بلوک دیاگرام پردازنده های سری رایزن ۵۰۰۰ AMD فاش شد - تکفارس 
بلوک دیاگرام پردازنده های سری رایزن ۵۰۰۰ AMD فاش شد - تکفارس 

بلوک دیاگرام پردازنده های سری رایزن ۵۰۰۰ AMD فاش شد

حامد شهرزاد
۱۸ دی ۱۳۹۹ - 13:30
AMD-Ryzen-4000-Renoir-APU

اولین بلوک دیاگرام سری پردازنده های رایزن ۵۰۰۰ شرکت AMD موسوم به Cezanne مبتنی بر معماری زن ۳ توسط Videocardz فاش شده است. بلوک دیاگرام سری جدید نشان می‌دهد که APY های پردازنده های رایزن ۵۰۰۰ شرکت AMD موسوم به Cezanne دارای برخی تغییرات عمده در طراحی هستند و فقط یک ارتقاء کلی از APU های نسل قبل یعنی سری رایزن ۴۰۰۰ این شرکت موسوم به Renoir نیستند.

بلوک دیاگرام سری پردازنده های رایزن ۵۰۰۰ شرکت AMD موسوم به Cezanne به لطف معماری زن ۳ و کش بیشتر، بزرگ‌تر از سری پردازنده های رایزن ۴۰۰۰ این شرکت موسوم به Renoir است

سری پردازنده های رایزن ۵۰۰۰ شرکت AMD موسوم به Cezanne بر اساس ساختار اصلی زن ۳ ساخته شده است که باعث بهبود بسیار بهتری در IPC و کارایی کلی می‌شود. این سری بر پایه معماری ۷ نانومتری شرکت TSMC ساخته شده است اما تغییرات اصلی زن ۳ عمدتا بازسازی طراحی حافظه کش همراه با هسته داخلی است.

پردازنده یا APU های رایزن ۵۰۰۰ شرکت AMD موسوم به Cezanne در هر دو پلتفرم های رایانه های همراه و رومیزی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ابتدا با معرفی این سری که پیش‌بینی می‌شود هفته آینده در CES 2021 مراسم مربوطه برگزار شود، می‌توانیم آنها را در بخش رایانه های همراه ملاحظه کنیم. پردازنده های رایزن ۵۰۰۰H و رایزن ۵۰۰۰U مبتنی بر معماری هسته زن ۳ توسط تمام شرکای اصلی OEM AMD تصویب شده است. همچنین برای اولین بار شاهد پردازنده های لپ تاپ های دارای رایزن AMD با کارت های گرافیک جی فورس RTX پرچم‌دار شرکت انویدیا خواهیم بود. تصویر پایین بلوک دیاگرام فاش‌شده را نشان می‌دهد.

AMD-Ryzen-5000-Cezanne-Zen-3-CPU-APU-Die-Block-Diagram-Pictured

سری پردازنده های جدید ۲۰ میلی متر مربع بزرگ‌تر از نسل قبل است

از نظر پیکربندی، پردازنده های رایزن ۵۰۰۰ زن ۳ حداکثر دارای ۸ هسته، ۱۶ رشته، ۴ مگابایت حافظه کش L2، ۱۶ مگابایت حافظه کش L3 و ۸ واحد محاسباتی پردازنده گرافیکی Vega با مجموع ۵۱۲ هسته خواهند بود. حافظه کش L3 بزرگ‌ترین ارتقا را به خود اختصاص داده است، زیرا این مقدار فقط به ۸ مگابایت در سری پردازنده های رایزن ۴۰۰۰ این شرکت موسوم به Renoir محدود شده است. این قطعاً به افزایش عملکرد کلی پردازنده و پردازنده گرافیکی این تراشه ها کمک خواهد کرد. با مشاهده بلوک دیاگرام، پردازنده های رایزن ۵۰۰۰ شرکت AMD موسوم به Cezanne بزرگ‌تر از پردازنده های رایزن ۴۰۰۰ این شرکت موسوم به Renoir است. تخمین زده می‌شود که اندازه دقیق تراشه در حدود ۱۷۵ میلی متر مربع باشد که ۲۰ میلی متر مربع بزرگ‌تر از Renoir است که دارای اندازه قالب ۱۵۶ میلی متر مربع است.

سری APU های رایزن ۵۰۰۰ شرکت AMD:

AMD Ryzen 5000 APU Lineup

البته این موضوع جدای از این است که AMD حتی پردازنده های قدرتمند Cezanne-H را نیز در نظر گرفته است که در ژانویه در مراسم سخنرانی خود در CES 2021 معرفی خواهد شد. ما شاهد اطلاعات فاش شده پردازنده های رایزن ۹ ۵۹۰۰H و رایزن ۹ ۵۹۰۰HX نیز بوده ایم و در حالی که اینتل سری پردازنده های تایگر لیک H خود را تقریباً هم‌زمان با Cezanne-H معرفی خواهد کرد، به نظر می‌رسد امسال تیم آبی در بخش نوت بوک با عملکرد بالا نبردی بسیار داغ را تجربه خواهد کرد.

مقایسه سری قدرتمند رایزن H شرکت AMD با سری تایگر لیک H اینتل:

Intel Tiger Lake-H vs AMD Ryzen H-Series High-Performance CPU Comparisons

همچنین به نظر می‌رسد که OEM های اصلی نوت بوک های AMD رایزن ۵۰۰۰ را به پردازنده های گرافیکی برتر انویدیا یعنی سری RTX مجهز خواهند کرد که باعث می‌شود فاصله AMD با پردازنده های اینتل که برای مدتی در بخش نوت بوک های گران قیمت بازی به‌طور انحصاری از آن‌ها استفاده می‌شد، کمتر شود. همچنین، در مورد معرفی سری رایزن ۵۰۰۰ مخصوص رایانه های همراه، دیجیتامیز گزارش داده است که انتظار می‌رود نوت بوک های مبتنی بر زن ۳ در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ با کمبود مواجه شوند. بنابراین، آنطور که همه انتظار داشتند، معرفی سختی نخواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.