آموزش بازی سازی؛ آشنایی با موتور بازی سازی – قسمت دوم - تکفارس 
آموزش بازی سازی؛ آشنایی با موتور بازی سازی – قسمت دوم - تکفارس 

آموزش بازی سازی؛ آشنایی با موتور بازی سازی – قسمت دوم

آموزش بازی سازی

پیش‌تر در مورد بخش‌های مختلف و مهم در بازی سازی توضیحاتی دادیم. در این قسمت آموزش بازی سازی به توضیح انواع موتورهای این حوزه خواهیم خواهیم پرداخت. شما می‌توانید با مراجعه به این بخش، قسمت‌های پیشین این مجموعه را مطالعه کنید.

همانطور که قبلاً گفتیم بازی سازی نیازمند یک محیط برای به وجود آوردن دنیای مورد نظر است. ابزار ساخت این محیط را موتور بازی سازی می‌گویند. موتور بازی سازی می‌تواند توسط خود بازی‌سازان طراحی شود و یا از بازار به صورت آماده تهیه شود. موتورهای بازی سازی محدود به چند نوع نیستند و می‌توانند همانند بازی‌ها بی‌شمار باشند.

شرکت‌های بزرگ بازی سازی مثل اکتیویژن (Activision) یا راک‌استار (Rock Star) یا EA و … موتور بازی سازی مخصوص به خود را دارند. و مهندسین این شرکت‌ها هر ساله با به روز رسانی‌های متعدد، مشکلات و کمبود‌های این موتورها را رفع می‌کنند. از موتورهای بازی سازی‌ شرکت‌های بزرگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • IW engine
  • RAGE
  • Frostbite
  • Panta Rhei
  • Snowdrop

IW engine نام موتور بازی سازی مخصوص اکتیویژن هست که سری بازی‌های بزرگ و محبوب خود را توسط آن ساخته است. هسته این موتور همان id Tech 3 هست که بازی معروف QUAKE III توسط آن ساخته شده است. این موتور از زمانی که توسط id Software به Gtkradiant مجهز شده است توسط اکتیویژن مورد استفاده قرار گرفته است. اولین تاریخ عرضه این موتور در تاریخ اکتبر سال ۲۰۰۵ هست که بازی Call of Duty 2 توسط آن ساخته شد و سپس با به روز رسانی‌های متعدد تا ورژن ۸ از موتور IW پیش‎رفته اند که در ساخت بازی Call of Duty Modern Warfare 2019 / Warzone از آن استفاده شده است.

زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده در این موتور شامل C، C++ و Python هست و همچنین بازی سازی توسط این موتور برای پلتفرم‌های مختلف مانند ویندوز (Windows)، مک (OS X)، پلی استیشن (Playstation) 3، ۴، ۵، ایکس باکس (Xbox) 360، وان، سری اس و ایکس و نینتندو (Nintendo) وی (Wii) انجام گرفته است.

مقایسه نسل های مختلف iw engine

در مقایسه بازی Call of Duty 4 Modern Warfare  با نسخه بازسازی شده آن یعنی Call of Duty Modern Warfare 2019 متوجه پیشرفت و زیباتر شدن آن می‌شویم.

RAGE موتور بازی سازی شرکت بزرگ راک‌استار هست که بازی‌های بزرگی همچون سرقت بزرگ اتومبیل (GTA) 4 و ۵، رستگاری خونین مرگ (Red Dead Redemption) 1 و ۲ و مکس پین (Max Payne) 3 و … توسط این موتور ساخته شده‌اند.  این موتور به صورت اختصاصی برای شرکت راک‌استار توسط استودیو سان دیگو این شرکت ساخته شده است. اولین بار در بازی Rock Star Games Presents Table Tennis 2006 از موتور RAGE استفاده شده است. این موتور برای ساخت بازی برای پلتفرم‌های مک، ویندوز، پلی‌استیشن ۳، ۴ و ۵، ایکس‌باکس ۳۶۰، وان، سری اس و ایکس، استادیا (Stadia) و وی (Wii) مورد استفاده قرار گرفته است. زبان مورد استفاده برای برنامه‌نویسی در این موتور به صورت عمده C++ می‌باشد.

مقایسه نسل های مختلف موتور RAGE

هر دو بازی GTA IV و GTA V توسط موتور Rage ساخته شده‌اند که پیشرفت گرافیکی آن‌ها در گذر زمان کاملاً مشهود است.

Snow drop نام موتور بازی‌سازی شرکت Ubisoft هست که به صورت اختصاصی در اختیار بازی‌سازان این شرکت قرار دارد. این موتور برای اولین بار در سال ۲۰۱۳  مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۲۰۱۶ اولین بازی ساخته شده توسط آن با نام بازی Tom Clancy’s The Division به بازار عرضه شد. زبان مورد استفاده در این موتور C++ و پلتفرم‌های مورد نظر این موتور برای بازی سازی ویندوز، پلی‌ استیش ۴، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ (Switch) و استادیا هستند.

موتور بازی سازی Snow drop

بازی Tom Clancy’s The Division 2 که از لحاظ گرافیکی یکی از زیبا‌ترین بازی‌های ساخته شده می‌باشد.

حال نوبت به موتور‌های بازی سازی عمومی می‌رسد. این موتورها برای بازی سازی روی پلتفرم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی اکثرا برای همه پلتفرم‌‌ها می‌توانند بازی عرضه کنند. در ادامه چند مورد از بهترین موتورهای بازی سازی را توضیح خواهیم داد:

برای بازی‌سازانی که به تازگی می‌خواهند قدم به این حرفه بگذارند توصیه می‌شود که از موتور‌های بازی سازی فوق استفاده کنند که در ادامه توضیحات جامع درباره ویژگی‌های هر یک خواهیم داشت.

Unreal Engine: موتور آنریل توسط اپیک گیمز طراحی و توسعه داده شده‌ است. این موتور برای نخستین بار در سال ۱۹۹۸ برای ساخت یک بازی تیراندازی اول شخص به نام آنریل به کار گرفته شد. در سال ۲۰۰۲ نسخه دوم و در سال ۲۰۰۴ نسخه سوم موتور آنریل نیز معرفی شدند که نسخه سوم برای اولین بار امکان پشتیبانی از اندروید و آی‌او‌اس را نیز دارا شد که ساخت بازی‌های موبایلی در این موتور را ممکن کرد. آخرین نسخه این موتور، Unreal Engine 4 است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است.

UNREAL ENGINE

زبان برنامه‌نویسی در این موتور C++ است. بازی‌های بزرگی همچون PUBG، TEKKEN 7 و … توسط این موتور بازی سازی ساخته شده است. به نوعی می‌توان گفت قدرتمند‌ترین ابزار ساخت محیط سه‌بعدی به صورت Real-Time است.

این موتور بازی سازی بیشتر برای بازی‌های سنگین و بزرگ به کار برده می‌شود و برای ساخت بازی‌های دوبعدی توصیه نمی‌شود.

Unity: یکی از بهترین موتور‌های بازی‌ سازی که توسط خیلی از بازی‌ ساز ها مورد استفاده قرار گرفته است. یونیتی یک موتور بازی سازی کراس‌پلتفرمی است که می‌تواند تقریبا برای تمامی پلتفرم‌ها مورد استفاده قرار گیرد. بازی های بزرگی همچون Call of Duty Mobile و … توسط این موتور ساخته شده‌اند. شما می‌توانید لیست کامل باز‌ی‌های ساخته شده توسط این موتور را در این لینک مشاهده کنید.

یونیتی

محیط کاربری موتور بازی سازی یونیتی که با به حداکثر رسانیدن سهولت کاربر تقریبا آسان‌ترین موتور بازی سازی می‌باشد.

این موتور به خاطر داشتن رابط کاربری کامل و سنگین نبودن بیش از حد و انعطاف پذیری فوق‌العاده آن در بین بازی‌سازان آندرویدی محبوبیت وصف‌ناپذیری دارد. اگر شما هم از آن دسته از بازی‌سازانی هستید که می‌‌خواهید برای آندروید بازی بسازید بدون شک یونیتی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

یونیتی از سال ۲۰۰۵ عرضه شده است و هدف آن آسان سازی فرآیند بازی سازی برای همه بوده است. زبان مورد استفاده در این موتور C# و جاوا می‌باشد.

Cry Engine: این موتور بازی سازی توسط سازندگان سری بازی‌های Crysis عرضه شده است که می‌توان گرافیک بالای آن را از نقاط قوت این موتور بازی سازی دانست. کرای‌انجین نیز با داشتن محیط کاربری ساده و آسان سعی در جذب بازی‌سازان زیادی دارد. از بازی‌های ساخته شده توسط این موتور می‌توان به بازی‌های بزرگی مانند Far Cry و Sniper Ghost Warrior 2 و … اشاره کرد. لیستی از بازی‌های ساخته شده توسط این موتور در این لینک موجود می‌باشد. این موتور اولین بار در سال ۲۰۰۲ عرضه شد و اولین بازی که توسط آن ساخته شد Far Cry 2004 بوده است. زبان مورد استفاده در این موتور C++، سی شارپ و Lua است. این موتور هم مانند دیگر موتور‌ها تقریبا برای تمامی پتلفرم‌ها برای بازی سازی قابل استفاده است.

کرای انجین

کرای‌انجین نیز با داشتن رابط کاربری آسان برای بازی‌سازان مبتدی یک گزینه بسیار خوب می‌تواند باشد.

تا این‌جا موتور‌های بازی سازی بزرگ را بررسی کردیم. اما شاید شما فقط می‌خواهید یک بازی ساده دو بعدی بسازید و زیاد درگیر پیچیدگی‌های این موتور‌ها نشوید. موتور‌های بازی سازی متعددی برای ساخت عناوین ساده و سبک دو بعدی یا حتی سه بعدی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

برخی از بهترین موتور‌های بازی سازی دو بعدی:

برچسب‌ها: ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • Commander shepard گفت:

    بنظرم اگه میخواید بازیسازی رو شروع کنید از گیم میکر شروع کنید
    نسبت به بقیه ساده تره
    بعد برید سراغ یونیتی و اگه خواستید آنریل

    • آنریل که به هر حال سنگین حساب میشه اما اگر کسی بتونه کاملاً با یونیتی انس بگیره، کار کردن با موتورهای دیگه چندان براش سخت نخواهد بود. البته بیشتر وجود یک تیم میتونه این علاقه و هیجان رو ایجاد کنه

      • Commander shepard گفت:

        دقیقا تیم قشنگ می‌تونه انگیزه ایجاد کنه
        درباره ی یونیتی هم درسته ولی گیم میکر بنظرم بازی ساختن توش راحت تره
        یونیتی باشه برای مرحله ی بعد 😀

  • مجید گفت:

    دوستانی که علاقه دارن ولی دانش برنامه نویسی بلد نیست یه برنامه اسکرچ هست که البته بچگونه هست یه دونه هم fps creator که دانش برنامه نویسی نمیخوان ولی خیلی خوبن و میتونید باهاش تمرین کنید

    • به نظرم بهتره که بدون دانش برنامه نویسی اصلا سراغ این حوزه نرفت. با این که نمونه‌های خوبی هم بدون برنامه نویسی توسعه داده شدن اما کسی که به این کار علاقه داره باید قادر به یادگیری برنامه نویسی هم باشه

  • rezaboy گفت:

    تشکر از این مقاله مفید. منتظر قسمت بعد هستم.
    یک سوال داشتم. کسی که میخواد کارگردان بازی سازی بشه مثل نیل دراکمن و کوجیما و بیشتر علاقه به ایده دادن و مخلوط کردن داستان و گیم پلی داره باز هم نیازمنده که برنامه نویسی رو یاد بگیره یا نه و اگه این کار رو بخواد یاد بگیره باید حرفه ای یاد بگیره یا نه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    • درود؛ ممنون از نظرتون. در حقیقت این مورد قاعده خاصی نداره. مثلاً آقای دراکمن در ابتدا به عنوان برنامه نویس کارش رو شروع کرد. اما در کل اگر کسی قصد داشته باشه که ی پروژه اون هم در این ابعادو هدایت کنه، اگر به عناصر مختلفش تسلط هم نداشته باشه باید ی درک قابل قبول از روند و محصول هر کدوم داشته باشه. این همون چیزیه که ی شخصو در درجه بالاتری نبست به بقیه قرار میده تا ویژگی رهبری رو داشته باشه