افزایش استفاده از فیس‌بوک در دوران همه‌گیری کرونا - تکفارس 
افزایش استفاده از فیس‌بوک در دوران همه‌گیری کرونا - تکفارس 

افزایش استفاده از فیس‌بوک در دوران همه‌گیری کرونا

حامد شهرزاد
۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - 21:30
facebook

فیس‌بوک سال ۲۰۲۰ را از نظر اقتصادی بسیار قدرتمندتر نسبت به ابتدای سال به پایان رساند و ثابت کرد که درآمدزایی این شرکت می‌تواند حتی در دوران ویروس همه‌گیر کرونا در ۱۲ ماه گذشته ادامه یابد و حتی بیشتر شود.

در دسامبر ۲۰۲۰، بیش از ۱٫۸۴ میلیارد نفر حداقل یک بار در روز از شبکه اجتماعی فیس‌بوک استفاده کرده‌اند

این شرکت گزارش درآمد سه‌ماهه چهارم خود را در روز چهارشنبه منتشر کرد و اعلام کرد که درآمد بیش از ۲۸ میلیارد دلار و سود ۱۱٫۲ میلیارد دلار را کسب کرده است که نسبت به سال گذشته به ترتیب ۳۱ و ۵۳ درصد رشد داشته است. در مورد استفاده از سرویس فیس‌بوک نیز این شرکت موفق ظاهر شده است و بیش از ۱٫۸۴ میلیارد نفر حداقل یک بار در روز از شبکه اجتماعی اصلی این شرکت در دسامبر سال ۲۰۲۰ استفاده کرده‌اند که ۱۱ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ نیز بیش از ۲٫۸ میلیارد نفر حداقل یک بار در ماه فیس‌بوک را چک کرده‌اند که ۱۲ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

در مورد میزان همه‌گیری استفاده از خانواده اپلیکیشن‌های همراه این شرکت که شامل پیام‌رسان فیس‌بوک، اینستاگرام و واتساپ می‌شود-و معیاری است که این شرکت از آن‌ها به‌عنوان «اعضای فعال خانواده» یاد می‌کند-نیز مطابق معمول، دارای وضعیت بهتری بوده است. بیش از ۲٫۶ میلیارد نفر هر روز یکی از اپلیکیشن‌های فیس‌بوک را بررسی می‌کنند که ۱۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ است و بیش از ۳٫۳ میلیارد نفر نیز حداقل یک بار در ماه یکی از اپلیکیشن‌های این شرکت را بررسی می‌کنند که ۱۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ بوده است.

تصمیم فیس‌بوک در ماه اکتبر مبنی بر ممنوعیت موقت تبلیغات سیاسی پس از انتخابات آمریکا نیز تجارت این شرکت را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار نداد. این شرکت در ماه دسامبر این محدودیت را یک ماه دیگر تمدید کرد ولی تبلیغات مربوط به انتخابات سنا در جورجیا را معاف کرد. تأثیر تبلیغات سیاسی بر روی این پلتفرم در مقایسه با تجارت الکترونیکی، خرده‌فروشی‌های معمول و تبلیغات تجاری کوچک کمتر است.

سایر موارد ذکرشده توسط فیس‌بوک که شامل دستگاه‌های پورتال ویدیو چت و بخش واقعیت مجازی آکولس است نیز در سه‌ماهه گذشته با رشد ۱۵۶ درصدی به ۸۸۵ میلیون دلار رسیده است.

این شرکت در سه‌ماهه گذشته اقداماتی را شامل معرفی هدست بی‌سیم آکولس کوئست نسل دوم خود و دستگاه‌های پورتال انجام داد که با توجه به تمایل مردم به کار در خانه و انجام سرگرمی‌های مجازی در خانه، فروش سالانه موفقی داشته‌اند.

فیس‌بوک نسبت به حفظ سرعت رشد خود در سال ۲۰۲۱ نامطمئن است

ولی همه این موارد تنها درباره اخبار خوب برای آینده شرکت فیس‌بوک نیست. این شرکت در گزارش مربوط به درآمد خود گفته است که «همچنان عدم اطمینان قابل توجهی مربوط به گزارشات این شرکت با توجه به ورود به سال ۲۰۲۱ وجود دارد» که نشان‌دهنده نگرانی این شرکت در این زمینه است که شاید قادر به حفظ سرعت رشد سالانه خود با ورود به نیمه دوم سال ۲۰۲۱ نباشد.

موارد گفته نشده در این گزارش تغییرات حریم خصوصی اپل است که می‌تواند عواقب قابل توجهی را برای تجارت تبلیغات شرکت فیس‌بوک در بر داشته باشد از جمله برچسب‌های حریم خصوصی جدید اپل و برنامه آینده این شرکت در زمینه مجوز دادن به سازندگان اپلیکیشن‌ها برای اطمینان از رضایت کاربران برای ردیابی شدن در دستگاه‌های iOS. در اوایل این ماه نیز واتساپ شرکت فیس‌بوک به‌روزرسانی مربوط به سیاست حفظ حریم شخصی جدید خود را به تأخیر انداخت. این سیاست جدید کاربران را از واتساپ به سمت رقبایی مانند سیگنال و تلگرام سوق می‌داد.

این شرکت در مورد این موضوع نوشته است:

در همین موقع و در نیمه اول سال ۲۰۲۱، ما شاهد یک دوره رشد بوده‌ایم که با کاهش تقاضای تبلیغات در مراحل اولیه همه‌گیری ویروس کرونا تحت تأثیر منفی قرار گرفته بود. در نتیجه، ما انتظار داریم که نرخ رشد سالانه این شرکت و درآمد کلی ثابت بماند یا در سه‌ماهه اول و دوم سال ۲۰۲۱ به‌صورت متعادل افزایش یابد. در نیمه دوم سال نیز دوره‌های رشد خود را با قدرت خواهیم گذراند که به‌طور قابل توجهی نرخ رشد سالانه شرکت را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

فیس‌بوک همچنین به ایفای نقش خود در زمینه روابط عمومی و تعدیل بحث و گفتگوهای پیرامون اطلاعات غلط در این پلتفرم و همچنین دخالت در انتخابات و ممنوعیت اخیر رئیس‌جمهور پیشین آمریکا یعنی دونالد ترامپ ادامه خواهد داد. این علاوه بر موج جدیدی در زمینه نظارت رگلاتوری ایالات متحده است که ماه گذشته توسط یک دادخواست کم‌سابقه کمیسیون تجارت فدرال منتشر شد و خواستار توقف اکتساب‌های سنگین اینستاگرام و واتساپ این شرکت بود. اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر این مسائل تأثیر چندانی بر روی مسیر اصلی این شرکت نداشته باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.