آیا هواوی در مورد سیستم عامل هارمونی دروغ گقته است؟ - تکفارس 
آیا هواوی در مورد سیستم عامل هارمونی دروغ گقته است؟ - تکفارس 

آیا هواوی در مورد سیستم عامل هارمونی دروغ گقته است؟

مهدی حلوائی
۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - 21:00
هواوی

شرکت هواوی در پاسخ به خبر روز گذشته در مورد کپی‌برداری سیستم عامل هارمونی از اندروید چنین گفت:

سیستم عامل هارمونی که بر اساس تکنولوژی گسترده هواوی ساخته شده، سیستم عاملی کاملا جدید است که برای نیازهای افراد در آینده‌، که در آن تمام دستگاه‌ها از طریق اینترنت به هم متصل هستند، طراحی شده است. این سیستم عامل می‌تواند در لحظه برای طیف وسیعی از دستگاه‌ها فرستاده شود و روی سخت‌افزار‌های مختلف اجرا شود.

سیستم عامل هارمونی با رعایت تمام قوانین، از منابع متن باز مختلفی از جمله لینوکس استفاده می‌کند تا سرعت تولید ساختار پیچیده آن بالاتر برود.

با اینکه بسیاری از عناصر رابط کاربری EMUI 11 در نسخه بتای فعلی حفظ شده است، سیستم عامل هارمونی با رابط کاربری کاملا جدیدی برای گوشی‌های هوشمند هواوی عرضه خواهد شد. نسخه بتای سازنده هنوز هم در حال پیشرفت است و ما از نظرات سازنده‌ها و همکارانی که در کنار ما مشغول به فعالیت هستند تا رویای ساخت یک سیستم عامل همه کاره به واقعیت بپیوندد، استقبال می‌کنیم.

زمانی که ایالت متحده شرکت هواوی را به عنوان تهدید ملی در لیست سیاه قرار داد، دسترسی این شرکت به زنجیره تامین این کشور قطع شد. به همین دلیل هواوی قادر به دریافت مجوز استفاده از خدمات موبایلی گوگل برای گوشی‌های خود نبود. در نتیجه هواوی باید اکوسیستم خودش را راه‌اندازی می‌کرد و همچنین باید جایگزینی برای سیستم عامل اندروید پیدا می‌کرد.

دروغ‌های هواوی در مورد سیستم عامل هارمونی ممکن است کار این شرکت در واشنگتن را سخت کند

به دلیل عدم دسترسی به برنامه‌های گوگل مانند سرچ، یوتوب، جی‌میل و فروشگاه گوگل پلی، شرکت هواوی سیستم عامل هامونی را ساخت. این سیستم عامل می‌تواند بر روی گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دیگر وسایل نصب شود. وبسایت ArsTechnica قصد بررسی دقیق این سیستم عامل را داشت و برای این کار باید تصویر یک پاسپورت و یک کارت اعتباری را برای شرکت می‌فرستاد و پس از بررسی دو روزه پیش‌زمینه سایت توسط هواوی، اجازه دسترسی به این سیستم عامل به ‌آن‌ها داده ‌شد. این وبسایت پس از انجام بررسی‌ها، در گزارش خود این سیستم عامل را “کپی اندروید” خواند. نکته ناراحت‌کننده این است که احتمالا مسئولین شرکت هواوی در مورد این سیستم عامل دروغ گفته‌اند. قبل از این شرکت هواوی اعلام کرده بود که سیستم عامل هارمونی یک کپی از اندروید یا iOS نخواهد بود. در ادامه این گزارش آمده است:

مدارکی که شرکت در اختیار ما قرار داد با آنچه که در اصل در حال ارسال شدن است، متفاوت است. به نظر می‌رسد این مدارک عمدا طوری نوشته شده است که خواننده را گیج کند. در واقع تمام کدهای مشاهده شده، یک کپی از سیستم عامل اندروید را نشان می‌دهند.

دیگر منابع نیز بر این باورند که سیستم عامل هارمونی همان سیستم عامل اندروید ۱۰ است که از رابط کاربری EMUI استفاده می‌کند.

وبسایت ArsTechnica با استفاده از یک شبیه‌ساز از راه دور، توانست نگاه دقیقی به این سیستم عامل داشته باشد و به گفته آن‌ها ظاهر هارمونی بسیار شبیه اندروید است. در قسمت اطلاعات برنامه گزینه‌هایی مانند “com.Android.systemui.overlay” و “Androidhwext” به چشم می‌خورد. قسمت “اطلاعات برنامه” سیستم عامل هارمونی از علامت اندروید و برچسب نسخه ۱۰ استفاده می‌کند. این نکته عجیب به نظر می‌رسد چرا که نسخه ۲ آخرین نسخه‌ی این سیستم عامل است و همانطور که قبلا گفته شد، این همان سیستم عامل اندروید ۱۰ با رابط کاربری EMUI است.

اوضاع برای شرکت هواوی خوب نبوده است. انتظار می‌رفت امسال این شرکت در صدر جدول فروش گوشی‌های هوشمند باشد اما حالا در رتبه هفتم جدول و یک پله بالاتر از برند آنر (Honor) می‌باشد. این برند قبلا توسط هواوی به قیمت ۱۵ میلیارد دلار فروخته شده بود. طی سه ماه آخر سال، میزان فروش گوشی‌های هواوی کاهشی ۴۳ درصدی داشته است و براساس گزارش‌های مختلف، این شرکت در حال مذاکره برای فروش پرچمداران خود یعنی سری “P” و “Mate” است.

علی رغم تمام مشکلات پیرامون عدم دسترسی به سرویس‌های گوگل، اصلی‌ترین مشکل این شرکت نداشتن پردازنده‌های پیشرفته است. سال گذشته پس از قرار گرفتن شرکت هواوی در لیست سیاه آمریکا، ضربه سهمگینی به این شرکت وارد شد. با توجه به این مسئله شرکت‌های دیگر اجازه نداشتند که پردازنده‌هایی که از تکنولوژی آمریکایی استفاده می‌کرد را به شرکت هواوی بفروشند. در نتیجه این شرکت اجازه نداشت که از پردازنده‌های ۵ نانومتری کایرین ۹۰۰۰، که خود این شرکت طراحی کرده بود، استفاده کند. این تحریم اواخر شهریور (اواسط سپتامبر) صورت گرفت و اگر دولت بایدن بخواهد، می‌تواند آن را لغو کند. با این حال هنوز چنین تصمیمی از سوی دولت بایدن گرفته نشده است و با  توجه به دروغ‌هایی که این شرکت در مورد سیستم عامل هارمونی گفته است، بعید است به این زودی چنین تصمیمی گرفته شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید