کوالکوم طراحان سابق پردازشگرهای اپل را به خدمت گرفت - تکفارس 
کوالکوم طراحان سابق پردازشگرهای اپل را به خدمت گرفت - تکفارس 

کوالکوم طراحان سابق پردازشگرهای اپل را به خدمت گرفت

مجید مهرعلی
۲۶ دی ۱۳۹۹ - 14:20
کوالکوم طراحان سابق پردازشگرهای اپل را به خدمت گرفت - تکفارس 

کوالکوم به‌تازگی خبر از اقدام به خرید شرکت نوویا (Nuvia) به مبلغ ۱٫۴ میلیارد دلار کرده است. نوویا که در سال ۲۰۱۹ تأسیس شده است، برای بسیاری نام آشنایی نیست. اگر از خود می‌پرسید پس دلیل ارزش بالای این شرکت در چیست، باید گفت که ارزش آن به‌ خاطر کسی است که آن را بنیان نهاده است.

جراراد ویلیامز (Gerard Williams) مدیرعامل و رئیس نوویا است، جان برونو (John Bruno) و مانو گولاتی (Manu Gulati) نیز  معاونان بخش مهندسی این شرکت هستند. این سه نفر سال‌ها برای اپل کار کرده‌اند. دیگر شرکت‌ها مانند ARM، ATI، AMD، TI و برادکام (Broadcom) از دیگر محل‌های خدمت این افراد هستند و آنها به نوعی کهنه سرباز این صنعت به شمار می‌آیند.

رئیس نوویا رزومه چشمگیری دارد. او در ARM روی هسته‌های کورتکس A8، A15 و دیگر قطعه‌ها کار کرده است. بعد از آن، ویلیامز مدیر بخش پردازشگر‌های مرکزی اپل و توسعه تراشه‌های آن شد. او رهبری بخش طراحی هسته را بر عهده گرفت و کار خود را با سایکلون (Cyclone) شروع کرد و با فایراستورم (Firestorm) به پایان رساند. این بازه زمانی از تراشه A7 اپل تا A14 حال حاضر را در بر می‌گیرد (و احتمالاً شامل تراشه M1 نیز می‌شود). جان برونو و مانو گولاتی تا قبل از ترک اپل در سال ۲۰۱۷ در گروه ویلیامز حضور داشتند.

ترک اپل باعث شد تا نوویا متولد شود. این شرکت دارای گروهی از طراحان پردازشگر مرکزی و فناوری است که پیش‌تر امتحان خود پس داده‌اند. این گروه دارای متخصص‌های تراز اولی در ساخت پردازشگرهایی با عملکرد بالا، تراشه‌ها و مدیریت انرژی است که می‌توانند برای اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌های محاسباتی حساس محصول تولید کنند.

پردازشگرهای مرکزی‌ای که نوویا مشغول ساخت آنهاست را کوالکوم برای تراشه‌های پرچم‌دار گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و حتی خودروها  استفاده خواهد کرد.

در ماه آگست سال گذشته میلادی، نوویا نتایج عملکردی ابتدایی پردازشگر فونیکس (Phoenix) خود را منتشر و آن را با محصولاتی مانند A13 اپل و تراشه‌های موبایلی اینتل و AMD مقایسه کرد. هر کدام از هسته‌های فونیکس چیزی بین ۱ تا ۴٫۵ وات انرژی مصرف می‌کند و در این بازه انرژی به ازای هر وات (با در نظر گرفتن محک گیک‌بنچ ۵) دو برابر رقبای خود کارایی دارد.

کوالکوم طراحان سابق پردازشگرهای اپل را به خدمت گرفت - تکفارس 

کوالکوم برای سال‌هاست که از طراحی کورتکس شرکت ARM به‌عنوان اساس پردازشگر‌های خود استفاده می‌کند. با ورود گروه نوویا، این شرکت ممکن است از این به بعد از طراحی خانگی خود بهره ببرد. با در نظر گرفتن کارنامه سه کهنه سرباز یادشده، ممکن است برای عملکرد اپل نیز رقیبی پیدا شود.

هسته‌های فونیکس با هدف استفاده در سرور‌ها طراحی شده‌اند، اما مصرف انرژی ۱ تا ۴٫۵ وات آنها را برای استفاده در گوشی‌های هوشمند نیز مناسب می‌کند. از آنجایی که تلاش‌های کوالکوم روی سنترگ (Centriq) کم‌رنگ شده، این شرکت ممکن است از یک پردازشگر مخصوص سرور نیز بهره ببرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.