بررسی تغییرات و ویژگی‌های جدید اندروید ۱۱ - تکفارس 
بررسی تغییرات و ویژگی‌های جدید اندروید ۱۱ - تکفارس 

بررسی تغییرات و ویژگی‌های جدید اندروید ۱۱

بررسی ویژگی‌های اندروید ۱۱

تمام نسخه‌های اصلی اندروید برخی ویژگی‌ها و البته تغییرات را معرفی می‌کنند که در کل برای استفاده کاربر مفید واقع شوند. به نظر می‌رسد که با عرضه عمومی اندروید ۱۱ بسیاری از تغییرات در پشت صحنه شکل بگیرند و کاربران سرانجام به‌گونه دیگری از گوشی‌های هوشمند خود استفاده کنند. اکنون اندروید ۱۱ روی برخی از دستگاه‌ها منتشر شده است و شما می‌توانید برخی از ویژگی‌ها و تغییرات جدید آن را در ادامه این مطلب مطالعه کنید.

قابلیت‌های جدید

مانند همیشه، بزرگ‌ترین چیزی که شما در اندروید ۱۱ خواهید دید، معرفی چند قابلیت جدید است. در حقیقت با وجود آن که قابلیت عظیمی در این به‌روزرسانی وجود ندارد که تغییر گسترده‌ای را ایجاد کند اما فهمیدن این قابلیت‌ها می‌توانید مفید واقع شود و شما را به گوشی هوشمندتان نزدیک‌تر کند. در این‌جا به بزرگ‌ترین تغییرات اشاره خواهیم کرد.

قابلیت‌های پیام‌رسانی بهتر

امروزه پیام‌رسانی یکی از اصلی‌ترین مزایای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود که برخی از اپلیکیشن‌ها مانند گوگل مسیج، تلگرام سینگال و … با بهره‌گیری از محبوبیت آن در حال اوج‌گیری هستند. حال گوگل با توجه به این قابلیت‌ها در آخرین نسخه اندروید، توانایی‌های سیستم عامل خود را به عرصه نمایش گذاشته است.

در حالت اول که همان موردی است که قبلاً نیز شاهدش بودیم، می‌توان اعلان‌های مربوط به پیام‌ها را در نوار اعلان بالای صفحه مشاهده کرد. این اعلان‌ها به صورت خودکار در این نوار اولیت‌بندی می‌شوند. در حالت دوم می‌توان از قابلیت «حباب‌ها» استفاده کرد. در این حالت پیام‌ها به صورت یک اعلان درون یک حباب در کنار صفحه دیده می‌شوند. هنگام نیاز می‌توان با ضربه روی این حباب، پیام را مشاهده کرد و سپس آن را به جای اول خود در کنار نمایشگر بازگرداند. این قابلیت پیش‌تر با عنوان Chat Heads درون اپلیکیشن فیسبوک اندروید وجود داشت و شاید شما نیز آن را به یاد داشته باشید. این ابزار کمک بسیاری به مدیریت همزمان چندین اپلیکیشن پیام‌رسانی می‌کند.

ویژگی‌های اندروید ۱۱ گوگل

«حباب‌ها» از اصلی‌ترین ویژگی‌های اندروید ۱۱ هستند بنابراین اگر پس از به‌روزرسانی آن‌ها را مشاهده نکردید، به معنای عدم وجودشان نیست. شاید این قابلیت به صورت پیش‌فرض روی حالت خاموش قرار گرفته باشد، بنابراین می‌توان درون تنظیمات آن را روشن کرد. این موضوع مخصوصاً روی گوشی‌های سامسونگ مشاهده می‌شود و از سوی دیگر باید توجه داشت که تمام اپلیکیشن‌ها از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند.

حالت صدای بی‌سیم خودکار

حالت صدای خودکار اندروید یکی از ویژگی‌های پایه خودروهای امروزی استاندارد است که به مرور زمان بهتر هم می‌شود. روی برخی از خودروهای جدیدتر و بالارده کنونی، این قابلیت به صورت بی‌سیم نیز در دسترس قرار دارد و نیاز به کابل و رابط مستقیم را به طور کامل از بین می‌برد. در نسخه ۱۰ و پایین‌تر اندروید برای استفاده از این ویژگی باید سازگاری دستگاه پایه نیز در نظر گرفته می‌شد اما اندروید ۱۱ این قابلیت را فارغ از سخت‌افزار، امکان‌پذیر کرده است.

میانبرهای کنترل خانه هوشمند

اگر شما وسایل هوشمند خانگی بسیاری از جمله چراغ‌ها، جارو برقی‌های هوشمند و دوربین‌ها را خریداری کرده باشید، این ویژگی جدید اندروید ۱۱ یکی از قابل توجه‌ترین موارد برای شما خواهد بود. در این قابلیت یک فهرست سریع در اختیار شما قرار می‌گیرد که چنین دستگاه‌هایی را مدیریت کنید. در گوشی‌های هوشمند سری پیکسل گوگل و برخی دیگر از دستگاه‌ها می‌توان این فهرست را در منو پاور پیدا کرد.

این فهرست سریع به کاربر اجازه می‌دهد که تنها با یک ضربه لامپ‌ها و سایر وسایل هوشمند خانه خود را بدون بستن اپلیکیشن‌های اصلی در حال اجرا، روشن کند. این فهرست سریع و کاملاً رضایت‌بخش است و افزون بر این‌ها، با چندین اپلیکیشن و خدمات مختلف سازگار است. اپلیکیشن گوگل هوم احتمالاً در ترکیب با این ویژگی، سودمندترین گزینه در دسترس باشد اما این ویژگی همراه با اپلیکیشن شیائومی می هوم نیز کار می‌کند. تایید شده است که در گذر زمان تعداد اپلیکیشن‌های سازگار افزایش پیدا خواهند کرد.

ویژگی‌های اندروید ۱۱ گوگل

لازم به ذکر است که پیاده‌سازی این ویژگی جهت استفاده روی دستگاه شرکت‌های استفاده کننده از اندروید اجباری نیست. در حال حاضر ما شاهد استفاده از این قابلیت در گوشی‌های هوشمند سری پیکسل، وان پلاس و برخی دیگر هستیم. با این حال همان‌طور که گفته شد بعضی از شرکت‌ها این قابلیت را محدود یا به طور کامل حذف کرده‌اند. برای مثال روی گوشی‌های هوشمند گلکسی سامسونگ، این ویژگی تنها روی رابط کاربری وان UI 3.1 اجرا می‌شود و علاوه بر این کاربر قادر نیست که آن را در منو پاور پیدا کند.

کنترل بهتر روی رسانه

چه به استریم موسیقی بپردازید و یا چه مشغول مشاهده یک فیلم باشید، اپلیکیشن‌های رسانه برای تمام کاربران مهم است. گوگل در اندروید ۱۱ تمام اعلان‌های مربوط به رسانه را در یک مکان جمع‌آوری کرده است. این تلفیق در مجموع دو مزیت دارد؛ اول این که رابط کاربری مورد نیاز برای کنترل رسانه حتی هنگامی که اپلیکیشن قابل مشاهده نیست، در دسترس قرار دارد. این به معنای آن است که شما می توانید بدون باز کردن دوباره اپلیکیشن مربوطه، به ادامه فرایند رسانه‌ای خود بپردازید.

ویژگی‌های اندروید ۱۱ گوگل

نوبت به مزیت دوم می‌رسد؛ شما می‌توانید خروجی خود را انتخاب کنید. اکنون در اندروید ۱۱ کاربر به سادگی می‌تواند صدای خروجی را روی بلندگوی دستگاه یا یک محصول بلوتوث پخش کند. این ویژگی پیش‌تر روی برخی از دستگاه‌های سامسونگ در دسترس بود اما اکنون جزوی از قابلیت‌های بومی اندروید به شمار می‌آید.

ضبط‌کننده صفحه برای سری گوشی‌های هوشمند پیکسل

می‌توان این‌طور گفت که اخبار خوبی برای کاربران گوشی‌های هوشمند پیکسل داریم! سرانجام پس از سال‌ها اندروید ۱۱ یک ضبط‌کننده پیش‌فرض صفحه نمایش دارد. این ویژگی محبوب قبل از این نیز به طور گسترده روی دستگاه‌های اندرویدی بی‌شماری استفاده می‌شد که در صدر ان‌ها باری دیگر می‌توان به محصولات سر گلکسی سامسونگ اشاره کرد. البته جدای از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، برخی از اپلیکیشن‌های اندرویدی شخص ثالث نیز قادر به ارائه چنین خدماتی بودند اما اکنون یک نسخه کاملاً رسمی همراه با اندروید ۱۱ منتشر شده است. شما می‌توانید از طریق منو تنظیمات سریع گوشی پیکسل خود به این قابلیت دسترسی پیدا کنید.

پرکردن خودکار فرم‌ها در صفحه کلید

اگر شما از اپلیکیشن مدیریت رمزهای عبور استفاده می‌کنید، احتمالاً با ورود به اندروید ۱۱ متوجه تغییرات جالبی شوید. اکنون به جای نمایش پاپ‌آپ صفحه مربوطه، صفحه کلید اپلیکیشن‌های پرکردن خودکار فرم همانند ۱Password و LastPass را نمایش می‌دهد. این یک تغییر ساده اما بسیار مفید واقع می‌شود که حقیقتاً نمی‌توان از کنارش عبور کرد.

اجازه دسترسی یک‌باره

تغییر امنیتی بعدی اندروید ۱۱ مربوط به ویژگی اعطای اجازه دسترسی یک‌باره است. به این معنا که شما با ورود به اندروید ۱۱ می‌توانید تنها یک بار به اپلیکیشن‌ها جهت تصویربرداری و یا دست‌یابی به موقعیت مکانی اجازه دهید. این عمل تنها یک بار انجام خواهد شد و شما می‌توانید اجازه دسترسی‌های بعدی را ندهید.

ویژگی‌های اندروید ۱۱ گوگل

تغییرات تاثیرگذار روی حافظه

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره شد، برخی از تغییرات اندروید ۱۱ به پشت صحنه خلاصه می‌شوند که در این زمینه می‌توان به «حافظه محدود» اشاره کرد. حال سوال اصلی این است که تغییرات مذکور کدام هستند؟ در حقیقت پاسخ به این پرسش چندان آسان نیست اما ما به صورت جزئی آن را بررسی خواهیم کرد.

هدف از پیاده‌سازی حافظه محدود ارتقای امنیت کلی اندروید و توجه به ضایعاتی است که حین پاک کردن یک برنامه یا ساخته شدن آن بر جای باقی می‌مانند. امنیت مهم‌ترین موضوع مربوط به این تغییر است که می‌توان با اختصاص یک حافظه کوچک، آن را مدیریت کرد. در حقیقت فایل‌هایی که ساخته می‌شوند، به هیچ عنوان توسط اپلیکیشن‌های دیگر قابل دست‌یابی نخواهند بود. البته استثنائاتی هم وجود دارد و برخی از عملکردهای سیستمی مانند «مدیریت فایل» می‌تواند به برخی از شکل‌های داده نظیر رسانه دسترسی پیدا کند.

درخواست، درخواست و باز هم درخواست

یکی از بزرگ‌ترین تاثیرات جانبی ویژگی حافظه محدود اندورید ۱۱ ایجاد درخواست‌های بیشتر است. به این معنی که وقتی اپلیکیشن‌ها سعی می‌کنند که اعمال خاصی مانند حذف فایل‌ها را به سرانجام برسانند، از کاربر درخواست می‌کنند که این اجازه را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

ویژگی‌های اندروید ۱۱ گوگل

اگر شما از کاربران گوشی‌های هوشمند پیکسل نباشید، این موضوع را به خوبی در گوگل فتوز مشاهده خواهید کرد. برای مثال اگر حتی در یک دستگاه سامسونگ سی کنید که تصویر یا ویدیو را حذف کنید، گزینه‌های درخواستی «اجازه دادن» یا «رد کردن» به شما نمایش داده خواهد شد.

برخی از اپلیکیشن‌ها متفاوت عمل خواهند کرد

یکی از عواقب ناگوار ویژگی حافظه محدود، ایجاد نواقصی است که سبب عمل کردن متفاوت برخی از اپلیکیشن‌ها می‌شود. البته این ویژگی باید برای خیل عظیمی از اپلیکیشن‌ها به صورت عادی کار کند اما برخی از مواردی که فراتر از حالت پایه ظاهر می‌شوند، مشکل‌آفرین خواهند بود. برای مثال یکی از کاربران پیش‌تر گزارش کرده است که هنگام مشاهده ویدیوها در اپلیکیشن MX Player، زیرنویس‌ها به درستی نمایش داده نمی‌شوند.

مشکل بعدی که احتمالاً کاربران بیشتری با آن مواجه شده‌اند، مربوط به توییتر است. این اپلیکیشن جهت آپلود تصاویر از یک گالری اختصاصی استفاده می‌کند که ویژگی یاد شده می‌تواند تاثیرات منفی روی تصاویر بگذارد. بسیاری دیگر از افراد چنین مشکلاتی را هنگام کار با Tasker و در کل اپلیکیشن‌ها دیگر گزارش کرده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد که با حذف و نصب مجدد برخی از اپلیکیشن‌ها از جمله توییتر، مشکل به کلی برطرف شود. در نهایت می‌توان ادعا کرد که ویژگی حافظه محدود مزایای فراوانی دارد که در صورت برطرف شدن عواقبش، می‌تواند عالی ظاهر شود.

ترکیب اندروید ۱۱ با رابط کاربری سامسونگ وان UI ۳

اگر شما گوشی هوشمند سامسونگ خود را به اندروید ۱۱ ارتقا دهید، می‌توانید انتظار دریافت رابط کاربری وان UI ۳ یا وان UI ۳.۱ را نیز داشته باشید. شما به لطف این رابط کاربری می‌توانید تغییرات جذابی را تجربه کنید. شاید جذاب‌ترین تغییر مربوط به طراحی جدید شرکت سامسونگ باشد. برای مثال می‌توان در این طراحی موارد بسیار شفاف‌تری را مشاهده کرد که به نظر سامسونگ، سادگی و ظرافت بیشتری را به ارمغان می‌آورد.

ویژگی‌های اندروید ۱۱ گوگل

با این وجود، تغییرات بسیار بیشتری از مورد مذکور نیز وجود دارد. اندروید ۱۱ در ترکیب با وان UI ۳ قابلیت‌های جدیدی را هم به دستگاه‌های سامسونگ اضافه می‌کند. در این حوزه می‌توان به ویجت‌های جدید صفحه قفل، ترکیب پس‌زمینه با اپلیکیشن‌های تماس ویدیویی، گزینه‌های شخصی‌سازی برای صفحه تماس، پردازش‌های پس‌زمینه بهتر در دوربین و موارد بسیار دیگری اشاره کرد. از سوی دیگر «سامسونگ فری» اکنون در صفحه اصلی نیز در دسترس قرار گرفته است که سبب مهیا شدن استوری‌های بیشتر، برنامه‌های تلویزیونی رایگان و موارد این چنینی می‌شود اما به هر حال شما می‌توانید آن را به سادگی با «گوگل دیسکاور» جایگزین کنید.

اگر شما بیش از یک دستگاه سامسونگ را در اختیار داشته باشید، حتی می‌توانید از ویژگی بیشتری هم استفاده کنید. تبلت‌های سامسونگ اکنون می‌توانند به عنوان یک نمایشگر ثانویه برای دستگاه‌های سامسونگی و ویندوز ۱۰ عمل کنند. گلکسی بادز پرو نیز از دیگر محصولات سامسونگ هستند که می‌توانند به سهولت با گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های مجهز به وان UI ۳.۱ سازگار شوند.

گوشی من چه زمانی به‌روزرسانی اندروید ۱۱ را دریافت خواهد کرد؟

مانند همیشه یکی از بزرگ‌ترین سوال‌های مربوط به اندروید ۱۱ درباره ماهیت آن نیست بلکه به این می‌پردازد که کاربران چه زمان و چگونه می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. در زیر تمام اطلاعات موجود درباره زمان عرضه اندروید ۱۱ برای گوشی‌های هوشمند مختلف را مرور خواهیم کرد.

گوشی‌های هوشمند گوگل پیکسل

اندروید ۱۱ همزمان با معرفی در ماه سپتامبر سال میلادی گذشته، تنها عرض یک روز راهی برخی گوشی‌های هوشمند سری پیکسل شد. در حالی که برخی از محصولات این سری (مانند نسخه اول پیکسل) از دریافت این به‌روزرسانی کنار گذاشته شده‌اند اما اندروید ۱۱ به تدریج برای دستگاه‌های جا مانده عرضه خواهد شد.

سامسونگ روند مستقلی را طی می‌کند

سامسونگ در حال حاضر مشغول عرضه عمومی اندروید ۱۱ است. این به‌روزرسانی در ماه دسامبر ۲۰۲۰ میلادی اولین بار برای سری گلکسی S20 در دسترس قرار گرفت و حال می‌توان آن را در گستره وسیع‌تری از محصولات سامسونگ مشاهده کرد. در واقع عملکرد سامسونگ از لحاظ تهیه و آماده‌سازی به‌روزرسانی تحسین برانگیز است و نمی‌توان سرعت، پوشش و دقت آن را نادیده گرفت.

وان پلاس، در حال کار روی به‌روزرسانی اندروید ۱۱

وان پلاس در حال کار روی آخرین مراحل اندروید ۱۱ است اما رابط کاربری این شرکت یعنی اکسیژن OS نیاز به زمان بیشتری دارد. گوشی هوشمند وان پلاس ۸T و حتی وان پلاس ۸ هر دو هنگام عرضه به اندروید ۱۱ پیش‌فرض مجهز بودند و نسخه بتای این به‌روزرسانی به تازگی در اختیار کاربران وان پلاس ۷ و نورد نیز قرار گرفته است. با این حال دستگا‌ه‌های دیگر باید منتظر اعلام رسمی وان پلاس باشند.

موتورولا، LG و تولیدکنندگان دیگر

به غیر از سه شرکت گوگل، سامسونگ و وان پلاس، عملکرد تولیدکنندگان دیگر نامفهوم است. با وجود آن که این شرکت‌ها اعلامیه‌های زمان عرضه اندروید ۱۱ برای برخی از محصولات خود را منتشر کرده‌اند اما از لحاظ نظم و ترتیب همانند شرکت‌های یاد شده پیش نمی‌روند. اگر شما نیز موفق به دریافت و تجربه اندروید ۱۱ شده‌اید، اطلاعات، مزایا و معایب مورد نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.