گوگل قابلیت تشخیص ضربان قلب را به گوشی‌های پیکسل اضافه می‌کند - تکفارس 
گوگل قابلیت تشخیص ضربان قلب را به گوشی‌های پیکسل اضافه می‌کند - تکفارس 

گوگل قابلیت تشخیص ضربان قلب را به گوشی‌های پیکسل اضافه می‌کند

محمدحسین فرقانی
۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - 20:30
گوگل قابلیت تشخیص ضربان قلب را به گوشی‌های پیکسل اضافه می‌کند - تکفارس 

گوگل در ماه پیش رو قصد اضافه کردن قابلیت تشخیص ضربان قلب و میزان تنفس انسان از روی دوربین گوشی را دارد. گفته می‌شود این دو قابلیت جدید از طریق برنامهٔ Fit ابتدا روی گوشی‌های پیکسل معرفی و سپس در دیگر گوشی‌های اندرویدی نیز قابل استفاده خواهند بود. هر دو قابلیت ذکرشده کارکردشان از روی دوربین گوشی خواهد بود؛ بطوری که تشخیص تنفس شخص از روی بالا و پایین رفتن قفسهٔ سینهٔ فرد مورد نظر و تشخیص ضربان قلب با دنبال نمودن تغییرات رنگ در پی حرکت خون در نوک انگشتان شخص انجام می‌شود.

طبق اظهار گوگل، این قابلیت‌های جدید برای بررسی کلی حال و سلامت بدنی شخص اضافه شده و به هیچ وجه نمی‌تواند دربارهٔ شرایط سلامتی خاص افراد، اظهار نظر یا تشخیص درستی دهد.

برای استفاده از ویژگی شمارش دم و بازدم هر فرد در یک دقیقه (قابلیت میزان تنفس) در اپلیکیشن، افراد می‌بایست دوربین اصلی گوشی را جلوی صورت و سینهٔ خود بگیرند. هم‌چنین برای استفاده از ویژگی شمارش ضربان قلب، کاربر باید انگشت خود را جلوی دوربین جلوی گوشی هوشمند خود قرار بدهد.

قابلیت تشخیص میزان تنقس شخص در گوشی‌های پیکسل گوگل

جک پو، یکی از مدیران محصولات Google Health در کنفرانس خبری اعلام نمود: «پزشکان برای شمارش میزان تنفس افراد روی حرکات افتان و خیزان سینهٔ فرد تمرکز می‌کنند؛ گوگل نیز از این رویکرد برای شمارش تعداد تنفس هر شخص در دقیقه استفاده نموده و از آن پیروی می‌کند.» وی هم‌چنین اضافه کرد: «تکنیک شمارشی که ما به دستگاه آموخته‌ایم نیز از این رویکرد تقلید می‌نماید.»

قابلیت جدیدی که گوگل تصمیم به اضافه‌کردن آن گرفته‌است، در گوشی‌های قدیمی سامسونگ از جمله سامسونگ گلکسی اس۱۰ نیز دیده می‌شد. با این وجود، سامسونگ تصمیم گرفت این ویژگی را از مدل‌های گلکسی اس۱۰ای، اس۲۰ و مدل‌های بعدی گوشی‌های گلکسی حذف نماید.

داده‌های دریافتی از سوی اپلیکیشن گوگل نسبت به دستگاه‌هایی چون اسمارت‌واچ‌ها که افراد می‌توانند در طول روز از قابلیت‌های دائم آنها (برای مثال سنجش میزان ضربان قلب) مدام در طول روز استفاده کنند، ناکامل و ناقص خواهند بود. پو با این حال اظهار نمود که قابلیتی که به افراد این امکان را بدهد که در خانه‌شان از این ویژگی‌ها استفاده کنند، هم‌چنان مفید خواهد بود. «هر چیزی که باعث شود میزان تنفس یا ضربان قلب افراد افزایش پیدا کند، حائز اهمیت است؛ بخاطر همین است که پزشکان هر چند ماه یک‌بار، این معیارهای سلامتی بیمارانشان را برای کسب اطمینان از تندرستی وی بررسی می‌کنند.»

قابلیت تشخیص ضربان قلب شخص در گوشی‌های پیکسل گوگل

پو اضافه کرد: «اگر کاربران هفته‌ای یکبار هم که شده، میزان ضربان قلب خود را بررسی و داده‌های آن را نزد خود نگه دارند، به اطلاعات ارزشمندی دسترسی پیدا می‌کنند.» «آنها می‌توانند با استفاده از این قابلیت بفهمند که برای مثال آیا پس از تمرین‌های ورزشی‌ای که انجام می‌دهند، تغییری در متوسط تعداد ضربان قلبشان ایجاد شده‌است یا خیر.»

طبق سخنان پو، «هدف گوگل از اضافه کردن این قابلیت جدید، آسان‌ساختن دسترسی حداکثر تعداد افراد و اشخاص ممکن به اطلاعات مربوط به سلامت‌شان است.» «افراد محروم زیادی، علی‌الخصوص کسانی که از لحاظ اقتصادی توانایی خرید دستگاه‌هایی چون ساعت‌های هوشمند را ندارند، می‌توانند با اضافه‌شدن این ویژگی جدید، از قابلیت‌های مفیدی چون شمارش تنفس خود، ضربان قلب و… استفاده نمایند.»

جیه‌نینگ ژان، یکی از متخصصین Google Health در طول این کنفرانس خبری اظهار کرد: «تحقیقات درونی شرکت بر روی گوشی‌های پیکسل نشان می‌دهد که قابلیت جدید میزان تنفس دقیق و بدون مشکل می‌باشد؛ چه برای افراد دارای مشکلات پیش‌زمینه‌ای و چه برای افراد سالم.» قابلیت ضربان قلب اپلیکیشن نیز در طی تست‌های انجام‌شده توسط گوگل، دارای دقت ۲ درصدی بوده‌است. این قابلیت بر روی افراد مختلفی که دارای رنگ پوست مختلف داشتند بررسی شد و نتایج دریافتی بازده مشابهی داشتند. این تیم قصد دارد مقاله‌ای علمی با توجه به داده‌هایی که در این آزمایش دریافت کردند، منتشر و نیز کارکرد این دو قابلیت روی سایر گوشی‌های غیر از پیکسل را بررسی کند.

ژان گفت: «ما با استفاده از این دسته آزمایشات، به‌دنبال آن هستیم که از کیفیت محصول روی دیگر دستگاه‌های بازار اطمینان حاصل کنیم.»

در حال حاضر، این دو ویژگی از لحاظ قانونی «ابزارهایی برای سنجش کلی سلامت اشخاص» هستند. گوگل ادعا نمی‌کند که قابلیت‌های اضافه‌شده هرگونه کارکرد پزشکی/دارویی داشته باشند؛ از این جهت نیازی به گواهینامه و تاییدیهٔ FDA (ادارهٔ غذا و داروی ایالات متحدهٔ آمریکا) برای اپلیکیشن‌شان پیدا نخواهند کرد.

پو اشاره کرد که شاید در آینده این کار (دریافت گواهینامهٔ تصویب‌شده) را در رابطه با اپلیکیشن خود انجام دهند. وی اذعان داشت: «تست‌هایی که برای این قابلیت‌ها انجام می‌شوند نشان‌دهندهٔ احتمال نسبتاً بالای رخ‌دادن این موضوع هستند.» «حقیقتاً ما تحقیقات و آزمایش‌های لازم برای اظهار نظر در این زمینه‌ها و موضوعات را انجام نداده‌ایم؛ اما این مسئله چیزی است که حتماً در آینده انتظار کاوش و کشف آن را داریم.»

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید