ثبت بهترین آمار فروش کروم بوک‌ها در سال گذشته میلادی - تکفارس 
ثبت بهترین آمار فروش کروم بوک‌ها در سال گذشته میلادی - تکفارس 

ثبت بهترین آمار فروش کروم بوک‌ها در سال گذشته میلادی

مهدی ملکی
۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - 20:30
کروم بوک

براساس داده‌هایی که توسط تحلیل‌گران ارائه شده است، کروم بوک‌ها شرایط بسیار خوبی را در سال ۲۰۲۰ پشت سر گذاشته‌اند، به طوری که سه‌‌ماهه آخر سال میلادی یاد شده، قوی‌ترین بازه برای فروش لپ‌تاپ‌های گوگل در تمام تاریخ این شرکت محسوب می‌شود.

براساس آخرین گزارشی که توسط موسسه‌های Gartner و Ganalys منتشر شده است، حدود ۳۰ میلیون از این دستگاه‌ها در سال گذشته میلادی منتشر شده‌اند که حدود ۱۱ الی ۱۱.۷ میلیون آن‌ها تنها به سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ میلادی مربوط هستند. موسسه Ganalys در ادامه ذکر می‌کند که این رقم حدود ۲۸۷ برابر بیشتر از محموله‌هایی به شمار می‌آید که در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شده است.

گزارش این موسسه‌ها چندان وارد جزئیات رشد آمار نمی‌شوند اما با توجه به شرایط به نظر می‌رسد که رشد بسیار زیادی رخ داده است. برای مثال Gartner به رقم رشد ۸۰ درصد اشاره می‌کند در حالی که در سمت Canalys این مقدار به ۱۰۹ درصد نیز می‌رسد. برای درک این مقدار باید یادآور شد که فروش رایانه‌های شخصی در سال گذشته میلادی حدود ۱۱ درصد افزایش داشت که بیشترین مقدار در دهه گذشته به شمار می‌آید.

با این حال طبق آمار Gartner رایانه‌های شخصی رومیزی هنوز هم با فروش ۲۷۵ میلیونی، جلوتر از کروم بوک‌ها و یا لپ‌تاپ‌های دیگری هستند. بنابراین اشاره به فروش رایانه‌های شخصی چه فایده‌ای دارد؟ در واقع این فروش خوب نشان می‌دهد که افزون بر کاهش فروش به بعضی افراد، دسته به خصوصی از کاربران در حال رشد شگفت‌انگیزی هستند و در این بین به محصولاتی مانند کروم بوک نیاز دارند.

نسخه جدید کرومOS 78 با پشتیبانی از تصاویر YouTube منتشر شد

نسخه جدید کرومOS 78 با پشتیبانی از تصاویر YouTube منتشر شد

طبق ادعای Canalys، تحصیل تاثیر زیادی در این ماجرا دارد. کروم بوک‌ها فروش بسیار خوبی در زمینه‌های تحصیلی دارند و مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها هم باید به نحوی کلاس‌های درس خود را به صورت مجازی برگزار کنند.

البته این موضوع غیرقابل هضم نیست. حتی معاون ارشد بخش تحصیلات مایکروسافت هم با این موضوع موافق است. مدتی پیش صدای ضبط شده او در حالی افشا شد که از مزایا و برتری‌های کروم بوک نسبت به لپ‌تا‌پ‌های ویندوزی سخن می‌گفت:

در بسیار از مواقع که مدرسه‌ها به خرید کروم بوک‌ها و رایانه‌های ویندوزی می‌پردازند، در حقیقت کروم بوک‌ها هنوز هم سریع‌تر و ارزان‌تر هستند و خیلی آسان‌تر می‌توانند پیام‌ها را به مقصد رسانده و مدیریت کنند.

با وجود ذکر تمام موارد بالا، بسیاری از دانش‌آموزان یا دانشجویانی که از خانه به تحصیل می‌پردازند، از رایانه‌های شخصی متفاوتی استفاده نخواهند کرد و سهم برخی از محصولات این زمینه افزایش نخواهد داشت. از سوی دیگر بسیاری از آن‌ها اصلاً تجربه کار با یک رایانه رومیزی معمولی را ندارند و معمولاً سرگرم استفاده از کروم بوک یا تبلت‌های خود هستند.

شرکت گوگل مدتی پیش نگاهی هم به نسخه گوشی‌های هوشمند مرورگر کروم خود داشت. برای مثال شرکت مذکور به تازگی نسخه بتای جدیدی از مرورگر یاد شده منتشر کرده است که برخی از قابلیت‌های آینده آن را مشخص می‌کند. با توجه به حضور این ویژگی‌ها در نسخه بتا، احتمالاً در نسخه‌های پایدار آینده هم شاهد استفاده از آن‌ها باشیم.

اولین ویژگی با نام Privacy Sandbox شناخته می‌شود و گوگل در معرفی آن، این‌گونه توضیح می‌دهد: «یک محیط ایمن برای شخصی‌سازی که از حریم خصوص کاربران نیز محافظت می‌کند.» گزارش مذکور اشاره می‌کند که کاربران می‌توانند با مراجعه به مسیر Settings، Privacy and Security و در نهایت Privacy Sandbox، آن را فعال کنند.

افزون بر این، گزارش منبع یاد شده اشاره می‌کند که نسخه ۸۹ کروم با تغییر برخی از عناصر پایه فید در پنجره‌های مرورگر عرضه خواهد شد. در حقیقت به نظر می‌رسد که گوگل قصد دارد موقعیت کارت‌های پیش‌فرضی را که مقالات مختلفی را پیشنهاد می‌کنند، تغییر دهد. گفته می‌شود فونت این قسمت‌ها نیز احتمالاً ابعاد بزرگ‌تری خواهند داشت و توضیح هر کارت به کلی حذف خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید