گوشی‌های هوآوی و آنر به زودی قابل به اجرای خدمات فرعی گوگل نخواهند بود - تکفارس 
گوشی‌های هوآوی و آنر به زودی قابل به اجرای خدمات فرعی گوگل نخواهند بود - تکفارس 

گوشی‌های هوآوی و آنر به زودی قابل به اجرای خدمات فرعی گوگل نخواهند بود

مهدی ملکی
۴ بهمن ۱۳۹۹ - 18:30
Google Phone

گوگل به زودی امکان استفاده از خدمات فرعی خود را برای گوشی‌های هوشمندی که مجوز «خدمات موبایل گوگل» موسوم به GMS (Google Mobile Services) را اخذ نکرده‌اند، مسدود خواهد کرد. در این میان می‌توان به تولیدکنندگانی نظیر هوآوی و آنر اشاره کرد که گوشی‌های هوشمند آن‌ها از سال ۲۰۱۹ تاکنون، موفق به دریافت این مجوز نشده‌اند.

شواهد رخ دادن این ماجرا در کد نسخه ۱۲۳ اپلیکیشن گوگل دئو (Duo) توسط کاربران کشف شده است. در حال حاضر این اپلیکیشن روی گوشی‌های هوشمندی که مجوز GMS را ندارند، از جمله محصولات هوآوی و آنر قابل اجرا است. به هر حال این موضوع چندان دوام نخواهد داشت و گوگل این امکان را تا فرا رسیدن فصل بهار مسدود خواهد کرد.

چند روز پیش نیز به صورت رسمی مشخص شد که گوگل مسیجز (Messages) از تاریخ ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ (۳۱ مارس ۲۰۲۱ میلادی) روی گوشی‌های هوشمند غیرمعتبر خدمات‌دهی نخواهد کرد. همان‌طور که بدیهی است، شرکت‌های هوآوی و آنر نیز در این برنامه دخیل خواهند بود.

شاید برای شما جای سوال باشد که توسعه دهندگان غیررسمی گوگل چگونه به وجود این موضوع مخصوصاً در گوگل دئو پی بردند؛ در حقیقت ابتدا پیامی در این اپلیکیشن یافت شد که به توقف اجرای آن روی گوشی‌های هوشمند پشتیبانی نشده اشاره داشت. مدتی بعد توسعه دهندگان فعال انجمن XDA Developers به این مورد بسنده نکردند و کدهای بیشتری را یافتند که به اطلاعات مورد بحث منجر شد.

گوشی شرکت آنر

در این‌جا صحبت درباره دستگاه‌های دارای مجوز GMS است و مسلماً شرکت‌های هوآوی و آنر از سال ۲۰۱۹ به علت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا نمی‌توانند به طور رسمی این مجوز را اخذ کنند. به نظر می‌رسد که مهلت استفاده از این اپلیکیشن نیز تا تاریخ ذکر شده باشد و از آن پس به مدت دو هفته، کاربران آزاد هستند تا داده‌های خود را منتقل کنند.

شرکت هوآوی به عنوان یک تولیدکننده عظیم دستگاه‌های هوشمند مطمئناً نمی‌تواند در خلال چنین مواردی ساکت بنشیند. به همین منظور، سیستم عامل هارمونی OS توسط مهندسان چینی آن تهیه و تدارک دیده شده است تا نیاز مبرم به اندروید برطرف شود. اپ گالری نیز از چنین سیاست‌هایی جهت استقلال در برابر فروشگاه گوگل پلی راه‌اندازی شده است.

هارمونی OS یک کپی از سیستم عامل اندروید نیست

طی یک کنفرانس خبری که این اواخر در رابطه با همین سیستم‌عامل برگزار شد، هوآوی یکی از گوشی‌های هوشمند مجهز به هارمونی را به نمایش گذاشت. این گوشی‌هوشمند به استفاده آزمایشی از سیستم یادشده می‌پرداخت. این حالت دمو ویژگی‌های سیستم‌عامل مذکور را نشان می‌داد و در حقیقت با نگاهی گذرا به عملکرد و کارایی آن، نمی‌توان فرق خاص بین هارمونی و دستگاه‌های مبتنی بر رابط کاربری EMUI اندروید دید. این دمو از لحاظ فنی کاملاً شبیه فرایند‌هایی عمل می‌کند که اندروید نیز درون طراحی رابط کاربری خود به کار گرفته است.

با این حال یکی از کارکنان شرکت هوآوی ادعا کرده که این دمو تنها قابلیت‌های فعلی و توزیع‌شده را نمایش داده است و نسخه رسمی این سیستم‌عامل دارای طراحی رابط کاربری جدیدی نه تنها نسبت به شرایط حاضر بلکه نسبت به همه گوشی‌های هوشمند خواهد بود.

طبق نظرات توسعه‌دهندگان و اهالی رسانه که به نسخه ۲ بتا سیستم‌عامل هارمونی دسترسی داشته‌اند، فرق قابل توجهی بین آن و اندروید وجود ندارد؛ در واقع برخی از افراد صاحب‌نظر باور دارند که سیستم‌عامل جدید هوآوی یک اقتباس کامل از اندروید است.

آقای وانگ چنگلو (Wang Chenglu) رئیس بخش تجاری نرم‌افزار هوآوی اینگونه به توضیح نظرات خود در این‌باره می‌پردازد:

در طی پنج سال گذشته یا حتی بیشتر، تیم نرم‌افزار شرکت هوآوی اساساً مهم‌ترین بخش‌های سیستم‌عامل اندروید از پایین‌ترین قسمت‌ها تا بالاترین لایه‌های سخت‌افزار، فریم‌ورک‌های برنامه‌نویسی و همچنین دیگر بخش‌های موردنیاز را جایگزین کرده است. ما تمام آن‌چیزی را که می‌شد تغییر داد، تغییر داده‌ایم.

آقای چنگلو افزون بر صحبت‌های بالا، بارها تاکید کرده که سیستم‌عامل هارمونی برای جایگزینی با اندروید ساخته نشده است؛ بلکه او باور دارد که این سیستم جهت رقابت و عبورکردن از پلتفرم محبوب گوگل تدارک دیده شده است. شما می‌توانید در زیر، یک فهرست‌بندی از قابلیت‌های اصلی نسخه بتای هارمونی را مشاهده کنید.

موسس هوآی نیز پیش‌تر هنگام واگذاری بخش آنر به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، نظرات خود در مورد سیاست‌های این کشور را به صورت زیر شرح داده بود:

تدوین تحریم‌ها علیه هوآوی آن هم یکی پس از دیگری، در نهایت این را به ما می‌فهماند که برخی از سیاست‌مداران آمریکایی قصد ندارند که فقط ما را اصلاح کنند بلکه می‌خواهند ما را نابود سازند.

خانم Flora Tang، تحلیلگر وب‌سایت کانترپوینت ریسرچ (Counterpoint Research) این‌گونه اظهار نظر می‌کند که اگر شرکت آنر بتواند تولید محصولاتش را از سر بگیرد، شانس بالایی برای بقا دارد. همان‌طور که انتظار می‌رود، رقبای هوآوی در چین از تحریم‌های ایالات‌متحده نهایت استفاده را می‌برند و در حالی که این شرکت نمی‌تواند گوشی‌های جدیدی بسازد، آن‌ها تولید محصولات خود را به طرز چشمگیری بالا برده‌اند. هوآوی در سه‌ماه سوم سال ۲۰۲۰ تعداد ۵۱.۷ میلیون گوشی تولید کرده که در این بین ۲۶ درصد از آن‌ها متعلق به شرکت آنر است.

تفاوت‌های هارمونی OS با iOS و اندروید

وانگ چنگلو (Wang Chenglu) مدیریت بخش مشتریان نرم‌افزار هوآی به تازگی تفاوت‌های اصلی این سیستم عامل را با اندروید و iOS منتشر کرده است. در حقیقت هارمونی OS (که در چین با نام هنگ‌منگ OS شناخته می‌شود) اکثراً به عنوان جانشین سیستم عامل اندروید در نظر گرفته می‌شود. گزارشات پیشین بر این نکته تاکید می‌کردند که اولین نسخه هارمونی OS هنوز مبتنی بر اندروید است و با همین شرایط برای دستگاه‌های هوآوی منتشر خواهد شد.

وانگ چنگلو مدتی پیش اعلام کرده بود که هارمونی OS کپی محض اندروید و iOS نیست و حال تفاوت‌های بنیادین این سیستم عامل‌ها با محصول هوآوی را منتشر کرده است. در قسمت‌های بعدی نیز نگاهی به سخنان شخص مذکور خواهیم داشت.

ویژگی‌های سیستم عامل هارمونی OS:

  • پلتفرم سخت‌افزاری: این سیستم عامل افزون بر گوشی‌های هوشمند می‌تواند روی وسایلی که با نام «اینترنت اشیا» می‌شناسیم نیز اجرا شوند؛ دستگاه‌هایی نظیر تلویزیون‌ها، خودروها و همچنین وسایل هوشمند مورد استفاده در خانه‌ها
  • زمینه‌های قابل رشد: دستگاه‌های موسوم به اینترنت اشیا پتانسیل‌های زیادی دارند.
  • مزایا: منبع باز، روان و قابلیت‌های توزیع زیاد (برای انتشار نسخه‌های مختلف؛ همانند آن‌چه در لینوکس می‌بینیم)
  • معایب: سیستم جدیدی که تازه متولد شده است و در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد.
  • توسعه اپلیکیشن‌ها: توسعه یک‌باره، سازگاری چندجانبه

ویژگی‌های سیستم عامل iOS:

  • پلتفرم سخت‌افزاری: گوشی‌های هوشمند
  • زمینه‌های قابل رشد: محدود
  • مزایا: هموار
  • معایب: منبع باز نیست.
  • توسعه اپلیکیشن‌ها: سازگاری فردی

ویژگی‌های سیستم عامل اندروید:

  • پلتفرم سخت‌افزاری: گوشی‌های هوشمند
  • زمینه‌های قابل رشد: محدود
  • مزایا: منبع باز
  • معایب: تکه تکه بودن بیش از حد

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید