اسپاتیفای فناوری جدیدی را برای تشخیص صدا توسعه می‌دهد - تکفارس 
اسپاتیفای فناوری جدیدی را برای تشخیص صدا توسعه می‌دهد - تکفارس 

اسپاتیفای فناوری جدیدی را برای تشخیص صدا توسعه می‌دهد

مجید مهرعلی
۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - 20:30
Spotify

اسپاتیفای این غول استریم موسیقی به‌تازگی ایده اولیه‌ای را برای یک فناوری جدید به نام خود ثبت کرده است که در آن اطلاعات صدای کاربر  مانند حالت صدا و صداهای پس‌زمینه تحلیل و بر اساس آنچه دریافت می‌شود پیشنهاد‌هایی ارائه می‌گردد.

با استناد به گزارشی از موزیک بیزنس ورلدواید (Music Business Worldwide)، ایده یادشده برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۸ ارائه شده و برای ژانویه سال ۲۰۲۱ تضمین شده است. هدف اسپاتیفای استفاده از قابلیت تشخیص صداست تا به‌وسیله آن مشخصاتی مانند وضع روحی، جنسیت، سن و لهجه گوینده دریافت شود و سپس براساس این اطلاعات محتوای مناسب حال کنونی کاربر پیشنهاد شود.

این اولین باری نیست که شرکت استریم سوئدی از نگاه برخی از افراد روی به تکنیک‌های شخصی‌سازی بسیار شخصی آورده است. ایده اولیه دیگری که پیش‌تر اسپاتیفای آن را ثبت کرده بود، شامل شخصی‌سازی تجربه کاربر بر اساس ویژگی‌های شخصیتی آنها می‌شد.

در هردو مورد یادشده، مقصود اسپاتیفای هدف قرار دادن کاربران با محتواهایی مناسب‌تر و مرتبط‌‌تر است، خواه پیشنهاد دادن یک موسیقی و یا یک پادکست باشد و یا حتی ایجاد پتانسیل‌هایی برای تبلیغات.

اسپاتیفای شهره است به اینکه با الگوریتم خود به کاربران محتواهای شنیداری جدید بر اساس عادت‌های شنیداری پیشین آنها پیشنهاد می‌دهد، پس جای تعجب ندارد که این شرکت به دنبال راه‌های دیگر برای بهبود بخشیدن قابلیت‌ها و بالاتر بردن دقت خود بگردد.

هرچه غول‌های فناوری تلاش می‌کنند تا پلتفرم‌های خود را برای کاربران و تبلیغات بهینه‌تر کنند، سیاست‌های حریم خصوصی در بحث اطلاعات شخصی به موضوعی مهم‌تر و همیشگی در مجامع عمومی تبدیل می‌شود. رسوایی اطلاعات کمبریج فیس‌بوک در سال ۲۰۱۸ یک مثال کاملاً مستند در این زمینه است، اما در این بین نمونه‌های بزرگ دیگری از سوء‌استفاده از اطلاعات کاربران نیز وجود دارد از شرکت‌های سنجش تناسب‌اندام گرفته تا سایت‌های استریم مخصوص بزرگ‌سالان.

با افزایش حضور بلندگوهای هوشمند، این دغدغه به‌ وجود آمده است که هر دستگاه شنیداری می‌تواند دوباره از طریق دیگری حریم شخصی کاربران را زیر پا بگذارد. این دستگاه‌ها می‌توانند اطلاعات را در حالتی ناخواسته ثبت کنند و آنها را برای استفاده در تحلیل‌های گسترده در دسترس شرکت‌ها قرار دهند.

افزایش محبوبیت روزافزون گوگل هوم (Google Home)، بلندگوهای نست (Nest) و آمازون اکو (Amazon Echo) به این نکته اشاره دارد که بیشتر افراد حاضرند تا در قبال سطح مشخصی از نفوذ به حریم شخصی، آسودگی را به دست آورند. با این حال تقریباً همگان با این موضوع موافق هستند که رضایت، عاملی کلیدی در این تعادل است.

اگرچه شنوندگان اسپاتیفای ممکن است از الگوریتم شخصی‌سازی این شرکت استقبال کنند و از آن خشنود باشند، اما این احتمال وجود دارد که برخی از این روش‌های شخصی‌سازی عمیق‌تر برای جمع‌آوری اطلاعات به‌آسانی مورد پذیرش قرار نگیرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.