دیگر بیماری‌های پوستی را خواهد داشت. با اینکه تمام این موارد امیدوارکننده به نظر می‌رسند اما سال‌هاست که اپل برای ساخت تکنولوژی بررسی میزان قند خون، بدون بیرون کشیدن خون از بدن بیمار در حال تلاش است. اگر چنین اتفاقی به واقعیت بپیوندد، کمک بسیار بزرگی به افراد دیابتی خواهد شد. به‌خصوص که به وسیله‌ی چنین تکنولوژی، قابلیت شناسایی بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز میسر خواهد شد.

همچنین بر اساس شایعات، سامسونگ نیز قصد استفاده از چنین قابلیتی را در ساعت‌های هوشمند خود دارد. اما اینکه آیا سامسونگ از تکنولوژی مشابهی استفاده خواهد کرد یا خیر، هنوز مشخص نیست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید