اپل ۵۳ درصد ظرفیت تولید تراشه‌ های ۵ نانومتری TSMC را به خود اختصاص می‌دهد - تکفارس 
اپل ۵۳ درصد ظرفیت تولید تراشه‌ های ۵ نانومتری TSMC را به خود اختصاص می‌دهد - تکفارس 

اپل ۵۳ درصد ظرفیت تولید تراشه‌ های ۵ نانومتری TSMC را به خود اختصاص می‌دهد

حامد شهرزاد
۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - 21:00
TSMC

شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان (TSMC) بزرگ‌ترین کارخانه ریخته‌گری تراشه در جهان است. بسیاری از غول‌های فناوری از جمله اپل، کوالکام، مدیاتک و هواوی از امکانات لازم برای ساخت تراشه‌های با فناوری مشابه این شرکت برخوردار نیستند. بنابراین، این کمپانی‌ها طراحی تراشه‌های خود را انجام داده و وظیفه تولید مدارهای مجتمع مورد نظر خود را به کارخانه‌هایی مانند TSMC و سامسونگ می‌سپارند. به‌عنوان مثال، تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ شرکت کوالکام در سال گذشته توسط TSMC و با استفاده از معماری ۷ نانومتری تولید شد. البته اسنپدراگون ۸۸۸ امسال توسط سامسونگ ریخته‌گری و با استفاده از معماری ۵ نانومتری تولید شده است. بعد از TSMC، ریخته‌گری سامسونگ دومین کارخانه ریخته‌گری بزرگ در جهان است.

به گفته کانترپوینت، اپل ۵۳ درصد از ظرفیت تولید تراشه‌های ۵ نانومتری TSMC را در سال جاری به خود اختصاص داده است

در جمعه هفته گذشته، کانترپوینت ریسرچ برخی از داده‌های مربوط به ظرفیت تولید تراشه‌های TSMC را بر اساس برآورد صنعت ریخته‌گری در سال ۲۰۲۱ منتشر کرد. درآمد صنعت ریخته‌گری در سال گذشته با ۲۳ درصد افزایش به ۸۲ میلیارد دلار آمریکا رسیده است. کانترپوینت افزایش ۱۲ درصدی  برای این صنعت در سال جاری را پیش‌بینی کرده است تا درآمد این صنعت به ۹۲ میلیارد دلار برسد. با توجه به این آمار و مطابق با نرخ رشد کلی صنعت، کمپانی TSMC در سال جاری باید ۱۳ تا ۱۶ درصد رشد کند. انتظار می‌رود که تولید ریخته‌گری سامسونگ در سال ۲۰۲۱ با توجه به تراشه‌های سفارش داده‌شده از طرف سایر بخش‌های شرکت سامسونگ برای پروژه‌های مختلف و همچنین تراشه‌های تحویل داده‌شده به شرکت‌هایی مانند کوالکام و انویدیا، به رشد ۲۰ درصدی برسد. رشد صنعت ریخته‌گری در سال جاری باعث رشد سفارش‌های ویفر می‌شود. این موضوع موجب می‌شود تا قیمت‌ها حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش یابد.

TSMC Chart

کانترپوینت انتظار دارد تا در سال جاری، اپل ۵۳ درصد از تولید تراشه‌های ۵ نانومتری شرکت TSMC را به خود اختصاص دهد

کارخانه‌های ریخته‌گری TSMC و سامسونگ تراشه‌های پیشرفته تولیدشده با استفاده از معماری ۵ نانومتری و ۷ نانومتری را ارائه می‌دهند. بر اساس تراکم ترانزیستورها (تعداد ترانزیستورها در یک میلی‌متر مربع)، هرچه رقم نوع معماری کمتر باشد، عملکرد و بازده انرژی تراشه بالاتر است. این صنعت در سال جاری ساخت تراشه‌های ۵ نانومتری را با A14 بایونیک اپل آغاز کرد که اولین مدار مجتمع ۵ نانومتری است که در یک تلفن هوشمند استفاده شده است.

کانترپوینت ریسرچ پیش‌بینی کرده است که اپل به لطف معرفی تراشه‌های A14 بایونیک، A15 و M1 و با اختصاص دادن ۵۳ درصد تولید تراشه‌های ۵ نانومتری به خود، به بزرگ‌ترین مشتری شرکت TSMC برای این نوع تراشه‌ها در سال جاری تبدیل خواهد شد. تراشه‌های دارای معماری ۵ نانومتری امسال ۵ درصد ظرفیت تولید ویفرهای ۱۲ اینچی را تشکیل می‌دهد، در حالی که این موضوع در سال گذشته کمتر از ۱ درصد بود. کانترپوینت معتقد است که کوالکام ۲۴ درصد از حجم تولید تراشه‌های ۵ نانومتری TSMC را به خود اختصاص داده است زیرا انتظار می‌رود اپل از مودم ۵ نانومتری اسنپدراگون ۵G X60 کوالکام در آیفون ۱۳ استفاده کند. در سال ۲۰۲۱، TSMC و سامسونگ ۹۰ درصد تجهیزات ۵ نانومتری را تولید خواهند کرد. درآمد تجارت تولید تراشه‌های ۵ نانومتری در سال جاری ۱۰ میلیارد دلار است.

TSMC Chart

شرکت AMD در سال ۲۰۲۱ به بزرگترین مشتری تراشه‌های ۷ نانومتری شرکت TSMC تبدیل خواهد شد

برخلاف ویفرهای ۵ نانومتری که ۸۰ درصد این نوع ویفرها در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شود، تراشه‌های دارای معماری ۷ نانومتری در زمینه‌های بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این موضوع در حالی است که تلفن‌های هوشمند فقط ۳۵ درصد از این نوع تراشه‌ها را استفاده می‌کنند. کانترپوینت پیش‌بینی کرده است که تراشه‌های دارای معماری ۷ نانومتری ۱۱ درصد از ویفرهای ۱۲ اینچی امسال را تشکیل خواهند داد. TSMC و سامسونگ هر دو تراشه ۷ نانومتری تولید می‌کنند، از جمله آن‌هایی که با استفاده از فناوری EUV ساخته شده‌اند. لیتوگرافی ماوراءبنفش شدید با استفاده از این پرتوها، الگوهای بسیار نازکی را روی ویفرها حک می‌کند تا به مهندسان در ایجاد مدار مورد نظر کمک کند. استفاده از فناوری EUV به صنعت ریخته‌گری کمک کرده تا معماری تراشه‌های ساخت خود را به ۵ نانومتر در حال حاضر کاهش دهند و البته تولید انبوه تراشه‌های دارای معماری ۳ نانومتری از سال آینده آغاز خواهد شد.

امسال، بزرگ‌ترین مشتری اصلی معماری ۷ نانومتری TSMC شرکت AMD خواهد بود. طبق گزارش کانترپوینت، شرکت AMD 27 درصد از ظرفیت تولید این نوع تراشه‌ها را به خود اختصاص خواهد داد. پس از آن شرکت انویدیا با ۲۱ درصد، مدیاتک با ۱۰ درصد، و اینتل با ۷ درصد در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار دارند. این نوع معماری مشتریان خاص خود را دارد اما از نظر قدرت پردازشی معماری‌های مختلف، توانایی‌های آن از تراشه‌های پیشرو TSMC و سامسونگ کمتر است. این شرکت تحقیقاتی در ادامه گفت که تصمیم اینتل برای استفاده از شرکت‌های دیگری مثل TSMC برای ساخت تراشه‌های خود شرط لازم برای بقای طولانی‌مدت این تولیدکننده تراشه است. اپل امسال ۶ درصد از تولید تراشه‌های ۷ نانومتری TSMC را به خود اختصاص خواهد داد، زیرا برخی از تلفن‌های قدیمی این شرکت هنوز از تراشه‌های ۷ نانومتری استفاده می‌کنند.

کانترپوینت اشاره کرد که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، جنگ تجاری جهانی و سایر مسائل دیگر، مدت‌زمان ساخت تراشه‌های الکترونیکی افزایش یافته است (۷۰ روز در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با ۷۹ روز در سال ۲۰۲۱). در نتیجه، صنعت ساخت تراشه خود را در طی یک سال با زمان ساخت تراشه‌های الکترونیکی بالاتر منطبق خواهد کرد. کانترپوینت پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳، درآمد سالانه این صنعت به ۱۰۰ میلیارد دلار آمریکا برسد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید