روشهای تصویر برداری بهتر با گوشی های هوشمند - تکفارس 
روشهای تصویر برداری بهتر با گوشی های هوشمند - تکفارس 

روشهای تصویر برداری بهتر با گوشی های هوشمند

نیما
۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - 09:23
High Quality Picture

برای تصویر برداری دستگاه های مختلفی وجود دارد،ازجمله DSLR ها،دوربین های کامپکت و… که هر کدام مزایا و البته معایب خود را دارند.یکی از راه های تصویر برداری پیشرفته و کم نقص استفاده از گوشی های هوشمند است.

در این گجتها  امکانات زیادی برای تصویر بداری حرفه ای گنجانده شده.برای استفاده بهتر از این دوربین های عکاسی پیشرفته ،در ادامه چند روش ساده را به شما معرفی خواهیم کرد

  • تکرار زیاد عکس برداری

در ابتدای اختراع دوربین ها و صنعت تصویر برداری به دلیل ابتدایی بودن امکانات آن،تصویر بردارگران ،با کیفیت پایین و پردردسر بود.

اگر در خاطرتان باشد دوربین های ابتدایی تنها میتوانستند ۳۶ فریم عکسبرداری کنند.این مشکلات و موانع بمرور زمان کاهش پیدا کرد تا به امروز که گوشی ها و دوربین های پیشرفته و پر امکاناتی بوجود آمدند.برای مثال دوربین های بسیار قدرتمند با قدرتی بالای ۱۰ مگابایت بر پیکسل در گوشی های برتر مسئله ای عادی و بلکه پیش و پا افتاده شده!

تعداد تصاویر قابل ذخیره سازی بسیار بالا رفته در حدی که میتوان ادعا کرد برای رفع نیاز های هر دور میتواند بطور کامل و بدون محدودیت بس باشد و با توجه به تغییر ساختار دوربین های جدید نسبت به حالتهای ابتدایی،دیگر تصویر برداری های متعدد هزینه جداگانه ای دربر ندارد.

امکانات گوشی های همراه بسیار فراتر از موارد اشاره شده در بالا شده و موارد بالا تنها امکانات ساده و پایه ای دوربین گوشی های مدل جدید است.

به دلایل فوق موانع و مشکلات تصویر برداری گذشته برداشته شده و یا حداقل میتوان گفت بسیار کم شده.به دلیل نبود مشکلات و قابلیت گرفتن بی نهایت تصویر، برای تصویر برداری بهتر، اولین توصیه تکرار عکس برداری است تا با تکرار آن بتوان تصاویر بیشتری ذخیره کرد و از میان آن بهترین را برگزید،و از سوی دیگر این تکرار باعث افزایش تجربه در گرفتن عکسهای با کیفیت میشود.بنابراین تکرار در عکسبرداری یکی از نکات مهم است

  • تصویر برداری بی حرکت

یکی از مشکلات عکسبرداری تکان خوردن بی موقع یا ناخواسته است که باعث مات شدن تصویر میشود.

غیر از این ، تصویر برداری از سوژه های متحرک نیز موانع خاص خود را دارد که در مقاله ای جدا قبلا به آن و راه های رفع ویا کاهش آن پرداختیم

اما موانع دیگری نیز هست.بعنوان مثال هنگامی که نور کافی وجود دارد سرعت شاتر مناسب و به اندازه است اما هنگامی که به محیط های تاریکتر وارد میشویم،سرعت شاتر کمتر میشود تا نور کافی وارد آن شود.

در این شرایط قدری کیفیت تصاویر پایین می آید.باید مراقب نور محیط بود و علاوه بر آن برای کاهش اثر این مشکلات،دوربین را ثابت نگه دارید و کمتر تکان دهید تا کیفیت تصاویر خراب نشود.برای این کار بهترین کار استفاده از ۳ پایه و ثابت کردن آن است.اگر ۳ پایه در اختیار ندارید دستها را به بدن نزدیک کنید تا لرزش دست کاهش بیابد.

امروزه دوربین های پیشرفته فن آوری های جدیدی برای ثابت نگه داشتن دوربین در هنگام لرزش دست  در  اختیار دارند که بصورت خودکار اثر لرزش را کاهش میدهد.پیش از این به معرفی این فن آوری جدید پرداختیم که از شما به مطالعه آن دعوت میکنیم.(دوربین های چگونه اثر لرزش دست را کم میکنند؟)

  • کادر بندی تصاویر

کادر بندی به بیان ساده به این معنیست که بگونه ای تصویر برداری کنید که تصویر اصلیتان در مرکز توجه باشد.کادر بندی از مهمترین نکات در تصویر برداری حرفه ایست.اگر قرار دادن تصویر اصلیتان در مرکز سخت است میتوانید از قانون یک سوم استفاده کنید.این قانون بیانگر این است که اگر تصویر اصلیتان را در یک سوم بالای کادر یا یک سوم پایین قرار دهید تصویر حسی تر و هنریتری خواهید داشت.

  • ویرایش تصاویر

برخی گوشی های جدید قابلیت ویرایش تصویر را دارند البته این کار را میتوان بوسیله نرم افزارهای مختلف ویرایش تصویر در رایانه شخصی نیز انجام داد.

همیشه میتوان کیفیت تصاویر گرفته شده را با کمک ویرایش بالاتر برد.این مورد هرچند ممکن است زمانبر باشد اما در نهایت نتیجه ای راضی کننده تر بوجود می آید.

البته ویرایش به معنای دست بردن در حقایق تصاویر نیست،بلکه به معنای اضافه کردن جلوه هایی است تا تصویر را زیباتر و مورد پسندتر کند

در نهایت جالب است به نکته ای نیز اشاره کنیم.خوب است اگر تصویر عمومی و کاربردی ای گرفتید، آن را برای استفاده دیگران نیز به اشتراک بگذارید.اینکه همیشه بعنوان مصرف کننده باشیم کار جالبی نیست چه خوب است اگر حتی ۱ عکس قابل اشتراک داریم،آن را در اختیار عموم قرار بدهیم شاید همین یک تصویر درگوشه ای مشکل شخصی را حل کند.این کار باعث افزایش و تقویت عکسهای رایگان و عمومی خواهد شد

برای اشتراک گذاری راه های فراوانی مانند قرار دادن در وبسایتها و وبلاگها و معرفی آن به موتورهای جستجو،اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی،قرار دادن در گالری ها و انواع و اقسام راه های دیگر وجود دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید