استفاده از نرم افزار های تشخیص چهره در مینیاپولیس ممنوع شد - تکفارس 
استفاده از نرم افزار های تشخیص چهره در مینیاپولیس ممنوع شد - تکفارس 

استفاده از نرم افزار های تشخیص چهره در مینیاپولیس ممنوع شد

محمدحسین فرقانی
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - 12:00
دپارتمان پلیس مینیاپولیس

شورای شهر مینیاپولیس در روز جمعه طی یک رای‌گیری و به‌صورت متفق‌القول، تصمیم به ممنوع‌سازی استفاده از نرم‌افزارهای تشخیص چهره از سوی پلیس این شهر گرفتند. به گزارش خبرگزاری استار تریبون (Star Tribune)، این تصمیم علاوه بر دپارتمان پلیس، برای دیگر ادارات مربوطه اعمال می‌شود. مینیاپولیس اکنون یکی از چندین شهر آمریکایی است که از قانونی‌سازی استفاده از چنین نرم‌افزارهایی توسط مأمورین اجرای قانون و کارمندان شهر ممانعت یا بخشی از دسترسی آن‌ها را محدود می‌کنند.

با این وجود، مداریا آرادوندو، رئیس پلیس این شهر، اعلام نموده که این تصمیم بدون مشورت یا بازخوردی از وی صورت گرفته‌است. استار تریبون هم‌چنین در نقل قولی از رئیس پلیس مینیاپولیس گزارش می‌دهد:

«از نظر من ممکن است با ایجاد تغییراتی، ابزارها و نرم‌افزارهای تشخیص چهره را با توجه به حقوق امنیتی و شخصی افراد به‌کار بگیریم.»

گفته می‌شود این نرم‌افزارهای تشخیص چهره شامل تبعیض‌های نژادی، سنی و قومی هستند؛ به این خاطر بود که چندین حامی حریم خصوصی افراد، نگرانی خود را دربارهٔ استفاده از آن‌ها اعلام کردند. البته لازم است ذکر شود دستورالعمل قانونی شهر مینیاپولیس این اجازه را به نمایندگی‌ها و آژانس‌های حقوقی می‌دهد تا تحت چنین شرایطی، درخواست معافیت از قانون ذکرشده کنند.

سابقهٔ تبعیض نژادی دپارتمان پلیس شهر

شهر مینیاپولیس تابستان سال گذشته (در ماه مه) مرکز بسیاری از تظاهرات خیابانی برخاسته از مرگ جرج فلوید به دست یکی از مأمورین پلیس این شهر بود. شورای این شهر در ژوئن ۲۰۲۰ رای به انحلال دپارتمان پلیس این شهر داد. بسیاری از عموم مردم خواستار قطع بودجهٔ کلی این دپارتمان بودند اما با این حال، بودجهٔ پلیس این شهر در سال ۲۰۲۱ تنها کمتر از ۵ درصد کاهش پیدا کرد.

نرم‌افزاری که از سوی دپارتمان پلیس مینیاپولیس مورد استفاده قرار می‌گرفت، Clearview AI نام دارد و خوب است بدانید از زمان معرفی‌اش مورد بحث‌های بسیاری واقع شد. این برنامه داده‌های خود را از ۳ میلیارد تصویر در فضای مجازی و دیگر وب‌سایت‌های اینترنتی دریافت کرده‌است.

دپارتمان پلیس مینیاپولیس - ممنوعیت نرم‌افزارهای تشخیص چهره

اوضاع دیگر شهرها و ایالات

بازفید (BuzzFeed) سال گذشته گزارش داد که پلیس مینیاپولیس تنها یکی از دپارتمان‌هایی است که در ایالات متحده از نرم‌افزار تشخیص چهرهٔ Clearview استفاده می‌کند. سازندگان این برنامه هم‌چنین با دو سازمان «اعمال مهاجرت و گمرک» و «وزارت امنیت میهن» در ایالات متحده قرارداد دارند.

دیگر شهرهای این آمریکا نیز ممنوعیت‌هایی را در قبال استفاده از این نرم‌افزار اعلام نموده‌اند. برای مثال، در شهر پورت‌لند استفادهٔ عمومی یا شخصی از هرگونه فناوری مشابه این برنامه ممنوع می‌باشد. بوستون، سان فرانسیسکو و اوک‌لند نیز قوانینی مبنی بر عدم استفادهٔ موسسات عمومی از ابزارهای تشخیص چهره وضع کرده‌اند اما پورت‌لند اولین شهری بود که استفادهٔ شخصی از این نوع نرم‌افزارها را ممنوع می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید