رشد بازار جهانی تبلت ممکن است کوتاه‌مدت باشد - تکفارس 
رشد بازار جهانی تبلت ممکن است کوتاه‌مدت باشد - تکفارس 

رشد بازار جهانی تبلت ممکن است کوتاه‌مدت باشد

حامد شهرزاد
۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - 19:00
tablet

بازار صنعت موبایل یکی از بدترین سال‌های خود را در چند وقت اخیر تجربه کرده است. این امر به این دلیل است که بیماری همه‌گیر ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ به بسیاری از شرکت‌های موفق در این بازار آسیب رسانده است ولی بازار تبلت ها در اوج مراقبت‌های بهداشتی کووید ۱۹ رکود بازارهای مختلف و بحران مالی برای بسیاری از شرکت‌ها، رشد قابل توجه و غیر قابل پیش‌بینی را تجربه کرده است.

پس از وضعیت نامناسب و قابل پیش‌بینی در سه‌ماهه اول سال گذشته به‌خاطر ویروس کرونا که محموله‌های جهانی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ حدود ۱۸ درصد کاهش یافت، بازار فروش تبلت ها برای باقی ماه‌های سال ۲۰۲۰ رشد داشته است و در سه‌ماهه دوم، سه‌ماهه سوم و سه‌ماهه چهارم نسبت به سال گذشته به ترتیب ۲۶، ۲۵ و ۵۴ درصد افزایش یافت. این آمار نشان از رشد قابل توجه بازار تبلت است که طبق داده‌های تعدادی از شرکت‌های تحقیقاتی معروف جمع‌آوری شده است.

به‌طور کلی و با توجه به گزارش کانالیس که هفته گذشته منتشر شد، فروش تبلت ها در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد یا حدود ۳۵ میلیون دستگاه نقلیه افزایش یافته است. با این حال، اگر می‌خواهید بدانید که آیا این نرخ رشد شگفت‌انگیز در طولانی‌مدت پایدار است، به نظر می‌رسد که دیجیتایمز پاسخی منفی راسخی به سؤال مذکور می‌دهد. دیجیتایمز انتظار دارد که در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱، تقاضای خرید تبلت ها به‌طور قابل توجهی کاهش یابد.

در مقایسه با سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۰، محموله‌های جهانی رایانه‌های لوحی در ۹۰ روز اول سال جاری ممکن است با کاهش ۳۱ درصدی مواجه شود. بنابراین، روند نزولی جدیدی برای بازار تبلت ها آغاز می‌شود و انتظار می‌رود حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد. در مقایسه با ماه‌های مشابه سال قبل و از نظر ارزش بازار، انتظار می‌رود مدل‌های دارای اندازه بزرگ همچنان محبوب باشند که ممکن است به بیشتر تولیدکنندگان برتر کمک کند تا همچنان فروش و درآمد نسبتاً بالایی داشته باشند.

جالب است که این گزارش جدید، TCL را به‌عنوان پنجمین تأمین‌کننده تبلت در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ رتبه‌بندی کرده است. انتظار می‌رفت این جایگاه متعلق به هواوی باشد. البته به دلایل کاملاً واضح یعنی تحریم‌های ایالات متحده، این موضوع قابل پیش‌بینی بود. انتظار می‌رود که سقوط شدید این شرکت در اوایل سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته باشد. به دلیل کمبود قطعات در سه‌ماهه اول و دوم، تولیدکنندگان بزرگ دیگر نیز ممکن است متحمل ضرر شوند. بنابراین، مشخص نیست که کاهش رشد بازار تبلت ها در پیش‌بینی‌های انجام‌شده در سال جاری مستقیماً ناشی از کاهش تقاضای مشتری باشد.

ممکن است با توجه به اینکه در اوایل سال جاری هستیم، پیش‌بینی کاهش فروش سالانه بازار تبلت بسیار زود باشد به‌خصوص در مورد رکود مطلق جهانی از ژانویه ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۰، اعداد مربوط به سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ قطعاً نسبت به مدت سال گذشته بهتر خواهند بود. به هر حال، اپل، سامسونگ و لنوو محصولات جدید بسیار خوبی دارند و انتظار می‌رود در سه‌ماهه دوم زیان را به سود تبدیل کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید