۵ انتظاری که از ساعت هوشمند مشترک گوگل و فیت بیت داریم - تکفارس 
۵ انتظاری که از ساعت هوشمند مشترک گوگل و فیت بیت داریم - تکفارس 

۵ انتظاری که از ساعت هوشمند مشترک گوگل و فیت بیت داریم

گوگل فیت بیت

گوگل سرانجام پس از مدت‌ها گزارش و گمانه‌زنی، خبر خرید شرکت فیت بیت (FitBit) به ارزش ۲٫۱ میلیارد دلار را تایید کرد. از نوامبر ۲۰۱۹ حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص خریداری این شرکت فعال در بازار پوشیدنی‌ها منتشر شده بود که بالاخره، غول جستجوی اینترنتی روز ۲۵ دی ماه سال جاری (۱۴ ژانویه ۲۰۲۱) خرید فیت بیت را نهایی کرد.

آینده فیت بیت که اینک به شرکت گوگل تعلق دارد، اصلاً مشخص نیست؛ اما آن‌چه که مسلم هست این است که احتمالاً ساعت‌های هوشمند فیت بیت روی سیستم عامل Wear OS اجرا خواهند شد. ابزار ردیابی سلامتِ فیت بیت، در زمره بهترین ابزارهای موجود در بازار قرار دارند. از سوی دیگر، شاهد Wear OS با پتانسیل استفاده ‌نشده‌ای هستیم که ترکیب این دو مورد با یکدیگر، می‌تواند فاکتور مهمی برای موفقیت گوگل در بازار محصولات پوشیدنی محسوب شود.

برای این که تاثیر این خرید و نتیجه‌های آن را شاهد باشیم، احتمالاً باید چند ماهی صبر کنیم اما تا پیش از تحقق یافتن این مورد، می‌توان پیش‌بینی‌هایی از ترکیب گوگل و فیت بیت داشت. از این رو، قرار است در این مقاله به بیان انتظارات خود از ساعت‌های هوشمندی بپردازیم که احتمالاً از سوی گوگل با برند فیت بیت روانه بازار شوند.

به‌روزرسانی‌های بزرگ برای سیستم عامل Wear OS

ساعت هوشمند مجهز به Wear OS

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که Wear OS در سال ۲۰۲۱ میلادی در نقطه‌ای سخت قرار دارد. رابط کاربری و مجموعه ویژگی‌های این سیستم عامل روی کاغذ واقعاً خوب هستند، اما وقتی صحبت از مواردی نظیر عملکرد قابل اعتماد و اتصالات پایدار می‌شود، اوضاع کاملاً فرق می‌کند.

زمانی‌که Wear OS کاملاً مطابق با هدف خود کار می‌کند، تجربه کاربری آن بسیار لذت‌بخش است. مدیریت اعلانیه‌ها (نوتیفیکیشن‌ها) جزو بهترین‌ها در هر محصول پوشیدنی است، این سیستم عامل گزینه‌های سفارشی‌سازی قوی دارد و رابط کاربری آن، تعادل خوبی برای پیمایش آسان در محیط نرم افزاری ایجاد می‌کند؛ در عین این که همچنان ویژگی‌هایی کافی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اما مسئله این است که همه‌چیز آن‌طور که باید کنار همدیگر قرار نمی‌گیرد.

ما طی چند سال اخیر بارها سعی کردیم از ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Wear OS استفاده کنیم اما هر بار به یک دلیل از این تصمیم منصرف شدیم. بنابراین، بسیاری از جنبه‌های Wear OS همچنان دارای اشکالات و باگ‌های متعددی است که در نتیجه، در مقایسه با تجربه کار با تایزنِ سامسونگ یا watchOS اپل، اصلاً حرفی برای گفتن ندارد.

این تجربه کاربری و نرم افزاری چیزی نیست که گوگل بتواند به یک باره با نخستین ساعت هوشمند فیت بیت خود، آن را دگرگون سازد. بنابراین نیاز است که این کمپانی، طی این مدت روی ارائه به‌روزرسانی و وصله‌های امنیتی و ارتقاءدهنده متعددی کار کند تا بتواند سیستم عامل Wear OS را در میدان مبارزه با رقبا، همچنان آماده و سرپا نگه دارد.

یکپارچه‌سازی کامل ردیاب فیت بیت

فیت بیت Sense

همان‌طور که ما منتظر هستیم که ببینیم نخستین محصول مشترک گوگل و فیت بیت چگونه به نظر می‌رسد، یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که همچنان علاقه‌مندان منتظر پاسخ آن هستند این است که مدیریت و پیش‌برد ردیاب تناسب اندام/سلامتی چگونه خواهد بود؟ کاملاً واضح است که گوگل شرکت فیت بیت را به دلیل بستر کاملاً قوی آن خریداری کرده است اما این کمپانی غول‌آسا با اپلیکیشن گوگل فیت (Google Fit) به نوعی با بستری که اینک به آن تعلق دارد، رقابت می‌کند.

گوگل فیت به عنوان اپلیکیشن پیش‌فرض ردیاب سلامت برای سیستم عامل Wear OS استفاده می‌شود، اما در ساعت هوشمندِ مشترک گوگل و فیت بیت، این مورد باید تغییر کند. حتی اگر گوگل طی سال‌های اخیر کارهای تحسین‌برانگیز متعددی در خصوص اصلاح اپلیکیشن گوگل فیت انجام داده باشد، اما یک ساعت هوشمند با میزبانی از دو اپلیکیشن سلامتی رقیب، آخرین چیزی‌ است که به آن نیاز داریم.

پس راه‌حل چیست؟ اپلیکیشن گوگل فیت باید کنار گذاشته شود، یک اپلیکیشن Wear OS فیت بیتی ایجاد شود و اطمینان حاصل کرد که این برنامه سلامتی کاملاً با رابط کاربری دستگاه یکپارچه و سازگار باشد. مردم ساعت‌های هوشمند فیت بیت را بیش از هر چیزی به دلیل ردیاب‌های سلامتی قوی آن خریداری می‌کنند، بنابراین گوگل در تلاش برای آوردن فیت بیت به سیستم عامل Wear OS باید مطمئن شود که این دو بازیگر، سازگاری مناسبی با یکدیگر داشته باشند.

یک طراحی ساده و واضح

فیت بیت Sense

ساعت‌های هوشمند اخیر فیت بیت علاوه بر داشتن پلتفرم ردیاب سلامتی قوی، از نظر طراحی نیز واقعاً تاثیرگذار بودند. گرچه نگارنده این مطلب مشکلات متعددی با تجربه نرم افزاری Fitbit Sense داشته است، اما یکی از سخت افزارهای پوشیدنی مورد علاقه آن طی چند سال گذشته محسوب می‌شود. محصولات این شرکت باریک، سبک و فوق‌العاده راحت بوده و برای استفاده در هر محیطی کاملاً مناسب هستند.

بیشتر ساعت‌های مبتنی بر Wear OS ترجیح می‌دهند که از یک طراحی سنتی، دارای قاب‌های بزرگ‌تر و یک ظاهر فانتزی‌وار استفاده کنند و گرچه این مهم برای برخی از مصرف‌کنندگان مناسب است، اما یک ساعت هوشمند فیت بیتی نباید پیرو این روند باشد.

صادقانه بگوئیم، ما خیلی دوست داریم که فیت بیت دوباره فقط از طراحی Sense استفاده کند و به Wear OS تلنگر بزند. البته می‌دانیم که شاید عده‌ای به خاطر شباهت ظاهری Sense با ساعت‌های هوشمند اپل آن را مورد تمسخر قرار دهند، اما شاید این مورد اصلاً چیز بدی نباشد.

می‌توان دلایل زیادی برای موفقیت‌های بزرگ ساعت‌های هوشمند اپل نام برد و گرچه طراحی این محصولات پوشیدنی تنها عامل موثر در موفقیت آن‌ها نیست، اما سهم بزرگی در این محبوبیت فوق‌العاده دارد. ساعت‌های اپل از نظر زبان طراحی، بیش از حد مردانه و زنانه نیستند و همین موضوع نیز باعث جذابیت گسترده آن‌ها شده است؛ در حالی که ساعت‌های Wear OS تاکید زیادی روی این موضوع دارند. این ویژگی را با راحتی عالی ترکیب کنید تا به شکل نهایی یک سخت افزار عالی برسید؛ موضوعی که می‌تواند یک ساعت هوشمند گوگل و فیت بیت را به اندازه کافی برجسته و متمایز نشان دهد.

مشخصات قدرتمند

مشخصات تراشه کوالکام اسنپدراگون Wear 4100+

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده است تعداد زیادی از مردم به خرید ساعت‌های هوشمند اپل واچ روی بیاورند، این است که این محصولات به خوبی کار می‌کنند. اپلیکیشن‌ها بلافاصله اجرا می‌شوند، پیمایش در رابط کاربری آن بسیار سریع صورت می‌گیرد و همانند دستگاهی به نظر می‌رسد که همیشه یک قدم از شما جلوتر است.

این مهم به این خاطر است که اپل هیچ‌گاه در مورد مشخصات اپل واچ خساست به خرج نمی‌دهد؛ این چیزی‌ است که نخستین ساعت هوشمند مشترک گوگل و فیت بیت باید آن را مدنظر قرار دهند و از روی آن کپی کنند.

در حال حاضر بهترین چیپست پوشیدنی موجود برای Wear OS، تراشه اسنپدراگون ویِر ۴۱۰۰+ کوالکام است که عملکرد واقعاً خوبی دارد. عملکرد این چیپست نه تنها از عملکرد تراشه‌های قبلی اسنپدراگون Wear یهتر است، بلکه عمر باتری دستگاه را نیز به طرز شگفت‌انگیزی بهبود می‌بخشد.

این نوع پردازنده و عملکرد باتری همان چیزی‌ است که ما باید از یک ساعت فیت بیت مبتنی بر Wear OS انتظار داشته باشیم؛ آن هم در کنار بهینه‌سازی‌هایی که گوگل می‌تواند برای اطمینان حاصل کردن از تجربه کاربری کاملاً روان انجام دهد. بسیاری از ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Wear OS مشخصات سخت افزاری قوی‌ای ندارند؛ بنابراین گوگل باید مطمئن شود که این اشتباه را دیگر تکرار نخواهد کرد.

قیمت‌های رقابتی

لوگوی ساخته شده توسط گوگل

آخرین انتظاری که از ساعت هوشمند مشترک گوگل و فیت بیت داریم، قیمت مناسب آن است. این بخش چیزی‌ است که شرکت فیت بیت کاملاً در آن تبحر داشته است؛ بنابراین امیدوار هستیم که خریداری شدن فیت بیت توسط گوگل باعث تغییر این وضع نشود.

از نظر ما قیمت مناسب چیزی در حدود برچسب قیمتی ۲۴۹ دلاری است. این موضوع باعث می‌شود که ساعت هوشمند جدید فیت بیت تحت مالکیت گوگل، قیمتی کمتر از اپل واچ SE و گلکسی واچ ۳ داشته باشد اما همچنان باید فضای کافی برای گوگل و فیت بیت فراهم کند تا بتوانند ویژگی‌های موردانتظار را ارائه دهند.

به نظر ما اگر محصولی که قرار است روانه بازار شود بتواند انتظارات ما را برآورده سازد، حتی قیمت ۲۹۹ دلاری آن هم می‌تواند منطقی باشد اما برچسب قیمتی ۲۴۹ دلاری واقعاً شگفت‌انگیز است. علاوه بر این‌ها، چنین قیمتی می‌تواند محصول مشترک گوگل و فیت را به بهترین ساعت هوشمند اندرویدی بازار تبدیل کند.

شما چه انتظاراتی دارید؟

اکنون نوبت شماست که انتظارات خود از نخستین ساعت هوشمند مشترک گوگل و فیت بیت را با ما و دیگر کاربران ‌وب‌سایت تکفارس به اشتراک بگذارید. چه انتظاراتی از این محصول پوشیدنی دارید؟ نظرات خود را زیر این مطلب بنویسید.

برچسب‌ها: ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید