اسپاتیفای نمایش زنده متن ترانه ها را آزمایش می‌کند - تکفارس 
اسپاتیفای نمایش زنده متن ترانه ها را آزمایش می‌کند - تکفارس 

اسپاتیفای نمایش زنده متن ترانه ها را آزمایش می‌کند

محمدحسین فرقانی
۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - 22:30
اسپاتیفای، متن آهنگ Spotify Lyric

شاید برای شما هم اتفاق افتاده که در حال استریم و هم‌خوانی با ترانه‌ای در اسپاتیفای باشید و ناگهان متوجه این شوید که متن و کلمات آهنگ را نمی‌دانید. شاید به این موضوع هیچ اهمیتی ندهید و تأثیری روی شما نداشته باشد، مگر اینکه خانواده یا دوستان‌تان کنار شما باشند و بخاطر ندانستن کلماتی که شما با آن‌ها هم‌خوانی می‌کنید، مسخره‌تان کنند. چنین روزهایی ممکن است به‌زودی به سر بیایند چرا که طبق اظهارات ان‌گجت (Engadget)، اسپاتیفای قصد دارد استریم زنده متن موسیقی‌های خود را به‌صورت آزمایشی اجرا کند.

این پلتفرم استریم موسیقی سابقهٔ جامع و بلندبالایی در زمینهٔ تلاش برای نمایش متون آهنگ‌ها به‌صورت همزمان با ترانه‌ای که در حال پخش است، ندارد. تنها تلاش آن‌ها در این زمینه به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد که با شرکت موزیکس‌مچ (Musixmatch) ایتالیا بر سر نمایش متن آهنگ توافق کردند. بعدها خود اسپاتیفای تصمیم به بیرون کشید از این توافق گرفت. پس از موزیکس‌مچ، اسپاتیفای تصمیم گرفت به جینیس (Genius) روی آورد؛ پلتفرمی که علاوه بر انتشار اخبار مربوط به حوزهٔ موسیقی، بخش اعظمی از وبسایت خود را مختص ارائهٔ متون و اطلاعات جامع دربارهٔ ترانه‌های مختلف اختصاص داده‌است.

این توافق میان اسپاتیفای و جینیس شامل نمایش ترتیبی و موقت متون آهنگ‌ها و دیگر اطلاعات مفید و کوتاه دربارهٔ ترانه و در باکسهای کوچکی تحت عنوان «فراتر از متن» (Beyond the Lyrics) می‌شد. در صورتی که اسپاتیفای با معرفی قابلیت جدیدی که مدنظر دارد، تصمیم به سلب این قابلیت از کاربرانش بگیرد، این باکس نیز دیگر برای آن‌ها قابل نمایش و استفاده نخواهد بود.

اسپاتیفای Spotify

قابلیت ذکرشده برای ۲۷ کشور از جمله برزیل، مکزیک، ویتنام، هنگ کنگ، تایلند، هند، کرهٔ جنوبی و… قابل استفاده است اما با این حال در ایالات متحده، در مرحلهٔ آزمونی آ/ب قرار دارد تا بررسی شود میزان تقاضای کاربران برای متن ترانه‌ها تا چه میزان خواهد بود. این شرکت پیش از این هم اعلام نموده بود که نمایش متن برای ترانه‌ها به‌صورت زنده، یکی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های پرتقاضا از سوی کاربران پلتفرم بوده‌است.

در نامه‌ای به ان‌گجت، از سوی اسپاتیفای اعلام شد: «ما می‌توانیم این موضوع را تأیید کنیم که در حال آزمایش ویژگی نمایش متن زنده در ترانه‌ها برای تعدادی از کاربران در ایالات متحده هستیم. در اسپاتیفای، ما به‌صورت دوره‌ای تعدادی آزمایش به‌منظور ارتقای تجربهٔ کاربران اجرا می‌کنیم و در حال حاضر، نمایش متن موسیقی نیز یکی از آن‌هاست. گروهی از تست‌ها و آزمایش‌هایی که بدین منظور صورت می‌گیرند، نهایت به استفادهٔ گستردهٔ تمامی کاربران ختم می‌شوند و گروهی دیگر که نتایج قابل قبولی کسب نمی‌کنند، درس عبرتی می‌شوند برای معرفی ایده‌های آزمایشی بعدی. در حال حاضر ما جزئیات قابل ذکر دیگری برای گفتن نداریم.»

این قابلیت تا کنون در ۲۷ کشور از جمله خود آمریکا آزمایش شده‌است و گفته می‌شود دوباره از سوی موزیکس‌مچ ارائه می‌شود. در اختیار گذاشتن متن موسیقی زنده به‌هنگام استریم می‌تواند به اسپاتیفای در نگه‌داشتن جایگاه خود به‌عنوان بزرگ‌ترین استریمر موسیقی کمک زیادی کند. این پلتفرم تا سپتامبر سال گذشته ۲۴۸ کاربر ماهانه و فعال داشتند. از آن تعداد کاربر، ۱۱۳ میلیون شنونده نیز تصمیم به خرید اشتراکی نسخهٔ پرمیوم این برنامه گرفته بودند.

اسپاتیفای، متن آهنگ Spotify Lyric

نسخهٔ پرمیوم اسپاتیفای این اجازه را به کاربران می‌دهد تا موسیقی‌شان را برای استفاده‌های آفلاین دانلود کرده و بدون هیچ تبلیغ یا محدودیتی به هر میزان ترانه‌ای که دوست دارند، گوش دهند. هزینهٔ اشتراک ماهانهٔ اسپاتیفای برای هر نفر ۹٫۹۹ دلار می‌باشد که دو ماه اشتراک رایگان (مجموعا سه ماه) را به‌همراه دارد. دیگر پلن‌های اسپاتیفای شامل پلن دانش‌آموزی (ماهانه ۴٫۹۹ دلار + یک ماه اشتراک رایگان) و پلن خانواده (ماهانه ۱۴٫۹۹ دلار + یک ماه اشتراک رایگان) می‌شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید