پاسخ شیائومی به قرار گرفتن در لیست سیاه آمریکا - تکفارس 
پاسخ شیائومی به قرار گرفتن در لیست سیاه آمریکا - تکفارس 

پاسخ شیائومی به قرار گرفتن در لیست سیاه آمریکا

آرمین مکاری
۲۶ دی ۱۳۹۹ - 18:45
پاسخ شیائومی به قرار گرفتن در لیست سیاه آمریکا - تکفارس 

به‌تازگی رویترز گزارش داده است که دولت آمریکا ۹ شرکت چینی را در لیست سیاه موسوم به لیست “مربوط به ارتش چین” قرار داده است. جالب اینکه شیائومی و COMAC نیز در این لیست بودند. علاوه بر این، طبق ممنوعیت مربوط به سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران آمریکایی باید سهام خود را در شرکت‌های موجود در لیست سیاه تا قبل از ۱۱ نوامبر سال جاری به فروش برسانند.

امروز گروه شیائومی اطلاعیه‌ای را در بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ منتشر کرده است که بیان می‌کند وزارت دفاع آمریکا در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱ (به وقت آمریکا) با انتشار بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت که این شرکت مطابق ماده ۱۲۳۷ قانون مجوز دفاع ملی سال ۱۹۹۹ در لیست مربوطه قرار خواهد گرفت. این شرکت همیشه به عملیات قانونی پایبند بوده و از قوانین و مقررات مربوطه در آمریکا پیروی می کند. خدمات و محصولات این شرکت برای اهداف غیرنظامی یا تجاری استفاده می‌شوند. این شرکت تأیید می‌کند که یک حزب نظامی متعلق به چین، تحت کنترل یا وابسته هیچ ارگانی نیست و همچنین یک شرکت نظامی چینی نیست که طبق قانون NDAA ایالات متحده تعریف شده است و اقدامات مناسبی را برای محافظت از منافع شرکت و سهامداران خود انجام خواهد داد. شیائومی در حال بررسی عواقب احتمالی این حادثه است و این شرکت در موعد مقرر اعلامیه‌های بیشتری را منتشر خواهد کرد.

در ۱۵ ژانویه، سهام گروه شیائومی با قیمتی حدود ۲۹ دلار هنگ‌کنگ (۳٫۷۴ دلار آمریکا) بازشد. این قیمت ۱۱ درصد کمتر از قیمت نهایی روز معاملاتی قبل بود. می‌توان از زمان انتشار این خبر، سهام این شرکت ۱۰٫۸۷ درصد کاهش داشته است. همچنین ارزش معاملات سهام این شرکت به ۲٫۹۲ میلیارد دلار و ۷۶۵ میلیون سهم رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین، ژائو لیجیان در پاسخ به سوالات مربوطه گفت که موضع چین در مورد این موضوع کاملاً روشن است. وی افزود:

دولت چین همیشه شرکت‌های چینی را تشویق کرده است که مطابق با اصول بازار، قوانین بین‌المللی و قوانین و مقررات همکاران خارجی عمل کنند. آنچه ما مخالف آن هستیم، سیاسی کردن مسائل اقتصادی و تجاری، سو استفاده از قدرت ملی و سرکوب بی‌دلیل شرکت‌های خارجی است. ایالات متحده باید کاملاً به اصول اقتصاد بازار و رقابت عادلانه احترام بگذارد، قوانین اقتصادی و تجاری بین‌المللی را رعایت کند و یک فضای باز، عادلانه و بدون تبعیض را برای شرکت‌های کشورهای مختلف از جمله شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری فراهم کند.

علاوه بر این، چند روز قبل ژائو لیجیان بیان کرد:

تأثیر مستقیم سرکوب ایالات متحده بر شرکت‌های وابسته چینی بسیار محدود است و این کار در نهایت به منافع و چهره ملی ایالات متحده و همچنین وضعیت جهانی بازار سرمایه ایالات متحده آسیب می‌رساند. ایالات متحده باید به قانون و به بازار احترام بگذارد و برای حفظ نظم بازار مالی جهانی، حمایت از حقوق و منافع مشروع سرمایه‌گذاران و کمک به توسعه پایدار اقتصاد جهانی اقدامات بیشتری انجام دهد. نه تنها چین، بلکه کشورهای دیگر نیز در حال بررسی کارهایی هستند که ایالات متحده انجام می‌دهد. رفتار ایالات متحده تعیین خواهد کرد که آیا تصویر این کشور در نزد مردم جهان معتبر و شایسته همکاری است یا غیرقابل اعتماد.

پاسخ شیائومی به قرار گرفتن در لیست سیاه آمریکا - تکفارس 

وضعیت سهام شیائومی پس از خبر تحریم آمریکا

در ۲۴ نوامبر سال ۲۰۲۰، شیائومی گزارش سه ماهه خود را برای سال ۲۰۲۰ منتشر کرد. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰، درآمد کل شیائومی به ۱۱٫۱۶ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال قبل ۳۴٫۵ درصد افزایش داشت. سود خالص تعدیل شده آن نیز ۰٫۶۳ میلیارد دلار بود که ۱۸٫۹ درصد افزایش سالانه را نشان می‌دهد. عملکرد کلی این شرکت بسیار فراتر از انتظارات بازار بود و درآمد و سود خالص آن‌ به رکورد بالایی رسید.

همچنین دیجی‌تایمز ریسرچ (Digitimes Research) گزارشی از فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد. ارقام این گزارش نشان می‌دادند که فروش کلی گوشی‌های هوشمند افت محسوسی نسبت به ۲۰۱۹ داشته است. همچنین شیائومی در ۶ برند برتر این حوزه قرار داشت و بیش از ۱۰ درصد رشد سالانه داشته است.

همچنین پانگ مینگ، اقتصاددان ارشد هنگ‌کنگ می‌گوید:

من فکر می‌کنم تأثیر این حرکت آمریکا موقتی است و بلند مدت نیست. اول از همه، شیائومی یک شرکت سهام هنگ‌کنگ است و به لیست Southbound Stock Connect وارد شده است که توسط صندوق‌های سرمایه پشتیبانی می‌شود. در صورت ادامه‌دار بودن عرضه سهام شیائومی، اعتقاد بر این است که توسط سرمایه‌گذاران داخلی بیشتری خریداری خواهد شد. با مشخص نبودن وضعیت دولت ایالات متحده، سرمایه‌گذاران خارجی احتیاط بیشتری خواهند داشت. این ممنوعیت حملات گسترده‌ای را شامل می‌شود و مشتقات اوراق بهادار مرتبط و حتی وجوه منفعل ETF را شامل می‌شود.

پس از سقوط سهام این شرکت در ماه مارس سال گذشته، قیمت سهام شیائومی به سرعت برگشت و از ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱، قیمت آن ۲۴۲٫۶٪ افزایش یافت. افت امروز باعث شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران آن را فرصتی برای خرید بیابندو یک سرمایه‌گذار خرده فروشی چینی، بیش از ۵۰ میلیون سهم این شرکت را خریداری کرده است. SPDB International در گزارش تحقیقاتی خود اظهار داشت که همچنان به اطمینان از رشد عملکرد حاصل از افزایش سهم گوشی‌های هوشمند شیائومی در چین و اروپا خوش بین است. در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، بازار جهانی گوشی‌های هوشمند وارد چرخه صعودی خواهد شد و آمار فروش آن‌ها باید از سال قبل افزایش داشته باشد.

طبق تحلیل موسسات مختلف، سهام شیائومی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. بنابراین، شیائومی در دو سال آینده از اطمینان بالایی برای رشد برخوردار است. علاوه بر این، پیش‌بینی سود خالص شیائومی برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بهبود می‌یابد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید