تعداد کاربران فعال اسپاتیفای از ۳۴۵ میلیون عبور کرد - تکفارس 
تعداد کاربران فعال اسپاتیفای از ۳۴۵ میلیون عبور کرد - تکفارس 

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای از ۳۴۵ میلیون عبور کرد

محمدحسین فرقانی
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - 14:45
تعداد کاربران فعال اسپاتیفای از ۳۴۵ میلیون عبور کرد - تکفارس 

طبق آخرین گزارشات مالی منتشر شده از سوی کمپانی اسپاتیفای، این سرویس استریم موسیقی اکنون با ۱۵۵ میلیون مشترک پرمیوم و در کل ۳۴۵ میلیون کاربر فعال در ماه، در زمینهٔ ارائهٔ سرویس پخش موسیقی از لحاظ تعداد کاربر همچنان‌ یکه‌تازی می‌کند. این اعداد در مقایسه با آمار سال گذشته، نشان‌دهندهٔ به‌ترتیب ۲۴ و ۲۷ درصد رشد در تعداد کاربران اسپاتیفای بوده‌است. بزرگترین رشد در کاربران این اپلیکیشن، مربوط به کاربران عادی ماهانهٔ مشمول تبلیغات بوده‌است که با ۳۰ درصد رشد، به ۱۹۹ میلیون کاربر رسیده‌است. این ارقام در سه‌ماههٔ چهارم سال گذشته، به‌ترتیب ۱۴۴ میلیون (کاربر ویژه/دارای اشتراک پرمیوم) و ۳۲۰ میلیون (کاربر فعال عادی) بود.

با این حال، وال استریت ژورنال اشاره کرده که گرچه این پلتفرم استریم موسیقی در جذب شنونده رشد داشته، اما در کسب درآمد به‌ازای هر کاربر از طریق تبلیغات درون برنامه نسبت به سال گذشته، دچار پسرفت ۸ درصدی شده. رقم این درآمد هم‌اکنون حدود ۱۳٫۵ دلار (معادل ۲۶٫۴ یورو) در ازای هر شنونده است. دلایل این کاهش درآمد به‌ازای هر کاربر، یکی کاهش هزینه‌های تبلیغ در بازار اقتصادی کشورهایی چون روسیه و هند و دیگری پلن‌های اشتراک دارای تخفیف و ویژه‌ای است که خود اسپاتیفای برای جذب کاربران اشتراکی استفاده کرده‌است. با این حال، درآمد و بازده کلی شرکت برخاسته از تبلیغات دچار سود ۱۳ درصدی شده؛ رقمی که معمولاً کمتر از ۱۰ درصد بود.

با استناد بر روزنامهٔ وال استریت ژورنال، اسپاتیفای هنوز دچار ضرری ۱۲۵ میلیون یورویی شده اما با در نظر گرفتن ضرر ۲۰۹ میلیون یورویی سال گذشته، این رقم نوعی پیشرفت محسوب می‌گردد. برای پلتفرم‌هایی چون اسپاتیفای (که همواره بر روی رشدشان سرمایه‌گذاری می‌کنند) داشتن سود خالص سالانه بسیار نادر است.

این ارقام درحالی انتشار یافتند که این پلتفرم در حال ادامهٔ سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی غیر از موسیقی است؛ اعم از ضبط کتب صوتی یا دادن پیشنهاد به سلبریتی‌ها و افراد مشهور برای ضبط کتاب‌های در دسترس عموم و بدون کپی‌رایت (مثل فرانکن‌اشتاین یا روایت زندگی فردریک داگلاس: یک بردهٔ آمریکایی).

این پلتفرم قصد ادامهٔ سرمایه‌گذاری در زمینه‌های غیر از موسیقی را است.

اسپاتیفای همچنین حساب زیادی روی پادکست‌های خود باز کرده و در سه‌ماههٔ گذشته، نام‌های بزرگی چون ایوا دوورنی و شاهزاده هری و همسرش مگان مارکل را به پلتفرم خود اضافه کرده‌است. این سرویس موسیقی هم‌اکنون ضمن جای‌دادن بیشتر از ۲/۲ میلیون پادکست درون پلتفرم استریم موسیقی خود، استفاده از پادکست توسط کاربرانش را تا ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته، افزایش داده‌است. اسپاتیفای اظهار داشته که ۲۵ درصد از کاربرانش در این مدت از محتوای پادکست‌های برنامه استفاده نموده‌اند.

اسپاتیفای هم‌چنین اشاره کرده سرمایه‌گذاری‌هایش در زمینهٔ تولید و توسعهٔ محتوا (علی‌الخصوص پادکست‌های جدید)، استفاده، تمایل و علاقمندی کاربران برای استفاده از پلتفرم را افزایش داده و اتکای خود اسپاتیفای به پخش موسیقی بصورت قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. آنها این ادعا را با انتشار گزارشات مالی امروز به‌خوبی تصریح نمودند.

اسپاتیفای

با این وجود طبق گزارش CBNC، برخی تحلیل‌گران معتقدند سرمایه‌گزاری اسپاتیفای در زمینهٔ پادکست‌هایش، هنوز آن‌گونه که باید، مثمرالثمر نبوده‌است. یکی از پژوهشگران Citi در رابطه با گزارشات مالی اسپاتیفای اذغان داشت: «تاکنون ما پیشرفت مادی مثبت و قابل توجهی در دانلودهای اپ اسپاتیفای یا خرید اشتراک این برنامه برخاسته از سیاست‌های این پلتفرم در سرمایه‌گذاری روی پادکست‌هایش، مشاهده نکردیم.» سال گذشته گفته می‌شد اسپاتیفای به‌دنبال راه‌اندازی سرویس جدیدی برای خرید اشتراک پادکست‌های خود بمنظور ایجاد راهی جدید برای کسب درآمد خواهد بود.

البته باید در نظر داشت این اطلاعیهٔ آماری از اسپاتیفای تنها گزارش مهم این ماه شرکتشان نیست؛ دیروز آنها خبر یک استریم آنلاین در تاریخ بیست و دوم فوریه ۲۰۲۱ را اطلاع‌رسانی کردند که طبق گفته‌شان، «آخرین اطلاعات و اخبار در رابطه با استریم صوتی فایل‌ها و آیندهٔ آن» را با کاربران به اشتراک خواهند گذاشت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید