تماشا کنید: رقص گروهی ربات های بوستون دینامیکس - تکفارس 
تماشا کنید: رقص گروهی ربات های بوستون دینامیکس - تکفارس 

تماشا کنید: رقص گروهی ربات های بوستون دینامیکس

مهرداد میرشاهی
۱۰ دی ۱۳۹۹ - 21:38
رقص گروهی ربات های بوستون دینامیکس

ربات های اطلس و اسپات شرکت بوستون دینامیکس (Boston Dynamics) می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند: دو و میدانی، روتین‌های ژیمناستیک، پارکور، برگردان به پشت، باز کردن درها برای ورود دوستان خود، شستن ظرف‌ها و به عهده گرفتن شغل‌های واقعی. اما ویدیوی جدید منتشر شده توسط بوستون دینامیکس، پیشرفت چشم‌گیری را به کارنامه اربابان رباتی خود اضافه می‌کند: حرکات موزون و رقصیدن.

در این ویدیو شاهد مجموعه کاملی از ربات های ساخته شده توسط بوستون دینامیکس هستیم – اطلس انسان‌نما، اسپات با ظاهری همچون یک سگ و هندل – همه در یک برنامه رقص متشکل و هماهنگ گرد هم آمده‌اند. این رقص با آهنگ «Do You Love Me» از گروه «The Contours» هماهنگ شده است.

این نخستین باری نیست که شرکت بوستون دینامیکس، مهارت رقصیدن ربات های خود را به نمایش می‌گذارد: سال ۲۰۱۸ میلادی شاهد به تصویر کشیدن رقص و دویدن ربات Spot با آهنگ «Uptown Funk» بودیم. اما این ویدیوی جدید، همه چیز را به سطح جدیدی برده چراکه ربات Atlas زمین رقص را از آن خود کرده است! دویدن، پریدن، حرکت دادن اعضای خود و چرخاندن از طریق حرکت‌های مختلف، هنرنمایی‌های جدید اطلس را نشان می‌دهند.

اوضاع حتی شگفت‌آورتر هم می‌شود چراکه دیگر ربات های شرکت بوستون دینامیکس نیز در این رقص گروهی حضور دارند و حرکات‌های هماهنگی را انجام می‌دهند؛ چیزی که به رقص گروهی انسان‌ها شباهت زیادی دارد. مدل جدید ربات اطلس در مقایسه با حرکات کند این ربات در سال ۲۰۱۶ میلادی، پیشرفت چشم‌گیر آن را نشان می‌دهد که همچون یک ساخته CGI به نظر می‌رسد.

ایلان ماسک (Elon Musk)، که به واسطه مدیریت شرکت تسلا شناخته می‌شود، با انتشار فایل گیف زیر، عنوان کرد که این [تصویر] CGI نیست. می‌توانید فایل گیف مورد‌بحث را از زیر مشاهده کنید:

رقص گروهی ربات های بوستون دینامیکس

شرکت بوستون دینامیکس اخیراً به تصاحب شرکت هیوندای درآمده که موفق شد در یک معامله ۱٫۱ میلیارد دلاری این شرکت رباتیک را از سافت بانک خریداری کند. این شرکت ابتدا در سال ۱۹۹۲ میلادی فعالیت خود را به عنوان بخشی از انستیتوی فناوری ماساچوست آغاز کرد و توانست به خاطر ربات‌های چهارپا و مشابه با سگ خود به شهرت برسد (نخستین ربات این شرکت، BigDog نام داشت که زمینه‌ساز نخستین ربات تجاری آن، یعنی Spot محسوب می‌شود). این شرکت در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط شعبه X شرکت آلفابت خریداری شد و پس از آن و در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز به Soft Bank فروخته شد.

اگرچه ربات های حاضر در این ویدیو تنها نمونه‌های تحقیقاتی اولیه هستند، اما بوستون دینامیکس اخیراً فروش مدل اسپات را با قیمت قابل توجه ۷۴۵۰۰ دلار آغاز کرده است. کمتر کسی پیدا می‌شود که برای تهیه یک ربات، بیش از ۷۰ هزار دلار هزینه کند ولی باز هم هستند کسانی که برای تجمل‌گرایی دست به چنین کارهایی بزنند. صنعت رباتیک هر روز پیشرفت زیادی می‌کند و باید دید ربات ها چه زمانی نقشی اساسی را در زندگی انسان‌ها ایفا خواهند کرد.

لینک دانلود ویدیو

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید