نقد و بررسی ایکس باکس سری S - تکفارس 
نقد و بررسی ایکس باکس سری S - تکفارس 

نقد و بررسی ایکس باکس سری S

مهدی ملکی
۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - 18:00
ایکس باکس سری S

ایکس باکس سری S کوچک‌ترین کنسولی به شمار می‌آید که مایکروسافت طراحی و عرضه کرده است. البته جدای از آن احتمالاً بزر‌گ‌ترین بحث‌ و جدال‌های این اواخر نیز زیر سر این کنسول قرار دارد. مایکروسافت با معرفی این کنسول به عنوان کوچک‌ترین محصول خانواده گیمینگ خود، قیمت ارزان‌تر یک دستگاه نسل نهمی و اطمینان دادن که بازی‌ها را رزولوشن ۱۴۴۰p و ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند، همه را شگفت‌زده کرد. برچسب قیمت ۲۹۹ دلاری ایکس باکس سری S حداقل روی کاغذ، اقتصادی‌ترین موضوع برای ورود به نسل بعدی بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. با این حال، قضایا پیچیده‌تر از آن هستند که به نظر می‌رسند.

ایکس باکس سری S در بسیاری از قطعات داخلی خود با سری X مشابه است. این یعنی که زمان بارگذاری بازی‌ها تغییر به خصوصی می‌کند، بازی‌ها روان‌تر اجرا می‌شوند و همچنین مایکروسافت تضمین داده که برخی از آثار روی نرخ فریم ۱۲۰ هرتز هم اجرا خواهند شد. در حقیقت تفاوت اصلی در قسمت کارت گرافیک نفته است که افراد را مجبور خواهد کرد تا به یک تلویزیون با رزولوشن ۱۰۸۰p رضایت دهند. بنابراین این کنسول برای کسانی ساخته شده است که به رزولوشن ۴K اهمیت نمی‌دهند، با این وجود سوالات دیگری هم در این زمینه نیاز به جواب دارند. آیا این کنسول حقیقتاً نسل بعدی بازی‌های ویدیویی را از پیشرفت باز می‌دارد؟ آیا فناوری Ray Trancing به خوبی روی آن قابل اجرا است؟ و در نهایت آیا دستیابی به رزولوشن ۱۴۴۰p برای آن شدنی است؟ ایکس باکس سری S یک کنسول کوچک به شمار می‌رود که پتانسیل‌های زیادی را در خود جای داده است بنابراین برای دریافت پاسخ پرسش‌های مذکور و دیگر پرسش‌هایتان، در ادامه ما را دنبال کنید.

سخت‌افزار

احتمالاً اولین باری که کنسول ایکس باکس سری S را از نزدیک مشاهده کنید، شوکه شوید. این کنسول در مقایسه با دستگاه‌هایی که در سال‌های اخیر دیده‌ایم، به شدت کوچک و باریک طراحی شده است. ایکس باکس سری S در حالت عمودی تنها دارای ۲۵۷ میلی‌متر ارتفاع، ۱۵۱ میلی‌متر طول و البته ۶۳.۵ میلی‌متر عرض است. مایکروسافت پایه‌های قرار گیری کنسول را هم در زیر دستگاه و هم در کناره آن قرار داده است تا کاربران بتوانند از حالت دلخواه خود لذت ببرند. جدای از آن، افزون بر خروجی‌های کوچک متعدد، خروجی هوای اصلی در قسمت کناری دستگاه قرار دارد. با وجود آن که ایکس باکس سری X در حالت افقی از ظاهر چندان خوبی برخوردار نیست اما اما سری S در دو حالت خود ظاهر یکسان و شکیلی دارد. از آن گذشته احتمالاً کاربران بسیار آسان‌تر بتوانند یک جای مناسب برای قرارگیری آن پیدا کنند. در آن سو ایکس باکس سری X و مخصوصاً پلی استیشن ۵ از چنین مزیتی بی‌بهره هستند و شاید شما پس از تهیه آن‌ها نتوانید به راحتی با اندازه‌شان کنار بیایید.

ایکس باکس سری S

ایکس باکس سری S از لحاظ ظاهری کوچک‌ترین کنسولی به شمار می‌آید که در این خانواده طراحی و عرضه شده است. این کنسول با وجود ابعاد کوچک خود از پتانسیل‌های بسیاری بهره‌مند است که افزون بر قیمت اقتصادی، می‌توانند یک برگ برنده بزرگ باشند.

در قسمت پشتی دستگاه دو درگاه USB، یک درگاه اترنت، یک درگاه گسترش دهنده حافظه و یک درگاه HDMI 2.1 مشاهده می‌شود. همانند ایکس باکس سری X، مایکروسافت در لبه هر درگاه از علائمی همانند خط بریل استفاده کرده است تا دسترسی به آن‌ها آسان‌تر و برای همه مهیا شود. در قسمت جلو تنها شاهد یک درگاه USB هستیم اما هیچ خبری از درایو نوری بلوری ۴K نیست. این موضوع علاوه بر ابعاد و اندازه، یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های فاحش این دستگاه با ایکس باکس سری X است. در حقیقت شما قادر نخواهید بود که هیچ‌گونه بازی فیزیکی ایکس باکسی را که پیش‌تر تهیه کرده‌اید را اجرا کنید. شما تنها می‌توانید نسخه دیجیتال بازی‌های محبوب خود را از فروشگاه اینترنتی مایکروسافت به صورت دیجیتالی خریداری کنید.

متاسفانه ایکس باکس سری S از فناوری وای فای ۶ استفاده نمی‌کند و هیچ‌گونه پورت USB-C نیز روی بدنه دستگاه مشاهده نمی‌شود. این برای یک دستگاه نسل نهمی ضعف بزرگی محسوب می‌شود. با این حال احتمالاً عدم وجود درایو نوری، مشکل بزرگ‌تری برای بسیاری از کاربران باشد.

شاید بتوان مهم‌ترین جنبه طراحی ایکس باکس سری S را در قسمت کناری و محل قرارگیری خروجی هوای برشمرد که بسیار شبیه بلندگوهای مرسوم بازار کنونی است. در واقع این خروجی صدای بسیار کمی دارد و بسیار بعید است که شما سر و صدای گوش‌خراشی را از سوی آن شاهد باشید.

از جنبه گرما و خنک‌سازی، می‌توان گفت که ایکس باکس سری S نسبت به برادر بزرگ‌تر خود، سری X ضعیف‌تر عمل می‌کند. قسمت خروجی هوای سری S آن قدری داغ نمی‌شود که نتوان لمسش کرد اما بهتر است که آن را در مجاورت جریان هوای تازه قرار دهید و درون میز تلویزیون‌های بسته قرار ندهید.

مورد بعدی که همراه خود کنسول در اختیار شما قرار خواهد گرفت، کنترلر ارتقا یافته و سفید آن است. این کنترلر از جهات بسیاری شبیه کنترلر اورجینال ایکس باکس وان محسوب می‌شود که اکنون از D-pad بهبود یافته، بافت‌های جدیدتر و یک دکمه اشتراک گذاری مرسوم بهره‌مند شده است. دکمه اشتراک گذاری همان‌طور که از نامش برمی‌آید، اجازه خواهد داد که تصاویر و بازه‌هایی از گیم‌پلی خود را ثبت کرده و بعداً به اشتراک بگذارید. با این حال هنوز هم در طراحی این کنترلر از باتری‌های AA استفاده شده است که کاربر در صورت علاقه، می‌توان با پراخت ۲۴ دلار دیگر، به کیت شارژی جداگانه‌ای نیز دست یابد.

بازی‌ها و بهینه‌سازی

همانند بهبودهایی که در نسل جدید کنسول قوی‌تر مایکروسافت یعنی ایکس باکس سری X رخ داده، سری S نیز حالا به پردازنده و حافظه SSD قوی‌تری مجهز است. هر دوی این قطعات قدرتمند در کنار کارت گرافیک ۴ ترافلاپسی آن می‌توانند تاثیر به سزایی در افزایش کیفیت بازی‌ها داشته باشند. این موضوع سبب کاهش زمان بارگذاری بسیاری از بازی‌ها مانند Destiny 2 می‌شود که حتی به‌روزرسانی نسل بعدی را هم دریافت نکرده است. این عنوان تنها طی ۳۹ ثانیه روی ایکس باکس سری S بارگذاری می‌شود و این زمان برای اثری مانند Sea of Thieves که به‌روزرسانی نسل بعدی را دریافت کرده است، حتی به ۲۰ ثانیه هم می‌رسد. اگر چه این ارقام شگفت انگیز هستند اما بازی‌های سنگین‌تر به زمان و منابع بیشتری نیاز دارند که می‌توان به بارگذاری ۴۲ ثانیه‌ای Forza Horizon 4 اشاره کرد.

می‌توان بهبودهای مشابهی را روی سری S مشاهده کرد که پیش‌تر در دسترس کاربران سری X قرار گرفته‌اند. بازی‌هایی که اکنون روی ۳۰ فریم بر ثانیه قفل شده‌اند، از ثبات و کارایی بیشتری روی سری S بهره‌مند خواهند شد. برای مثال Destiny 2 همان‌طور که گفته شد هنوز بهینه‌ساز نسل بعد را دریافت نکرده است اما روان‌تر اجرا می‌شود و گشت و گذار در فهرست آن، انعطاف‌پذیرتر به نظر می‌رسد.

بازی‌هایی نظیر Sea of Thieves و Forza Horizon 4 هر دو برخلاف ادعای گذشته مایکروسافت روی رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ فریم ۶۰ اجرا می‌شوند و خبری از رزولوشن ۱۴۴۰p نیست. با این حال بازی Sea of Thieves به لطف نرخ فریم بالاتر طوری به نظر می‌رسد که گویا در حال تجربه آن روی یک رایانه شخصی هستید. بازی Forza Horizon 4 نیز روان‌تر از تجربه عادی روی کنسول ایکس باکس وان به نظر می‌رسد، جایی که اثر مذکور روی نرخ فریم ۳۰ اجرا می‌شود.

از این دو مورد به خصوص که بگذریم، متاسفانه اکثر بازی‌ها در حال حاضر همان نرخ فریمی را حفظ کرده‌اند که قبلاً روی ایکس باکس وان هم می‌شد به آن‌ها دست یافت. برخی از این بازی‌ها برخلاف بهبودهایی که ایکس باکس سری X ایجاد می‌کند، قادر به تغییرات مثبت نیستند. دلیل این موضوع هم آشکار است؛ هدف از طراحی و عرضه سری S به ارمغان آوردن رزولوشن ۴K نیست و از آن سو بسیاری از عناوین قدیمی حتی روی ایکس باکس وان X هم از رزولوشن ۴K و فناوری HDR بهره می‌برند.

ایکس باکس سری S

ایکس باکس سری S برخلاف سری X به درایو نوری ۴K بلوری مجهز هست نیست. با این حال با توجه به حافظه داخلی اندک آن، نمی‌توان آن را یک کنسول دیجیتالی تمام و کمال نامید. اگر به دنبال حافظه داخلی بیشتری هستید، باید حدود دو سوم قیمت خود کنسول را برای خرید کارت افزایش حافظه خارجی بپردازید.

در حقیقت این به زبان ساده به آن معناست که سری S خیلی از اوقات احساس ایکس باکس وان S را منتقل می‌کند. بازی‌هایی که از افزایش پویای رزولوشن بهره می‌برند می‌توانند از مزایای رزولوشن هدف ایکس باکس سری S استفاده کنند اما با نگاهی به تعداد بازی‌های موجود، نمی‌توان مشخص کرد که چه تعداد از آن‌ها از فناوری یاد شده برخوردارند. در این‌جا تنها نگاهی جزئی به بهینه‌سازی‌های موعود مایکروسافت داشتیم و نمی‌توان به نتیجه خاصی در این‌باره رسید. بازی‌های Gears 5 و Dirt 5 از معدود عناوینی هستند که از نرخ فریم ۱۲۰ پشتیبانی می‌کنند. حالت چند نفره Gears 5 در حالت ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود تا بسیار بهتر و روان‌تر از چیری به نظر برسد که اکنون روی ایکس باکس وان S شاهدش هستیم. سازندگان Dirt 5 هم با تضعیف کیفیت برخی از قسمت‌های، به کاربران اجازه داده‌اند که از نرخ فریم ۱۲۰ استفاده کنند.

برخی از بهبودهای قابل قبول بازی‌ها که در سطرهای گذشته ذکر شدند و نرخ فریم ۱۲۰ که در بعضی از عناوین دیده می‌شود، مسلماً پتانسیل‌های ایکس باکس سری S را نمایان می کنند اما اگر در نظر دارید که یک مانیتور با پشتیبانی از رزولوشن ۱۴۴۰p یا بیشتر تهیه کنید که بتواند نرخ فریم ۱۲۰ هرتز را نیز اجرا کند، دقت کنید. برخی از مانیتورهای سال‌های اخیر با وجود پشتیبانی از نرخ فریم‌های بالا همانند ۱۶۵ هرتز، دارای درگاه HDMI 2.0 نیستند و شما را با مشکل مواجه خواهند کرد.

در ادامه به مبحث دیگری می‌پردازیم که شاید برای کاربران جای سوال باشد. با وجود این که ایکس باکس سری S برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن ۴K طراحی نشده اما متخصص وب‌سایت منبع آن را روی نمایشگرهای ۴K بررسی کرده است. او اشاره کرده که برخی از بازی‌ها مانند Desitiny 2 پس از آپ‌اسکیل شدن به رزولوشن ۴K ظاهر خوبی ندارند اما بعضی از عناوین متفاوت عمل کرده و همانند Watch Dogs: Legion، مناسب به نظر می‌رسند. البته شاید بتوان گفت که بسیاری از ایرادهای این فرایند در اجرای Watch Dogs: Legion احتمالاً به علت تلویزیون OLED مورد استفاده توسط نویسنده منبع، پنهان شده باشد و باید در نظر داشت که نویسند یاد شده در میانه بررسی خود، دسترسیش به نسخه فراهم شده را از دست داده است.(طبق ادعای خود منبع) بنابراین در این زمینه نمی‌توان به نقطه مورد نظر رسید و باید به بررسی‌های دیگر بسنده کرد.

مانند همه بازی‌های نسل بعدی ایکس باکس سری X، سری S نیز در اجرای بازی‌هایی مانند Dirt 5، Gears 5 و Yakuz: Like a Dragon به کاربر اجازه می‌دهد که بین اولیت نرخ فریم و کیفیت جلوه‌های دیداری یکی را انتخاب کند. باید امیدوار بود که این فرایند در ادامه نسل هم روی هر دو کنسول جدید خانواده ایکس باکس فراهم باشد.

ایکس باکس سری S

کنترلر ایکس باکس سری S با وجود تفاوت اندک با کنترلر ایکس باکس وان، دقیقاً همان محصولی است که همراه با ایکس باکس سری X روانه بازار می‌شود. اگرچه مایکروسافت با طراحی این کنترلر اندک مشکلات موجود در نسخه پیشین را رفع کرده است اما خبری از نوآوری‌های بزرگ نیست.

موضوع دیگری هم که ظاهراً متداول‌تر به شمار می‌آید، استفاده از نرخ فریم ۶۰ و رزولوشن ۱۰۸۰p به جای نرخ فریم ۶۰ همراه با رزولوشن ۱۴۴۰p است. مایکروسافت مانور زیادی روی این موضوع داده بود که کنسول مورد بحث تجربه‌ای ۱۴۴۰p را ارائه خواهد کرد اما بازی‌های Sea of Thieves، Forza Horizon 4، Fortnite، Watch Dogs: Legion و For Honor هنوز هم روی رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا می‌شوند. در این بین Yakuza: Like a Dragon و Gears Tactics به ادعاهای مایکروسافت جامه عمل می‌پوشانند اما Yakuza هم جدای از رزولوشن ۱۴۴۰p، روی نرخ فریم ۳۰ هرتز اجرای می‌شود.

در این‌جا شاید بهترین تصویر ممکن این باشد که احتمالاً توسعه دهندگان رزولوشن هدف خود را روی ۱۰۸۰p پایه‌گذاری کرده‌اند. این حدس احتمالاً توسط هر کاربری که در این اواخر به خرید کنسول سری S بپردازد، در نظر گرفته شود و در حقیقت شاید آسان‌ترین تصور ممکن نیز باشد. اما وقتی آثار فرست پارتی مایکروسافت همانند Sea of Thieves و Forza Horizon 4 هم از دست‌یابی به رزولوشن ۱۴۴۰p باز می‌مانند، افکار به سمت دیگری متمایل می‌شوند. امیدواریم که حدس‌های ما کاملاً اشتباه باشند و در آینده بازی‌های بیشتری را ببینیم که از رزولوشن ۱۴۴۰p استفاده می‌کنند.

حافظه، نرم‌افزار و Quick Resume

دو عدد از بزرگترین مزایای ایکس باکس سری S نسبت به ایکس باکس وان، حافظه و قابلیت Quick Resume است. حافظه SSD سرعت بارگذاری را کاهش و کارایی مورد نظر دستگاه را افزایش می‌دهد. باید قدردان بود که مایکروسافت در سری S از این حافظه پرسرعت استفاده کرده است. با وجود آن که سریع بودن احتمالاً ویژگی بسیار تلقی شود اما ظاهراً مقدار فضای داخلی برای بسیاری از کاربران دارای اولویت بیشتری باشد. شما تنها قادر به استفاده از ۳۶۴ گیگابایت از ۵۰۰ گیگابایت فضای داخلی ایکس باکس سری S هستید. به طور میانگین می‌توان تخمین زد که با نصب ۶ بازی معمولی، این حافظه کاملاً پر شود. در حقیقت اکنون بازی‌های Call of Duty: Warzone و Destiny 2 به تنهایی حدود ۱۰۰ گیگابایت فضا اشغال می‌کنند و تنها حجم بسیار اندکی برای عناوین دیگر باقی می‌ماند. حتی اگر ما مقدار حجم بازی‌های AAA را حدود ۵۰ گیگابایت هم در نظر بگیریم، باز هم نمی‌توان نصب بیشتر از ۷ بازی را متصور شد.

مایکروسافت در این‌باره قول داده است که حجم بازی‌های سری S حدود ۳۰ درصد کمتر از سری X باشد اما با نگاه به بازی Gears 5 می‌توان متوجه شد که آن روی هر دو کنسول مذکور حدود ۷۶.۴ گیگابایت فضا اشغال کرده است. امیدواریم که بازی‌ها حجم کمتری روی این کنسول نسل نهمی کوچک بگیرند اما در حال حاضر حافظه داخلی ایکس باکس سری S مشکل بزرگی برای خریداران آن به شمار می‌آید. برای مدیریت آن می‌توان بازی‌ها را به حافظه خارجی منتقل کرد و سپس هنگام اجرا آن‌ها را دوباره به کنسول بازگرداند. فعلاً تنها راه گسترش حافظه ایکس باکس سری S استفاده از افزایش دهنده حافظه ۱ ترابایتی محسوب می‌شود که با قیمت ۲۱۹ دلار در دسترس قرار گرفته است.

ایکس باکس سری S

خروجی هوای کنسول مورد بحث در قسمت کناری آن قرار دارد و علاوه بر آن شاهد خروجی‌های متعددی در قسمت‌های دیگر هم هستیم. ظاهراً این خروجی‌ها و طراحی هدفمند مایکروسافت در سری S، هرگز اجازه نخواهد داد که با یک دستگاه داغ مواجه شویم.

در واقع این قیمت حدود سه چهارم هزینه مورد نیاز برای خرید ایکس باکس سری S است. به زبان ساده‌تر اگر شما قصد خرید سری S و یک حافظه گسترش دهنده را داشته باشید، باید ۵۲۰ دلار بپردازید و این مبلغ حتی از قیمت ۴۹۹ دلار ایکس باکس سری X هم بالاتر قرار می‌گیرد. از سوی دیگر ایکس باکس سری X بدون نیاز به حافظه خارجی مذکور، ۸۲۰ گیگابایت از این فضا (یعنی حدود دو برابر سری S) را در اختیار کاربر قرار می‌ردهد. ظاهراً مایکروسافت باید یک ایکس باکس سری S ۱ ترابایت یا حداقل حافظه‌های خارجی حجیم‌تری را معرفی و به بازار عرضه کند. به هر حال هر اتفاقی که رخ دهد و هر مسیری که طی شود، شما برای دست‌یابی به حافظه بیشتر روی ایکس باکس سری S باید پول بیشتری بپردازید.

جدای از موارد بالا اگر شما به طریق بتوانید بازی‌های زیادی را روی سری S نصب کنید، به لطف قابلیت Quick Resume قادر خواهید بود که به سرعت میان آن‌ها جابه‌جا شوید. کنسول مذکور به کمک این قابلیت می‌توانید بازی‌ها را متوقف کرده و در همان حال روی درایو نگه دارد، بنابراین وقتی شما دوباره به آن باز می‌گردید، تنها پس از ۱۰ ثانیه به ادامه تجربه پیشینتان می‌پردازید. به نظر می‌رسد که این فناوری بهترین قابلیت ایکس باکس سری S و البته سری X باشد و زمانی که به استفاده از آن می‌پردازید، همه چیز همان‌طوری که باید باشد، پیش می‌رود. با این وجود تمام عناوین از آن پشتیبانی نمی‌کنند و در این زمینه می‌توان به GTA V، Sea of Thieves، Forza Horizon 4 و برخی دیگر از آثار مطرح اشاره کرد. همان‌طور که مدتی قبل هم اشاره شد، مایکروسافت سخت در حال تلاش است تا بسیاری از این آثار را به قابلیت Quick Resume مجهز کند.

سرانجام به رابط کاربری ایکس باکس سری S می‌رسیم. کنسول مذکور دارای داشبورد مشابهی با سری X است. مایکروسافت بسیاری از عناصر قدیمی طراحی رابط کاربری خود را حفظ کرده است و اگر شما اکنون یا قبل‌تر صاحب یک ایکس باکس وان بوده باشید، احساس راحتی با آن خواهید داشت. در این زمینه تنها به نظر می‌رسد که همه چیز سریع‌تر عمل می‌کند و این موضوع چندان به بهبودهای چند ماه اخیر داشبورد ایکس باکس وان بی‌ربط نیست.

با بررسی هر چه تمام‌ رابط کاربری احساس می‌شود که مایکروسافت باید تلاش بیشتری در ساده‌سازی و ارائه شخصی‌سازی‌های بیشتر می‌کرده است. افزون بر این اگر بخش اشتراک گذاری ویدیوها هم پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند، آن وقت می‌توان تحت تاثیر قرار گرفت. همان‌گونه که احتمالاً می‌دانید، کنترلر ایکس باکس سری S اکنون دکمه جدیدی به نام «اشتراک گذاری» دارد اما هنوز هم برای آپلود یک اسکرین‌شات یا ویدیو گیم‌پلی روی سرویس ایکس باکس لایو، باید مدت زمان زیادی را منتظر باقی ماند.

این مشکل پیش از این هم درون ایکس باکس وان وجود داشت و جدای از اینترنت پرسرعت، باید چندین دقیقه برای اتمام فرایند بارگذاری محتواهای این چنینی باقی می‌ماند. با توجه به قابلیت‌هایی که رایانه‌های شخصی در استریم آنی و بدون مشکل، چت کردن با دوستان در دیسکورد و موارد دیگر دارند، عدم رفع این مشکل توسط مایکروسافت عجیب به نظر می‌رسد.

پتانسیل بسیار زیاد

ایکس باکس سری S طراحی بسیار عالی دارد و کاملاً ارزش پرداخت ۲۹۹ دلار را خواهد داشت. اگر شما صاحب یکی ایکس باکس وان پایه هستید، با تهیه این محصول به سرعت متوجه تغییر در زمان بارگذاری بازی‌ها، نرخ فریم روان‌تر و البته گیم‌پلی جذاب‌تر در اکثر بازی‌ها خواهید شد. اگر شما از سمت یک ایکس باکس وان به سمت این کنسول حرکت کنید، همانند حسی که ایکس باکس سری X منتقل می‌کند، احساس ارتقا یک رایانه شخصی را خواهید داشت. تمام لوازم جانبی استاندارد با ایکس باکس سری S سازگاری دارند و بسیاری از بازی‌ها بهتر از قبل اجرا می‌شوند. این کنسول یک ارتقای قابل توجه را برای همه بازی‌ها به ارمغان خواهد آورد اما انتظار نداشته باشید که با خرید آن به یک انقلاب گرافیکی دست پیدا کنید.

سری S در حال حاضر کاملاً یک کنسول ۱۰۸۰p محسوب می‌شود. هنوز هم بسیاری از کاربران در عجب هستند که چرا مایکروسافت ادعا کرد که این دستگاه می‌تواند همه بازی‌ها را روی رزولوشن ۱۴۴۰p و ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. البته این موضوع شاید سرانجام در آینده به کرسی بنشیند اما در حال حاضر بسیاری از استودیوهای بازیسازی فرست پارتی این شرکت به رزولوشن ۱۰۸۰p بسنده کرده‌اند و به نظر می‌رسد که سایر توسعه دهندگان نیز به تبعیت از آن‌ها، همین روند را ادامه دهند.

استفاده از رزولوشن ۱۴۴۰p نه تنها بسیار بهتر از ۱۰۸۰p به نظر می‌رسد بلکه از خیلی جهات نسبت به رزولوشن ۴K آپ‌اسکیل نیز برتری دارد. همان‌طور که بازی Gears Tactics نشانمان می‌دهد، این کنسول کوچک، پتانسیل‌های بزرگی برای اجرای عناوین در رزولوشن ۱۴۴۰p دارد. با این حال با توجه به این که بسیاری از خریداران ایکس باکس سری S حتی از نمایشگرهای ۱۴۴۰p استفاده نمی‌کنند و نخواهند کرد، می‌توان دلایل پشت تصمیمات بازیسازان در استفاده از ۱۰۸۰p را درک کرد. با در نظر گرفتن تمام این مسائل باز هم باید امیدوار بود که از این پس بیشتر توسعه دهندگان به سمت ۱۴۴۰p متمایل شوند و خبری از افت کیفیت حتی نسبت به ۱۰۸۰p نباشد.

ایکس باکس سری S

قیمت اقتصادی، قابلیت اجرای بازی‌ها روی رزولوشن ۱۴۴۰p، سرویس ایکس باکس گیم‌پس و پردازنده یکسان با سری X، کنسول ثانویه مایکروسافت را به یک انتخاب عالی برای شروع نسل نهم بازی‌های ویدیویی تبدیل می‌کند؛ با این حال آیا رزولوشن همیشه روی این عدد باقی خواهد ماند و کارت گرافیک ضعیف‌تر این کنسول می‌تواند آن را از اجرای بهینه‌های بازی‌های بزرگ باز دارد؟

فعلاً این‌گونه احساس می‌شود که ایکس باکس سری S به اندازه پتانسیل بالای خود بازی کافی ندارد و نمی‌تواند مهارت‌هایش را نمایان کند. تماشا و اجرای بازی‌های بیشتر با نرخ فریم ۱۲۰ هرتز روی سری S مسلماً لذت‌بخش است و این نیز یکی دیگر از انتظارات آینده ما به شمار می‌رود. استفاده از گزینه‌های گرافیکی اختیاری و اجازه انتخاب بین استفاده از Ray Tracing یا عدم استفاده از آن نیز به نظر کافی می‌رسد و می‌تواند کاربران را به نرخ‌های فریم بالاتری هدایت کند. فعلاً وعده‌های زیادی از سوی شینده شده‌اند و گویا برای تصمیم‌گیری درباره عملکرد سری S در نسل نهم بسیار زود است.

مشکلات مربوط به مقدار حافظه این دستگاه یکی دیگر از معایب آن به شمار می‌آید که کاربران را برای خرید سری X یا حتی نسخه دیجیتال پلی استیشن ۵ با قیمت ۳۹۹ دلار بسیار ترغیب می‌کند. از سوی دیگر سری S یک کنسول ایده‌آل برای سرویس ایکس باکس گیم‌پس به نظر می‌رسد؛ حداقل تا زمانی که سرویس xCloud به ثبات بالایی روی تلویزیو‌های هوشمند نرسیده است. ایکس باکس گیم‌پس شامل بیش از ۱۰۰ بازی است و در کنار برچسب قیمت ۲۹۹ دلاری سری S، یک پیشنهاد به شدت اقتصادی به نظر می‌رسد. تنها کافی است که کاربر اندکی پول اولیه برای کنسول بپردازد و سپس با هزینه‌ای بسیار ناچیز به کتابخانه‌ای متشکل از ۱۰۰ها بازی دست یابد که چه بازی‌ها جدید و چه بازی‌ها قدیمی در آن لحاظ شده‌اند.

ایکس باکس سری S در حال حاضر در شرایط کاملاً ناشناخته‌ای به سر می‌برد. استفاده و خرید این کنسول آن‌طور که برخی فکر می‌کنند، پیش نخواهد رفت. برای مثال مقدار حافظه و عواقب آن، سری S را تبدیل به بهترین گزینه اقتصادی موجود نمی‌کند. دستگاه مورد بحث فعلاً برای تلویزیون اتاق خواب، گیم‌پس یا حتی بازی Fortnite عالی به نظر می‌رسد. اگر شما مشکلی با حافظه اندک این کنسول ندارید و از اجرای بازی‌ها روی تلویزیون ۱۰۸۰p لذت می‌برید، بنابراین بازی‌های سرویس ایکس باکس گیم‌پس هم تمام مشکلات دیگرتان را در کنار این کنسول رفع خواهند کرد و بیش از پیش خواهند درخشید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید