نمایشگرهای مینی LED احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ بازار تلویزیون‌های بالارده را تصاحب کنند - تکفارس 
نمایشگرهای مینی LED احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ بازار تلویزیون‌های بالارده را تصاحب کنند - تکفارس 

نمایشگرهای مینی LED احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ بازار تلویزیون‌های بالارده را تصاحب کنند

مهدی ملکی
۲ بهمن ۱۳۹۹ - 15:30
LG QNED TV Mini LED

یک گزارش جدید اشاره می‌کند که تلویزیون‌های مینی LED به زودی بازار بالارده این محصولات را تصاحب خواهند کرد و به نظر می‌رسد که منظور از «به زودی»، حداکثر تا سال ۲۰۲۵ باشد. در حقیقت این تلویزیون‌ها برای دست‌یابی به چنین موقعیتی باید بازار تلویزیون‌های OLED را طی سال‌های آینده ازآن خود کنند.

طبق گزارش وب‌سایت TheElec و ادعای موسسه UBI Research، شرکت TCL تولیدکننده اصلی تلویزیون‌های مینی LED خواهد بود و با این وجود باید در نظر گرفت که سامسونگ و LG نیز طی سال‌های آتی سهم بزرگی از این صنعت را به خود اختصاص خواهند داد. این گزارش در ادامه اشاره می‌کند که بعد از سال ۲۰۲۴ میلادی، مینی LEDها اساساً سهم تلویزیون‌های OLED از بازار را به خود اختصاص می‌دهند. برای کسانی که چندان اطلاعی ندارند باید ذکر کرد که مینی LEDها مجهز به یک نمایشگر LCD هستند که که از LEDهای میکرومتری برای نور پس زمینه خود بهره می‌گیرند. افزون بر این LEDها،‌ نقاط کوانتومی نیز برای انتقال بهینه نور هنوز هم کارایی خوبی دارند و در فناوری یاد شده استفاده می‌شوند.

استفاده از چنین فناوری در مقابل تلویزیون‌های مرسوم LCD کنونی، سبب افزایش طیف گامت رنگ‌ها همراه با نرخ دامنه پویای بالایی می‌شود. این تلویزیون‌های جدید همچنین می‌توانند تا ۳۰۰۰ نقطه محلی کاهش نور را شامل شوند که در مجموع نرخ کنتراست را برای کاهش هاله‌های غیرمطلوب تصویر حذف می‌کنند. طبق ادعای UBI Research، این تلویزیون‌ها برای ارائه کارایی یکسان نمایشگرهای OLED، به تعداد بسیار زیادی از نقاط محلی کاهش نور نیاز دارند. با این حال با توجه به ابعاد تلویزیون‌های مینی LED، تنها می‌توان ۱۰۰۰ الی ۳۰۰۰ نقطه را در آن‌ها جای داد.

تلویزیون‌های QNED شرکت LG

در ادامه این گزارش می‌توان متوجه شد که بازار این تلویزیون‌های با قدرت زیادی شروع به کار خواهد کرد؛ در واقع متن گزارش پیش‌بینی می‌کند که در سال جاری میلادی حدود ۲.۵ میلیون تلویزیون مینی LED عرضه خواهد شد. البته در نهایت باید توجه داشت که اکنون فناوری به کار رفته در این تلویزیون‌ها بسیار گران‌قیمت است و برای تهیه یک نمایشگر ۶۵ اینچی به مبلغی حدود ۲۵۰ الی ۱۱۰۰ دلار آمریکا نیاز خواهد بود. این به معنای آن است که قیمت نهایی (قیمت در نظر گرفته شده برای مصرف کنندگان) هر تلویزیون مینی LED می‌تواند حدود ۱۵۰۰ الی ۶۰۰۰ دلار آمریکا تمام شود. این محدوده وسیع قیمت‌گذاری به ابعاد و تعداد نقاط محلی کم‌نوری بستگی دارد و نمی‌توان از حالا با شواهد محکمی در این‌باره تصمیم گرفت.

باید در نظر گرفت که شرکت‌های بزرگ یاد شده هنوز هم حضور قابل توجهی در بازار تلویزیون‌های OLED دارند. برای مثال شرکت LG مدتی پیش نیز نمایشگرهای OLED جدیدی را معرفی کرده بود؛ نمایشگرهای هوشمند نیمه شفاف که با نام «تخت خواب هوشمند» شناخته می‌شوند.

این تلویزیون شفاف می‌تواند در اتاق استراحت یا حتی مناطق دیگری از خانه نصب شود و مورد استفاده قرار گیرد. کاربر می‌تواند با فشردن یک دکمه، تلویزیون را فرا بخواند و تصاویر نمایشگر از پایین تا بالا شروع به رنگ گرفتن کنند. این تلویزیون نامرئی افزون بر مورد ذکر شده می‌تواند به عنوان یک بلندگوی مدرن و بی‌نیاز از بلندگوهای خارجی مورد استفاده قرار گیرد که هیچ ظاهری برای نمایش ندارد.

شرکت LG احتمالات دیگری را هم برای استفاده از این تلویزیون در نظر گرفته است؛ برای مثال می‌توان به استفاده در رستوران‌ها اندیشید که مشتریان حین حاضر شدن غذای خود قابل به تماشا و مشاهده مهارت آشپز هستند. این شرکت در نمایشگاه CES 2021 برخی از جزئیات تلویزیون‌های OLED خود را که در سال جاری عرضه خواهند شد، با کاربران به اشتراک گذاشته است. ظاهراً در سال ۲۰۲۱ میلادی ما شاهد عرضه پنچ تلویزیون OLED این شرکت شامل مدل‌های Z1, G1, C1, B1 و A1 خواهیم بود.

از آن سو سامسونگ بیش از پیش به سوی آینده قدم برداشته است و بیشتر به نسل جدید فناوری‌ها می‌اندیشد. این شرکت طی نمایشگاه CES 2021 اقدامات قابل توجهی را در بهره‌گیری از این نمایشگرها انجام داده است. برای مثال غول فناوری کره‌ای امسال از کروم بوک‌های جدیدی رونمایی کرد که مبتنی بر نمایشگرهای QNED مینی LED هستند.

با این حال نمی‌توان LG را در مقابل سامسونگ دست کم گرفت یا کاملاً سنتی تصور کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و فناوری‌های مورد بحث، وب‌سایت تکفارس را فراموش نکنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید