بزرگترین ناکامی‌های گوشی های هوشمند در سال ۲۰۲۰ - تکفارس 
بزرگترین ناکامی‌های گوشی های هوشمند در سال ۲۰۲۰ - تکفارس 

بزرگترین ناکامی‌های گوشی های هوشمند در سال ۲۰۲۰

بزرگترین ناکامی‌های گوشی های هوشمند در سال ۲۰۲۰

دنیای گوشی های هوشمند طی یک سال گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بود چراکه انتقال به فناوری ۵G با همه‌گیری ویروس کرونا مصادف شد. مورد نخست به این معناست که ما در سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد عرضه گوشی هایی بودیم که از اتصال ۵G پشتیبانی می‌کردند و محدوده قیمتی مختلفی را نیز شامل می‌شدند. در همین حال، پاندمی ویروس کرونا به خصوص در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ به شدت به کسب و کارها آسیب زد چراکه قرنطینه‌های دوره‌ای باعث بسته شدن خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های فیزیکی شد و زنجیره تامین قطعات تولیدکنندگان نیز با اختلال‌هایی روبرو شد.

با این وجود و حتی بدون در نظر گرفتن این دو مورد، ما همچنان شاهد ناکامی‌های بزرگی در صنعت گوشی های هوشمند در سال گذشته بودیم که توجیه آن‌ها واقعاً کار سختی است. از مایکروسافت گرفته تا وان پلاس و فراتر از آن‌ها؛ در این مقاله بزرگترین و مهم‌ترین ناکامی‌های روی داده در حوزه گوشی های هوشمند در سال ۲۰۲۰ میلادی را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

مورد عجیب نوکیای معوقه

نوکیا 8.3

شرکت HMD نخستین بار در ماه مارس میلادی از گوشی نوکیا ۸٫۳ رونمایی کرد. این دستگاه یک گوشی میان‌رده رو به بالا با طراحی ساده، مشخصات قابل احترام با پشتیبانی از فناوری ۵G است. پس از معرفی این گوشی یک ماه گذشت و شاهدش نبودیم، سپس دو ماه گذشت و این بازه زمانی به سه ماه نیز رسید. تقریباً شش ماه از زمانی که این دستگاه باید واقعاً برای خرید در دسترس قرار می‌گرفت، گذشته است.

کمپانی HMD هرگز دلیل موجهی برای این تاخیرهای متوالی ارائه نکرد. با این حال، تعویق این گوشی مصادف شد با تاخیر اکران جدیدترین فیلم سری جیمزباند یعنی «No Time to Die». خُب بله، HMD «شریک تجاری و رسمی گوشی» این فیلم بود؛ موضوعی که نشان می‌دهد تاخیر در اکران این فیلم باعث به هم ریختن برنامه‌های شرکت HMD شده است.

البته زمانی که این گوشی سرانجام روانه بازار شد، این موضوع هیچ کمکی به این شرکت نکرد چراکه مصرف‌کنندگان گزینه‌های بهتر و/یا ارزان‌تری پیش روی خود داشتند؛ گزینه‌هایی همچون پیکسل ۴a 5G، پوکو F2 پرو و وان پلاس نورد. از سوی دیگر، این گوشی نتوانست جای خالی یک گوشی پرچمدار را برای HMD پُر کند و این شرکت عملاً کل سال را بدون یک گوشی پرچمدار پشت سر گذاشته است. اگر این وضعیت تا نیمه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی نیز ادامه یابد، به این معناست که شرکت HMD طی دو سال هیچ گوشی پرچمداری عرضه نکرده است.

مایکروسافت سرفیس دوئو

مایکروسافت سرفیس دوئو

مایکروسافت وقتی در سال ۲۰۱۹ میلادی از سرفیس دوئو / Surface Dou رونمایی کرد، تب و تاب زیادی در بازار بوجود آورد چراکه این دستگاه، پای مایکروسافت را به گوشی های اندرویدی باز کرد. این محصول یک دستگاه مفهومی نسبتاً جذاب نیز به حساب می‌آمد. مایکروسافت یک گوشی تاشو با نمایشگر دوگانه را به نمایش گذاشت و وعده داد که نحوه تعامل کاربران با اپلیکیشن‌ها را متحول خواهد کرد.

متاسفانه بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سرفیس دوئو در زمان عرضه اصلاً بهینه نبوده است. محصول مایکروسافت از نظر نرم افزاری باگ‌ها و مشکلات زیادی داشت؛ در حالی که فهرست اپلیکیشن‌هایی که از طراحی نمایشگر دوگانه پشتیبانی می‌کردند نیز واقعاً ناامیدکننده بود.

با این وجود، بهینه نبودن تنها مشکل گوشی هوشمند مایکروسافت محسوب نمی‌شود. این دستگاه گران‌قیمت نیز بود. با پرداخت ۱۴۰۰ دلار، یک پرچمدار در حد و اندازه پرچمداران سال ۲۰۱۹ نصیبتان می‌شد که نه از فناوری ۵G پشتیبانی می‌کند نه NFC و نه شارژ سریع و حتی به صورت بی‌سیم نیز شارژ نمی‌شود. اگر واقعاً علاقه‌مند به خرید یک گوشی تاشو هستید، بهتر است مبلغ بیشتری روی این پول بگذارید و گلکسی Z فولد ۲ را تهیه کنید؛ مگر اینکه واقعاً خواهان تجربه کیندلی شبیه به یک کتاب هستید.

اسکوبار فولد ۲

اسکوبار فولد 2

برادر پابلو اسکوبار، پادشاه فقید مواد مخدر در سال ۲۰۱۹ میلادی یک گوشی هوشمند تاشوی ۳۵۰ دلاری عرضه کرد که واقعاً یک کلاهبرداری محسوب می‌شود. اصطلاح اسکوبار فولد (Escobar Fold) به معنای واقعی کلمه یک بنز در لباس پیکان بود. سازنده این گوشی هیچ تصوری از اینکه چه اتفاقی افتاده است نداشت آن هم در حالی که تعداد زیادی از مشتریان از اینکه هنوز سفارشات خود را تحویل نگرفته‌اند، شکایت داشتند.

این شرکت پیچیده بازی خود را در سال ۲۰۲۰ نیز ادامه داد زیرا تصمیم گرفته بود اسکوبار فولد ۲ را نیز روانه بازار سازد. البته این گوشی طراحی اورجینالی نداشت بلکه بیشتر یک سامسونگ گلکسی فولد با روکش طلایی بود که برند تجاری سامسونگ را پنهان می‌کرد. مبدل گلکسی فولد با قیمت ۴۰۰ دلار؟ بله، انتظار نداشته باشید که سفارش خود را از ما تحویل بگیرید!

موتورولا ریزر

موتورولا ریزر

شرکت موتورولا در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی و زمانی که اعلام کرد گوشی ریزر / Razr بازگشتی به محصولات تاشوی مدرن است،  توانست توجهات زیادی را خود جلب کند. این گوشی با طراحی تاشو عمودی، یک نمایشگر اصلی تاشو، و یک صفحه نمایش بزرگ خارجی (بیرونی) مطمئناً از لحاظ تئوری مخلوطی از کلاسیک و مدرن محسوب می‌شود.

با این وجود، هنگامی که این گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه شد، هیچ چیزی به جز یک مشت محکم به صورتمان به ارمغان نیاورد. با دور ریختن ۱۵۰۰ دلار، یک باتری کوچک، یک پیکربندی دوربین شبیه گوشی های سطح پایین، یک چیپست میان‌رده از سال ۲۰۱۸ و اندروید ۹ که آن زمان ماه‌ها از عرضه اندروید ۱۰ می‌گذشت، نصیبتان می‌شد. تازه این موضوعات فارغ از شکایت کاربران از کیفیت ساخت این گوشی هوشمند است!

موتورولا ریزر از سوی سامسونگ گلکسی Z فلیپ نیز تحت فشار قرار گرفت. گوشی سامسونگ مواردی نظیر شیشه فوق‌العاده نازک، کیفیت ساخت به مراتب بهتر، مشخصات فنی چشمگیرتر و برچسب قیمت ارزان‌تری را ارائه می‌داد. تعجبی ندارد که موتورولا پس از مدتی تصمیم گرفت پیشنهاد ویژه «یکی بخرید، یکی رایگان هدیه بگیرید» را به علاقه‌مندان پیشنهاد دهد. این شرکت بعداً نسخه ۵G این گوشی تاشو خود را در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز عرضه ساخت که از یک تراشه میان‌رده مدرن و دوربین دوگانه برخوردار است. با این وجود، ظاهراً این محصول موتورولا نیز نتوانسته است به پای جذابیت محصولات سامسونگ برسد.

سامسونگ گلکسی نوت ۲۰

سامسونگ گلکسی نوت ۲۰

گلکسی نوت ۲۰ الترا اگرچه با قیمت ۱۳۰۰ دلاری عرضه شده ولی واقعاً یک گوشی پیشرفته محسوب می‌شود. همین امر آن را به یکی از بهترین پرچمداران پریمیوم بازار تبدیل می‌کند. از طرف دیگر، گلکسی نوت ۲۰ یک قدم رو به عقب برای سامسونگ بود. این محصول به خودی خود گوشی بدی نبود، اما مطمئناً طبق استانداردهای سامسونگ گوشی بدی محسوب می‌شود.

به ازای ۱۰۰۰ دلار، گوشی‌ای دریافت می‌کنید که از جهات مختلفی پایین‌تر از گلکسی S20 FE قرار می‌گیرد. ارزان‌ترین گوشی سری S20 سامسونگ به نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی، پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD، باتری بزرگتر، و دوربینی با زوم اپتیکال ۳ برابری مجهز است. این در حالی‌ست که نوت ۲۰ به نمایشگری ۶۰ هرتزی، حافظه ذخیره‌سازی ثابت و دوربینی با بزرگنمایی هیبریدی ۳ برابری مجهز شده است.

هر چند مدل معمولی نوت مزایای بیشتری نسبت به گلکسی S20 فن ادیشن دارد. این مزایا شامل حافظه رم بیشتر (۸ گیگابایت در مقایسه با ۶ گیگابایت)، ضبط ویدیوی ۸K و قلم S-Pen می‌شود. حال این سوال پیش می‌آید که آیا این موارد واقعاً ارزش پرداخت ۳۰۰ دلار بیشتر را دارند؟ تازه با ما درباره طراحی پلاستیکی هم بحث نکنید! دیدن این ماده در گوشی های ارزان‌قیمت قابل درک است (به عنوان نمونه، گلکسی S20 FE) اما دیدن اینکه از پلاستیک در یک گوشی ۱۰۰۰ دلاری استفاده شود آن هم بدون اینکه روی ویژگی‌ها و بخش‌های دیگر آن تاثیری داشته باشد، واقعاً عجیب است.

موتورولا اج پلاس

موتورولا اج پلاس

موتورولا که به شرکت لنوو تعلق دارد، نخستین پرچمدار مناسب خود را در این سال عرضه کرد که البته بدترین گوشی عرضه شده در سال ۲۰۲۰ نیست. با این حال، زمانی که این شرکت اعلام کرد فقط عرضه یک نسخه (به‌روزرسانی) از اندروید را تضمین می‌کند، بسیاری از علاقه‌مندان خود را خشمگین کرد.

البته این شرکت پس از دیدن این فشارها، تغییر رویه داد و ادعا کرد که در واقع دو نسخه از به‌روزرسانی اندروید را در دسترس قرار می‌دهد. با این حال، احساس می‌شد که موتورولا در تلاش است تا از نمک غذای خود بکاهد ولی نمی‌دانست که غذایش بیش از حد شور شده است. عرضه یک به‌روزرسانی سیستم عاملی برای یک گوشی مقرون به صرفه نیز ناامیدکننده است چه برسد به دستگاهی ۱۰۰۰ دلاری!

این مورد تنها ناکامی در زمینه گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۰ میلادی از سوی موتورولا نبود. این شرکت گوشی موتورولا اج پلاس را تنها برای بازار ایالات متحده و آن هم در انحصار شرکت ارتباطاتی ورایزن عرضه کرد. این اقدام واقعاً احمقانه بود چراکه این گوشی نخستین پرچمدار تمام عیار این شرکت بود. یعنی واقعاً موتورولا فکر می‌کرد با این کار، بهترین گوشی خود را در دسترس جامعه مخاطبین زیادی قرار می‌دهد؟ به حق چیزهای ندیده و نشنیده!

وان پلاس در سال ۲۰۲۰

وان پلاس نورد N10

وان پلاس یکی از شرکت‌هایی است که در سال ۲۰۲۰ نام آن را زیاد شنیدیم. به خصوص به واسطه پرچمدار فوق‌العاده خوبش، یعنی وان پلاس ۸ پرو. این دستگاه نخستین پرچمدار تمام عیار و باکیفیت وان پلاس محسوب می‌شود که عملکرد بی‌نظیری داشت. کیفیت عکس، مقاومت در برابر آب، شارژ سریع بی‌سیم و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی QHD+ یک تجربه بسیار خوب برای به چالش کشیدن بیشتر بازیکنان سطح بالای بازار گوشی های هوشمند است. حتی وان پلاس نورد نیز یک گوشی عالی بود که در زمینه تجربه‌های میان‌رده واقعاً برجسته محسوب می‌شود.

با این حال، وان پلاس در این سال نیز با تصمیم خود برای عرضه سری وان پلاس نورد N اشتباهات زیادی مرتکب شد. گران‌ترین نورد N10 فقط کمی از نورد ارزان‌تر بود ولی فاقد بسیاری از ویژگی‌های خوب (نظیر نمایشگر OLED، یک پردازنده بهتر، یک دوربین سلفی اضافه) آن بود. در عین حال، وان پلاس نورد N100 خیلی ساده، نسخه دوباره نام‌گذاری شده اوپو A53 بود که عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت. ناامیدکننده‌ترین ویژگی آن نیز دوربین سه‌گانه (اصلی / ماکرو / عمق‌سنج) آن محسوب می‌شود.

از دیگر اشتباهات وان پلاس در سال ۲۰۲۰ می‌توان به این موارد اشاره کرد: بازطراحی ناشایست Oxygen OS که حتی با One UI نیز قابل مقایسه نیست، وعده عرضه تنها یک به‌روزرسانی اندرویدی برای سری Nord N و کمپین بازاریابی گوشی های هوشمند خود که خیلی سریع طاقت‌فرسا شد.

نظر شما در خصوص ناکامی‌های دنیای گوشی های هوشمند در سال ۲۰۲۰ میلادی چیست؟ بزرگترین ناکامی این حوزه از نظر شما چیست؟ خوشحال می‌شویم آن را با ما و دیگر کاربران تکفارس نیز از بخش نظرات همین مطلب به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها:

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.