قوانین جدید ضد انحصارطلبی چین برای غول‌ های فناوری - تکفارس 
قوانین جدید ضد انحصارطلبی چین برای غول‌ های فناوری - تکفارس 

قوانین جدید ضد انحصارطلبی چین برای غول‌ های فناوری

حامد شهرزاد
۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - 15:00
چین برنامه

چین مقررات جدید ضد انحصارطلبی را با هدف محدود کردن فعالیت شرکت‌های بزرگ فناوری در این کشور اجرا کرده است. قوانین جدید اساساً نسخه رسمی پیش‌نویس قوانین ضد انحصارطلبی است که در نوامبر سال گذشته منتشر شده بود.

پیش‌بینی می‌شود که این قوانین جدید، خدمات اینترنتی پیشرو در کشور چین از جمله بازارهای تائوبائو و T مال شرکت علی‌بابا و زیرمجموعه‌های آن را و همچنین سایت‌های تجارت الکترونیکی مانند JD.com را تحت فشار قرار دهد. این قانون خدمات پرداخت مانند علی پی – که برای گروه آنت است – و وی چت پی – که متعلق به کمپانی تنسنت است – را نیز در بر می‌گیرد.

به گفته رویترز، این قانون توسط اداره امور تنظیم مقررات بازار (SAMR) ابلاغ و در وب‌سایت مربوطه منتشر شده است. این اداره شرکت‌های فناوری را از انجام یکسری اقدامات از جمله واداشتن بازرگانان به انتخاب بین شرکت‌های برتر اینترنتی منع کرده است. این موضوعی است که به‌صورت طولانی‌مدت در بازار وجود داشته است.

این امر همچنین می‌تواند از مجبور کردن تجار برای انتخاب بین پشتیبانی از یک سری خدمات و برنامه‌های خاص جلوگیری کند و همچنین از اقدامات برای تعیین قیمت‌ها، محدود کردن فناوری‌های مختلف و سایر موارد دست‌کاری در بازار جلوگیری کند.

در توضیح دلایل اجرای این قوانین جدید، SAMR گفت که گزارش فعالیت‌های ضد انحصارطلبی در اینترنت در حال افزایش است و این موضوع واکنش سازمان‌های تنظیم بازار روبه‌رو شده است. این گزارش افزود:

این نوع رفتار در بیشتر مواقع از دید سازمان‌های نظارتی مخفی است و استفاده از داده‌ها، الگوریتم‌ها، قوانین پلتفرم و غیره کشف و تعیین اینکه توافق انحصارطلبی چگونه است را دشوارتر کرده است.

SAMR پس از تعلیق ۳۷ میلیارد دلاری شرکت تابعه پرداخت گروه آنت یعنی IPO، تحقیقات ضد انحصارطلبی علیه گروه علی‌بابا را در ماه دسامبر آغاز کرد. رگلاتورها به علی‌بابا هشدار دادند که اقداماتی نظیر اجبار تجار برای امضای توافق‌نامه همکاری انحصاری و منع استفاده از پلتفرم‌های رقیب را متوقف کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید