همکاری تسلا و سامسونگ برای ساخت پردازنده مخصوص خودروهای خودران - تکفارس 
همکاری تسلا و سامسونگ برای ساخت پردازنده مخصوص خودروهای خودران - تکفارس 

همکاری تسلا و سامسونگ برای ساخت پردازنده مخصوص خودروهای خودران

خشایار جهانی
۷ بهمن ۱۳۹۹ - 12:30
تسلا

طبق گزارش جدید، شرکت تسلا با سامسونگ قرارداد همکاری برای ساخت پردازنده‌های ۵ نانومتری برای خودروهای خودران امضا کرده است.

در سال ۲۰۱۶، تسلا با ایجاد یک تیم که در راس آن‌ها جیم کلر افسانه‌ای، طراح معروف چیپست، حضور داشت، شروع به توسعه پردازنده مخصوص خود کرد. هدف آن تیم ساخت چیپستی قوی مختص خودروهای خودران بود. در سال ۲۰۱۹، نهایتاً تسلا از این چیپست تحت عنوان سخت‌افزار کامپیوتری خودروی خودران نسخه ۳ (Hardware 3.0 Self-Driving Computer) رونمایی کرد.

تسلا ادعا کرد که پردازش آن نسبت به نسخه قبلی که از پردازنده Nvidia استفاده می‌کرد، ۲۱ فریم بر ثانیه بهبود یافته است، اما مصرف برق را افزایش می‌دهد. هنگام معرفی آن چیپست، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، بیان کرد که شرکت در حال کار روی نسل بعدی این چیپست نیز هست و انتظار می‌رود که تا سه برابر بهتر از قبل باشد.

تسلا

چند ماه قبل، خبری منتشر شد مبنی بر این‌که تسلا برای ساخت پردازنده نسل بعد خود به سراغ TSMC رفته است و می‌خواهد با لیتوگرافی ۷ نانومتری پردازنده‌های مختص خود را داشته باشد. اما حالا، گزارش جدید بیان می‌کند که تسلا با سامسونگ برای ساخت پردازنده‌های ۵ نانومتری به توافق رسیده است. در خبری که توسط Asia_E منتشر یافت، گفته شده است که تیم تحقیق و توسعه سامسونگ در حال کار روی نیمه‌هادی‌های مخصوص برای خودروهای خودران تسلا با استفاده از لیتوگرافی ۵ نانومتری است. این نیمه‌هادی‌ها با استفاده از فرایند ماوراء بنفش شدید (EUV) محصولی با تکنولوژی پیشرفته را به‌وجود خواهد آورد که فقط چند شرکت در جهان ، مانند سامسونگ و TSMC، قادر به تولید آن هستند.سامسونگ

در حال حاضر، سامسونگ شریک تسلا برای تولید تراشه‌های سخت‌افزاری کامپیوتر خودروهای خودران این شرکت نیز هست. البته این تراشه‌ها براساس لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید شده‌اند. تراشه‌های ۵ نانومتری فناوری جدیدی هستند که به تازگی تولید انبوه آن‌ها آغاز شده است و در برخی از تلفن‌های هوشمند مانند آیفون ۱۲ مورد استفاده قرار گرفته است.

آخرین گزارش‌ها در مورد تراشه‌های جدید تسلا تاکید دارد که تولید انبوه آن‌ها برای سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است که یعنی احتمالاً در سال ۲۰۲۲ شاهد تولید اولین اتومبیل‌های خودران تسلا با این پردازنده‌ها خواهیم بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید