فیسبوک در پی کودتای نظامی در میانمار فیلتر شد - تکفارس 
فیسبوک در پی کودتای نظامی در میانمار فیلتر شد - تکفارس 

فیسبوک در پی کودتای نظامی در میانمار فیلتر شد

محمدحسین فرقانی
۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - 21:00
فیسبوک در پی کودتای نظامی در میانمار فیلتر شد - تکفارس 

پس از تظاهرات نظامی هفتهٔ گذشته در میانمار (برمه) و استفادهٔ برخی کاربران اپلیکیشن فیسبوک برای استفاده از سرویس‌های آن در راستای ترویج خشونت، دولت میانمار تصمیم گرفته تا این پلتفرم را در کشور خود تا یکشنبه (۷ فوریه ۲۰۲۱؛ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹) موقتاً فیلتر کند.

وال استریت ژورنال خبر از عدم دسترسی کاربران میانماری به سرورهای فیسبوک از سوی دولت میانمار را تأیید و اضافه کرد: «فیسبوک از مسئولین دولت میانمار خواسته تا هرچه زودتر سرویس‌های شرکت‌شان را در این کشور دوباره راه‌اندازی کند با این هدف که مردم دوباره بتوانند با دوستان و خانواده‌شان در ارتباط باشند.» طبق آخرین اخبار، این قطع دسترسی حداقل تا روز یکشنبهٔ هفتهٔ آینده ادامه خواهد داشت.

گزارش‌ها حاکی از آن‌اند که گروهی از تظاهرکنندگان میانماری بصورت غیرقانونی از فیسبوک برای ترویج خشونت استفاده نموده‌اند. این تظاهرات هنگامی آغاز شد که ارتش میانمار دستور دستگیری آنگ سان سو چی (رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی) و چند نفر از اعضای حزب وی را به اجرا گذاشت. ارتش میانمار در بامداد ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ (یکم فوریه ۲۰۲۱) در طی بیانیه‌ای اعلام کرد که بخاطر تقلب گسترده در انتخابات کشور، قدرت را به مدت یک سال در اختیار گرفته‌است.

نشریه وال استریت ژورنال به این موضوع اشاره کرده‌است که برخی تظاهرات‌کنندگان تصاویر و ویدیوهایی تحریک‌کننده از خودشان را درحالیکه به نشانهٔ اعتراض آلودگی صوتی ایجاد می‌کردند را، در این پلتفرم به اشتراک می‌گذاشتند. یکی دیگر از نمادهایی که تظاهرات‌کنندگان استفاده می‌کردند، «سلام نظامی سه‌انگشته» بود؛ نمادی که از قدیم در این منطقه نشانهٔ مقاومت و پایداری علیه استبداد بوده‌است.

فیسبوک

تلنور (Telenor)، یکی از شرکت‌های مخابراتی کشور میانمار، اعلام نموده که دستور قطع دسترسی کاربرانش به شبکهٔ مجازی فیسبوک مستقیماً از سوی دولت این کشور صادر شده و البته اظهار داشت که از دید آنها این کار «نوعی نقض حقوق بشر» محسوب می‌گردد. همچنین گفته می‌شود دسترسی به اپلیکیشن‌های فیسبوک، واتساپ، مسنجر و اینستاگرام همگی از سوی شرکت‌های مخابراتی دولت قطع شده‌است.

فیسبوک در سال‌های اخیر به جزء جدایی‌ناپذیری از اکوسیستم اینترنتی میانمار تبدیل شده و «برای جمعیت ۲۰ میلیونی‌ای که در میانمار به اینترنت دسترسی دارند، فیسبوک بخش اعظم و کلیدی فعالیت آنلاین‌شان را پوشش می‌دهد.» اپلیکیشن مسنجر نیز طبق گزارشات، پیام‌رسان اصلی مورد استفاده توسط کاربران این کشور می‌باشد. تقریباً نیمی از جمعیت میانمار دارای یک حساب کاربری در فیسبوک هستند؛ از این رو تلاش دولت برای قطع دسترسی کاربران به این پلتفرم، حرکتی قابل توجه است.

این رابطهٔ نزدیک میان میانماری‌ها و فیسبوک در گذشته مشکلاتی نیز به‌وجود آورده‌است؛ بطوری که برای مثال، در سال ۲۰۱۸، شرکت فیسبوک این موضوع را پذیرفت که تلاش‌های کافی را برای جلوگیری از ترویج خشونت در پلتفرم خود انجام نداده‌است. آنها همچنین اذعان داشتند: «سرمایه‌گذاری در افراد، تکنولوژی و همکاری‌های جدیدی برای بررسی وضعیت سوءاستفاده از فیسبوک در کشور میانمار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.