رئیس سامسونگ به اتهام رشوه به ۲٫۵ سال حبس محکوم شد - تکفارس 
رئیس سامسونگ به اتهام رشوه به ۲٫۵ سال حبس محکوم شد - تکفارس 

رئیس سامسونگ به اتهام رشوه به ۲٫۵ سال حبس محکوم شد

حامد شهرزاد
۲۹ دی ۱۳۹۹ - 23:00
Samsung leader Lee Jae-yong

لی جائه یونگ که رئیس و وارث شرکت سامسونگ است، به دلیل رسوایی رشوه خواری به دو سال و شش ماه زندان محکوم شده است. این خبر پس از آنکه دادگاه عالی در کره جنوبی حکم را در مورد این شرکت صادر کرد، منتشر شده است.

دادگاه تجدیدنظر کره جنوبی رسماً اعلام کرد که لی جائه یونگ، وارث سامسونگ و پسر رئیس شرکت متوفی به ۲٫۵ سال زندان محکوم شده است. این حکم پس از یک دادگاه سه ساله به اتهام تلاش این مرد برای رشوه دادن شخصی از دفتر رئیس‌جمهور صادر شد.

پس از اعلام این خبر، سهام سامسونگ بیش از ۴ درصد افت کرد

طبق گزارش بی بی سی، پرونده رشوه خواری یکی از پرونده‌های از این دست در کره جنوبی است که حتی برای رئیس‌جمهور قبلی این کشور یعنی پارک گئون هی، که به اتهام رشوه خواری و فساد مالی به زندان محکوم شده بود، اتفاق افتاده است. برای اطلاع کسانی که نمی‌دانند، لی از سال ۲۰۱۴ رئیس سامسونگ الکترونیک بوده است. اگرچه، احتمالاً این حکم اخیر تأثیراتی بر نقش فعلی وی در ریاست غول فناوری کره جنوبی یعنی سامسونگ خواهد داشت. قابل ذکر است که خبر حبس در مورد لی جه یونگ باعث سقوط بیش از ۴ درصدی سهام این شرکت شد.

Samsung leader Lee Jae-yong

حبس لی جائه یونگ احتمالاً در عملکرد کلی شرکت تأثیر خواهد گذاشت

به‌علاوه، حکم زندان موقتاً باعث خواهد شد که لی از شرکت در هرگونه تصمیم‌گیری مربوط به شرکت سامسونگ جدا شود. کیم دا جونگ که استاد تجارت در دانشگاه سجانگ است، به خبرگزاری فرانسه گفت که «این واقعاً یک ضربه بزرگ و یک بحران عظیم برای سامسونگ است». در سال ۲۰۱۴، لی پس از آنکه پدرش لی کن هی مجبور شد برای مسائل مربوط به سلامتی از ریاست شرکت سامسونگ کناره‌گیری کند، رهبری این شرکت را بر عهده گرفت.

همه‌چیز در سال ۲۰۱۷ آغاز شد؛ زمانی که لی ۳۰ میلیارد وون کره (حدود ۲۷٫۶ میلیون دلار) به چوی سئو وین که یکی از اعضای رئیس‌جمهور سابق کره جنوبی بود، برای کمک به ادغام بین سامسونگ C&T و صنایع چیل، پیشنهاد داد برای اینکه خود جانشین پدر شود و کنترل سامسونگ الکترونیک، شرکتی که توسط پدربزرگش تأسیس شده است را بر عهده بگیرد.

یک روند طولانی که شامل یک سال زندان و یک دادگاه مجدد در دادگاه عالی کره جنوبی است، دنبال شد. رئیس سابق سامسونگ در اکتبر سال ۲۰۲۰ درگذشت و جایگاه ریاست و ارث ۲۱ میلیارد دلاری را برای وارث خود گذاشت.

طبق حکم دادگاه، لی «به‌طور فعال رشوه می‌داد و تلویحاً از رئیس‌جمهور می‌خواست که از قدرت خود برای کمک به رسیدن به مقاصد خود – به‌عنوان رئیس سامسونگ – استفاده کند. بسیار جای تأسف دارد که سامسونگ، برترین شرکت کشور کره جنوبی و مبتکر افتخار جهانی، هر زمان که تغییر قدرت سیاسی رخ دهد، مرتباً درگیر تخلفاتی از این قبیل است». دادگاه دریافت که لی مسئول ۸٫۶ میلیارد وون (تقریباً ۷٫۸ میلیون دلار آمریکا) رشوه، اختلاس و کتمان عواید جنایی است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید