فروش جهانی گوشی‌های هوشمند افت محسوسی در سال ۲۰۲۰ داشته است - تکفارس 
فروش جهانی گوشی‌های هوشمند افت محسوسی در سال ۲۰۲۰ داشته است - تکفارس 

فروش جهانی گوشی‌های هوشمند افت محسوسی در سال ۲۰۲۰ داشته است

آرمین مکاری
۲۵ دی ۱۳۹۹ - 15:00
فروش جهانی گوشی‌های هوشمند افت محسوسی در سال ۲۰۲۰ داشته است - تکفارس 

سرانجام سال ۲۰۲۰ به پایان رسید و شرکت‌های تحقیقاتی شروع به انتشار گزارش‌های خود در مورد کل سال کردند. همه‌گیری ویروس کرونا مطمئناً یکی از سال‌های پر چالش را برای سازندگان گوشی‌های هوشمند رقم زده است. دیجی‌تایمز ریسرچ (Digitimes Research) به‌تازگی گزارشی از فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در سال گذشته تهیه کرده است. بر این اساس، این بازار با مجموع فروش و صادرات ۱٫۲۴ میلیارد واحدی، ۸٫۸٪ کاهش داشته است.

 بیشترین افت برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ است که شرکت‌ها در پی افزایش سریع ویروس کوید-۱۹ با اختلال در تولید و فروش مواجه شدند و میزان صادرات در این سه ماهه ۲۰٪ کاهش داشته است. سامسونگ، اپل و هواوی بار دیگر سه تولیدکننده برتر گوشی‌های هوشمند سال بوده‌اند و این رتبه‌بندی با اوپو (Oppo)، شیائومی و ویوو (Vivo) ادامه دارد. با این حال، فقط اپل و شیائومی افزایش فروش بیش از ۱۰ درصد را در این سال تجربه کرده‌اند و از طرف دیگر، سامسونگ و هواوی با افت دو رقمی روبرو شده‌اند. اگر موردی وجود داشته باشد که بتواند سال گذشته را مورد توجه قرار دهد، مطمئناً توسعه فناوری ۵G است. بر اساس یک گزارش، برای سال ۲۰۲۰ تخمین زده است که ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیون واحد گوشی هوشمند ۵G به فروش رسیده است. این رقم در مقایسه با ۲۰ میلیون دستگاه ۵G فروخته شده در سال ۲۰۱۹، افزایش چشمگیری است. دلیل این تفاوت قطعاً ورود بسیاری از پردازنده‌های میان‌رده ۵G است که به شرکت ها امکان می‌دهد تا گوشی‌های ۵G با برچسب قیمت مقرون به صرفه عرضه کنند. با ظهور گوشی‌های ارزان‌تر ۵G، برای سال ۲۰۲۱ انتظار رقم بزرگتری نسبت به ۲۰۲۰ داریم.

با ورود واکسن‌های کرونا، شرکت ها امیدوار هستند تا در سال ۲۰۲۱ فروش بهتری را تجربه کنند. تنها دو هفته پس از آغاز سال جدید میلادی، برخی از تحلیلگران شروع به پیش‌بینی نحوه شکل‌گیری بازار گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۱ کردند. بر اساس گزارشی از ترندفورس (TrendForce)، تولید گوشی‌های هوشمند در سال جاری به رقم عظیم ۱٫۳۶ میلیارد دستگاه خواهد رسید. این آمار نمایانگر افزایش ۹ درصدی فروش سالانه این حوزه فناوری است. ترندفورس همچنین پیش‌بینی کرده است که تولید گوشی‌های هوشمند مجهز به ۵G در جهان در سال ۲۰۲۱ به حدود ۵۰۰ میلیون واحد برسد. علاوه بر این، سرعت گسترش ۵G تا ۳۷ درصد افزایش می‌یابد.

با نگاهی به وضعیت فعلی، ترندفورس تخمین می‌زند که رتبه‌های برتر فروش جهانی در سال ۲۰۲۱، سامسونگ، اپل، شیائومی، اوپو، ویوو و هواوی خواهند بود. این شش برند برتر تقریباً ۸۰ درصد بازار جهانی را پوشش می‌دهند. البت این فقط یک پیش‌بینی است و به هرحال هنوز همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان وجود دارد. همچنین می‌توان دید که ترندفورس انتظار کاهش عمده صادرات گوشی‌های هوشمند هواوی را دارد. دسترسی این شرکت چینی به تراشه‌های کرین (Kirin) از بین رفته است و باید به تولیدکنندگان شخص ثالث اعتماد کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید