مقایسه پردازنده‌های اکسینوس ۲۱۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸ - تکفارس 
مقایسه پردازنده‌های اکسینوس ۲۱۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸ - تکفارس 

مقایسه پردازنده‌های اکسینوس ۲۱۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸

مهدی حلوائی
۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - 23:00
اسنپدراگون vs اکسینوس

پردازنده‌‌ی اکسینوس ۹۹۰ که محصول شرکت سامسونگ ‌بوده و  از آن در سری گوشی‌های گلکسی S20 استفاده می‌شد، در مقایسه با اسنپدراگون ۸۶۵ ضعیف عمل کرد. در نتیجه سامسونگ پردازنده اکسینوس ۲۱۰۰ را برای رقابت با اسنپدراگون ۸۸۸ به بازار عرضه کرد. این  تراشه در مقایسه با اکسینوس ۹۹۰ مصرف برق مناسب‌تری دارد اما باز هم توان رقابت با اسنپدراگون را ندارد.

اخیراً گزارشی توسط مجله‌ی AnandTech ارائه شده است که در آن به مقایسه‌ی عملکرد و مصرف برق اکسینوس ۲۱۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸ می‌پردازد. این آزمایش‌ها در حالی بر روی دو گوشی گلکسی S21 الترا صورت گرفته که یکی از آن‌ها به پردازنده‌ی اکسینوس ۲۱۰۰ و دیگری به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ مجهز بوده است. با انجام آزمایش‌های مختلف روی هر دو گوشی، مشخص شد که پردازنده‌های ۵ نانومتری سامسونگ نسبت به پردازنده‌های قبلی این شرکت مصرف برق پایین‌تری دارند.

با این حال این پردازنده با پردازنده‌های ۷ نانومتری شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان (TSMC)  در یک رده قرار می‌گیرند و در مقایسه با تراشه‌های ۵ نانومتری پیشرفته‌تر عملکرد ضعیف‌تری را به نمایش می‌گذارد. در نتیجه تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ در بسیاری از موارد از اکسینوس ۲۱۰۰ بهتر عمل کرده و برق کمتری مصرف می‌کند. اکسینوس ۲۱۰۰ در ابتدا شروع بهتری دارد اما هنگام استفاده از برنامه‌ها، پس از مدت کوتاهی سرعت عملکردش کم می‌شود.

در مرحله‌ی بعد گوشی مجهز به اکسینوس ۲۱۰۰ در فریزر قرار داده شده و گوشی دیگر در مقابل یک پنکه قرار گرفت. به‌طور عجیبی هر دو گوشی نتایج تقریبا مشابهی را رقم زدند. نکته نگران‌کننده این است که به احتمال زیاد، پردازنده‌ی اکسینوس ۲۱۰۰ در شرایط عادی نتواند عملکرد خوبی داشته باشد.

همچنین این آزمایش نشان داد که اکسینوس ۲۱۰۰ نسبت به اسنپدراگون ۸۸۸، بین ۱۸ تا ۳۵ درصد برق بیشتری مصرف می‌کند. باتری گوشی بیشترین ضربه را از این میزان برق مصرفی، خواهد خورد. تست‌های PCMark Work 2.0 و استفاده از مرورگر نشان می‌دهد که گوشی گلکسی S21 الترای مجهز به اسنپدراگون ۸۸۸ از نسخه‌ی اکسینوس ۲۱۰۰ همین گوشی پرچمدار، شارژ بیشتری نگه می‌دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید