سیگار الکترونیکی باعث التهاب روده می‌شود - تکفارس 
سیگار الکترونیکی باعث التهاب روده می‌شود - تکفارس 

سیگار الکترونیکی باعث التهاب روده می‌شود

حامد شهرزاد
۲۱ دی ۱۳۹۹ - 17:30
vaping

مواد شیمیایی مورد استفاده در سیگار الکترونیکی محل اتصال زیپ مانند بین سلول‌های روده را از بین می‌برد و منجر به التهاب مزمن می‌شود و احتمال ایجاد سایر بیماری‌ها و به خطر افتادن سلامتی را دارد.

تحقیقات جدید که توسط سازندگان سیگار های الکترونیکی به‌عنوان جایگزین «سالم» سیگارهای سنتی دارای نیکوتین معرفی شده است، نشان می‌دهد که مواد شیمیایی موجود در سیگارهای الکترونیکی مانع عملکرد روده شده و باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود. این موضوع به‌طور بالقوه منجر به انواع نگرانی‌ها در مورد سلامتی می‌شود.

استفاده مزمن از سیگارهای الکترونیکی فاقد نیکوتین منجر به پدیده روده نشت می‌شود

در این مطالعه که در روز سه‌شنبه ۱۶ دی ۹۹ (۵ ژانویه ۲۰۲۱) در مجله آی ساینس و توسط سامیتا داس که دارای مدرک PhD و دانشیار آسیب‌شناسی است و پرادیپتا قوش که دارای مدرک دکترا و استاد طب سلولی و مولکولی در دانشکده پزشکی UC سن دیگو و مرکز سرطان مورس در دانشکده پزشکی UC سن دیگو است، با همکارانش دریافتند که استفاده مزمن از سیگارهای الکترونیکی فاقد نیکوتین منجر به پدیده «روده نشت» می‌شود که در آن میکروب‌ها و سایر مولکول‌ها از روده خارج می‌شوند و منجر به التهاب مزمن می‌شود. چنین التهابی می‌تواند به انواع بیماری‌ها و به وجود آوردن شرایطی از جمله بیماری التهابی روده، زوال عقل، برخی سرطان‌ها، تصلب شرایین، فیبروز کبدی، دیابت و آرتروز کمک کند.

پوشش روده یک عضو شگفت‌انگیز است. این پوشش از یک لایه سلول تشکیل شده است که به‌منظور محافظت بدن از تریلیون ها میکروب، دفاع از سیستم ایمنی بدن ما و در عین حال جذب مواد مغذی ضروری انجام می‌شود. هر چیزی که بخوریم یا بنوشیم – که به عبارت دیگر انتخاب سبک زندگی ماست – توانایی تأثیر بر میکروب‌های روده، سد روده و سلامت کلی را دارد. اکنون می‌دانیم که آنچه از دخانیات مانند سیگارهای الکترونیکی استعمال می‌کنیم نیز بر آن تأثیر منفی می‌گذارد.

Gut-Cells-and-Vaping

در تصاویر قسمت پایین، محل اتصال سلول‌های پشت روده پس از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سیگار الکترونیکی در مقایسه با سلول‌های سالم در تصاویر بالا دیده می‌شود. اعتبار: مرکز تعالی تحقیقات هیومنوید

محققان دریافتند که دو ماده شیمیایی که به‌عنوان مواد پایه برای تمام بخارات مایع سیگار الکترونیکی استفاده می‌شوند (پروپیلن گلیکول و گلیسرول گیاهی)، عامل التهاب است.

مواد شیمیایی مورد استفاده در سیگارهای الکترونیکی کمتر از نیکوتین مورد توجه قرار گرفته است

قوش در این باره گفت:

هنگام حرارت دادن این دو ماده، مواد شیمیایی زیادی ایجاد می‌شود که به‌منظور ایجاد بخار استفاده می‌شوند و بیشترین آسیب را بر بدن وارد کنند و هیچ مقرراتی در حال حاضر در مورد آن‌ها وجود ندارد. در مورد ایمنی سیگارهای الکترونیکی به‌شدت در هر دو طرف بحث شده است. محتوای نیکوتین و طبیعت اعتیادآور آن همیشه مورد توجه بیشتر افرادی بوده است که علیه ایمنی آن بحث می‌کنند، در حالی که کمبود مواد شیمیایی در مواد سرطان‌زا موجود در دود سیگار توسط تولیدکنندگان سیگار الکترونیکی هنگام بازاریابی این محصولات مورد تبلیغ قرار گرفته است. آن‌ها از سیگار الکترونیکی به‌عنوان یک گزینه «سالم» نام می‌برند. در حقیقت، این مواد شیمیایی مایع بخاری را تشکیل می‌دهند که باید بیشتر نگران آن‌ها باشیم زیرا این مواد علت التهاب روده هستند.

برای این مطالعه، تیم تحقیقاتی از مدل‌های سه‌بعدی دستگاه روده انسان که با استفاده از سلول‌های بیمار تولید شده است، استفاده کردند و آنچه را که هنگام ورود بخارات سیگار الکترونیکی به داخل روده اتفاق می‌افتد، شبیه‌سازی کردند. محققان یافته‌های خود را با استفاده از مدل‌های موش‌ها در همکاری با لورا کروتی الکساندر، دکتر دانشیار پزشکی در بخش مراقبت‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و خواب در دانشگاه پزشکی UC سن دیگو و رئیس بخش مراقبت‌های ویژه ریوی در سیستم بهداشت و درمان جانبازان سن دیگو تائید کردند.

با در معرض قرار گرفتن مایع سیگار الکترونیکی، پروتئین‌های روده شروع به شکستن می‌کنند

محققان برای تولید ارگانوئیدهای سه‌بعدی روده، سلول‌های بنیادی بیوپسی بیماران را در حین کولونوسکوپی جمع‌آوری کردند و آن‌ها را در شرایط آزمایشگاهی رشد دادند. سلول‌های بنیادی به چهار نوع سلول مختلف متشکل از پوشش روده متمایز شده است. این تیم سپس ارگانوئیدها را در معرض بخار مایع سیگار الکترونیکی قرار داد و فرکانس یک بخار مزمن را تقلید کرد.

آن‌ها متذکر شدند که نشانگرهای اتصال تنگ اپیتلیال که پروتئین‌هایی مانند زیپ هستند و اولین سد فیزیکی روده را تشکیل می‌دهند، شروع به شکستن یا شل شدن می‌کنند و باعث می‌شود عوامل بیماری‌زا از بخار به سیستم ایمنی بدن اطراف نفوذ کنند و باعث ویرانی سلول‌های محافظ اپیتلیال که در زیر آن قرار دارند، شوند.

چنین سلول‌هایی به‌وسیله پاک‌سازی میکروب‌های بیماری‌زا و شروع پاسخ‌های ایمنی خاص در بدن به‌عنوان دفاعی در برابر عفونت عمل می‌کنند. وقتی این سلول‌ها در معرض مایع سیگار الکترونیکی قرار گرفتند، سریعاً واکنش نشان داده و نتوانستند عوامل بیماری‌زا را به‌طور مؤثر پاک کنند و در نتیجه التهاب روده ایجاد شد.

در صورت عدم استفاده از سیگار الکترونیکی، آسیب به روده ممکن است برگشت‌پذیر باشد اما اثرات التهاب مزمن بر سایر اندام‌ها مانند قلب یا مغز غیرقابل برگشت است

این مطالعه بخشی از مرکز تعالی تحقیقات هیومنوید است که یک مرکز اصلی مستقر در دانشکده پزشکی UC سن دیگو به رهبری قوش و داس است که نویسنده ارشد این مطالعه بود. دانشمندان در این مرکز از انواع ارگانوئیدهای انسانی و ابزارهای دیگر برای مدل‌سازی بیماری‌ها و اثرات استفاده می‌کنند.

داس گفت:

این اولین مطالعه است که نشان می‌دهد چگونه قرار گرفتن در معرض مزمن سیگار الکترونیکی باعث افزایش حساسیت روده به عفونت‌های باکتریایی می‌شود و منجر به التهاب مزمن و سایر نگرانی‌های سلامتی می‌شود. با توجه به اهمیت محافظ روده در حفظ هموستاز ایمنی بدن، یافته‌های جدید بینش ارزشمندی را در مورد اثرات مضر استفاده مزمن از سیگارهای الکترونیکی بر سلامتی ما فراهم می‌کند.

قوش گفت:

در صورت از بین رفتن عامل تحریک‌کننده که در این مورد استفاده از سیگار الکترونیکی است، آسیب به روده ممکن است برگشت‌پذیر باشد، اما اثرات التهاب مزمن بر سایر اندام‌ها مانند قلب یا مغز غیرقابل برگشت است.

در ادامه، قوش گفت که او و همکارانش قصد دارند طعم‌دهنده‌های مختلف سیگارهای الکترونیکی را بررسی کنند تا مشخص کنند چه تأثیری در روده دارند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.